Loading...
dk

Hvilken elbil skal man købe | Tesla Forum

koden
koden Nov 17 '17

En bekendt skal bruge en bil for at køre til og fra arb. hver dag.

140 km om dagen.

Han har en ny benzin bil i forvejen.

Så den nye bil er bil 2.

han kiggede på diesel og jeg foreslog en el bil.

budgettet er ikke til tesla.

han bor i et hus med varmepumpe og bruger el for over 20.000 om året.

Hvad mener i er aktuelt af brugbare el biler i øjeblikket?

LEAF?

Bianco
Bianco Nov 17 '17

Det skulle være muligt at få den nye 2018 Leaf for 300.000,- inden alt for længe.

mbk
mbk Nov 17 '17

Hyandai IONIQ Electric er mit bud, 260.000, rimelig udstyret i standard udgaven, 28kWh batteri og ret effektiv. Snuden skal lige pakkes ind i noget folie, da Hyandai har lavet den i grim grå plastic (who knows why)

mbk
mbk Nov 17 '17
koden
koden Nov 18 '17

Ser ud til at vi er enige

samme 2 biler jeg er kommet frem til.

Leaf kan køre noget længere med Huandai dækker hans behov og har de 5 års garanti.

MOS
MOS Nov 18 '17

Ellers er der vel den nye udgave af Renault ZOE, VW e-Golf og BMW i3 med opgraderet batteri. Jeg kan ikke huske rækkevidden på stående fod, men med et dagligt kørselsbehov på 140 km vil jeg anbefale en NEDC-rækkevidde på mindst 250 km. Dette skyldes, at rækkevidden i praksis er kortere, specielt på motorvej og endnu værre om vinteren, hvor man bruger en del af strømmen til at varme kabinen op. Og der skal også være lidt buffer til et svinkeærinde og til tab af batterikapacitet efter nogle år.

MOS
MOS Nov 18 '17

Hyundai Ioniq Electric ville nok også være mit valg med et ikke-Tesla budget. Der er bare ca. 10 mdr. leveringstid. Man skal lægge et depositum med det samme og man kan ikke fortryde, så er det sagt. Det virker lidt risikabelt, da det kan være svært at vide ens behov om et års tid og hvordan markedet har udviklet sig i mellemtiden.

koden
koden Nov 19 '17

Zoe og i3 er vist for grimme og små.

Golf eller Leaf er nok hvad han har af muligheder.

P85DK
P85DK Nov 19 '17

Hvis han ikke er klar til at gå helt el endnu, så kunne en Golf GTE være et godt bud. Der får man meget for pengene efter den seneste afgiftsændring.

jensk2
jensk2 Nov 19 '17
Citat fra P85DK

Hvis han ikke er klar til at gå helt el endnu, så kunne en Golf GTE være et godt bud. Der får man meget for pengene efter den seneste afgiftsændring.

Ja, det er en fin GTI uden dårlig samvittighed over forbrug:-) Den tilbyder faktisk bedre performance plus mindre miljøpåvirkning nu og her. Engang i fremtiden, når batterierne ejer mindre, kan der skrues op for el-delen og ned for benzin delen (den skal vel max være på 30kW) og vi får samme performance, men endnu bedre økonomi og bedre el-grid support. (Al pendling sker på el alene, bilen er en værdig el-grid hjælper pga. større batteri)  Forbedringen er så indlysende og billigere, så selv ikke Anti-Miljø politikere kan stoppe udviklingen:-)  Hov, der fik jeg vist talt mig varm!!

Forummets indlæg er redigeret af jensk2 Nov 19 '17
koden
koden Nov 19 '17

Det er jo en hybrid.

Ville jeg ikke selv turde købe.

Stoler ikke helt på teknikken på længere sigt.

DavidS90D
DavidS90D Nov 19 '17

@koden

Er den nye bil tiltænkt pendling (2x70km) så den faktisk bliver brugt som bil nr. 1? 

Og hvilket prisniveau taler vi om, og må det være en brugt bil (1-2 år) ?

P85DK
P85DK Nov 19 '17
Citat fra koden

Det er jo en hybrid.

Ville jeg ikke selv turde købe.

Stoler ikke helt på teknikken på længere sigt.

Ja, det er en hybrid. Enig at en ren elbil er at foretrække, men vil til enhver tid tage en hybrid over en diesel. Diesel vil indenfor de næste par år opleve stadig flere lovmæssige restriktioner, så de kan være svære at komme af med igen.

Med hensyn til teknikken i en hybrid, så er det ved at være en gennemprøvet teknologi som har været i markedet i mere end 10 år. Den vil jeg ikke være så bekymret for.

Jeg foreslog den bare fordi det er en fed bil til relativt få penge, som kan være en fin overgangs bil til ren el.

