Loading...
dk

Optimal opladning af batteri | Tesla Forum

Renedyhr
Renedyhr Aug 26 '14
Hvordan lader I jeres Tesla? Lader typisk kun med 8-10 A og kun til 70% til dagligt.
Lithiumion-batterierne er blevet den mest dominerende type batteri i de senere år. De er populære, fordi de har en langt bedre energitæthed end andre batterier – det vil sige, at de fylder mindre med den samme kapacitet, som andre batterier,« siger seniorforsker Poul Norby fra DTU.<br />
<br />
Når det gælder lithium-ion-batterier er det ikke nødvendigt at lade batteriet køre helt fladt, før man oplader det igen – faktisk kan det være skadeligt for et litium-ion-batteri at aflade det fuldstændigt, fortæller Maciej Swierczynski fra Aalborg Universitet.<br />
<br />
»Det er bedre at undgå at aflade et lithium-ion-batteri fuldstændigt, for det forkorter batteriets levetid. Det er heller ikke en god ide at oplade batteriet fuldstændigt – det bedste er at holde batteriet omkring 30-80 procent opladet. Så forlænger man batteriets levetid,« siger Maciej Swierczynski.<br />
<br />
Ifølge Maciej Swierczynski skal man altså både undgå at aflade og oplade sit litium-ion-batteri fuldstændigt. For selvom det her og nu får batteriet til at holde længere med en 100 procents opladning, så koster den fulde opladning på batteriets levetid i det lange løb.<br />
<br />
»Når man oplader eller aflader batteriet, så forårsager det en mekanisk skade , som hænger sammen med at, der bliver flyttet rundt på ionerne i batteriet. Denne her skade er større, hvis man fuldstændig aflader eller oplader batteriet,« siger Maciej Swierczynski.<br />
<br />
I dag kan man indstille visse computere til at undgå at oplade batteriet 100 procent, og Maciej Swierczynski anbefaler, at man bruger denne indstilling – især hvis man har koblet sin computer til strømstikket i længere tid ad gangen. <br />
<br />
Spørger man Bjarne Johnsen, som rådgiver om batterier ved den selvejende forskningsinstitution Teknologisk Institut, mener han dog ikke, at man bør bekymre sig alt for meget om at oplade sit lithium-ion-batteri fuldstændigt.<br />
<br />
»De erfaringer, vi har på Teknologisk Institut siger, at det kun har en lille effekt på batteriets levetid, om man oplader batteriet fuldstændigt eller ej. Vi ser en lille positiv effekt, men det er ikke besværet værd, da man så skal overvåge opladningen for at afbryde den ved 80 procent eller 90 procent ladestand.
Forummets indlæg er redigeret af Renedyhr Aug 26 '14
Kristian70k
Kristian70k Aug 26 '14

he he det er en videnskab.. men det er jo igen små ændringer som man vil se.. jeg vil bruge 100% de gange jeg skal se jeg skal vest på.. ellers max 90% det er nok til det meste.. men ved jeg kommer til at bruge SC rundt omkring en hel del.. og i guder hvor er jeg glad for de ikke koster 5.50 kr. pr KWH som ved Clever..

PeterJ
PeterJ Aug 27 '14

Jeg stoler nok 1000 gange mere på Tesla's folk i Palo Alto end på Teknologisk Institut i Danmark. Man vil kunne spare 1000 millioner på den kommende finanslov ved at nedlægge Teknologisk og vi vil som samfund ikke komme til at mangle noget som helst. Min baggrund for dette standpunkt er mine mangeårige tekniske og kommercielle erfaringer, der spænder vidt. Jeg hører naturligvis gerne modargumenterne.

brianmassesson
brianmassesson Aug 27 '14
Jeg stoler 100% på PeterJ, hvis det er ham der kender Niels Sylvest!
PeterJ
PeterJ Aug 27 '14

Ja, det er rigtigt - jeg kender Niels fra JNF - ham der skaffer næsten alt ! Tak for supporten Brian, hvis det er den Brian med C5 og Axapta !

brianmassesson
brianmassesson Aug 27 '14
Ja lige præcis. Niels har fortalt om dig og dine to dygtige sønner som blandt arbejder for TESLA :-) Sådan....
Kiefer
Kiefer Aug 27 '14

Læste på det norske forum hvor en citerede en professor at kunne man holde batteriets volt omkring de 4V ville batteriet holde længst, en opladning til 100% på en Tesla ville give en spænding på 4,2volt som kunne forkorte levetiden betragteligt, en opladning til 80% ville få den til at ligge omkring 4.0-4.1 som skulle gøre det holder længst, men han mente at vi snakkede 10+ år for at få batteriets levetid ned.

Prøver at finde tråden derovre, men kan ikke helt finde den...

/Martin

Hookmaker
Hookmaker Aug 27 '14

Der er ligeså mange meninger om dette som der er lithium batterier (og i en Tesla er der 7400!)

Lad som det passer dig er komklusionen.

Er i øvrigt 100% enig med PeterJ vedr. tekn. inst.