Loading...
dk

Hvornår har man råd? | Tesla Forum

jkris
jkris Aug 30 '14

Hej allesammen, 

Vi er sikkert alle enige om at det er ret nemt at forelske sig i Model S. Og vi er nok også alle enige om at man skal have råd før man hopper ud i det. Mit spørgsmål er så til jer: Hvor stort et rådighedsbeløb har I haft før I købte jeres MS? Jeg tjener 450k om året før skat, jeg har kun en studiegæld, min nuværende bil har jeg betalt kontant. Jeg er 32 og bor til leje med min kæreste.

Jeg kører pt ikke særlig meget, men regner jeg at skulle på rigtig meget bilferie og benytte mig af super chargers, hvis jeg endte med at købe en model s

Kristian70k
Kristian70k Aug 30 '14

det har du vel når det er ok med banken :) min TMS er betale 100% af kørepenge.. så jeg mærker det ikke (når jeg får den :)) så er det faktisk den billigste bil jeg kan have fordi der næsten ingen omkostninger på drift..

Kiefer
Kiefer Aug 30 '14

Jeg har det lidt på samme måde som Kristien, i dag betaler min Tesla næsten sig selv via KM penge og besparelser i diesel og reperationer.

Men eller vil jeg vil sige det er et spørgsmål om prioritering, havde da også venner og bekendte i vores omgangskreds der undrede sig over at mig og min hustru havde biler til sammenlagt ca. 1 mill mens vi begge var under uddannelse...

Herhjemme har vi sidenhen haft den tommelfingerregel at en bil ikke må koste mere end årslønnen, men den kommer vi nok til at springe lidt med konens Model X, da hun som pædagog nok ikke tjener hvad en Tesla X koster, men igen det er udelukkende en prioritering, så er der bare nogle andre ting der bliver fjernet fra budgettet, eller nok aldrig har været der, så som dyre ture i byen og øl og smøger :-)

Hvis jeg var dig ville jeg sætte mig ned og lave et budget selv og se om jeg kunne få det til at hænge sammen, måske der er nogle punkter i budgettet der kan undværes eller skæres væk via en ændring i livsstil.

Nå ja, så har vi opdaget at det årlige besøg ved familien i Norge er blevet næsten gratis da service kun koster 2700 NOK heroppe mod 6000 DKK i Danmark, det er yderligere en besparelse...

/Martin

Forummets indlæg er redigeret af Kiefer Aug 30 '14
Kristian70k
Kristian70k Aug 30 '14

tror jeg skal et smut til norge fra tid til anden.. ved du hvad det koster i tyskland?

Kiefer
Kiefer Aug 30 '14

Nej, men det skal jeg helt klart have undersøgt, een ting er at gøre det som en del af det årlige Norgesbesøg, noget andet er at lige få gjort det med et smut til Tyskland. 

Personligt synes jeg da det er noget Tesla DK bliver nød til at reagere på, specielt hvis det også er billigere i Hamborg end i DK, så vil det måske ende med kun at være dem der 1, ikke gider bruge tiden på at tage andre steder hen, 2 firmaer som er ligeglade med besparelsen :-)

/Martin

TSLA
TSLA Aug 30 '14

@kiefer: 3 ikke KAN bruge tiden til at tage til udlandet og 4 accepterer (også private) at omkostninger her i landet bare er højerere (men støtter DK arbejdspladser)

Leth
Leth Aug 31 '14
TSLA

+1
PeterJ
PeterJ Aug 31 '14

Forskellene i ejendomsbeskatning kan finansiere en Tesla !

Bor man i et alm. parcelhus i Skive, sammenlignet med det samme hus i Rudersdal, betaler det en Tesla.

Se http://www.bolius.dk/...skylden-i-2014-2382/

Hookmaker
Hookmaker Aug 31 '14

Yes, meeen der er nu fedest i Rudersdal (synes jeg)...;-)

Raymond
Raymond Aug 31 '14

TSLA 

+2

christer
christer Aug 31 '14
Hookmaker
+1
Kiefer
Kiefer Sep 1 '14

@TSLA: dit pkt 3 synes jeg, jeg dækker via mit pkt 1, det er et spørgsmål om vilje ;-)

Dit pkt. 4, her kunne jeg måske have været enig, men er det bestemt ikke, at acceptere at omkostninger til en Tesla her i landet er større end i et land hvor løn og omkostningsniveau enten er højere eller som minimum er på højde med det danske synes jeg ikke er ok. Det er jo ikke sådan at jeg har sammenlignet et servicebesøg med f.eks. Polen,. vi snakker Norge, hvor en 400g pakke økologisk hakket oksekød koster over 80 kroner...!

Hvordan de kan lave et service til 2700 NOK når man i DK vil have 6000 DKK for det samme, synes jeg er svært at forstå. Det kan ikke hænge sammen med at omkostningerne til reservedele og lønnen til ham der skal udføre arbejdet er ret meget anderledes end herhjemme. Jeg har ikke noget imod at støtte danske arbejdspladser, men jeg har noget imod firmaer der sætter en pris efter hvad markedet er villig til at betale, og derfor vælger højeste mulige udgave. 

