Loading...
dk

Levering af model 3 til Danmark | Tesla Forum

Agon
Agon Jan 8 '18

Hej,

Er der nogen der har et nogenlunde kvalificeret gæt på, hvornår man ville kunne forvente levering af en model 3, hvis man bestiller den nu?

Og herunder indgår måske også viden om hvor mange der i DK har bestilt indtil nu?

Vh. Agon

Ice2EV
Ice2EV Jan 8 '18

Hej Agon

Bestilte selv i start nov. Min side siger slut 2018. Men forventer det bliver senere, produktionen er vist langt fra oppe på fuld.

Der produceres efter rygtet omkring 800 om ugen pt. Der er formentlig bestilt mellem 300-400.000 på verdensplan. 

Uge kvoten skal vel op til 8-10.000 for at kunne nå "late 2018" for en sen bestilling.

Det sagt, så lyder det til selv first movers i DK har samme leverings tidspunkt noteret på deres nye baby. 

MOS
MOS Jan 8 '18
Citat fra Ice2EV

Det sagt, så lyder det til selv first movers i DK har samme leverings tidspunkt noteret på deres nye baby. 

Tesla ejer og reserveret efter at have stået i kø foran butikken om morgenen på dag 0. Min siger også "Late 2018", så indtil videre ser det ikke ud til, at det gør den store forskel. Måske fordi DK er et relativt lille marked og der ikke er så mange, der har reserveret her i DK. Jeg tænker, at Tesla måske sender en ordentlig spandfuld M3 til DK i ét hug - så er det overstået. UK og andre markeder, der kører i den forkerte side af vejen, vil jeg gætte på, kommer bagerst i køen, så vi skal nok ikke igennem alle 400.000 reservationer, før nye kunder i DK kan få leveret deres M3. 

Forummets indlæg er redigeret af MOS Jan 8 '18
mbk
mbk Jan 8 '18

Tesla kan måske lave 200.000 Model 3 i 18, det dækker ikke US og Canada, så der kommer formenligt kun en symbolsk levering til EU i år. Jeg tror først der rigitg kommer biler til EU hen mod midt 19. Hvis du bestiller nu, tror jeg du måske kan få den slut 19, hvor Tesla gerne skulle have leveret allerede bestilte biler.

MOS
MOS Jan 8 '18

Seneste udmelding fra Tesla er, at de i de sidste par dage før nytår kom op på en production rate på over 1.000 stk./uge og at de vil nå op på 5.000 stk./uge ved udgangen af Q2.

Hvis vi regner med 3.000 stk./uge i gennemsnit i første halvår og konstant 5.000 stk./uge i andet halvår, så bliver det til ialt 208.000 stk. for hele 2018.

Hvis vi derimod regner med, at de fortsætter med at rampe op i andet halvår til 10.000 stk/uge, lad os antage 7.500 stk./uge i gennemsnit for andet halvår, så når vi op på ialt 273.000 stk. produceret for hele 2018.

Ved vi, hvordan antallet af reservationer fordeler sig mellem USA/Nordamerika, Europa, Kina/Asien og andre markeder?

Ved vi, om Tesla faktisk har tænkt sig at arbejde sig igennem hele listen for reservationer i Nordamerika, før de begynder at sende biler af sted i større antal uden for Nordamerika? Eller kunne man forestille sig, at nogle af de første europæere får deres M3 væsentligt før de sidste nordamerikanere får deres?

P85DK
P85DK Jan 8 '18

Negativ retning: Danmark vil være allersidst i køen i Europa, Norge, Tyskland og Holland forrest.

Positiv retning: Der vil være en del reservationsholdere som vil annullere deres reservation, da der vil komme en del alternativer. Personligt tror jeg Honda kan lave en 'Fiat 500 succes' med deres Urban som er bekræftet i 2019 i Europa, endda før hjemmemarkedet. http://www.evo.co.uk/news/19991/honda-urban-ev-concept-retro-electric-car-due-in-2019

 

MOS
MOS Jan 8 '18
Citat fra P85DK

Negativ retning: Danmark vil være allersidst i køen i Europa, Norge, Tyskland og Holland forrest.

