Synes det er svært at svare generelt på, det kommer vist mest an på dagens tilbud, og hvilken specifik model og udstyr du må have.
Generelt har Tesla god garanti, selv når de 4år/80.000km er ovre med 8år på drivetrain, men det ser ud til at der kommer fejl på Tesla, som er dyre at få fikset udenfor garanti, såsom centerskærm der går i sort, in-car charger der stopper med at fungere, dørhåndtag der ikke virker, 12V batteri der dør før tid osv. osv. Disse bliver alle ordnet på 4år/80.000km, generelt tror jeg at alle fejlene er billige at fikse, hvis de blev repareret, men Tesla har en bolt-of-bolt-on mentatlitet, så istedet for at skifte en sikring i en lader skifter de hele laderen. Det virker fint i deres garanti-periode, men er dyrt udenfor garanti. Så de 4år/80.000km er ret attraktiv.
Tesla har solgt nogle S70 til 499k tidligere på året, som godt nok røg hurtigt. Pre-AP S85 har været billigere hos Tesla, men nu ser det ud til at der er en til 390k på bilbasen, men selvfølgelig uden garanti, og de tidligere har oftere flere fejl.
S85 fra 15 med AP koster pt. 560k hos Tesla og 530k på bilbasen, nu er der forskelle i udstyr osv. man nok skal sætte sig ind i, men 30k for et par års mere garanti kan godt ligge lige omkring break-even.
Så kan der jo være andre ting, som finansiering, på nye biler ser det ud til at Tesla er ret attraktiv, ved ikke om det også gælder brugte, men de kan i hvet fald tilbyde finansiering.
Hvis du seriøst overvejer en, så giv Tesla et kald, der bliver solgt nogle biler der aldrig kommer på deres hjemmeside.
Forhandlere der har en enkelt Tesla vil jeg nok undgå, så hellere privat. Der er nogle forhandlere der har en Tesla til at stå, som de har taget i bytte eller lign. og de har ingen forstand på den, måske den har stået på 100% batteristand, eller 0% i noget tid, jeg torr ikke de ved hvad de har med at gøre når det gælder elbiler.