Loading...
dk

Hvor børnevenlig er Model S? | Tesla Forum

Baronen1
Baronen1 Sep 1 '14

Ja, så kom dagen altså, hvor den bedre halvdel kom hjem og proklamerede at hun ville have en Tesla Model S. Efter en længere snak frem og tilbage og et kig på konfiguratoren på Tesla Danmarks hjemmeside, så har jeg endnu ikke fundet én eneste grund til, at hun ikke skulle have sådan en. Det ER jo virkelig en lækker bil, det kan man ikke komme uden om!

Men for at komme tilbage til topic, så har vi 2 unger på henholdsvis 3 og 5 år. Så mit emne er primært henvendt til børnefamilierne ude i det danske land, som er så heldig, at have en Model S i garagen :-) Hvor børnevenlig er sådan en svend? Hvordan sidder autostolene, jeg går næsten ud fra, at den har ISOFIX beslag (Men derfor kan eventuelle autostole sagtens sidde underligt) Er den modtagelig over for slidtage eller er den OK hårdfør i kabinen/læderet?

Nu har vi ikke været ude og prøve en endnu men jeg vil se om jeg ikke kan svinge forbi Tesla i morgen. At dømme ud fra div. billeder etc. så er benpladsen i hvert fald intet problem, ligesom at aflægningsplads ej heller ser ud til at kunne volde problemer, da vi formentlig ikke vil komme til at køre på ferie eller lign. i den. Den vil nok "bare" skulle bruges, til at fragte ungerne til børnehave/skole og så på arbejde og ligeledes retur igen.

Ser frem til at høre inputs

På forhånd tak, Martin

Forummets indlæg er redigeret af Baronen1 Sep 1 '14
Kiefer
Kiefer Sep 1 '14

Vi har to børn på 2 og 4 og de er begge vilde med bilen, den mindste på 2 siger nu, at hun ikke vil køre i mors bil, for mors bil larmer og vil kun med i fars bil :-)

Vi oplevede hende (den 2 årige) i går på færgelejet i Larvik, at hun på 2-300 meters afstand spottede en blå Tesla og råbte "se se, den er lissom fars bil" :-)

Vi har købt de to bagudvendte bagsæder, men bruger dem egentlig sjældent, begge børn er dog glade for at sidde i dem, men bryder sig ikke om at sidde for længe deromme ad gangen. Det er dog rigtig lækkert når man lige skal have et par ekstra børn med hjem fra børnehaven, at man nemt kan have 5 børn med i bilen :-)

Jeg synes at ISOFIX er noget skrald i en Tesla, ikke at det ikke holder, men beslag sidder efter min mening for langt inde i sæderne, og selerne er ekstremt svære at sætte fast, der har vi dog købt to stk seleforlængere til 100 kroner stykket, det har afhjulpet det. Læderet er ikke specielt hårdført, vi har lagt et tæppe mellem børnesæder og lædersæderne, vi har netop valgt lædersæder på grund af børnene, de er efter vores mening nemmere at gøre rene end stofsæderne.

Hvis man ikke hiver børnesæderne ind og ud af bilen ret ofte, er det ikke noget problem, og der er plads nok til at børne kan sidde deromme. 

Jeg vil dog sige at vi herhjemme har lagt en ordre på en X til konen og den daglige fragt af børn, den er lidt højere og mere anvendelig for en hustru til det brug. ulempen er så at hun hænger på sin MB ML ind i 2015, så alt efter hvor lang leveringstid der er på en Model S, kan det måske være en idé at kigge på en Model X også?

/Martin

Baronen1
Baronen1 Sep 1 '14

Hej Martin,

Tak for dit hurtige svar, rart med lidt erfaring fra andre i samme situation :-) Det hele lyder jo perfekt, læder ville klart være en selvfølge i sådan en bil. Det er for uden at være piv frækt, også super nemt at gøre rent, når ens børn spilder, har mudder på skoene etc. I sidste ende er det en brugsgenstand og man skal ikke være steriliseret, før man entrerer den :-)

Har du fået en ca. leveringsdato på din Model X? For hvis den kan leveres ultimo forår 2015, så er det jo sådan én det skal være. Hun kommer fra en 2013 Geländewagen, så jeg vil uden tvivl tro, at Model X vil gå rent hjem hos hende i så fald. Må lige spørge hende i morgen :D

Tak for hjælpen so far.

