Loading...
dk

Levering af model 3 til Danmark | Tesla Forum

P85DK
P85DK Mar 13 '18

@MOS - jeg er til stadighed overrasket over den manglende tal forståelse hos erhvervsjournalister og  specielt deres manglende evne til at verificere deres tal med almindelig snusfornuft. Der er dagligt eksempler i Børsen og Berlingske Business, så hvorfor ikke i Bloomberg :-)

P85DK
P85DK Mar 13 '18
Citat fra mbk

VW skriver 3mio ev årligt i 2025:

https://electrek.co/2018/03/13/vw-electric-vehicle-production-plan-battery-cell-contracts/

Det ser da lovende ud, jeg tror stadig Tesla er de første til at ramme 1mio ev årligt.

Jeg tipper Renault/Nissan :-)

MOS
MOS Mar 13 '18
Citat fra P85DK

@MOS - jeg er til stadighed overrasket over den manglende tal forståelse hos erhvervsjournalister og  specielt deres manglende evne til at verificere deres tal med almindelig snusfornuft. Der er dagligt eksempler i Børsen og Berlingske Business, så hvorfor ikke i Bloomberg :-)

Jeg har også undret mig over dette. Måske kan det forklares ved, at de fleste journalister er sproglige studenter, som notorisk har nedprioriteret matematikken/naturvidenskaben. 

koden
koden Mar 15 '18

lidt VW info

 

VW går all in i forhold til produktion af elbiler. Den tyske bilkoncern har indgået aftaler med tre leverandører om levering af batterier for 150 mia. kr.

Aftalen betyder, at VW vil have i alt 16 fabrikker klar til at producere elbiler fra 2022 mod tre i dag. Og det vil sætte Tesla under yderligere pres, skriver Bloomberg.

Tesla kæmper stadig med at få produceret sin Model 3-biler i det antal, man har lovet forbrugere og investorer.

Med de nye aftaler om levering af batterier forventer VW at kunne producere tre mio. elbiler om året fra 2025. Batteriaftalen skal sikre den tyske bilfabrik leverancer til produktionen af elbiler til markederne i Europa og Kina.

Yderligere meddeler VW, at man regner med snart at indgå en aftale om levering af batterier til bilproduktionen i USA. I alt regner VW med at skulle indgå aftaler med leverandører af batterier for 372 mia. kr.

Alene i år regner VW med at sende tre nye modeller af elbiler på markedet og mange flere vil følge efter. Volkswagen AG er verdens største bilproducent og består af 12 undermærker. Blandt andre VW, Audi, Skoda og Porsche.

Fra og med næste år vil VW præsentere en ny elbil model "rundt regnet hver måned", sagde gruppens adm. direktør Matthias Müller, på en pressekonference for nylig.

SuneH
SuneH Jul 25 '18

Hvis man bestiller en Model 3 i dag, og er bosiddende i USA, kan man få den leveret på 2-4 mdr. Vel at mærke hvis man tager en long range model eller en Dual motor performance.

Dvs NYE bestillinger kan leveres på 2-4 måneder. Folk, som lagde en reservation på åbningsdagen, men som ønsker den "billige" model til 35.000 USD, kan STADIG ikke få deres.

Jeg kan forestille mig hvor frustrerende det må være for den "almindelige" amerikaner, som for år siden har bestilt og betalt et depositum i forventning om at være blandt de allerførste til at modtage en model 3, og som nu ser helt nye bestilllinger leveret på få måneder, uden om køen.

Jeg tror det kan give bagslag for Tesla at de ikke prioriterer de kunder, som lagde deres bestillinger først. Hvis der er noget der kan pisse folk af, er det når andre snyder sig foran i køen, især hvis det er de rige der gør det.

Også os europæere, som bestilte på åbningsdagen, sidder jo tilbage med en lang næse  og kan bare se hvordan folk der først bestiller en model i dag i USA, kan få den leveret næsten med det samme.

Hvad tænker I om dette?

 

 

KimT
KimT Jul 25 '18

Tesla's mål om at blive rentabel sætter nok en stopper for opstart af produktion af de billige modeller.

Jeg læste også lige et sted at så længe Tesla kan få skatterabat pr. leveret bil i nogle stater har de nok heller ingen intention om at begynde at eksportere biler

jramskov
jramskov Jul 25 '18

Helt klart problematisk. Som jeg forstår det, er det nødvendigt for dem at få skaleret produktionen tilstrækkeligt op før den billige model er økonomisk rentabel for dem. Dertil at de satser hårdt på få overskud i næste kvartal.

SuneH
SuneH Jul 25 '18

Enig i at de tjener mest på long range og dual motor performance modellerne. Og derfor er det jo i Teslas (kortsigtede økonomiske) interesse, at sælge flest af disse. Men jeg tror bare ikke den almindelige amerikanske forbruger - eller den europæiske ditto - er synderligt interesserede i Teslas aktiekurs, indtjeningsevne mm. De er nok primært interesseret i at få den bil de har bestilt som de nogle af de allerførste, og hvor de nu kan konstatere, at "de rige" kan snyde indenom i køen.

