Loading...
dk

privat vs. forhandler vs. tesla | Tesla Forum

harn
harn Sep 17 '17

Der er flere måder at købe en tesla på. jeg ved at hos Tesla giver de 4 år/80.000 (2 år/160.000 på ældre biler) km begrænset nybilsgaranti med vejhjælp er inkluderet.

Tesla tage sog også betalt for de brugte biler, så er der forhandlere og private?

Hvad ville I vælge?

Forummets indlæg er redigeret af harn Sep 17 '17
jensk2
jensk2 Sep 17 '17

~~Hej,

BilBasen.dk har pt 4 Tesla S 70D til 530.000-589.400 kr, alle med over 20.000 km på tælleren, medens TeslaMotors har tre til 579.000-599.000, med 13.000 - 28000 km på tælleren. Så jeg tror du har ret, TeslaMotors er lidt dyrere på listeprisen. BilBasen.dk modellerne er fra December 2015, så snart 2 år og Teslas nybilsgaranti bliver snart 2 år længere. Så syntes jeg Teslas 579.000 (28.000km) matcher bilbasens 540.000 (23.000km).Men brugte biler skal man jo altid prutte lidt om, så den almindelige forhandlers pris skal lidt ned for at han kan konkurrere? Privat kunne overvejes for en meget ny Tesla, men de fleste er vel fra December 2015?

mbk
mbk Sep 18 '17

Synes det er svært at svare generelt på, det kommer vist mest an på dagens tilbud, og hvilken specifik model og udstyr du må have.

Generelt har Tesla god garanti, selv når de 4år/80.000km er ovre med 8år på drivetrain, men det ser ud til at der kommer fejl på Tesla, som er dyre at få fikset udenfor garanti, såsom centerskærm der går i sort, in-car charger der stopper med at fungere, dørhåndtag der ikke virker, 12V batteri der dør før tid osv. osv. Disse bliver alle ordnet på 4år/80.000km, generelt tror jeg at alle fejlene er billige at fikse, hvis de blev repareret, men Tesla har en bolt-of-bolt-on mentatlitet, så istedet for at skifte en sikring i en lader skifter de hele laderen. Det virker fint i deres garanti-periode, men er dyrt udenfor garanti. Så de 4år/80.000km er ret attraktiv.

Tesla har solgt nogle S70 til 499k tidligere på året, som godt nok røg hurtigt. Pre-AP S85 har været billigere hos Tesla, men nu ser det ud til at der er en til 390k på bilbasen, men selvfølgelig uden garanti, og de tidligere har oftere flere fejl.

S85 fra 15 med AP koster pt. 560k hos Tesla og 530k på bilbasen, nu er der forskelle i udstyr osv. man nok skal sætte sig ind i, men 30k for et par års mere garanti kan godt ligge lige omkring break-even.

Så kan der jo være andre ting, som finansiering, på nye biler ser det ud til at Tesla er ret attraktiv, ved ikke om det også gælder brugte, men de kan i hvet fald tilbyde finansiering.

Hvis du seriøst overvejer en, så giv Tesla et kald, der bliver solgt nogle biler der aldrig kommer på deres hjemmeside.

Forhandlere der har en enkelt Tesla vil jeg nok undgå, så hellere privat. Der er nogle forhandlere der har en Tesla til at stå, som de har taget i bytte eller lign. og de har ingen forstand på den, måske den har stået på 100% batteristand, eller 0% i noget tid, jeg torr ikke de ved hvad de har med at gøre når det gælder elbiler.

mbk
mbk Sep 18 '17

Der er solgt S85 december biler til lige omkring 500k privat med aktiveret autopilot, lædersæder og soltag, det vil jeg kalde en god handel, og så ville jeg nappe privat, hvis jeg stod og skulle købe.