Kiefer
Kiefer Sep 2 '14

Vi snakker nok efterår 2015 som leveringsdato på en Model X, så der skal man have lidt ekstra tålmodighed.

Hvis vi snakker en Mercedes G så er en X klart mindre firkantet, snakker vi en GL er det nok nogenlunde samme plads, vi kiggede selv på en GL som jo bortset fra længden er fuldstændig magen til en ML indvendig som erstatning for konens ML inden vi lærte navnet Tesla at kende, på grund af muligheden for den 3. sæderække, men det er helt glemt igen, ikke mere diesel her i familien.

Hun (konen) har altid været glad for hendes ML'er, men nu er det bare ikke sjovt længere når mindstepigen ikke vil køre med hende :-)

Forøvrigt, dit profilbillede, er det en W222? jeg kom selv fra en W221 og den er jeg slemt glad for at jeg ikke længere har, ringeste køb jeg nogensinde har lavet...

/Martin

Forummets indlæg er redigeret af Kiefer Sep 2 '14
Baronen1
Baronen1 Sep 2 '14

Ja, så kommer det nok til at knibe, desværre.... Men man kan trods altid skifte fra S til X, hvis det skulle komme dertil. Har siddet og leget med Tesla's konfigurator i en times tid nu - den kan blive jævnt sprød i den rigtige kombination!

Det er G-klassen vi snakker, den 4-kantede, bare i en mere moderne version - Bestemt ikke jordens kønneste bil, men den blev også købt af mere praktiske årsager. Bl.a. kan der stå en barnevogn i bagagerummet, uden at man skal tage hjul etc. af. Ligeledes må den trække 3500 kg. på krogen, så det har været guld værd, når man skulle på genbrugspladsen eller hente byggematerialer :-) Nu er huset dog færdigbygget og ungerne er blevet ældre, så en udskiftning er vel på sin plads.

Godt spottet, så stort er det avatar trods alt ikke :-) Men ganske korrekt, det er en W222 S500 i Lang udgave fra i år af.

Forummets indlæg er redigeret af Baronen1 Sep 2 '14
DeaconWP
DeaconWP Sep 2 '14

Hej Martin. (Baronen, altså)

Du kan da stadig nå at bestille en af de første 500 styks af X-modellen, der kommer til EU. Muligheden for en Signature bestilling dukker da op, når du under X modellen går ind for at reservere.

Så kommer du foran mange af de over 2400, der allerede har bestilt en produktionslinie model i EU.

MVH Deacon

Forummets indlæg er redigeret af DeaconWP Sep 2 '14
Kiefer
Kiefer Sep 2 '14

Ja ja, man kender vel sine Mercedes'er, min datter på 4 spotter stjerner på lang afstand, og nu også Teslaer :-)

Der kan også stå en barnevogn i både en ML og GL, og de er knap så firkantede, men ja har man f.eks. en fortid i det danske forsvar er man glad for en G, men med en på 3 år er det vel ikke barnevognen der er brug for længere?

Men efter min oplevelse med min W221 turde jeg slet ikke hoppe på en W222, jeg har fået en enkelt prøvetur ved Hessel i Århus, jeg syntes den blev for dyr, og MB's garanti er jo ikke længere end den almindelige købelov... Hvilket vil sige at i både vores ML og S'er betød det at luftaffjedring døde med 25 måneders intervaller og stadig gør det i konens ML'er, pris ca. 10-15K hver gang... Jeg tror aldrig jeg har brugt så mange penge på reparationer som jeg brugte på min W221, alene den besparelse betaler næsten en Tesla Model S. Nå ja, så kunne jeg få automatisk dufte i en S-klasse... altså kemikalier smidt direkte i hovedet mens jeg sidder i bilen, nej tak. Det eneste jeg egentlig savner fra min Mercedes i en Tesla er distronic, varme i rattet, og det faktum at parkeringssensorer i fronten bliver slået fra når man sætter bilen i bak-gear. Og nå ja, en enkelt detalje i min W221, der var pensionist-udstigningshjælp, det savner jeg i en Model S, at sædet lige kører lidt tilbage når bilen stopper syntes jeg var en fed feature.

Hvis du/I vil hurtigt i gang, kunne det måske være en mulighed at købe en brugt Model S og bestille en Model X?

