Loading...
dk

Potientiel ny TMS ejer | Tesla Forum

Nicolas
Nicolas Oct 3 '17

Hej, sidder dagligt og holder øje med hvad der kommer til af brugtsalg, og ender hver aften med at lave mere og mere komplicerede regnestykker, over månedlig kost. 

Jeg kører ca. 40k om året, hvoraf 18k er firmabetalt. udover det, får jeg et car allowance fee på 3,5k før skat månedligt.

Mine ture til og fra arbejde er 40 km hver vej, uden at komme forbi SC. Vi er ofte i sommerhus i Rørvig, hvor der ikke er anden kørsel end til og fra, der kunne en SC i Holbæk være rart, men ikke nødvendigt. Ellers består ferie af skiferie i midt Norge. Den tur er der ingen problemer ved.

Mine firmature er enten i KBH området, hvor lade mulighed er lille, eller ture til Jylland, hvor der ingen problemer er.

Mit største problem, er at jeg en gang imellem har rundture på Sjælland med kunder, hvor vi sjældent kommer forbi lademuligheder - Dette kunne løses ved at tage kone bilen.

Hvis ikke en brugt TMS, så er jeg i nærheden af en Passat Demobil, nok Benzin, da jeg er bange for at markedet for Diesel vil stoppe næsten helt.

Mit sidste regnestykke, går næsten i nul, det kan svinge +-800 månedligt, så det er lige så meget for at have de features som TMS kommer med (Autopilot, ladning om natten osv)

Hvad vil i råde mig til i denne situation? Konen er ikke ubetinget vild med ideen om en Tesla, men jeg tror lige så meget hun er bange for eventuel signalværdi

mbk
mbk Oct 3 '17

Har du et budget?

Liste over udstyr du må have, såsom autopilot, soltag, dual drive?

Ikke helt så fantastisk som Tesla, men jeg var ude i en IONIQ Electric i dag, og den har autopilot/Lane assist og adaptiv fartpilot. Klart Tesla er bedre og hurtigere, men den koster 250.000 fra ny. Springet mellem Tesla og de andre bliver mindre angående selvkørende funktioner, Volvo, GM, Audi etc er ved at tage sig sammen. 

mbk
mbk Oct 3 '17

Jeg tror ikke det kan betale sig at købe en demo vogn efter nedsættelse af registreringsafgift, jeg var med ude og prøve en ny bil for nyligt hvor min far kørte 20km med håndbremsen på, den lugtede ret brændt. De par tusinde km en demo vogn har kørt,  er af folk der ikke kender og passer på vognen. Garanti og forsikring er også bedre på en ny. 

Forummets indlæg er redigeret af mbk Oct 3 '17
MOS
MOS Oct 4 '17

Jeg var med ude og prøvekøre IONIQ i dag. Jeg var ret imponeret - prisen taget i betragtning. Den er naturligvis ikke på højde med Tesla, men meget af det lugter lidt derhenad. Kvaliteten er OK for prisen, dog langt fra så lækker som Tesla. Der er mange knapper og brugergrænsefladen er noget rodet. Man skal nok lige vænne sig til det. Den har meget udstyr som standard, bl.a. adaptiv fartpilot (fungerer upåklageligt), lane assist (virker noget slatten med meget lidt styrehjælp sammenlignet med Teslas AP), ratvarme (feeeeedt at have om vinteren), navigation osv. Forhjulstrækket har nogen problemer med at overføre kræfterne ned i asfalten. Dette var ret tydeligt på våd vej ved selv moderat acceleration ud af et sving, hvor ESP'en fik pænt travlt. I Teslaen er jeg vant til, at jeg kan flå den rundt og ud af svingene uden problemer; her kommer 4-hjulstrækket virkelig til sin ret. Alt i alt fik jeg dog indtrykket af en rigtig fornuftig bil. Sælgeren stillede desværre ca. 10 mdr. leveringstid i udsigt. :-(

Men nu skal det nok ikke blive til en tråd om Hyundai, for jeg fornemmer, at rækkevidden nok ikke er tilstrækkelig til dit behov.

