Loading...
dk

Finanslov 2015 | Tesla Forum

Bjarni
Bjarni Nov 22 '14

@TheBoss: Teoretisk set kan pengene godt spenderes uden moms til den danske stat. F.eks. ved køb af dyrere hus, rejse til udlandet med forbrug dér eller rigtig mange ture til grænsebutikkerne blot for at undgå at give pengene til SKAT ;-)

Men i praksis er jeg nok enig i, at pengene i de flestes tilfælde alligevel vil blive brugt i Danmark og give en momsindtægt til den danske stat.

 

Leth
Leth Nov 22 '14
@Theboss. Ja, det stak lidt af og kom til at handle om ting udover din kommentar. Beklager :) Jeg kan sagtens følge hvad du siger. Og som Bjarni siger, ville størstedelen nok alligevel havne hos skat, grundet moms på andre ting man så ville bruge pengene på.
Forummets indlæg er redigeret af Leth Nov 22 '14
TheBoss
TheBoss Nov 22 '14

Sikkert en gentagelse, men her er lidt tal fra de kloge på hvad det vil koste staten at vi så ikke køber el-biler:
http://ing.dk/...r-kr-om-aaret-171899
- 25 mio. Det er jo hver de bruger på cykelstativer og bænke i København ;-)

MartinPedersen
MartinPedersen Nov 22 '14

Gad vide hvordan den beregning er lavet? For er deres udgangspunk at hvis folk ikke have købt Tesla, så havde de:

1; Beholdt nuværende bil.

2; Købt anden bil i samme prisklasse.

3 Købt bil i den prisklasse som en Tesla ville have kostet med fuld afgift.

 

Men jeg tænker at 25mio måske er godt givet ud i forhold til den reducerede forurening af klimaet.

Det er der bare nogen der har svært ved at forstå... Uden at fordreje debatten fuldstændig, så har jeg en bekendt der skal have nyt tag,

for næsten ingen penge kan han få et tag med integrerede solpaneler, der er tagplade og solpanel i et og samme stykke.

Med det kan han blive selvforsynende med varme, men han kan ikke komme ud af sin tilslutningspligt til fjernvarme værket, som pga. hus størrelse koster 11.000 om året.

Det er noget man har valgt fra politisk side, da man tjener en masse penge på tvangsopkoblingen, det er da helt forrykt syntes jeg...

DeaconWP
DeaconWP Nov 22 '14

Jeg har ikke regnet på det, men:

Hvor meget afgift tjener staten pr kilometer ved brug af:

Diesel.

Benzin.

Elektriske kilowatttimer.

Den beregning må da kunne have indflydelse på det samlede tab for staten.

2 kr afgift pr KWh er 50 øre pr kilometer. Men hvor meget er det o en gennemsnits benzin eller diesel bil?

Er der regneark under produktion ????

MartinPedersen
MartinPedersen Nov 22 '14

Det bliver et specielt regnestykke, diesel og benzin kan man jo tage gennemsnittet på et år.

Men el kan man ikke bare sige 2kr pr kwh., for hvad med sol energi, firma ordninger, superchargers osv osv.

denlange
denlange Nov 26 '14

Dansk Elbilalliance slår på trommen for halvering af beskatning på elfirmabil. I så fald vil Tesla for alvor blive rigtig interessant for mange. https://twitter.com/elbilalliancen/status/537202139735814146

TSLA
TSLA Nov 26 '14

Jeg var til DEA's årsmøde igår hvor bl.a. politikere fra S, V, DF og EL deltog. S slog på tromme for en større revision af bilbeskatningen/registreringsafgiften, som jeg egentlig også havde dem mistænkt for da de ikke ville få afgiftsforlængelsen ordnet ifm. finansloven. Men de øvrige afviste stort set med henvisning til at det er for svært og kompliceret til at at kunne være løsningen for Elbilerne med kun 1 år igen. Der var stort set (med variationer) enighed om at der skal gøres noget for Elbilerne og -branchen meget hurtigt - men som især V sagde 'teknologi neutralt' - hvad det så end er...? Så jeg tror der kommer en løsning i løbet af Januar. Den med Firmabeskatningen har DEA fremhævet længe og det er da helt sikkert en god ide. Iøvrigt bleb en repræsentant for Tesla valgt ind i bestyrelsen for DEA.

Bianco
Bianco Nov 26 '14
Citat fra TSLA men som især V sagde 'teknologi neutralt' - hvad det så end er...?

Bare de nu ikke mener Hydrogen / Fuel Cell... Nå, men hvis det bare er neutralt = samme fordelspakke til alle teknologier, så hører vi nok ikke meget mere til hydrogen. 

TSLA
TSLA Nov 26 '14

Enig. Neutralitets begrebet er forvrøvlet. Det handler om energi effektivitet og der kan Hydrogen ikke være med. 

Genild
Genild Nov 26 '14

Uanset politisk farve har diverse regeringer i efterhånden ganske mange år gået rundt om den varme grød kaldet ejerafgift på køretøjer.

Den gordiske knude er at kravet hele tiden har været, at løsningen skal være økonomisk neutral, da man ikke ønsker nogen form for tab i provenue - her er problemet bare at man gennem så mange år har anvendt afgift som adfærdsregulerende tiltag, at man jo ikke kan forvente at de stakkels borgere rent faktisk denne gang undlader at rette deres adfærd ind (hvorved man jo alligevel mister provenuet).

At løsningen skal være teknologineutral betyder på dansk, at man ikke ønsker en løsning, der alene tilgodeser én form for fremdriftsmiddel. Man ønsker en løsning der tager højde for alle former for alternative drivmidler (el. brint, trykluft, magnetisme, medvind eller hvad der måtte komme i fremtiden) og det gør jo ikke løsningen enklere at skabe.

Afgiftsberegningen er for nærværende et kludetæppe af underlige lappeløsninger skabt delvist for at kunne efterleve krav fra EU-hold uden at man skal lave en regulær omlægning. Dette også fordi EU jo ikke ligefrem er stinkende begejstret for den høje afgift vi lægger på køretøjer i Dannevang, faktisk blev de så gnavne på et tidspunkt, at vi blev slæbt for EU-retten.

At den danske bilpark så over en periode næsten udelukkende har haft tilvækst i mikrobilsegmentet har dog medført et tab, som nu sjovt nok er et incitament til at få lavet om på tingene. Men det bliver ikke en nem løsning for dem og især ikke hvis provenuet skal bibeholdes.

Dette er så ikke at betragte som en personlig politisk holdning simpelthen fordi problematikken har været den samme uanset hvem der i de sidste 20 år har siddet for bordenden.

Sider: « 1 2 3 4 5 6