/Martin

Baronen1
Baronen1 Sep 2 '14
Citat fra DeaconWP

Hej Martin. (Baronen, altså)

Du kan da stadig nå at bestille en af de første 500 styks af X-modellen, der kommer til EU. Muligheden for en Signature bestilling dukker da op, når du under X modellen går ind for at reservere.

Så kommer du foran mange af de over 2400, der allerede har bestilt en produktionslinie model i EU.

MVH Deacon

Det lyder lovende, jeg må lige hive fat i Tesla herhjemme :-)
Fandt ud af, at jeg har en bekendt, som har en Model S P85+ Performance med hele svineriet, han lovede at kigge forbi senere på dagen. Så må vi se, om den lever op til forventningerne eller vi skal over i en Model X.  

kajakaj
kajakaj Sep 2 '14

Til Martin Kiefer: Udstigningshjælp kan du lave ved at oprette en bruger, f.eks. med navnet exit hvor sædet køres tilbage, og evt. hæves maximalt, sæderyg rettes op og hvad der ellers skal til for at komme nemt ud af bilen.. Du kan også køre rattet frem og op. Det gemmer den også. Ideen frit lånt af Deacon - tak

Forummets indlæg er redigeret af kajakaj Sep 2 '14
Baronen1
Baronen1 Sep 2 '14

Citat fra Kiefer

Ja ja, man kender vel sine Mercedes'er, min datter på 4 spotter stjerner på lang afstand, og nu også Teslaer :-)

Der kan også stå en barnevogn i både en ML og GL, og de er knap så firkantede, men ja har man f.eks. en fortid i det danske forsvar er man glad for en G, men med en på 3 år er det vel ikke barnevognen der er brug for længere?

Men efter min oplevelse med min W221 turde jeg slet ikke hoppe på en W222, jeg har fået en enkelt prøvetur ved Hessel i Århus, jeg syntes den blev for dyr, og MB's garanti er jo ikke længere end den almindelige købelov... Hvilket vil sige at i både vores ML og S'er betød det at luftaffjedring døde med 25 måneders intervaller og stadig gør det i konens ML'er, pris ca. 10-15K hver gang... Jeg tror aldrig jeg har brugt så mange penge på reparationer som jeg brugte på min W221, alene den besparelse betaler næsten en Tesla Model S. Nå ja, så kunne jeg få automatisk dufte i en S-klasse... altså kemikalier smidt direkte i hovedet mens jeg sidder i bilen, nej tak. Det eneste jeg egentlig savner fra min Mercedes i en Tesla er distronic, varme i rattet, og det faktum at parkeringssensorer i fronten bliver slået fra når man sætter bilen i bak-gear. Og nå ja, en enkelt detalje i min W221, der var pensionist-udstigningshjælp, det savner jeg i en Model S, at sædet lige kører lidt tilbage når bilen stopper syntes jeg var en fed feature.

Hvis du/I vil hurtigt i gang, kunne det måske være en mulighed at købe en brugt Model S og bestille en Model X?

/Martin

Vi har tidligere haft både en ML fra 2010 og en GL fra 2012 og jeg synes G-klassen var ML'eren overlegen i bagagerumsplads. GL'eren var dog endnu større men vi havde også "kun" 5 sæder i den. Dog er bagagerumsåbningen større i G'eren, det var en klar fordel.
Men nu er knægten jo så gammel, at vi ikke skal bøvle med en barnevogn.

Jeg har haft mange MB'ere i årenes løb men jeg har aldrig haft en så fantastisk, som W222'eren. Komforten er sublim, den æder bare km. op efter km. og da den har alt på udstyrslisten (Med undtagelse af nightvision & Airbalance pakke, dvs. med den kemiske duft, som du nævner) så er der også en sublim komfort på bagsædet, hvor der også er hot-stone massage, varme/køling, el-betjente med memory og jeg skal komme efter dig. Kan stadig finde features, som jeg ikke vidste den havde. PT. har den rundet 20.000 km. og der er ingen fejl & mangler på den. Har 7-9-13 aldrig haft nævneværdige problemer med Mercedes, men ynder også at skifte dem ud, inden de når 50-75.000 km. Måske det først er der, at de viser deres symptomer i så fald :-)

Med den leveringstid, der er på en fuld udstyret Model S, så kan hun sgu godt vente de par måneder og "nøjes" med G-klassen ind til da. Der vil også være ventetid, hvis vi skulle ud og have en ny MB etc.

