Jeg var med ude og prøvekøre IONIQ i dag. Jeg var ret imponeret - prisen taget i betragtning. Den er naturligvis ikke på højde med Tesla, men meget af det lugter lidt derhenad. Kvaliteten er OK for prisen, dog langt fra så lækker som Tesla. Der er mange knapper og brugergrænsefladen er noget rodet. Man skal nok lige vænne sig til det. Den har meget udstyr som standard, bl.a. adaptiv fartpilot (fungerer upåklageligt), lane assist (virker noget slatten med meget lidt styrehjælp sammenlignet med Teslas AP), ratvarme (feeeeedt at have om vinteren), navigation osv. Forhjulstrækket har nogen problemer med at overføre kræfterne ned i asfalten. Dette var ret tydeligt på våd vej ved selv moderat acceleration ud af et sving, hvor ESP'en fik pænt travlt. I Teslaen er jeg vant til, at jeg kan flå den rundt og ud af svingene uden problemer; her kommer 4-hjulstrækket virkelig til sin ret. Alt i alt fik jeg dog indtrykket af en rigtig fornuftig bil. Sælgeren stillede desværre ca. 10 mdr. leveringstid i udsigt. :-(
Men nu skal det nok ikke blive til en tråd om Hyundai, for jeg fornemmer, at rækkevidden nok ikke er tilstrækkelig til dit behov.
Mit råd er: Aldrig mere fossilbil! Det er yt, gammeldags og noget miljøsvineri, der er med til at forpeste uskyldige menneskers luftkvalitet, accelererer den globale opvarmning og støtter krigsførelse i oliestater.
Med en Tesla får du en rimelig god rækkevidde. Regn med, at rækkevidden i praksis er lidt mindre end de officielle NEDC-tal. Som tommelfingerregel kan du regne med ca. 80% af NEDC-tallet om sommeren og ca. 70% om vinteren, hvis du kører nogenlunde normal (pænt). Det hjælper en del, hvis du varmer bilen op med stikket i, inden du starter turen på en kold vinterdag. Skulle man enkelte dage komme i bekneb med rækkevidden, så kan man nemt strække den lidt ved at sætte farten lidt ned. Her hjælper Teslaen dig ved at foreslå en hastighed, så du er sikker på at nå frem til destinationen.
Som Tesla-ejer i snart 2 år er jeg slet ikke i tvivl om, hvad jeg ville vælge. Jeg har ikke fortrudt - det er den suverænt bedste bil, jeg nogensinde har haft. Den giver SÅ meget køreglæde. Medmindre, rækkevidden på ingen måde kan dække dit kørselsbehov, så ville jeg klart gå efter en Tesla (eller anden elbil, hvis budgettet ikke rækker til en Tesla). Der kommer altså flere og flere opladningsmuligheder rundt omkring. Der er i øvrigt en SuperCharger på Kirstinehøj på Amager (som af en eller anden grund ikke er på Teslas kort over SuperChargere). Der skulle efter sigende også komme en SC ved Holbæk senere i år. Der kommer løbende flere andre offentlige ladestationer, lademuligheder ved virksomheder (flere og flere virksomheder får selv elbiler samt ladestandere, som måske kan lånes, hvis man er gæst), samt naturligvis stikkontakten hjemme hos mormor eller i sommerhuset, som kan bruges som nødløsning. Husk på, at der allerede i dag er flere stikkontakter, end der er tankstationer. Og det går kun én vej herfra... :-) Det kræver lidt en ny måde at tænke på samt lidt planlægning specielt i starten, når man kører i elbil. Man lærer dog hurtigt bilens muligheder og begrænsninger at kende og man finder efterhånden de gode ladesteder, hvor man færdes ofte. Og det bliver kun nemmere med tiden.