Mit råd er: Aldrig mere fossilbil! Det er yt, gammeldags og noget miljøsvineri, der er med til at forpeste uskyldige menneskers luftkvalitet, accelererer den globale opvarmning og støtter krigsførelse i oliestater.

Med en Tesla får du en rimelig god rækkevidde. Regn med, at rækkevidden i praksis er lidt mindre end de officielle NEDC-tal. Som tommelfingerregel kan du regne med ca. 80% af NEDC-tallet om sommeren og ca. 70% om vinteren, hvis du kører nogenlunde normal (pænt). Det hjælper en del, hvis du varmer bilen op med stikket i, inden du starter turen på en kold vinterdag. Skulle man enkelte dage komme i bekneb med rækkevidden, så kan man nemt strække den lidt ved at sætte farten lidt ned. Her hjælper Teslaen dig ved at foreslå en hastighed, så du er sikker på at nå frem til destinationen.

Som Tesla-ejer i snart 2 år er jeg slet ikke i tvivl om, hvad jeg ville vælge. Jeg har ikke fortrudt - det er den suverænt bedste bil, jeg nogensinde har haft. Den giver SÅ meget køreglæde. Medmindre, rækkevidden på ingen måde kan dække dit kørselsbehov, så ville jeg klart gå efter en Tesla (eller anden elbil, hvis budgettet ikke rækker til en Tesla). Der kommer altså flere og flere opladningsmuligheder rundt omkring. Der er i øvrigt en SuperCharger på Kirstinehøj på Amager (som af en eller anden grund ikke er på Teslas kort over SuperChargere). Der skulle efter sigende også komme en SC ved Holbæk senere i år. Der kommer løbende flere andre offentlige ladestationer, lademuligheder ved virksomheder (flere og flere virksomheder får selv elbiler samt ladestandere, som måske kan lånes, hvis man er gæst), samt naturligvis stikkontakten hjemme hos mormor eller i sommerhuset, som kan bruges som nødløsning. Husk på, at der allerede i dag er flere stikkontakter, end der er tankstationer. Og det går kun én vej herfra... :-) Det kræver lidt en ny måde at tænke på samt lidt planlægning specielt i starten, når man kører i elbil. Man lærer dog hurtigt bilens muligheder og begrænsninger at kende og man finder efterhånden de gode ladesteder, hvor man færdes ofte. Og det bliver kun nemmere med tiden.

Forummets indlæg er redigeret af MOS Oct 4 '17
mbk
mbk Oct 4 '17

Jeg synes ev-tripplaner giver et ret godt overblik, den skal lige indstilles til metriske enheder i Settings, og så kan du lege med alle de kendte ruter og få et overblik over hvilken Tesla der passer til dit behov:

https://evtripplanner.com/planner/2-8/

Husk at tjekke Tesla for brugte biler, de sælger dem med ny garanti, som potentielt kan spare dig for uventede regninger, jeg har hørt til flere der har købt brugt hos Tesla uden at den kom på hjemmesiden, så det er nok en god ide at alliere sig med en Tesla ansat i jagten:

https://www.tesla.com/da_DK/used

Nicolas
Nicolas Oct 4 '17

Mit budget er omkring 600k for en Tesla. Jeg har i mit bilbudget godt kunne se at der er en del mere at lege med, når man kigger EV.

Den Hyundai kommer nok aldrig til at ske. Jeg har af en eller anden grund noget imod det mærke, en kende snobbet, men sådan er det.

Med hensyn til Demo, kan jeg godt se hvad du mener mbk, jeg ville helt klart kigge mig meget for inden jeg skrev under på en demo.

Jeg hører hvad I siger, og det er også selv lidt det jeg er kommet frem til. Jeg vil 10 gange hellere eje en EV, end en fossil brændstof bil!

Rækkevidden tror jeg ikke bliver et problem. Jeg er inden for det sidste år kun stødt på en tur hvor det ville have været et problem. Ej heller de små pauser ved SC generer mig, da jeg er ryger giver det næsten sig selv med sådan en lille pause.