Kiefer
Kiefer Sep 2 '14

Hehe, det er nok der det går galt, jeg har normalt købt dem med 50-75K på tælleren for at andre kunne tage det største værditab ;-)

Og ja det er nok der de begynder at gå i stykker, så det er nok meget fornuftigt at skille sig af med dem på det tidspunkt. Konens ML'er har hun  købt fra ny og har haft valgt at beholde den da hun syntes den dækkede hendes behov for en bil, der har ikke været særlige problemer med den selv om den har kørt ca 150.000km og er en af de allerførste W164 der kom til Danmark i sin tid. Dengang var ventetiden ca. det samme som for en Model S, der gik ca. 4 måneder fra hun bestilte den til den stod i indkørslen, den skulle jo også fragtes fra USA til DK.

Vi lod så SKAT om at tage værditabet da vi fik den på gule plader med maks afgift på 56K og efterfølgende fik bagsæder i den, hvor SKAT ikke kunne finde ud af egne regler og rodede rundt i det. (det var lige omkring tidspunkt for omlægningen af gulpladereglerne) Det endte med at give en pæn stor rabat på afgiften :-). Nu er vi blevet enige om at den så bare skal holde til hun får sin Model X til næste år.

/Martin

Baronen1
Baronen1 Sep 2 '14

W164'eren kom også frem i 2005, så hvis I fik en af de første, så har den måske også haft lidt børnesygdomme, det kan man vel ikke rigtig undgå. Slet ikke, når den afløste den farmøse W163, pålideligheden selv ;-)

Smart at lade SKAT bløde lidt - nu hvor de selv tager røven på samtlige bilejere i Danmar (pånær elbil folket) med deres latterlig høje afgifter, så den almindelige børnefamilie, ikke kan gå ud og købe den mest sikre på markedet men må nøjes.

Baronen1
Baronen1 Sep 3 '14

Så fik jeg endelig afprøvet en og jeg er imponeret :-) Dejlig maskineri, omend at jeg havde forventet mere benplads bagi, når man tager bilens dimensioner i betragtning.

Forummets indlæg er redigeret af Baronen1 Sep 3 '14
Kiefer
Kiefer Sep 3 '14

Jeg synes nu egentlig der er fint nok benplads på bagsædet, matcher nogenlunde det jeg havde i min W221 kort udgave, jeg ved godt at du i din version lang har mere benplads ;-)

Hvis du vil sammenligne med en Mercedes er det bedste nok en CLS 500, hvad angår plads på bagsædet generelt. Men pas på med at bestille en, det ender med at du sender konen ud i din W222 og selv tager Teslaen.

/Martin

Forummets indlæg er redigeret af Kiefer Sep 3 '14
muller
muller Sep 3 '14

@oprindeligt emne: Meget børnevenlig. Vi har tre stk på 1, 4 og snart 7. Vi kan have tre børnesæder på anden sæderække, når der skal være barnevogn bagi. Jeg foretrækker dog klart at have de to store i bagagerummet og kun en enkelt i barnestol på anden række. Som Kiefer også nævner er tilgangen til selelåsen helt umulig i forbindelse med et barnesæde - for slet ikke at tale om når der er tre barnesæder på række. Seleforlængere er et must!

Børnene elsker bilen (projektion) og de har aldrig (fortrængning) brokket sig over at sidde bagi. 

Det er helt uhørt så meget plads der er i bilen, hvilket man værdsætter ekstra meget når der skal 5 mand plus barnevogn plus bagage med i bilen. Fraværet af kardantunnel + eksplosionsmotor gør en temmelig stor forskel!

Bestil to med det samme.

/johannes

Forummets indlæg er redigeret af muller Sep 3 '14
Bianco
Bianco Sep 3 '14

Jeg har også tre børn på bagsædet, men den ældste vil ofte hellere side i baggagerummet.

sjensen
sjensen Sep 3 '14

Børn på 6 og 8 år hos os. Begge sidder i "store" barnestole og det konflikter lidt med taget, men det opvejes så rigeligt af bilens andre kvaliteter.

