Loading...
dk

Ti millioner kroner til brintbiler | Tesla Forum

mbk
mbk Feb 6 '18

Spildte skattekroner.

MOS
MOS Feb 6 '18

Nej, åbenbart ikke. Fordi https://www.business.dk/biler/brintbil-fra-toyota-er-klart-bedre-end-elbiler (kun for abonnenter)

Det er nok derfor, at brintbiler er så populære og attraktive ift. f.eks. en Tesla elbil. /s

IlTempoGigante
IlTempoGigante Feb 8 '18

Ja, Henrik Dreboldt fra Berlingske er i en klasse for sig selv. Her er hans bud på hvorfor Tesla Model X er Årets vildskud på bilfronten i 2017:

Bilredaktør Henrik Dreboldt:

»Jeg tænker Tesla Model X fordi den er sindssygt tung og designet af en 12-årig (Elon Musk er stædig som en 12-årig og insisterede på dørløsningen), med overkomplicerede falkevingedøre, der gør det umuligt at placere en tagboks på bilen og gør bilen til en rede for tekniske problemer. En SUV bør være praktisk, og det er Teslas gigant SUV på ingen måde. Men så vil nogle givetvis hævde, at den i det mindste er miljøvenlig. Men den vejer ind på tæt ved tre tons, når den er pakket med passagerer og bagage, og det kan den først og fremmest takke det store batteri for. Altid at slæbe rundt på en batteripakke der vejer mere end en islandsk pony kan ALDRIG blive en miljøgevinst. Jeg er med på, at de store batterier skal til, hvis man skal køre langt i sin el-bil. Men over 80 pct. af de europæiske bilkøbere kører ikke mere end 90 km om dagen, og så er flere hundrede kilo af batterivægten bare dødvægt. Derudover kører den ikke særligt godt, og dens samlekvalitet er ikke på tysk prestigebilsniveau«.

"

IlTempoGigante
IlTempoGigante Feb 8 '18

For de der ikke har adgang til Henrik Dreboldt's vise ord omkring Toyota's brint bil så skal I ikke snydes for et godt grin (han er helt blank eller i lommen på den etablerede bil-branche?):

Det tager kun 3-5 minutter at tanke bilen med brint, og det er lige så simpelt som at tanke en benzinbil. Rækkevidden er reelt set på 400 km på en optankning, så på den måde ligner den mere end bil med forbrændingsmotor end en elbil.

Her skal selv Tesla-ejere vente i 20-40 minutter på, at deres bil opnår samme aktionsradius som Mirai. Kan H2-logic, der er firmaet bag brintstationerne, få antallet af optankningssteder op på 25, så er brintbilerne helt klart elbilerne overlegne i kampen om fremtidens automobile fremdriftssystemer, da de qua den hurtige optankningstid og lange rækkevidde er lige så fleksible som nutidens benzinbiler.

IlTempoGigante
IlTempoGigante Feb 8 '18

Jeg har i øvrigt skrevet direkte til Tom Jensen, ansvarshavende redaktør på Berlingske. Hvis der måtte være andre som jeg, der efterhånden er godt træt af Henrik Dreboldts udgydelser og FUD, er mail adressen tj@berlingske.dk.

P85DK
P85DK Feb 8 '18

Han er jo ikke helt forkert på den med hensyn til Model X og det eneste jeg virkelig ville stille spørgsmålstegn ved omkring Toyota Mirai (som i min verden er 30 år for sent på den og en taber sag) er hans påstand om de 25 standere og så kan alle elbiler godt gå hjem. Bekvemligheden ved at lade hjemme kræver at alle tankstationer har brint hvis det skal slå elbiler.

Forummets indlæg er redigeret af P85DK Feb 8 '18
MOS
MOS Feb 8 '18

Ja, haha... det er virkelig grineren!

Det tager kun 3-5 minutter at tanke bilen med brint, og det er lige så simpelt som at tanke en benzinbil.

Min bil skal da aldrig tankes. Den er bare klar hver morgen.

Rækkevidden er reelt set på 400 km på en optankning, så på den måde ligner den mere end bil med forbrændingsmotor end en elbil.

Min bil kan da køre over 500 km på en opladning. Han får det nærmest til at lyde som om, at det er en god ting, at en brintbil ligner en bil med forbrændingsmotor. LOL

Her skal selv Tesla-ejere vente i 20-40 minutter på, at deres bil opnår samme aktionsradius som Mirai.

Øh, nej... det er da omvendt. Når en Mirai er kørt tør for brint, skal ejeren vente, mens den tanker op. Min bil er klar med et fuldt opladet batteri hver morgen. Når jeg er på langtur, venter jeg ikke på, at bilen lader op - det er bilen, der venter på, at jeg er klar til at køre videre.