MOS
MOS Nov 22 '17
Citat fra koden

Zoe og i3 er vist for grimme og små.

Golf eller Leaf er nok hvad han har af muligheder.

Hmm... Zoe er for grim, og så foreslår du en Leaf?!?!!!

i3 ser i hvert fald lidt underlig ud; det er indiskutabelt, om man så kan lide det eller ej. Men Zoe ser da nogenlunde "normal" ud.

At Zoe og i3 er for små, er efter min mening ikke noget validt argument, da bilen er tiltænkt pendling til/fra arbejde. Her burde en 1-personers bil vel være tilstrækkelig. Både Zoe og i3 tilbyder snildt plads til 4 personer + bagage. Altså i hvert fald 300% overdimensioneret! :-)

MOS
MOS Nov 22 '17
Citat fra P85DK

Hov, har en Golf GTE ikke en NEDC-rækkevidde på kun 50 km, dvs. ca. 30 km i praksis? Det rækker vist langt fra til 140 km daglig pendling. Han kommer til at køre langt det meste af vejen på benzin.

Jeg mener, at hybridbiler har deres berettigelse, men kun hvis daglig pendling kan ske på el alene og forbrændingsmotoren kun kommer i anvendelse ved lejlighedsvis længere ture.

Forummets indlæg er redigeret af MOS Nov 22 '17
Hilbert
Hilbert Nov 22 '17

Men man må da sige, at Golf GTE ikke forsøger at skjule sit forureningspotentiale - med de to store kloakrør bagud. Mon det er det som VW kalder: "ekstremt elegant og sportsligt design".

Nå men der er vel stadig gammeldags designere ;).

P85DK
P85DK Nov 22 '17
Citat fra MOS
Citat fra P85DK

Hov, har en Golf GTE ikke en NEDC-rækkevidde på kun 50 km, dvs. ca. 30 km i praksis? Det rækker vist langt fra til 140 km daglig pendling. Han kommer til at køre langt det meste af vejen på benzin.

Jeg mener, at hybridbiler har deres berettigelse, men kun hvis daglig pendling kan ske på el alene og forbrændingsmotoren kun kommer i anvendelse ved lejlighedsvis længere ture.

Vel stadig bedre end en diesel hakker alt andet lige

MOS
MOS Nov 23 '17
Citat fra P85DK

Vel stadig bedre end en diesel hakker alt andet lige

Jo, men en hybrid er efter min mening lidt som at sætte sig mellem to stole. Der er dobbelt så meget avanceret mekanik og elektronik, der skal betales for, som skal spille sammen, og som kan gå i stykker. Jeg synes, KISS giver mening.

Dog kan hybridbiler have en vis berettigelse, hvis man har et særligt kørselsbehov med relativ kort pendling til arbejde og kun lejlighedsvis længere ture. Hvis de lange ture skal foregå på ren el, så skal batteriet være meget stort og så slæber man jo til hverdag rundt på et tungt og dyrt batteri, som egentlig er overdimensioneret. Her kan man overveje at vælge en hybrid, der kan klare hverdagsturene på ren el og så har man benzinmoteren i reserve til de lange ture. Men hvis man alligevel kommer til at bruge benzinmotoren de fleste dage, så ville jeg nok have valgt en ren benziner, som er billigere og simplere i opbygningen og sikkert også billigere i service/vedligehold/reparationer. Og så måske byttet benzineren ud med en elbil om nogle år, når der kommer flere og bedre modeller at vælge imellem.

Jeg må dog medgive, at efter den seneste afgiftsændring, så får man rigtig meget spændende bil for pengene med en Golf GTE. Så hvis man i forvejen er på udkig efter noget i golfklassen, så er den bestemt en overvejelse værd.

P85DK
P85DK Nov 23 '17

100% enig - har heller aldrig rigtig forstået ideen med hybrid af nøjagtig de ting du nævner. Er dog overrasket over at man aldrig hører om problemer med dem, så det må jo fungere.

Med GTE'en kan det ikke rigtigt betale sig at købe tilsvarende i benzin, det er det bedste tilbud i øjeblikket når det kommer til kombinationen performance/pris/udstyr.

MOS
MOS Nov 23 '17
Citat fra P85DK

Med GTE'en kan det ikke rigtigt betale sig at købe tilsvarende i benzin, det er det bedste tilbud i øjeblikket når det kommer til kombinationen performance/pris/udstyr.

Ja, men det skyldes de nuværende afgiftsregler. Før afgift må hybridudgaven være meget dyr ift. benzineren. Teknisk set er hybrid stadig lidt noget rod som at sætte sig mellem to stole.

Forummets indlæg er redigeret af MOS Nov 23 '17
Sider: 1 2 »