Alternativt, kan man vente lidt og se hvad den nye registreringsafgift ender med, en ny basis S75 koster 732k med afgift, hvor de 112k er afgift, så den kan potentielt komme ned på 620k i år, hvis du får en referral kan den komme ned på måske 613k, uden udstyr. Men der er nu meget udstyr med i en standard, der mangler dog AP som er ret dyr. Personligt tror jeg AP bliver billigere i fremtiden når Model 3 kommer på vejene og de ikke kan kræve samme markup, samtidig kommer konkurrenterne med lign. udstyr, adaptiv fartkontrol bliver formenligt standard udstyr på de fleste biler, så hvis man kan udsætte indkøbet tror jeg det bliver billigere, men det er ren spekulation fra min side..

harn
harn Sep 18 '17

Hej Jensk2 og MBK

Tak for jeres super gode svar, jeg vil kigge videre i min færden efter at blive en glad Tesla ejer. Jeg går efter en 2016 model, da jeg syntes den nye front er meget federe, den skal have AP, glas eller soltag, gratis supercharge. så jeg stiller ikke så store krav. men 2016 modellerne hænger ikke på træerne i DK. derfor jeg har spurgt i en anden tråd om råd til import, for der er mange i sverige og norge.

Tak for jeres hjælp, det var meget værdifuldt.

Kiefer
Kiefer Sep 18 '17

harn: Du skal være opmærksom på at en 2016 model vil være pålagt med 20% afgift. Det kan du undgå med de fleste brugte 2015 modeller. Det er også årsagen til at der ikke rigtig er nogen 2016+ modeller på markedet.

/Martin

mbk
mbk Sep 18 '17

Ok, ny S75 med referral giver sig gratis supercharge, med glastag til Ca. 720k, derefter skal AP så registreres, det koster nok også 50k. Bilen har så samme 0-100 tid som de gamle P85, og rækkevidden er nok tæt på S85. Referral er der sikkert en der glædeligt PM'er dig. Der er ikke super mange AP2 biler til salg i EU. Jeg ville nok vente og se hvad de nye afgifter bliver. 

mbk
mbk Sep 18 '17

Der kommer formentligt også en opdatering til Model S med nyere auto pilot hardware og kabine inden længe.

gw
gw Sep 18 '17

@MBK tænker det samme med hensyn til der snart må komme en update. Kunne være fedt med en opdateret kabine.

mbk
mbk Sep 19 '17

Tendensen er også at de prisjusterer nedad, så hvis man venter sparer man, og så har de trukket i land med at gratis supercharge udgår.. Det er ikke super heldigt, men jeg tror måske Tesla er ved at se afmatning på efterspørgslen, hvis det er tilfældet er det yderst nødvendigt at de får gang i Model 3 produktionen. Det tror jeg nu også de gør, og TSLA er på all-time high lige nu, så tilliden er der.

P85DK
P85DK Sep 19 '17
Quote from mbk

Tesla er ved at se afmatning på efterspørgslen ...

Hvilket jo er naturlligt når Model S er ved at være 5 - 6 år gammel, Roadster er udgået og Model X aldrig blev den succes som forventet (og måske er den eneste nyere SUV som ikke har været en umiddelbar succes). Det hele er ikke så nyt og spændende mere ...

Jeg er sikker på at hvis Model X havde haft et mere tiltalende design (primært bagende) så havde den solgt godt.

Kiefer
Kiefer Sep 19 '17

Jeg tror ikke problemet med Model X så meget er selve designet, nok lige så meget det at så stort er markedet for 125K+ USD heller ikke. Jeg tror ganske simpelt bilen endte med at blive for dyr for mange amerikanere.

/Martin

P85DK
P85DK Sep 19 '17

Markedet skriger på luksus SUVs, hvorfor Range Rover har fået eller snart får selvskab af Maserati Levante, Bentley Bentayga, Lamborghini Urus, Aston Martin DBX og flere andre.

Lige nedenunder kommer Porsche, Mercedes, Audi, BMW, Jaguar.

