Hej,
Er der nogen der har erfaringer med tilgængelige lademuligheder i området omkring Valmorel udover Tesla SuC?
Har forespurgt hotellet om vejledning, men det kunne de på ingen måde hjælpe med.
Hej,
Er der nogen der har erfaringer med tilgængelige lademuligheder i området omkring Valmorel udover Tesla SuC?
Har forespurgt hotellet om vejledning, men det kunne de på ingen måde hjælpe med.
Vi var forbi Tignes sidste sommer og der var ingen offentlige lademuligeder i byen selv om det er stort kendt skisportssted. Vi fik dog lov til at mormorlade på det hotel hvor vi boede men det fungerede kun med den norske snydeadapter - så husk den. Jeg ville nok lade så meget på superchargeren i Chembery, at turen retur kan klares. Plugshare afslører kun hoteller i bjergene med lademulighed, ingen offentlige steder.
Hej WerberCarbmann. Frankrig er stadig lidt for eksotisk, idet jeg kun er nybegynder og har købt en brugt P85+ fra 2014 for 4 mdr siden, og stadig synes at 250-300 km på batteriet stadig er lidt skræmmende. Men jeg har hørt at man vænner sig til det. Så derfor forsøger vi med Hemsedal her om 3 uger. Jeg håber at vi kan klare den på SuC'er hele vejen derop og hjem (Roskilde). Men som back up ville jeg da godt lige vide hvad det er for en norsk "snydeadapter" som du henviser til. Tak.
Roland
Norsk "snydeadapter" er et stik, hvor nul og jord er forbundet. Teslaens UMC tjekker, om der er potentialforskel på nul og jord. Ved manglende eller dårlig jordforbindelse (hyppigt problem i Norge) melder den fejl og kan ikke lade. Med "snydeadapteren" omgås dette problem og man kan lade uden jordforbindelse.
Er der en elektrikerkyndig, som kan forklare, hvad risikoen er ved at bruge snydeadapteren? Jeg går ud fra, at det vel ikke er helt risikofrit, siden det ikke er standard andre steder end i Norge?
Jeg har i øvrigt hørt, at man enkelte steder kan komme ud for, at der er byttet rundt på nul og fase i stikkontakten. Det giver et tilsvarende problem med, at den ikke kan lade. Hvis man er helt sikker på, at nul og fase er byttet rundt (målt med multimeter), så kan man bruge en anden adapter, som bytter nul og fase tilbage igen.
Hej Mos
Tak. Lyder ikke som noget som jeg skal fidle med selv. Tænker ikke at de fås færdige i Harald Nyborg (som ellers har mange gode ting man slet ikke kunne forstille sig at man kunne bruge :-)). Jeg forsøger at køre med standard, men tænker at en Schuko omformer er en god ting at tage med.
Roland
Hej Roland.
Jeg vil anbefale dig at få fat på et udvalg af stik / adaptere og en god forlængerledning. Et Type 2 kabel er også et must. Chademo adapteren er efter min mening ikke nødvendig med mindre du kører meget i områder hvor denne standard er det eneste med rimelig hastighed. På et eller andet tidspunkt får du brug for det og så er det altså guld værd at kunne sætte div. ting sammen og opleve at bilen kan lade. Jeg købte et adapter sæt af en fyr der hedder Frej så vidt jeg husker. Han annoncerede i DBA en overgang men gør det vist ikke længere. Måske andre herinde kender til noget der bygger disse adaptere. Vh Peter
Har tidligere hørt at Tesla Norge udlåner norsk UMC lader til turister? Prøv evt. at kontakte et servicecenter i Norge, eller forhør dig i det norske Tesla-forum på FB. God tur.
Hej Roland. Jeg bor i Jyllinge. Du er velkommen til at låne forskellige adaptere mm af mig. Har dog ingen Norsk snydeadapter. Har også sendt en PM.