Der mangler så nok også et pkt 5, at jeg ikke føler jeg har fået den service i DK jeg forventede, og derfor søgte andre steder, hvor det tilmed var billigere. Villet jeg have betalt 6000 for et service i DK hvis de havde leveret en tilfredsstillende ydelse, måske ikke, men jeg synes ikke Tesla DK gjorde valget svært...

Jeg ser frem til at de åbner i Århus.

/Martin

Kiefer
Kiefer Sep 1 '14

PeterJ: Men det er nok de færreste i Skive der tjener det samme som folk i Rudersdal ;-)

/Martin

gw
gw Sep 1 '14

Prøver at finde udaf om jeg ønsker mig denne bil for meget i forhold til økonomien. Jeg tænker de fleste der anskaffer sig en Tesla er nok typisk ret bilglade(det er jeg).

Hvor meget af husstandens økonomi sætter i af til biler herinde?

Efter skat ligger vi på ca. 54500kr udbetalt, og vi kigger ind i at skulle have to biler snart. Den ene udregning har jeg en Tesla til 700K og en Skoda Fabia (skal være så "stor" for at kunne trække den trailer vi har, som Tesla jo desværre ikke kan). Den anden er den "kedelige" hvor det er en Skoda Octavia og en Skoda Citogo.

Mine budgetter tager ikke højde for rentefradrag på lånposten, men har ellers brændstof, grøn ejer, lån, udbetaling, vedligehold og forskring med.

Tesla scenariet er på ca 12K per måned total, dvs. 22% af udbetalt

Ren skoda er på ca. 9K total,  dvs 16,5% af udbetalt

Hvordan ser Jer Tesla ejers biløkonomi ud(selvfølgelig kun for dem som vil dele info)

Og så skal det siges, jeg kører ikke for arbejde, så der er ikke noget "indtægt" der for mig... desværre.

Forummets indlæg er redigeret af gw Sep 1 '14
kajakaj
kajakaj Sep 1 '14

Vi har drømt om elbil de sidste 10 år, så økonomien var ikke det afgørende. Derimod var rækkevidden, udseende, bagageplads og vedligehold væsentlige parametre for valget. Teslaen opfylder det hele. At det så samtidig er en fantastisk bil at køre i og at man får masser af opmærksomhed er bare et ekstra plus.

Sammenlignede for øvrigt med Audi A5, som med tilsvarende udstyr ville blive væsentlig dyrere og koste langt mere i drift. Over en 10-års periode er den samlede besparelse på over 1/4 mil. Vi forventer at have Teslaen 12-15 år, hvis der ikke kommer andet der frister inden. Vi har nu kørt 12000 km uden problemer siden leveringen i marts og den lever fuldt ud op til forventningerne.  Der er ikke lommer i det sidste sæt tøj, så vi har brugt lidt af opsparingen. De årlige udgifter er derfor kun forsikring, gps-trackerabonnement og lidt strøm - i alt ca. 10.000 kr. pr. år for 20.000 km kørsel. Det er kun 1/3 af det vi før i tiden samlet har brugt på transport. Kørselsgodtgørelse ligger på ca. 30.000 kr. årligt og kørselsfradrag på 17.000 kr. årligt, så der er god økonomi i at have en bil med lave driftsomkostninger. NB: vi klarer os med 1 bil, da vi ofte arbejder på skift, ellers dækkes transportbehovet af tog, som beløber sig til ca. 3000 kr. årligt.

Forummets indlæg er redigeret af kajakaj Sep 1 '14
gw
gw Sep 1 '14

Jeg har nu aldrig drømt om Elbil, men Model S er godt nok en fantastisk smuk bil, og da jeg prøvede den i weekenden blev lysten da ikke mindre til at eje den :) Men der er da mange tanker omkring at bruge så mange penge også på et mærke som et eller andet sted er lidt mere risky at købe fra end feks. vw gruppen. Der skal jo ikke mange uheld til før Tesla måske bliver tvunget til at dreje nøglen, f.eks. hvis 10% af alle ejere skal have nyt drivetrain fordi det siger "klonk" som nogle skriver her på foraet. 

Kristian70k
Kristian70k Sep 1 '14

he he tror du skal kigge teslas historie og måde at arbejde på.. de kan skifte lagt mere på de biler de sælger.. plus værdien holder lagt bedre på en bil der har særpræg.. og faktisk kan være gratis at køre i.. end på en vw.. den er der jo intet specielt ved.. jeg er helt sikker på at tesla holder bedre en vw.. 

kajakaj
kajakaj Sep 1 '14

Ingen klonk-lyde her - alt fungerer som det skal. Jeg investerer aldrig mere end jeg kan tåle at tabe, så jeg betragter Teslaen som en spændende investering, som jeg samtidig har glæde af, i stedet for et papir i VP. Forventer selvfølgelig ikke afkast som ved aktier. Tror for øvrigt på at Tesla har lagt et guldæg og er år foran i udvikling ifht. traditionelle bilkoncerner.

Forummets indlæg er redigeret af kajakaj Sep 1 '14
T3S7A
T3S7A Sep 1 '14

Kiefer: Kan du ikke enten her, eller i en PM skrive email til Drammen. 

Jeg har kontaktet Hamborg, og fik en pris på 700€ incl moms for 20.000km service. 

Kiefer
Kiefer Sep 1 '14

T3S7A: PM er sendt.

/Martin

Sider: 1 2 »