Når jeg bestiller en iPhone eller en Hyundai i40 er jeg interesseret i selve produktet, ikke i firmaets indtjening/aktiekurs.

 

MOS
MOS Jul 25 '18

Jeg tror, Tesla er interesserede i at gøre så mange kunder glade som muligt. Hver kunde, der får leveret deres elbil er en potentielt glad kunde og jeg tror ikke, at kunden er mindre glad, fordi det er en performance model, der blev leveret på kort tid, end en SR model, der er blevet solgt til én, der har stået i kø siden før Model 3 unveil.

Men det kan naturligvis være, at den kunde, der har stået længe i kø vil føle sig mere snydt over fortsat at skulle vente, end den kunde, der lige for nylig har reserveret en M3 med henblik på at bestille en performance udgave vil føle sig snydt, hvis vedkommende pænt måtte vente bagerst i køen.

Så om det er rimeligt, kan i høj grad diskuteres. Jeg forstår i hvert fald godt frustrationen.

Teslas håndtering er naturligvis grundet deres forsøg på at blive cash flow positive ved at få så mange penge i kassen som muligt i denne kritiske tid for Teslas overlevelse. Det er også forståeligt nok. De får immervæk noget større fortjeneste på det samme antal solgte biler, hvis de er veludstyrede, LR, dual motor og/eller performance modeller. De koncentrerer sig nok også om at lave så få modelvarianter som muligt her i starten, mens de får rampet produktionen op, da de dermed vil kunne fokusere på at producere størst mulige styktal. Dermed vil der komme flere glade Teslaejere.

 

Det kan også være, de spekulerer i at få de fedeste modelvarianter på gaden hurtigt, så der kommer en masse gode anmeldelser. Det er nok omtalen i den første tid, en ny model kommer på markedet, som folk husker bedst. Og det er den periode, hvor vi har nyhedens interesse og der derfor er mest omtale.

På den måde holder de fokus på Tesla'ers gode performance og eksklusivitet. Hvis de havde lanceret SR non-premium versionen først, så havde fokus sagtens kunne have været det lidt skuffende interiør og korte rækkevidde, i stedet for at det faktisk på mange måder er en rigtig fed bil til en fornuftig pris.

 

Personligt ærgrer jeg mig over, at det så betyder, at M3 først kommer til Europa i 2019. Her i DK står elbilafgifterne til at stige med et ordentligt spring til årsskiftet, så det kan godt være, at Tesla prioriterer hjemmemarkedet, før tax credit udløber. Men hey - hvad med at prioritere DK, hvor prisen risikerer at stige endnu mere til nytår?

Forummets indlæg er redigeret af MOS Jul 25 '18
Metguy2000
Metguy2000 Jul 25 '18
#Sune. Jeg har bestilt en 3, og føler mig taget ved næsen. Men forstår selvfølgelig de bagved liggende årsager, så jeg ender alligevel med at fuldt støtte den førte politik. Tesla er stadig igang med en life or death process. Lykkes det ikke, får jeg jo heller ikke min 3’er.
Forummets indlæg er redigeret af Metguy2000 Jul 25 '18
mbk
mbk Jul 25 '18

Jae, troede egentligt jeg ville have den nu da jeg bestilte i 2016, men der går jo nok et år mere. På den anden side så kan jeg nå at spare lidt ekstra op, stigningen i afgift til 40% ser ud til at gå lige op med 50.000 kontant der er snak om for tiden på en Long Range med Premium pakke men ingen autopilot.

ErikBH
ErikBH Jul 25 '18

 

Citat fra SuneH

Også os europæere, som bestilte på åbningsdagen, sidder jo tilbage med en lang næse  og kan bare se hvordan folk der først bestiller en model i dag i USA, kan få den leveret næsten med det samme.

Tesla har i min optik mange gode grunde til at levere til amerikanere.

1. Tesla har som den første producent ramt loftet på 200.000 leverede elbiler i USA med udgangen af Q2. Det betyder at de kører Q3 med den "sædvanlige" skatterabat på 7.500 US$. Derefter halveres den i Q4 og Q1 2019 får amerikanske købere af en Tesla ikke længere skatterabat. Derfor er det vigtigt at få leveret så mange som muligt i USA indtil udgangen af i år.

2. hurtig levering til kunden betyder hurtigere penge i kassen fra bilen er rullet af samlebåndet. En tur over atlanten forsinker kontanter i kassen.