Enig i at Norge og Holland sandsynligvis vil få prioritet her i Europa. Norge fordi det er det mest udviklede elbilsmarked og fordi det kan være en godt at få testet M3 i rigtigt vinterklima (dog måske ikke så akut længere til næste vinter, da Tesla til den tid nok har gjort sig nogen erfaringer fra det canadiske marked). Holland fordi det også er et stort elbilsmarked og fordi Tesla har en samlefabrik der og M3 sandsynligvis også vil blive skibet dertil, når de kommer over Atlanten. Ved ikke lige om Tyskland står først i køen efter skandalen med tilskudsordningen, hvor Tesla blev udelukket. Men hvad skulle grunden være til, at DK vil være allersidst i køen? UK og Irland har jo venstrekørsel, så mon ikke de under alle omstændigheder vil være efter DK? Og hvad med Østeuropa - tror du seriøst, de får leveret før DK?

Forummets indlæg er redigeret af MOS Jan 8 '18
Agon
Agon Jan 8 '18

Tak for bud.

Et par supplerende spørgsmål:

Jeg mener at have regnet mig frem til en pris i 2019 på ca. 330.000 kr. med 40% afgift og det vedtagne batterifradrag og også et eller andet bundfradrag på 10.000 kr. Kan andre bekræfte det prisniveau eller har jeg helt misforstået?

Og så et knap så spændende spørgsmål: Tesla styrbløder jo penge og der snakkes forskellige steder om konkurs. Er det noget der bekymrer jer der har indbetalt et depositum som man vel risikerer at miste - selv hvis et andet firma skulle overtage selskabet? Og hvad med garanti og den slags?

mbk
mbk Jan 8 '18
Quote from Agon

Tak for bud.

Et par supplerende spørgsmål:

Jeg mener at have regnet mig frem til en pris i 2019 på ca. 330.000 kr. med 40% afgift og det vedtagne batterifradrag og også et eller andet bundfradrag på 10.000 kr. Kan andre bekræfte det prisniveau eller har jeg helt misforstået?

Og så et knap så spændende spørgsmål: Tesla styrbløder jo penge og der snakkes forskellige steder om konkurs. Er det noget der bekymrer jer der har indbetalt et depositum som man vel risikerer at miste - selv hvis et andet firma skulle overtage selskabet? Og hvad med garanti og den slags?

330.000 stemmer med mine beregninger for en skrabet Model 3.

Jeg er ikke bange, jeg har aktier for et større beløb end depositum også. Det koster at udvikle, sådan er det. 

Garanti ved konkurs? Eller hvad? Teslas garanti er pt. bedre end alm. producenter, og det fortsætter med 3'eren. 4år/80.000 km på bilen og på batteri har de 8år og 160.000 km eller 192.000 km om det er med hhv. lille batteri eller stort,  på bilen

Her er hvad de selv skriver:

https://www.tesla.com/support/vehicle-warranty-m3

Forummets indlæg er redigeret af mbk Jan 8 '18
P85DK
P85DK Jan 8 '18
Citat fra MOS
Citat fra P85DK

Negativ retning: Danmark vil være allersidst i køen i Europa, Norge, Tyskland og Holland forrest.

Men hvad skulle grunden være til, at DK vil være allersidst i køen? UK og Irland har jo venstrekørsel, så mon ikke de under alle omstændigheder vil være efter DK? Og hvad med Østeuropa - tror du seriøst, de får leveret før DK?

Kan godt være at de taber et par biler på vej til Sverige. Men der er et par ting som spiller ind i hvorfor jeg tror det:

1: Når vi endelig kan få lov at konfigurere vores biler, så tror jeg ganske pæn del af bestillingerne i DK vil blive annulleret, da den bliver for dyr i forhold til hvad folk håbede på.

2: Jeg tror Tesla kommer med højrestyret model 3 før Danmark får biler, alene fordi der er et par vigtige markeder af en ganske pæn størrelse som retfærdiggør det

3: Når jeg siger europa, så mener jeg der hvor der er supercharger netværket er. Og der tror jeg at Danmark er sidst i leveringskøen

4: Tendensen fra de andre elbiler er at Danmark er et marked de går forbi.

Hvis man er virkelig elbils enthusiast så er Norge landet er bo i :-)

Agon
Agon Jan 8 '18
Ja undskyld - jeg mente hvad I forestiller jer der måtte ske med garantiforpligtelserne hvis Tesla går konkurs/overtages af et andet selskab.
P85DK
P85DK Jan 8 '18

Fisk - alles gæt er lige meget værd, da ingen kender baggrunden for en eventuel konkurs til hvem der er køberen og hvor meget og hvad der bliver købt ud. Så i spændet fra ingen garanti til fuld garanti med en normalfordeling af sandsynligheden for hvilket udfald det bliver.

