Det er got nok lidt skræmmende at vi skal sætte vores lid til Enhedslisten: http://www.danskelbilalliance.dk/...vember/14_11_14.aspx
/Martin
Det er got nok lidt skræmmende at vi skal sætte vores lid til Enhedslisten: http://www.danskelbilalliance.dk/...vember/14_11_14.aspx
/Martin
Iflg. artiklen i Information er der rigeligt af midler til at fortsætte afgiftfritagelsen og det er jo ren munddiarré fra den radikale klimaminister som udtaler "Tvivlens tid er forbi. Handlingens tid er kommet." og de samtidig ikke løfter en finger for nogle tiltag, - sørgeligt !
artiklen kan læses her : http://www.information.dk/515785
Jeg har kontaktet alle parterne i finansloven og forklaret hvordan det føles som potential kommende elbilsejer at der sås tvivl om platformens kommende udbredelse i Danmark. Jeg fik dette svar fra SF:
Vi er enige i at det haster. Med lad nu være med at give op. Det var bare ikke muligt i finanslovsforhandlingerne. Og Lisbeth Bech Poulsen kæmper fortsat for regeringsgrundlaget overfor skatteministeren. Det skal lykkes – og det ved regeringen godt, i hvert fald med hensyn til elbilerne.
Mange hilsener
Janus Hillgaard
Rådgiver for Lisbeth Bech Poulsen
Desuden blev der fulgt op med denne kommentar:
Hej igen,
Jeg regner bestemt med at grøn transport også er med i bøtten når vi skal udmønte klimapuljen til februar. Og der bliver andre muligheder hvis der da ikke kommer et udspil fra regeringen inden da.
God weekend
Frygter at regeringen ikke kan se, at det er vigtigt at komme med en afgørelse nu. Ikke om 11 md. Så er vi lige vidt igen. Ingen vil jo investere, eller tør købe noget, hvis ikke elbiler fortsat kan blive solgt i DK.
Når jeg skal konkludere lidt på alt hvad jeg efterhånden har læst om dette emne, så er det, at selvom at der ikke var plads til fokus på dette lige nu, så er alle partier enige om at grøn transport skal prioriteres. Jeg er derfor sikker på at 1) afgiftfritagelsen holder frem til og mod 2015. 2) Herefter begunstiges elbiler fortsat, sandsynligvis forlænges aftalen, men i det mindste bliver afgiften et minimum.
Jeg mener derfor at man som nuværende ejer og evt kommende bare skal læne sig tilbage. Vorst case er at der kommer en smule afgift på, det betyder bare at vores bil værdi holder bedre. Det er helt utænkeligt at en elbil sidestilles med en alm bil og slår markedet ihjel. Det er jeg sikker på at alle producenter er enige om, så det er bare tomme tønder som buldrer når der siges at invisteringer stopper nu.
(Bare min mening :-)
Nå, det har så måske alligevel hjulpet at jeg skældte Rasmus Helveg Petersen ud tidligere i dag :) http://politiken.dk/...e-fra-afgiftsdoeden/
Ja Uffe55, det er godt gået. Fint at du er aktiv andre steder end her på Forum.
TAK.
Man kan kun håbe på det bedste, og prøve at tænke positivt.
Men der var i en anden tråd herinde, et emne om at TAXA branchen ville få fjernet deres tæt-på-afgiftsfritagelse.
Det er altså blevet ført ud i virkeligheden nu, selvom det er uhensigtsmæssigt... Så alt kan ske hvis man ikke råber op i tide, og jeg tror det er bedre at ligge vægt på emnet inden vedtagning, frem for at lade stå til og se hvad der sker, og så først gå i offensiven hvis udfaldet bliver negativt, for så er det allerede vedtaget...
Enig med MartinPedersen. Men artiklen linket af uffe55 ser dog mere positiv ud end jeg havde turde håbe på.
