Loading...
dk

Levering af model 3 til Danmark | Tesla Forum

mbk
mbk Jan 14 '18

Ladestanderens max effekt er ikke det samme som bilen kan lade med, så selvom det er 2x Tesla supercharger betyder det ikke at bilerne kan lade hurtigere på dem, især ikke Model 3 der har mindre batteri størrelser.

Forummets indlæg er redigeret af mbk Jan 14 '18
P85DK
P85DK Jan 14 '18
Quote from mbk

Min vurdering er at alle ICE producenterne er langt bag Tesla, ikke kun på oplade infrastruktur, de har svært ved at gå all in for det vil kvæle nuværende cash cow og ingen har samme skala i adgang til batteri teknologi som Tesla.

Tror deres største udfordring er batteri management under load, specielt max load over lang tid. Jeg talte med en Volvo Truck ingeniør i Miami om Tesla Semi Truck. Han sagde at de ikke kunne forstå hvordan Tesla undgår brand i batterierne.

mbk
mbk Jan 14 '18

@P85DK 

Tesla har alle dage haft væsentligt bedre BMS end alle andre. Dels er deres tilgang med mange celler anderledes og aktiv køling. F. Eks har Leaf væsentligt hurtigere degradering af batteri, grundet passiv afkøling, deres 30kWh kan ikke køre motorvej og så DC lade uden at overophede, således at man må vente på at batteriet køler af inden man må fortsætte, juks. 

P85DK
P85DK Jan 14 '18

Nemlig - jeg tror seriøst de klør i sig hovedbunden over lige præcis det.

mbk
mbk Jan 15 '18

@P85DK

Samtidig vokser deres viden hurtigere end nogen andre, de køber celler hos alle, Panasonic har de joint venture med eller lign. LG var leverendør til Roadster og del-mængde af Model S, Samsung var leverandør til deres off-grid batteri i Australien. Så har de et samarbejde med Jeff Danh, som virker til at være en af de førende i at levetidsforlænge batteri celler. De havde et 4-årigt projekt med Tesla i at fordoble levetiden af battericellerne, de var i mål efter 1 år.

https://electrek.co/2017/02/07/tesla-battery-research-longevity-breakthrough-products/

https://electrek.co/2017/05/09/tesla-battery-lifetime-double/

Musk har også en sund tilgang til de fantastiske batteri nyheder man hører hele tiden:

“My top advice really for anyone who says they’ve got some breakthrough battery technology is please send us a sample cell, okay.  Don’t send us PowerPoint, okay, just send us one cell that works with all appropriate caveats, that would be great. That sorts out the nonsense and the claims that aren’t actually true.”

 

Forummets indlæg er redigeret af mbk Jan 15 '18
Metguy2000
Metguy2000 Jan 15 '18
Så reserverede jeg også en. Til konen altså.
mbk
mbk Jan 15 '18
Quote from Metguy2000 Så reserverede jeg også en. Til konen altså.

God humor, det må blive et af mine life goals. 

Fetaehhgodt
Fetaehhgodt Mar 12 '18

https://ekstrabladet.dk/biler/trump-faar-vigtig-stoette-til-sin-handelskrig-som-at-loebe-om-kap-med-sko-af-bly/7074958

 

Han har jo ret :)   Men det her brænde til bålet, øger bare risikoen for en handelskrig hvor det kunne blive virkeligt dyrt at få Tesla til Danmark i fremtiden

koden
koden Mar 13 '18

Hvis VW's plan holder og Teslas problemer fortsætter så kommer de ud samtidigt og model 3 får det svært

 

http://money.cnn.com/2016/09/28/technology/volkswagen-id-electric/index.html

P85DK
P85DK Mar 13 '18
Citat fra Fetaehhgodt

https://ekstrabladet.dk/biler/trump-faar-vigtig-stoette-til-sin-handelskrig-som-at-loebe-om-kap-med-sko-af-bly/7074958

 

Han har jo ret :)   Men det her brænde til bålet, øger bare risikoen for en handelskrig hvor det kunne blive virkeligt dyrt at få Tesla til Danmark i fremtiden

Llige bortset fra én ting. Det var USA der begyndte showet med at udlandske bilfabrikanter skulle producere i USA for at ungå told. Teslas fabrik er et konkret resultat af den politik, så Elon skal lige huske historien når han brokker sig. Han fik en perfekt placeret kæmpe fabrik for en slik ...

MOS
MOS Mar 13 '18
Citat fra koden

Hvis VW's plan holder og Teslas problemer fortsætter så kommer de ud samtidigt og model 3 får det svært

 

http://money.cnn.com/2016/09/28/technology/volkswagen-id-electric/index.html

Nu er VW I.D. i høj grad stadig en konceptbil. Jeg er dog ikke i tvivl om, at VW mener det seriøst og at de vil sætte den i produktion. Men om det bliver i 2020 må vi se... Og der kan nå at ske meget inden da. Det kan sagtens være, at VW ændrer på specs., priser, farve og størrelse på dæk, form på rattet osv. Konceptbiler har det ofte med at være bling-bling-tron-blærerøvs-karl-smart-agtige og så bliver de mere afdæmpede, når de alt for sent evt. bliver sat i produktion (både mht. visuelt designudtryk og tekniske specs.). Konkurrenterne vil sikkert også have rykket sig til den tid og her må nok forvente, at dem, der allerede har køreklare elbiler i serieproduktion, her går udviklingen nok ikke ligefrem baglæns.

Jeg synes, det er helt fint med noget konkurrence til Model 3. Større udvalg af elbiler, mere konkurrence vil drive den teknologiske udvikling fremad og priserne nedad. Så det er kun godt for os elbilkøbere.

