Loading...
dk

Initiel range på 85D | Tesla Forum

ElPeter
ElPeter Nov 20 '17
Jeg vil gerne se hvor meget rækkevidde min bil egentlig har tabt, men jeg kan desværre ikke huske med sikkerhed hvad den var fra starten. Det foresvæver mig at der stod 426 km typical range når den blev ladet til 100%, er der en der husker det?
jensk2
jensk2 Nov 20 '17

Hej Peter

Det lyder rigtigt, desværre kan denne: https://docs.google.com/spreadsheets/d/t024bMoRiDPIDialGnuKPsg/edit#gid=1669966328

Kun oplyse at en 85D IKKE degraderer og altid har ca. 420 km Range:-( Det er faktisk interessant, for Plugshare.com (USA) grafer viser det samme for netop 85D. Antyder at Tesla stille og roligt har opdaget at 85D har BEDRE effektivitet end forventet og den Range vi ser, alene er software bestemt. Så måske mindskes diverse buffere blot løbende og Range forbliver uændret.

Forummets indlæg er redigeret af jensk2 Nov 20 '17
fmm1000
fmm1000 Nov 20 '17
Min 85D viser 400 km ved 100 pct.
NT_nofuel
NT_nofuel Nov 21 '17

min S85D viste også 425km ved 100%

KXR
KXR Nov 21 '17
418 km 85D fra ny.
Og det samme efter 20 måneder og 26.000 km
fmm1000
fmm1000 Nov 21 '17
Der kom en update på et tidspunkt, som satte kilometertallet op ved 100 pct.
ElPeter
ElPeter Nov 22 '17
Efter 2 år og ca. 46000km lader den nu til 417 km, altså et tab på 9 km hvis jeg husker rigtigt med de 426 km da den var ny. Det er jo ikke slemt må man sige.

Den lader for øvrigt kun til 99%, men den vil ikke længere trods talrige genstarter af ladning.
MusenDK
MusenDK Nov 25 '17

Model 85D

Efter Mine 115K KM . 2 år den 7.12 lader den Fint til 100% !

Jeg har mange gange haft den på 100%,. mindst 20 over de 2 år.

Den var dog nede på 99%, men  efter 80K batteri eftersyn kom den til bage til 100 %

Jeg vil gerne give den en måling mere når jeg lader til 100% igen snart.

 

 

 

Forummets indlæg er redigeret af MusenDK Nov 25 '17
MOS
MOS Nov 25 '17

@Elpeter og MusenDK

Hvis den stopper opladningen, når den når 99%, så skyldes det måske, at batterivisningen ikke er kalibreret helt perfekt. Som jeg har forstået det, så går den med tiden gradvist lidt ud af kalibrering og den kalibrerer sig selv, hvis man aflader den næsten helt og oplader den næsten helt. Denne fremgangsmåde vil øge præcisionen på batterivisningen, men altså ikke selve kapaciteten på batteriet. Det kan heller ikke anbefales at gøre det for ofte, da det slider ekstra meget på batteriet at bruge yderenderne af skalaen.

ElPeter
ElPeter Nov 26 '17
@MOS: Jeg afladede til 0% for et par måneder siden, godt nok ikke til bilen lukkede ned af sig selv - Nogen der ved om det er nødvendigt for at kalibrere?
Gustavsfar1
Gustavsfar1 Nov 26 '17

De sidste par gange jeg har ladet fra 0 og til 100% inkl balancering af batteripakken har den stadig kun vst 99%  derfor tror jeg måske at det er noget softwarereset der skal til..

Forummets indlæg er redigeret af Gustavsfar1 Nov 26 '17
MOS
MOS Nov 26 '17

@ElPeter

Det er ikke noget jeg ved, men mit bedste bud er, at at den til daglig tæller elektroner ind og ud af batteriet for at bestemme SOC. Derudover har den nok en empirisk model til at betemme tabene, så der også er taget højde for det. Det giver en OK præcision på nogle få cycles, men hvis den f.eks. konsekvent overestimerer tabet eller elektroner den ene vej med bare f.eks. 0,1%, så vil denne fejl akkumuleres så visningen bliver gradvist mere og mere unøjagtig.

 

På længere sigt er det derfor nødvendigt med en form for kalibrering. Igen, det er ikke noget jeg ved, men her er mit gæt på, hvordan det foregår.

 

SOC kan også estimeres ud fra batterispændingen jvf. f.eks. disse afladningskurver:

Desværre er kurverne ret flade på det midterste stykke, så en lille fejl i spændingen giver en stor usikkerhed i estimatet på SOC. Derudover kommer, at det hele også er temmelig temperaturafhængigt og afhængigt af strømstyrken ind- eller ud af batteriet samt noget historik og sikkert også andre ting, som jeg ikke har overblik over. Derfor foretages kalibreringen ude i enden af skalaen, hvor kurverne er stejlere og præcisionen dermed bedre.

 

Mit gæt er, at den løbende laver et bedste gæt på SOC ud fra både culoumbtælling og ud fra en vurdering af spændingen sammenholdt med andre parametre. Så ligger der nok en intelligent vægtningsprocedure, så den lægger gradvist mere vægt på sidstnævnte kalibrering, hvis man er ude i enderne af skalaen. Det er i hvert fald sådan, jeg ville have lavet det, hvis jeg skulle gøre det.

 

Jeg tror derfor ikke, det er nødvendigt at køre den helt flad for at få en god kalibrering, men jo fladere, jo bedre kalibrering. Jeg vil dog ikke anbefale at køre den helt flad, da det kan skade batteriet. For hvor fedt er det at have en fuldstændig præcis kalibrering, hvis batteriet alligevel er ødelagt?

Forummets indlæg er redigeret af MOS Nov 26 '17
Johannelund
Johannelund Nov 26 '17

Har en 85D med 57000 på tælleren, Har altid indstillet til % visning, da det så er meget lettere at beregne hvordan scheduled Charging skal sættes til at starte, da man med 16 amp. lader 11-12% i timen, og man bør vel altid anvende scheduled Charging om natten så den er klar om morgenen med et varmt batteri, og hvis man er i tvivl om man har strøm nok, starter man GPS.  der så vil vise hvor mange % man har tilbage ved destination

Forummets indlæg er redigeret af Johannelund Nov 26 '17
MrQM
MrQM Jan 30

Hej alle 
Spørgsmål! Jeg har en S85D fra 2015 kørt 100.000 km. 
Normalt ligger min 100% range på 415 km men i øjeblikket sker noget mærkværdigt. Min 100% km viser 502 km, altså langt over hvad den nogensinde har gjort. Nogen af jer det har haft samme “problem”
SuneH
SuneH Jan 30

Har du ikke bare sat den til "Rated" i stedet for "Typical"?