Er ved at bestille en ny model P85d - kan se at staten tjener ca. 180.000 kr i moms. Hvis Tesla afgiftsbelægges køber jeg en Caddy istedet - her får de ca. 80.000 kr i afgift og moms. altså vil staten TABE penge på at lægge afgift på Tesla'en.
Uden Tesla er der ikke nogen "lækker" bil som er til at betale, og jeg vender tilbage til de mere kedelige "dækker behovet" biler.
Næsten uanset hvad du bruger dine penge på, så vil staten få sine 25% moms. Så jeg tvivler på at de i sidste ende vil tabe noget på det.
Jeg syntes du skulle gøre det. Du har gjort dig en masse overvejelser om for og imod.
Og i sidste ende kommer du til at tænke på Tesla hver gang du drejer nøglen til Caddy'en =)
Det er jo heller ikke en livsinvestering, det er en investering for de næste 5-10år.
@Leth: Undskyld, men så svært er det altså ikke at forstå. Jeg gør opmærksom på at der er 25% moms på alting så staten skal nok få sine penge, så giver du dig til at skrive om jantelov og manglende fornuft. Det kan jeg da ikke være den eneste der har svært ved at følge. Niels skriver da også i sit seneste indlæg "en indtægt de ikke havde fået nu", så jeg formoder at han forstår den.
Niels har 700.000 kroner og vælger kun at gå ud og bruge de 100.000 kroner. Nu står han så med 600.000 på kontoen - mon ikke nok hans kone skal finde noget at bruge dem på og lur mig om ikke der som minimum er moms på det hun køber. Hvis han tager dem med sig i graven snupper staten 15% i arveafgift og derefter moms af de ting som arvingerne går ud og køber. Én ting er sikker og det er at staten nok skal få sin del. Bare fordi vi gerne vil bibeholde afgiftsfritagelsen kan vi jo godt argumentere intelligent.
Jeg kører i en efterhånden ældre Audi A6 og havde egentlig ingen intentioner om at skifte. Biler interesserer mig ikke ret meget. Dog har Tesla vækket en interesse som jeg ikke havde før og vil derfor uden tvivl blive min næste bil - jeg havde egentlig planlagt at købe den til maj så jeg kunne få flest mulig af opgraderingerne med inden der kommer registreringsafgift på igen (er det 30 hardware-ændringer per uge de laver?). Men hvis jeg finder et godt tilbud kunne jeg godt ende med at købe inden.
Helt generelt har jeg aldrig været tilhænger af jante, jeg har endnu til gode at se det brugt korrekt, det dækker altid over en manglende forståelse for situationen og hører ikke hjemme blandt den del af befolkningen der kan holde en husstandsindkomst på +1 mio hjemme.
"Jeg er så træt af at folk, undskyld, dette er ikke myntet på dig direkte, argumenterer imod elbiler begrundet i mangel på fornuft i denne debat.
Så sent som i dag, blev jeg af en en god kammerat, på det kraftigste frarådet køb af en model S."
Jeg blev så sent som i sidste uge ringet op af en ven fra Århus der sagde 'Køb nu den Tesla, du kan ikke vente til næste år' og så lagde han på. Jeg fandt senere ud af at han lige havde fået en tur i en S85P og nu deler min begejstring :) Jeg har set sat et Excel-ark op, som jeg føler man bør for at forstå de økonomiske konsekvenser inden køb af noget til over en halv million (uanset husstandsindkomst). Min konklusion er at det ikke vil være den store forskel ift. min nuværende situation - men så er der et grundlag at argumentere på hvis det nogensinde skulle blive relevant. Hvis folk med en lavere indkomst fraråder det, har jeg nu ikke oplevet, skyldes det nok at de tager udgangspunkt i deres egen situation hvor de 1.500-2.500kr/md ekstra på en bil ville være brugt bedre på andre ting. Det er meget naturligt og ikke relateret til jante.