Jeg tror dog ikke, Model 3 får det svært. Jeg kan ikke forestille mig en situation, hvor jeg hellere ville have en I.D. frem for en Model 3. Både pga. teknologien og udseendet. Men ikke mindst pga. historien og virksomhedens etik og omdømme. Og sådan vil der sikkert være rigtig mange andre, der også har det. Jeg tror, der i en lang årrække vil være rigelig plads til alle nye elbilmodeller, der har noget seriøst at byde på til en fornuftig pris.

mbk
mbk Mar 13 '18

Jeg tror på at der er masser af demand for elbiler, når de kommer ned på omkring de 35-40k USD for en fint udstyret bil med ~60-70kWh batteri. Model 3 er frontløber og en basis udgave er lige knap nok til at få alle med, men skal nok få entusiasterne og som der kommer mere standard udstyr og prisreduktioner skal den nok sælge i mange år.

Elbil produktion vil være battery-constrained ind i 202x og jeg tror på at elbilerne har bedre margin og ICE'erne vil ses som uddateret, volumen og margin vil falde. VW har ikke fornuftig adgang til batteri på denne side af 2020, det er der ikke rigtig nogen producenter der har, men jeg tror på Tesla står bedst. Tesla bliver en rimelig størrelse producent men ikke verdens største eller noget, men en profitabel en.

mbk
mbk Mar 13 '18

Produktionen har været nedlukket i nogle dage, men skulle gerne springe højere op end før i nær fremtid.

https://www.bloomberg.com/graphics/2018-tesla-tracker/

MOS
MOS Mar 13 '18
Citat fra mbk

Bloomberg har lidt tal:

https://www.bloomberg.com/news/articles/2018-03-08/the-battery-will-kill-fossil-fuels-it-s-only-a-matter-of-time

OK, de er godt nok meget pessimistiske med deres fremskrivning. Hvis der allerede i 2016 rullede 2 mio. elbiler ud på vejene mod 92 mio. ICE biler, så svarer de til over 2% af bilsalget på verdensplan. Med en fordobling ca. hvert 2. år burde vi nå op på 50% markedsandel ca. år 2025. Det tror jeg, er realistisk. Her er Bloomberg langt mere pessimistiske og tror på, at balancen først tipper i 2040.

Desværre er der lidt inkonsistens i deres data. Lidt længere nede i artiklen er der et søjlediagram, hvoraf det fremgår, at markedsandelen i 2016 kun var 1,0% og at markedsandelen når 51,0% allerede i 2038. Jeg ved ikke, om det er inden for Bloombergs standard for afrundingsfejl, men jeg synes, det er lidt vildledende, når dataene i den samme artikel ikke passer sammen.

Det er også svært at se, hvorfor den eksponentielle vækst skulle begynde at flade ud omkring år 2030 eller ved 20-30% markedsandel. På det tidspunkt burde batterier være så billige, at elbiler er fuldt konkurrencedygtige. Og så er der da ingen som helst grund til at vælge en ICE?!

mbk
mbk Mar 13 '18

@MOS 

Jeg tror ikke at alle kommer til at ønske en EV, der er sikkert nogle der har nogle krav som ikke kan løses økonomisk af en EV i lang tid, og så er der sikkert også en del der bare vil køre ICE så længe de kan.

En anden tendens de slet ikke har med, er at det selvkørende biler kommer til at tage en stor bid af det personlige ejerskab af bilen, så vi får bil as a service modeller, med færre biler der kører mange flere km. 

P85DK
P85DK Mar 13 '18

@MOS - tal er altid svære når man ikke kender kilderne. Umiddelbart tænker jeg at 92 mio ICE biler/året er lavt når der alene sælges ca. 1 mio Ford F-serie hvert år i USA alene. Tilgengæld er de 2 mio elbiler nok rundet op eller inkluderer golf carts :-)

MOS
MOS Mar 13 '18

@mkb

I hvert fald, så er stort set alle undersøgelser, der påstår at kunne forudsige noget præcist om udviklingen af teknologi, priser og marked m.m. lige til at lukke op og skide i. Man kunne i det mindste komme med en disclaimer, der angiver den enorme usikkerhed, der er på sådan en prognose.

Jeg vil mene, at hvis man er godt inde i stoffet, så kan man med en vis sikkerhed forudsige udviklingen måske 5-10 år frem i tiden. Men hvis man ser længere frem, så er der så mange ubekendte, der kan vælte rundt på det hele og ændre forudsætningerne totalt.

Hvad vil der f.eks. ske, hvis vi opfinder en flux capacitor, en evighedsmaskine, teleportering eller blot et solid state batteri, der er billigere end de gængse Li-ion batterier? Var der f.eks. ret mange, der før computerens, internettets eller smartphonens gennembrud havde forudset hvilken disruptiv virkning, de ville få på markederne?

MOS
MOS Mar 13 '18

@P85DK

Man må da gå ud fra, at Bloomberg selv kender deres kilder, men tilsyneladende bruger de forskellige tal for de samme ting i samme artikel. Det er lidt noget rod... Kildehenvisning ville nu også være helt fint. Det sikrer i hvert fald til en vis grad, at man ikke bare kan opdigte en historie baseret på selvopfundne tal.

mbk
mbk Mar 13 '18

VW skriver 3mio ev årligt i 2025:

https://electrek.co/2018/03/13/vw-electric-vehicle-production-plan-battery-cell-contracts/

Det ser da lovende ud, jeg tror stadig Tesla er de første til at ramme 1mio ev årligt.

Sider: « 1 2 3 4 5 »