Tak for rådet med hensyn til Tesla. Dem vil jeg da lige besøge og høre om de har noget der kunne være interessant.

KimT
KimT Oct 4 '17

Kik på hvor Clever og E.On har deres lader placeret - om det er noget du kan bruge hvis du ikke er i nærheden af SuC. De har jo begge abb. ordninger til 599,-/579,- for al den strøm du kan bruge til bilen (for langt de fleste Tesla ejere er det en god forretning pga. det store batteri).

Og hvis du har et kraftstik i sommerhuset kan du faktisk tage din e.on ladeboks med og stadig får penge retur for strømmen.

Nicolas
Nicolas Oct 4 '17

Jeg har kigget på dem, og synes det er genialt!

Jeg havde ikke tænkt over at få sat et CEE stik op i sommerhuset, det må ordnes og er billigt da jeg selv er elektriker.. 

lysmanden
lysmanden Oct 4 '17

Hej Nicolas.

jeg vil klart tage en Tesla. Husk at søge efter dem med dobb lader selvom der ikke er mange der har dem på deres biler. Det gør at du ladder med dobb hastighed på de offentlige ladestationer..

Spørger lige nysgerigt: får du både statens takst for KM kørsel og et tilskud for at lægge bil til? Kører selv KM kørsel og får de sædvanlige ca 3,80 kr for de første 20.000 km og herefter 1,91 kr

Husk du lever kun 1 gang. Du får en fantastisk oplevelse med en Tesla. DO IT!!!!!!!!!!

Korsnab
Korsnab Oct 4 '17
Jeg ville være ligeglad med dobbeltlader. Efter 125.000km har jeg vel brugt dobbeltladeren 2-3 gange, og hver gang på hoteller, hvor det i praksis er absolut ligegyldigt. Ikke mange af EONs ladere kan levere 22kW, og Clever ligger geografisk skidt for mig. Da vi købte Tesla nr. 2 prioriterede vi da også en ChaDeMo adapter i stedet.
Men soltag! Dels for lyset og den ekstra loftshøjde, dels for at kunne montere tagbagagebærer.
AP!. AP1 er fin, AP2 er noget umoden.
Ellers... luftundervogn, vinterpakke, D... men det afhænger af dit behov.
Køb den, nyd den og tag de uplanlagte oplevelser ved Europas Superchargere med som et ekstra plus. Måske du endda når uventet udhvilet frem :)
Nicolas
Nicolas Oct 4 '17
Det er også mine egne overvejelser:
-AP (har adaptiv fartpilot nu og skal aldrig have uden)
-soltag, da jeg har skiboks
-techpakke? Kan ikke lure om det har boget at gøre med AP. 
- vinterpakke, mest for varme i rat. Mine børn sidder i stole. 
-D kan jeg ikke helt finde ud af om er hot eller ej. Skal man være firkantet, kræver det kæder på alle hjul i Norge. 
-Luftundervogn

Ja, jeg får både statens takst plus er månedligt fee. Det er en djævelsk god aftale. Ligger i snit på omkring 7k fra firmaet, så bilbudgettet kan også få lidt ekstra gas. 

Nu står jeg egentlig bare tilbage med at få skudt min golf afsted, så må konen jo vænne sig til bilvalget over tid. 
PEB
PEB Oct 5 '17
Citat fra lysmanden

Spørger lige nysgerigt: får du både statens takst for KM kørsel og et tilskud for at lægge bil til? Kører selv KM kørsel og får de sædvanlige ca 3,80 kr for de første 20.000 km og herefter 1,91 kr

Ikke at det gør den store forskel, men taksterne er som nedenfor:

Satserne for 2017 er således:

• Kørsel i egen bil til og med 20.000 km årligt
    3,53 kr.
  • Kørsel i egen bil ud over 20.000 km årligt
    1,93 kr.
  • Kørsel på cykel, knallert, 45-knallert og scooter
    0,52 kr.