Kan H2-logic, der er firmaet bag brintstationerne, få antallet af optankningssteder op på 25, så er brintbilerne helt klart elbilerne overlegne i kampen om fremtidens automobile fremdriftssystemer, da de qua den hurtige optankningstid og lange rækkevidde er lige så fleksible som nutidens benzinbiler.

ROFLMFAO!!! 25 optankningssteder?!? Der er jo ikke engang 25 optankningssteder i hele Danmark. Det er rent hypotetisk! Jeg tror, jeg har mere end 25 ladesteder (stikkontakter) alene i min egen lejlighed :-D Jeg har slet ikke tal på, hvor mange lademuligheder, der er i hele Danmark. En brintbil når ikke en elbil til sokkeholderne og er endda mere ufleksibel end en benzinbil - den kan hverken oplades derhjemme eller tankes på en alm. tankstation.

Forummets indlæg er redigeret af MOS Feb 8 '18
PeterE
PeterE Feb 8 '18

Henrik Dreboldt er faktisk - efter min mening - en dygtig motorjournalist, og bare ikke overvældende begejstret over Tesla - i sammenligning med andre som bare falder på halen over el-biler. Og så svarer Henrik på mails, skriv da endelig til ham istedet for den lidt trivielle tilsvining af manden her. Det fremmer ikke noget som helst. 

(og nej, jeg kan heller ikke godkende billedet af at vente på en opladning/optankning - den sker jo imens jeg sover)

Bianco
Bianco Feb 8 '18

Det virker ikke som god journalistik at blande holdninger ind i artiklen, uden at skrive "for mig.." eller "jeg synes..."

Det virker heller ikke seriøst at sammenligne to teknologier, og så udelukkende nævne fakta fra den ene teknologi uden på noget tidspunkt at sammenligne med fakta fra den anden teknologi.

Og så er det da underligt at den voldsomme prisforskel på infrastruktur og produktionspris af biler ikke nævnes.

IlTempoGigante
IlTempoGigante Feb 8 '18
@PeterE: Man kan vist roligt strække det til at Dreboldt ikke er begejstret for el-biler generelt. Og det er naturligvis helt fair men når det bliver - efter min mening - pakket ind en fremstilling der minder om FUD, eller at man blot ikke har forstået/indset paradigmeskiftet, så mener jeg kritik er på sin plads.
Jeg har desværre ikke haft samme held som dig men måske moderater kan slette min indlæg hvis det generelt falder andre for brystet.
IlTempoGigante
IlTempoGigante Feb 8 '18
Fandt knappen til slet.
MOS
MOS Feb 8 '18
Citat fra IlTempoGigante
PeterE: Man kan vist roligt strække det til at Dreboldt ikke er begejstret for el-biler generelt. Og det er naturligvis helt fair men når det bliver - efter min mening - pakket ind en fremstilling der minder om FUD, eller at man blot ikke har forstået/indset paradigmeskiftet, så mener jeg kritik er på sin plads.
Jeg har desværre ikke haft samme held som dig men måske moderater kan slette min indlæg hvis det generelt falder andre for brystet.

Jeg mener også, at motorjournalist Henrik Dreboldt har en markant bias og hans artikel bærer præg af FUD. Jeg mener derfor heller ikke, der er noget i vejen for at påpege dette. Jeg synes faktisk, dit brev til ansvarshavende redaktør Tom var relativt pænt forrmuleret, Dreboldts skævvredne journalistik taget i betragtning. Det er ikke tilsvining. Man må gerne kalde en skovl for en skovl.

Jeg synes ikke, du skulle have slettet brevet her fra Telsa Forum, men bare stået ved det.

Bianco
Bianco Feb 9 '18

Jeg synes også at brevet var velformuleret og høfligt - fik du svar? 

P85DK
P85DK Feb 9 '18

Det var et klassisk småforarget læserbrev indeholdende en direkte beskyldning om at være i lommen på producenterne for at kunne modtage rejser - hvis jeg ikke husker forkert. Det var ikke specielt velformuleret og bestemt ikke høfligt, nærmere passiv-aggressive. Når man læste det så var det tydeligt hvad Berlingske ville gøre med det - arkivere det lodret. Men IlTempoGigante er helt i sin ret til at skrive sådan nogle læserbreve, men at tro og håbe på at han får noget ud af dem er nok lige optimistisk nok :-)

Der er i dag 11 Mirai i Danmark og 3 stk på vej og 3 steder hvor de kan tanke brint i Danmark. Alt andet lige så er en Mirai miljømæssigt at foretrække fremfor en hybrid. Men lige nu er bilerne i Legoland en langt større succes.