Hvis Tesla havde ramt den lige i r.... så er markedet der. Tesla ramte den med Model S, nytænkende teknologi og klassiske linjer så både unge og gamle synes den var flot. Jeg har endnu ikke mødt en som beskriver Model X som flot, mange andre superlativer og roser, men men'et er altid designet.

Jeg siger ikke at Bentayga eller Urus er flotte, men de har noget andet som den gruppe af købere leder efter - prestige

Design er subjektivt og det har jeg fuldt respekt for, men jeg er ikke i tvivl om at det er designet som er den store akilleshæl. På den positive side, så holder man ikke i krydset på vej til arbejde sammen med 5 andre sorte Model S :-)

Forummets indlæg er redigeret af P85DK Sep 19 '17
Kiefer
Kiefer Sep 20 '17

P85DK: Så har du ikke spurgt min hustru :-)

Men udover det er det egentlig ikke bagenden jeg har noget imod hvad angår designet, det er faktisk forenden jeg synes ser lidt museagtigt ud. Men min hustru er vild med den og det er hendes bil, så fred være med det :-)

OG det med at det skulle være en luksus SUV, så synes jeg det halter en hel del hvis man sammenligner bilen med andre luksusmærker på det luksuriøse af bilen. Det skinner hele vejen igennem at det er en amerikansk samlet bil, og det gør sig sådan set også gældende for Model S.

Du skal sammenligne en Model X/S med en Mercedes E/GLC og de koster i grundprisen 75% af prisen for en Model S/X. Det er et ret stort overhead. 

Og det med at den ser speciel ud, ja hvis man parkerer sin bil i nødsporet på motorvejen skaber det lynhurtigt 3-5km kø fordi alle andre liiige skal se hvad det er for en bil...

/Martin

Forummets indlæg er redigeret af Kiefer Sep 20 '17
P85DK
P85DK Sep 20 '17

om det er luksus eller ej, så er der ingen tvivl om at SUV er det segment som der oplever den største stigning i efterspørgslen, og det er ligegyldigt om det er i små, mellem, store eller luksus, alle har lyst til at være der. Og i den sammenligning er der ingen forskel på Model S og det segment den kæmper i og Model X og det segment den kæmper i. Model S er jo også markant dyrere end Audi A6, BMW 5 serie og Mercedes E-klasse. Same same ...

Jeg er da sikker på at der er nogle der synes den er flot, men jeg plejer at bruge mig selv som målestok, da jeg typisk godt kan lide biler som andre har det svært med. Fx så prøvede jeg ihærdigt at få en Renault Avantime til Danmark da den kom frem. Perfekt kombination mellem Coupe og MPV. Den var et kommercielt flop med kun 8.500 produceret før den blev lukket ned. Jeg synes stadig den er fed, og den skal være Lime Green.

Faktum er jo bare at Model X ikke sælger som ønsket, om det er bagenden eller fronten eller silhuetten, ved jeg ikke, ved bare at jeg synes den ligner en Pontiac Aztek og den har ca. samme salgstal som en Aztek og lidt samme historie;

Wikipedia

Pricing of the Aztek was also an issue at launch: the vehicle was too expensive for its intended "Generation X" audience and was priced significantly higher than competing vehicles.

The Aztek had among the highest CSI (Customer Satisfaction Index) scores in its class, and won the appellation of "Most Appealing Entry Sport Utility Vehicle" in 2001 from J.D. Power and Associates, an independent consumer survey organization which noted: "The Aztek scores highest or second highest in every APEAL component measure except exterior styling."

Matthew DeBord of The Big Money argued that despite its poor reviews and sales, the Aztek was the car that, in the long run, could save GM. He praised GM for being daring and trying to create an entirely new market in vehicles, rather than simply copying successful formulas. He argued that the Aztek's failure is similar to the failure of the Apple's Newton and Mac Portable – two failed products that revolutionized the computer industry and became the basis for later successful products made by Apple.[24]