Nicolas
Nicolas Oct 5 '17
Citat fra PEB
Citat fra lysmanden

Ikke at det gør den store forskel, men taksterne er som nedenfor:

Satserne for 2017 er således:

• Kørsel i egen bil til og med 20.000 km årligt
    3,53 kr.
  • Kørsel i egen bil ud over 20.000 km årligt
    1,93 kr.
  • Kørsel på cykel, knallert, 45-knallert og scooter
    0,52 kr.

Det bliver interessant at se hvad de sætter den ned til, nu når de har justeret afgiften
MS
MS Oct 5 '17

Når du har siddet og overvejet en TMS, så er du allerede tæt på at ende der. For det er bare på alle måder en fantastisk bil. Men pas på. Det er stærkt vanedannende - lidt ligesom, hvis man er Apple-fan. Man vil gerne hele tiden have det nyeste - afskrivningen er her bare lidt højere. Mht fruen var jeg gennem samme mølle med min første TMS i slutningen af 2013. Men en prøvetur og den positive signalværdi med at være grøn gjorde udslaget. Og efter mindre end 2 måneder ville hun også være grøn, da det gik op for hende, at det slet ikke er et problem med opladning osv. Så det blev en i3 (ren el), da hendes fossil skulle skiftes. Har aldrig fortrudt hverken TMS eller i3. Jeg har aldrig fået negative kommentarer eller lign. Tværtimod. Jeg er helt enig i din analyse mht. diesel - det er en helt død sild, og har man en idag er det bare med at komme af med den hurtigst muligt. Ingen fremtid i det. Mht. lademuligheder synes jeg at både Clever og EON dækker landkortet ganske godt - også hurtigladning med Chademo. Hertil kommer SUC. Så for mig har det aldrig været et problem. I bund og grund skal man jo blot kunne finde en stikkontakt for at kunne lade. Den infrastruktur er temmelig godt udviklet i Danmark. Mht features ser dine overvejelser helt rigtige ud. Det er nok en smagssag - men jeg ville selv foretrække en D (som jeg har nu), da jeg synes den "flyder bedre". God jagt - Morten.

CanEl
CanEl Oct 5 '17

Nu står jeg egentlig bare tilbage med at få skudt min golf afsted, så må konen jo vænne sig til bilvalget over tid. 

du kunne jo lade hende være med til at vælge farven, hvis flere muligheder er til stede! 

mbk
mbk Oct 5 '17

Der er lige kommet prisjusteringer på https://www.tesla.com/da_DK/used/

Denne springer i øjnene https://www.tesla.com/da_DK/used/5YJSA7E19FF110281

Denne slår bilbasen ret meget, når man tænker på at det er en december 2015 bil, lav km, 4 år/80.000km garanti til en pris på 549.000.

'Mangler' kun 'D', som minimum koster 50.000 mere i 85kWh, og så er det ældre biler med flere km.

Der kommer ca. prisjusteringer hver 3 måned, så det er nok godt tidspunkt at slå til lige nu (no pressure).

Nicolas
Nicolas Oct 5 '17
Hun har fået lov til at bestemme en ting. Og det er farven på kabinen. Hun nægter at have en bil med andre farve end sort på læderet
mbk
mbk Oct 5 '17

Hehe, fair nok. Kan være Tesla kan finde en der er mere lige i øjet. Rent gæt, men jeg tror de har flere biler på lager end på hjemmesiden. 

MS
MS Oct 5 '17

Sort er også flot (har det selv). Og så er I jo enige om det :)

fmm1000
fmm1000 Oct 5 '17
1. Du skal stensikker have et flatrate-strøm-abonnement. <br />
2. På chademoladere kan du lade 30 pct på en halv time. Du kan dog opleve ladekø. Prut en chademo og typeto adapter med hvis du køber hos Tesla. <br />
3. Vi kører 70.000 om året. Vil klart anbefale du går efter en 85D eller 90D. Måske liiige uden for rækkevidde hos Tesla. Vi har selv 85D og har ikke fortrudt det selvom vi overvejede p85d istedet. Dmodellerne har 25-50 km mere rækkevidde end Pmodellerne. Over 80 kmt er D lige så hurtig som P.
Forummets indlæg er redigeret af fmm1000 Oct 5 '17
Sider: 1 2 3 »