Enig med @muller i at "seleforlængere er et must" og selv om vi kommer fra en ellers rummelig Passat Variant, så er der virkelig meget plads i en Model S.

En anden "børnefeature".... Navigation er tilpas tydelig fra bagsædet til at ungerne kan se hvor lang tid der er tilbage af køreturen og de kan nemt følge med på kortet. Det sparer os for lidt "hvornår er vi der?" spørgsmål.

egernmus
egernmus Sep 4 '14

Det er den fedeste "børnecontainer" på markedet! :-) Vi har 3 børn på 2, 5 og 9 år - den mindste sidder i autostol, den største i alm. sele og den mellemste i bagagerummet. Og det er alle pengene værd, at de på den måde kan sidde med afstand til hinanden, så der er meget mere ro i bilen end før :-) Eneste minus er, at der bliver ret varmt i bagagerummet på en sommerdag, for nedkølingen deromme er ikke så effektiv.

/ Eva

Baronen1
Baronen1 Sep 4 '14
Citat fra Kiefer

Jeg synes nu egentlig der er fint nok benplads på bagsædet, matcher nogenlunde det jeg havde i min W221 kort udgave, jeg ved godt at du i din version lang har mere benplads ;-)

Hvis du vil sammenligne med en Mercedes er det bedste nok en CLS 500, hvad angår plads på bagsædet generelt. Men pas på med at bestille en, det ender med at du sender konen ud i din W222 og selv tager Teslaen.

/Martin

Nu har jeg brugt dagen i går på, at trille rundt i den viste Tesla. Den kører afsindig godt, men der er nu et par kriterier, hvor den ikke helt lever op til mine forventninger. Bl.a. kvaliteten i kabinen. Jeg ved godt flere af betjeningselementerne stammer fra Mercedes men jeg har bare ikke samme kvalitetsfølelse i Tesla'en, som i min egen. Udover dette, så har jeg dog ikke noget at skulle sætte en finger på. Den kører godt, infotainment-skærmen virker til UG og er ligeledes nem at overskue. Jeg mangler bare lidt udstyr, som jeg synes en bil i den kaliber bør have men man kan håbe, at det finder vej til Tesla snarest.

Baronen1
Baronen1 Sep 4 '14
Citat fra muller

@oprindeligt emne: Meget børnevenlig. Vi har tre stk på 1, 4 og snart 7. Vi kan have tre børnesæder på anden sæderække, når der skal være barnevogn bagi. Jeg foretrækker dog klart at have de to store i bagagerummet og kun en enkelt i barnestol på anden række. Som Kiefer også nævner er tilgangen til selelåsen helt umulig i forbindelse med et barnesæde - for slet ikke at tale om når der er tre barnesæder på række. Seleforlængere er et must!

Børnene elsker bilen (projektion) og de har aldrig (fortrængning) brokket sig over at sidde bagi. 

Det er helt uhørt så meget plads der er i bilen, hvilket man værdsætter ekstra meget når der skal 5 mand plus barnevogn plus bagage med i bilen. Fraværet af kardantunnel + eksplosionsmotor gør en temmelig stor forskel!

Bestil to med det samme.

/johannes

Tak for lidt inputs Johannes :-) Vi har dog "kun" 2 unger og ingen planer om en tredje, i hvert fald ikke de næste par år. Derfor påtænker jeg ikke, at den skal have 3. sæderække. Ligeledes fordi, at jeg ikke kan finde nogle test på, hvor sikker Tesla'en vil være, hvis den bliver påkørt bagfra og man har sine guldklumper siddende bagudvendt på disse sæder.

Vi har normalt begge autostole på bagsædet konstant og skulle det endelig ske, at vi får brug for pladsen til andet i hendes bil, jamen så ryger de trods alt ud på ganske kort tid. Og det samme gør sig forhåbentlig gældende for en Tesla, trods den snevre adgang til ISOFIX heri.

Jeg er helt klart en fan, af den store aflægningsplads, der forefindes henholdsvis for & bag i sådan en Tesla, der kan jeg ikke selv være med.

Min kone har lånt Tesla'en til et forsøg i dag, hvor hun skulle på noget seminar i det mørke Jylland. Så må vi se hvad hun siger, når hun kommer hjem i aften :-) Hun er i hvert fald stadig stor fan ved jeg fra idste update kl. 10:42 :-)

Sider: 1 2 3 »