Forummets indlæg er redigeret af P85DK Jan 8 '18
Agon
Agon Jan 8 '18

Mange spørgsmål der sejler rundt mellem hinanden - jeg ved det men:

Med hensyn til prisen så betyder den officielle Wh/km jo en del da den omregnes til km/l og dermed et væsentligt fradrag. Er der nogen der ved hvad det helt rigtige tal for Wh/km er for Model 3 og hvad det omregnes til i km/l?

Forummets indlæg er redigeret af Agon Jan 8 '18
MOS
MOS Jan 8 '18

@P85DK

Jeg er med på, at andre mærker end Tesla går uden om DK med deres elbiler. Men det er fordi de det mest er compliance cars, som de taber penge på og derfor stort set kun sælger de steder, hvor de er tvunget til det. De producerer så få biler, at det ikke giver mening at sprede dem på alle markeder.

Men det forholder sig forhåbentlig anderledes med Tesla, der bliver produceret i meget højere styktal og hvor de formentlig også får en pæn bruttomargin på M3. Uanset at potentialet for antal solgte M3 i DK måske vil blive langt lavere end i UK, så kan jeg ikke se, hvorfor Tesla ikke skulle gå efter at levere til DK først. Selvom det ikke drejer sig om så mange stk., så er det da nogle lavt hængende frugter ift. først at skulle lave en spejlvendt udgave til UK. (Prøver at forsvare min ønsketænkning med rationelle argumenter :))

Ellers er jeg enig i dine betragtninger.

MOS
MOS Jan 8 '18
Citat fra Agon
Ja undskyld - jeg mente hvad I forestiller jer der måtte ske med garantiforpligtelserne hvis Tesla går konkurs/overtages af et andet selskab.

Hvis Tesla skulle gå konkurs, må du nok skyde en hvid pind efter din resterende garanti. Hvis Tesla overtages af et andet selskab, så afhænger det nok af, om det nye selskab ønsker at overtage garantiforpligtelserne.

Jeg havde engang en cykel, som fik stelbrud inden for stelgarantien. Desværre var cykelfabrikanten kort forinden blevet overtaget af et andet firma, som ikke havde overtaget garantiforpligtelserne. Så jeg stod tilbage med et knækket skrårør og en lang næse :-( 

MOS
MOS Jan 8 '18
Citat fra Agon

Mange spørgsmål der sejler rundt mellem hinanden - jeg ved det men:

Med hensyn til prisen så betyder den officielle Wh/km jo en del da den omregnes til km/l og dermed et væsentligt fradrag. Er der nogen der ved hvad det helt rigtige tal for Wh/km er for Model 3 og hvad det omregnes til i km/l?

Så vidt jeg ved er der p.t. kun officielle forbrugstal i henhold til den amerikanske EPA-standard. I EU gælder NEDC-standarden, men når M3 kommer til DK, vil det nok være den nye WLTP-standard, der bliver gældende. Forbruget efter WLTP vil være højere end målt efter NEDC, men jeg ved ikke, om fradragsreglerne bliver justeret tilsvarende. Det ville i hvert også betyde noget. Nogen, der ved noget om det?

Man kunne godt komme med et estimat på et forbrugstal. Som udgangspunkt kunne man jo se på, hvor mange % M3's forbrug er lavere end en tilsvarende Model S målt efter EPA-standarden. Og så antage, at det er nogenlunde samme %-vise forskel målt på andre standarder. Nok ikke helt korrekt, men kan give et fingerpeg (og lidt til - måske).

Agon
Agon Jan 8 '18

Det ser ud til at blive meget afgørende for den endelige pris i hvert fald...

Agon
Agon Jan 8 '18

Ud fra EPA standarden ligner det 141 Wh/km = ca. 65 km/l

Og det giver mig faktisk en pris på knap 330tkr.

Men jeg synes jeg kan læse andetsteds at Model S beregnes af et forbrug som er højere end ifølge EPA - og så bliver den jo dyrere?

Forummets indlæg er redigeret af Agon Jan 8 '18
P85DK
P85DK Jan 8 '18

Du skal lige huske at den danske regering har vedtaget en fiktiv omregning af energiforbrug til km/l der stiller elbiler ringere end diesel og benzin biler.

P85DK
P85DK Jan 8 '18

@mos - tænkte ikke så meget på complience biler, men på rene elbiler som Bolt/Ampera og Jaguar I-Pace. Hvis Tesla ikke har konkurrenter i Danmark, så er det 'gratis' at lade os vente.

Sider: 1 2 3 4 5 »