Loading...
dk

Besynderlig lyd foran | Tesla Forum

Metguy2000
Metguy2000 Dec 19 '17

Jeg har en besynderlig og bekymrende lyd foran. Desværre står jeg foran en vigtig rejse med 2,5 times kørsel til en begravelse på torsdag, der kommer man bare ikke forsent. Jeg har tid hos Tesla den 28/12, men skal jeg droppe Teslaen og leje en bil?

Måske har en her på Forum haft samme problem tidligere?

Lyden er optaget med begge vinduer nedrullet og AC off.

Jeg har motioneret bremserne indtil min brækgrænse var nået uden effekt. Jeg bedømmer selv frekvensen til 3 x hjulets.

https://drive.google.com/file/d/1zvI0dzG2ScEm2E4kKMuGWD-dXpi3DZfE/view?usp=sharing

Modellen er 85D, 72K på klokken.

Forummets indlæg er redigeret af Metguy2000 Dec 19 '17
MOS
MOS Dec 20 '17

Frekvensen er helt sikkert 1P. Jeg har talt 13 "kra...chunk"-lyde på de første 10 s i videoen, altså 1,3 Hz. Det passer perfekt med hjulets rotation, som også er 1,3 Hz ved 10-11 km/h.

Hvad det er for en lyd, ved jeg ikke. Det lyder meget underligt. Men lyden må helt sikkert stamme fra hjul/bremser/trækaksler el.lign. på det rotorende system, da det netop passer med frekvensen på hjulets rotation.

Det er svært at bedømme på videoen, om det er en meget kraftig lyd eller bare en lille irriterende lyd. Kan du mærke nogle unormale vibrationer eller rystelser, der passer med lyden? Er lyden opstået pludseligt? Kom den efter en særlig hændelse (hård belastning, opbremsning, kurvekørsel, kørt over/imod noget)? Eller er den opstået gradvist?

Jeg er ikke mekaniker (men ingeniør), så jeg tør ikke rådgive dig om, hvorvidt det er fornuftigt eller ej at køre i bilen med den lyd. 

Jeg ville nok prøve at kigge under bilen for at se, om der er noget, der ser åbenlyst forkert ud, er knækket eller kunne skrabe eller banke imod et sted. Evt. ved at løfte bilen op. Hvis du har en hjælper, som kan lunte ved siden af bilen, mens du kører, så er det måske nemmere at afgøre hvilket/hvilke hjul, lyden kommer fra. Hvis du har mulighed for at løfte bilen, så kan du prøve at rotere hjulene med hånden for måske at blive klogere på lyden.

Er du stadig i tvivl, så ville jeg nok spørge Tesla, om ikke de vil prøve at se/høre din video og spørg så, om de mener, du kan køre en længere tur i bilen, inden du skal have den på værksted.

Forummets indlæg er redigeret af MOS Dec 20 '17
DavidS90D
DavidS90D Dec 20 '17

Med udgangspunkt i lyden kommer fra hjul eller aksler, så kan du prøve at løfte ét hjørne af gangen med donkraft. Så dreje hjulene rundt og lytte om du kan lokalisere lyden og evt. finde årsagen.

Jeg havde på et tidspunkt en lille sten mellem bremseskive og støvpladen. Det lyder ganske forfærdeligt.

ElPeter
ElPeter Dec 20 '17

Hvis det er trækakslen kan bilens højdeposition påvirke om/hvor meget lyd der er. Så hvis du har luftundervogn, prøv at sætte den i højere/lave position og observer om det ændrer på noget.

Metguy2000
Metguy2000 Dec 20 '17
Tak for alle de gode tips, desværre er tiden løbet fra mig, så jeg tager en anden bil i morgen. Tesla ville se bilen før de kommenterede lyden, hvilket er forståeligt nok.
KXR
KXR Dec 21 '17
Løse hjulmøtrikker.......Efterspænd hjulene
Metguy2000
Metguy2000 Dec 22 '17
Citat fra KXR Løse hjulmøtrikker.......Efterspænd hjulene
Bingo!

4 løse møtrikker og 1 manglende møtrik. 

Checkede derefter alle møtrikker hele vejen rundt. Alle klikkede ved 180Nm. 
Raymond
Raymond Dec 22 '17
Citat fra Metguy2000
Citat fra KXR Løse hjulmøtrikker.......Efterspænd hjulene
Bingo!   4 løse møtrikker og 1 manglende møtrik.    Checkede derefter alle møtrikker hele vejen rundt. Alle klikkede ved 180Nm. 
Er det sabotage?
jensk2
jensk2 Dec 23 '17

Øv, og her gik jeg og troede at mine 175Nm var en rimelig forsikring mod hærværksfolk med tøse værktøj:-(

Metguy2000
Metguy2000 Dec 23 '17
Jeg overvejede end ikke at checke møtrikkerne. Da jeg skiftede til vinterdæk klikkede jeg alle 4 hjul 2x af gammel vane. Men da KXR gav sit tip tænkte jeg hvorfor ikke, det var jo nemt at hive momentnøglen frem. Jeg følte mig godt dum da de var løse, og er glad for at jeg kunne nå at aflyse Tesla service.

Jeg nåede at køre godt 1000 km med lyden, så hjulet falder ikke bare sådan af.

Momentnøglen er godt og vel 50 cm lang, så det er en smal sag at løsne selv 180Nm.

Jeg er selv nået til den konklusion at jeg har haft en hjerneblødning 2x i træk. Sandsynligheden for at en eller anden løber rundt med en 21 mm nøgle, forlænger stykke og en 50 cm nøgle i Sønderborg hvor jeg parkerede i længere tid er ret lille. Privat bor jeg på landet, og arbejder i Roskilde hvor jeg parkerer på en fuldt synlig p plads.

jensk2
jensk2 Dec 29 '17
Citat fra Metguy2000   
Jeg er selv nået til den konklusion at jeg har haft en hjerneblødning 2x i træk. Sandsynligheden for at en eller anden løber rundt med en 21 mm nøgle, forlænger stykke og en 50 cm nøgle i Sønderborg hvor jeg parkerede i længere tid er ret lille. Privat bor jeg på landet, og arbejder i Roskilde hvor jeg parkerer på en fuldt synlig p plads.

Ha, i år spændte sønnike (13 år) boltene på Peugeot 406 Coupe'en, medens jeg diskret fulgte små-snakkende med rundt, for at være sikker på at alt blev spændt. På Tesla'en spændte jeg selv og uden 'overvågning', men jeg skal nok have sønnike til at checke mit arbejde i fremtiden:-)

Forummets indlæg er redigeret af jensk2 Dec 29 '17