Loading...
dk

Recall - 11000 TMX | Tesla Forum

PeterE
PeterE Oct 13 '17

Gad vide om gårsdagens Model X recall kombineret med Model 3 leverancerudfordringerne ender med at blive et problem...jeg frygter det, og håber det ikke.

https://www.cnbc.com/2017/10/12/tesla-recalling-11000-model-x-suvs-for-seat-issue.html

mbk
mbk Oct 14 '17

Der er ingen problemer, Tesla er markant foran sine konkurrenter og efterspørgslen bliver eksplosiv.

Jeg er Beijing i disse dage, der er årlige kvoter på ny indregistrering af biler, 100.000 stk/år, de ugives ved lotteri, og det er et faldende tal. Gamle biler må ikke køre når de bliver 15 år. Elbiler er fritaget.

Har snakket med en Kineser der kører en BYD e6 som er en kinesisk elbil med 80kWh og lovet 400km rækkevidde. Den er tung, har ikke Tesla acceleration, ejeren er ikke super glad for den, den er fin i dagligdagen og har rimelig plads, men den er ikke så god på langtur grundet DC ladning ved ~50kW med GB/T. Han har AC ved sin parkeringsplads nær sin lejlighed. Han har udelukket købt den fordi han ikke kunne få lov at købe en ny benziner. 250.000RNB som ca. er 1:1 med kronen, staten hjælper vist med noget tilskud, men ved ikke hvordan det virker i praksis. Bilen er i teknik, design, etc. ikke i nærheden af Tesla, den vejer 2500kg, og interiør ligner ikke noget vi ønsker os i Europa. Dette er den bil der er tættest på Tesla pt. i verden, i størrelse og anvendelighed, som ikke er en mikrobil og med rimelig rækkevidde, der er så langt op til en S/X og ikke mindst 3'eren når den er der, hvis prisen på 3 vs. e6 bliver inden for 20% er der ikke flere end de 3/100 der vil vælge e6'eren, det er de 3% der bare vil vælge andet, logisk eller ej.

Her kører rigtig mange Tesla, det er den dem med penge køber når de er i samme situation og ikke vinder i nybil licens i lotteriet, her er også masser af Mercedes, Porche, Audi etc, der er masser med penge (og selvfølgelig flere med få).

Situationen er lignende i Shanghai, der har de dog et andet system, der køber de nybils-licens på auktion, koster ca. lige så meget som bilen, elbiler får stor reduktion elelr ingen licens omkostning, igen masser af Teslaer på gaderne.

Efterspørgslen for en næsten lige så lækker elbil til halv pris er stor, det er et eksplosivt marked, og Tesla kommer først, de er år foran konkurrenterne. Og nej, der kommer ikke lige nogle andre lige om hjørnet. Der er masser af producenter der kan lave elbiler hvis de ville, men Tesla kommer til at sidde massivt på markedet, da produktion af batteri, selvom den vokser eksponentielt de sidste og kommende år, stadig vil være den begrænsende faktor i mange år.

Forummets indlæg er redigeret af mbk Oct 14 '17
mbk
mbk Oct 14 '17

Det er et issue med et sæde, btw, kan være et meget lille fiks, måske endda betalt af leverandøren.

PeterE
PeterE Oct 16 '17

Enig, det er formegentlig på niveau med sikkerhedsselerne som ikke var boltet korrekt fast i  bunden...

Det er nok meget mere alvorligt at TM3 langt fra bliver leveret i den fart som alle håbede på eller drømte om :)

mbk
mbk Oct 16 '17

Tja, Model 3 levering er jo rykket frem fra originalt nytår. Hvis den kommer inden udgangen af 18 til mig er jeg længe glad. Men det er vel som sådan lige meget, for der er ingen andre biler der interesserer mig, så venter til 19 eller sågar 20 hvis nødvendigt. S og X er selvfølgelig værd at overveje, men nok bedst for økonomien at vente. 

Forummets indlæg er redigeret af mbk Oct 16 '17
Kiefer
Kiefer Oct 17 '17

At Model 3 er forsinket kan vist ikke komme som den store overraskelse for ret mange. Jeg ser stadig 2020 som et realistisk årstal for de første leveringer i DK. 

vi er jo stadig milevidt bare en en amerikansk udgave af konfigurator på bilen.

/Martin

mbk
mbk Oct 18 '17

Lad os nu se, de har pt problemer med et par underleverandører der ikke har leveret til tiden, enten kommer de på ret køl eller Tesla må in source komponenten. Når det er på plads kommer produktionen op i højt styktal.

Kiefer
Kiefer Oct 19 '17

Fuldstændig samme undskyldninger de gav da de skulle forklare forsinkelserne på Model X. Det er nok ud fra devisen gik den første gang så går den undskyldning nok en gang til...

Men skulle nok have forventet at de ud fra de erfaringer havde fået bedre styr på deres leverandører, men det er så åbenbart ikke tilfældet. Hvis det reelt er det der er problemet og ikke blot er damage control fra Teslas side.

/Martin

P85DK
P85DK Oct 19 '17
Quote from mbk

Lad os nu se ...

Det er bare ikke en tilgang som holder med en backlog på 500.000 enheder og et ry for at sende produkter for tidligt på markedet og stadig ikke kunne holde de produktionsdeadlines som de offentligt melder ud.

Det positive fra dansk side er at når den endeligt kommer til DK, så bør alle børnesygdomme være væk. Vi er med stor sandsynlighed allersidst i køen. Tesla skal ind og sætte sig hårdt på det kinesiske marked, som jo alligevel nok er lidt mere interessant end det danske.

Forummets indlæg er redigeret af P85DK Oct 19 '17