Vel stadig bedre end en diesel hakker alt andet lige
Jo, men en hybrid er efter min mening lidt som at sætte sig mellem to stole. Der er dobbelt så meget avanceret mekanik og elektronik, der skal betales for, som skal spille sammen, og som kan gå i stykker. Jeg synes, KISS giver mening.
Dog kan hybridbiler have en vis berettigelse, hvis man har et særligt kørselsbehov med relativ kort pendling til arbejde og kun lejlighedsvis længere ture. Hvis de lange ture skal foregå på ren el, så skal batteriet være meget stort og så slæber man jo til hverdag rundt på et tungt og dyrt batteri, som egentlig er overdimensioneret. Her kan man overveje at vælge en hybrid, der kan klare hverdagsturene på ren el og så har man benzinmoteren i reserve til de lange ture. Men hvis man alligevel kommer til at bruge benzinmotoren de fleste dage, så ville jeg nok have valgt en ren benziner, som er billigere og simplere i opbygningen og sikkert også billigere i service/vedligehold/reparationer. Og så måske byttet benzineren ud med en elbil om nogle år, når der kommer flere og bedre modeller at vælge imellem.
Jeg må dog medgive, at efter den seneste afgiftsændring, så får man rigtig meget spændende bil for pengene med en Golf GTE. Så hvis man i forvejen er på udkig efter noget i golfklassen, så er den bestemt en overvejelse værd.