3. fejlretninger er nemmere og billigere at håndtere hvis bilen skal retur til fabrikken - denne er dog nok mindre vigtig i dag end for et år siden.

vh. Erik

lauz
lauz Jul 26 '18
I ugerne op til model 3 afsløringen meldte Tesla følgende ud:

“Model 3 production is scheduled to begin in late 2017. When production begins, we will begin deliveries in North America starting on the West Coast, moving east. As we continue to ramp production, we will begin deliveries in Europe, APAC and right-hand drive markets.”

Og ligeledes:

“Our default plan as we have done in the past is that the initial sales are relatively highly optioned versions of the car, because we’ve got to pay back the investment of the tooling and everything, so it makes sense to have the higher optioned versions first. That’s what we did with the S and obviously again with the X.”

Det var som sagt i ugerne før det var muligt at reservere. Første melding var en del af den officielle invitation til model 3 eventen.

Så hvis man har reserveret og efterfølgende er overrasket over at USA prioriteres over Europa og at de dyre modeller over den billige? Så har man altså ikke gjort sit hjemmearbejde før man reserveres.
Forummets indlæg er redigeret af lauz Jul 26 '18
MOS
MOS Jul 26 '18
Citat fra ErikBH

 1. Tesla har som den første producent ramt loftet på 200.000 leverede elbiler i USA med udgangen af Q2. Det betyder at de kører Q3 med den "sædvanlige" skatterabat på 7.500 US$. Derefter halveres den i Q4 og Q1 2019 får amerikanske købere af en Tesla ikke længere skatterabat. Derfor er det vigtigt at få leveret så mange som muligt i USA indtil udgangen af i år.

Så vidt jeg er orienteret, så har Tesla ikke ramt loftet på 200.000 leverede elbiler i USA i Q2, men det forventes at ske i løbet af Q3. Dermed vil der stadig være en tax credit på $7.500 i hele resten af 2018, $3.750 i hele første halvår af 2019 og $1.875 i hele andet halvår af 2019. Først i 2020 vil tax credit bortfalde helt.

Hvis du ligger inde med andre oplysninger, må du gerne poste et link.

 

De US-kunder, som ikke får leveret i 2018 men må vente til første halvår 2019, går altså glip af op til $3.750 (knap 24.000 kr.). Jeg kan godt forstå, at der naturligvis er fokus på det. Men det er da langt værre her i DK, hvor vi står til at skulle bonges langt over 50.000 kr. ekstra i registreringsafgift, når afgifterne tager endnu et spring her efter nytår! Så hvis Tesla vil spare kunderne for flest muligt penge, så skal de da bare komme i gang med at levere til DK.

Forummets indlæg er redigeret af MOS Jul 26 '18
ErikBH
ErikBH Jul 26 '18

FUCK.. kender I det når man har skrevet et langt indlæg og det så.. pist .. ikke bliver lagt på teslaforum når man trykker indsend?!..

nå.. meget kort version

Citat fra MOS

Hvis du ligger inde med andre oplysninger, må du gerne poste et link.

det ser ud til at du har ret - https://www.tesla.com/support/incentives - de lykkes med at levere til Canada og trække nok på højrebenet med leveringer til US til at de først ramte lige inde i Q3.

DK, meget lille land de vil nok gøre noget men potentialet i USA er meget større. Plus ingen ved hvad der sker i DK 1/1-19 endnu. De bliver ej heller populære på de store europæiske markeder på at lade os komme alt for meget foran.

 

vh, Erik

MOS
MOS Jul 26 '18
Citat fra ErikBH

FUCK.. kender I det når man har skrevet et langt indlæg og det så.. pist .. ikke bliver lagt på teslaforum når man trykker indsend?!..

Jep, det sker også for mig, men tilsyneladende kun når der er 2 frames nederst til at skrive kommentarer i. Det ser ud til at være en fejl på TeslaForum. Jeg plejer altid at reloade siden et par gange, indtil der kun er én frame, før jeg starter med at skrive. Så plejer det at virke. I tvivlstilfælde, når man har skrevet et langt indlæg, kan det være en fordel at være på den sikre side og lige markere alt og kopiere, inden man trykker "indsend". Så kan man altid paste det ind igen, hvis noget skulle gå galt.

Men det er jo nemt at være bagklog ;-)

ErikBH
ErikBH Jul 27 '18
Citat fra MOS

Men det er jo nemt at være bagklog ;-)

 Ja :-).. og jeg plejer faktisk også at lave en copy/paste - men glemmer det fra tid til anden.

vh, Erik

Kiefer
Kiefer Jul 27 '18

Når det sker fir mig, plejer teksten at dukke op igen i feltet til redigering hvis jeg bruger tilbageknappen med det samme. Her er det så muligt at copy/paste teksten og få den sat ind når der kun er en ramme tilbage.


/Martin

Metguy2000
Metguy2000 Jul 27 '18
Jeg skriver altid indlægget i notes og paster det så ind.
Forummets indlæg er redigeret af Metguy2000 Jul 27 '18
Sider: « 1 2 3 4 5