Personligt havde jeg nok fokuseret mere på 2 keypoints i Henriks anmeldelser og derfra prøvet at få en dialog i gang som muligvis kunne udmunde i en lang read. I artiklen om Model X skriver Henrik at et stort batteri er unødvendigt, da de fleste brugere slet ikke har det kørselsbehov og i artiklen om Mirai fremhæver han den lange kontinuerlige rækkevidde som hovedargumentet - så hvad er egentlig den rigtige holdning.

I vores lille gruppe af Tesla ejere har vi langt mere data om vores biler og kørselsmønster i kraft af diverse logging muligheder, med den data kan vi faktisk dokumentere over for journalister som Henrik hvordan en elbil faktisk dækker en normal (og sikkert også unormale) families behov. Det er en langt mere interessant vinkel for en skeptisk journalist end at endnu en læser er uenig og beskylder ham for at være i lommen på specifikke producenter.

Forummets indlæg er redigeret af P85DK Feb 9 '18
mbk
mbk Feb 9 '18

Der er en sjov scene i 'The Grand Tour's anmeldelse af Model X, Jeremy Clarkson havde egenligt sat sig for at ignorere Tesla for evigt, men han kunne nok ikke ignorere Tesla mere da de er ved at blive væsenligt større. Anyways, Jeremy kommer til kritik omkring rækkevidde, fare for brand i batteri etc. men han er udstyret med 6 advokater, der toner ham ret meget ned. Til sidst læser han et langt brev op omkring autopilot formuleret af hans advokater.

Jeg var underholdt.

MOS
MOS Feb 9 '18
Citat fra P85DK

I artiklen om Model X skriver Henrik at et stort batteri er unødvendigt, da de fleste brugere slet ikke har det kørselsbehov og i artiklen om Mirai fremhæver han den lange kontinuerlige rækkevidde som hovedargumentet - så hvad er egentlig den rigtige holdning.

Du nævner her meget godt den selvmodsigelse, der er i hans holdninger. Det viser med al tydelighed hans markante bias, når han således opportunt vælger modsatrettede argumenter alt efter hans personlige agenda.

mbk
mbk Feb 9 '18
Quote from MOS

Du nævner her meget godt den selvmodsigelse, der er i hans holdninger. Det viser med al tydelighed hans markante bias, når han således opportunt vælger modsatrettede argumenter alt efter hans personlige agenda.

Clarkson er foresten også elbils hader, der så småt er ved at varme lidt op. Det gør ham Henrik nok også. 

P85DK
P85DK Feb 9 '18
Citat fra MOS
Citat fra P85DK

I artiklen om Model X skriver Henrik at et stort batteri er unødvendigt, da de fleste brugere slet ikke har det kørselsbehov og i artiklen om Mirai fremhæver han den lange kontinuerlige rækkevidde som hovedargumentet - så hvad er egentlig den rigtige holdning.

Nu står der ingen steder at Henrik ikke må have personlige holdninger eller at Berlingske skal være objektive. I anmeldelser er det jo netop journalistens oplevelser og holdninger som danner grundlag for artiklen, ellers ville en opremsning af specs jo være mere end rigeligt.

Jeg synes det er fint som læser at give udtryk for sine egne holdninger, min pointe er bare at man kan gøre det på mange måder. Når IlTempoGigante gør det på den måde han gjorde så kan han være sikker på at der så ikke sker mere.

Så grunden til at jeg fremhæver denne selvmodsigelse fra Henrik er at IlTempoGigante burde have taget udgangspunkt heri og inviteret til en dialog med bunker af data.

jramskov
jramskov Feb 9 '18
Citat fra MOS

Her skal selv Tesla-ejere vente i 20-40 minutter på, at deres bil opnår samme aktionsradius som Mirai.

Øh, nej... det er da omvendt. Når en Mirai er kørt tør for brint, skal ejeren vente, mens den tanker op. Min bil er klar med et fuldt opladet batteri hver morgen. Når jeg er på langtur, venter jeg ikke på, at bilen lader op - det er bilen, der venter på, at jeg er klar til at køre videre.

Det passer muligvis i dit tilfælde, men jeg synes det er dumt at afskrive det som værende forkert. Hvis man skal fra f.eks. Herning, Horsens (tilfældige byer) til møde i København og tilbage igen samme dag er det nødvendigt at holde ind ved en SC på et tidspunkt for at lade. Der har en ICE bil en klar fordel. Det er helt klart noget jeg har det OK med, men der er efter min mening ingen tvivl om at en ICE bil indtil videre er et bedre valg til længere ture.

Sider: 1 2 3 »