Loading...
dk

SC i Holbæk | Tesla Forum

Bianco
Bianco Jun 4 '21

Her en artikel fra 2008 som viser proportionerne mellem vedligehold og udbygning til vedvarende energi:

Elnettet skal efter planen ombygges for mellem 17,1 - 19,6 milliarder kroner, hovedsageligt for at nedgrave skæmmende højspændingsledninger.

En lille del af investeringen - 2,7 milliarder - er nødvendig for at forberede elnettet til de mange nye vindmøller, der skal bygges for at opfylde regeringens mål om at lade vinden producere halvdelen af Danmarks elforbrug i 2025.

https://ing.dk/artikel/erhvervslivet-skal-betale-milliarder-til-nedgravede-hojspaendingsledninger-92625

jramskov
jramskov Jun 4 '21

Det er et fint rack :) Tak for billederne!

jramskov
jramskov Jun 4 '21

Det kan jo næppe overraske at elnettet skal udbygges når planen er at vores brug af samme vil stige væsentligt de kommende år. Jeg har også set/læst diverse artikler om det og der vildt forskellige tal på bordet, men nogen af dem er beregnet ud fra worst case, dvs. hvis 1 million elbiler pludseligt begyndte at lade samtidigt - et meget usandsynligt scenarie.

Samtidigt betaler vi en afgift per kWh vi bruger til netselskaberne for vedligehold af elnettet, så jo flere kWh vi bruger, jo flere penge får de også til vedligehold.

SuneH
SuneH Jun 4 '21

DR har undersøgt en række myter om elbiler mm. Myten om at elnettet ikke kan klare det, er nr. 6 på listen i linket:

https:///...-groenne-eller-sorte

Som der står på siden: "Konklusionen er klar: Det kan ikke ske på én nat, forklarer Anders Stouge, Viceadministrerende Direktør i Dansk Energi.

- Hvis alle i morgen skiftede til elbiler og satte dem i stikkontakten, ville elnettet ikke kunne holde til det. Det er det ikke designet til, siger han.

- Hvis vi skal op på bare én million elbiler i 2030 - i forhold til de tre millioner biler, der er i Danmark i dag - havner vi i en situation, hvor der er behov for investeringer i elnettet.

De investeringer afhænger af, hvordan ejerne af elbiler lader deres biler op. Hvis samtlige nye elbilejer sætter elbilen til at lade samtidigt, når de kommer hjem fra arbejde, skal der investeres op mod 50 milliarder kroner, forklarer Anders Stouge."

Altså: Hvis 1 mio elbiler bliver sat til at lade SAMTIDIGT og samtidigt med at familien Danmark laver mad på komfuret (aka "kogespidsen"), kan det nuværende net ikke klare det. Men selvfølgelig lader elbiler ikke hver dag, og de skal jo selvfølgelig lades om natten mens folk ligger og sover, og hvor elprisen er lavest.

Så efter min mening er det en storm i et glas vand.

webercarbmann
webercarbmann Jun 4 '21

Lige en hurtig beregning.  Elforbruget om natten er 3 - 3,5 GW  Om dagen er forbruget typisk 4,5-5 GW. 

Jeg mener at elforbruget er omkring 6 GW når det bruges mest el om vinteren så det kan nettet helt sikkert holde til allerede i dag.  Tal kan ses på www.energinet.dk

Helt uden problemer kan der trækkes 1 GW ekstra i 8 timer hver nat.   

2-3 GW kan trækkes ekstra med omtanke/ incitamenter / intelligent styring af opladning UDEN der er investeret i andet end alm. vedligehold. Om sommeren er det ofte fornuftigt at oplade midt på dagen grundet de mange solceller vi efterhånden har sat op. Vi er på lidt under 1 GW fra sol på en god dag. Nettet skal også kunne overføre effekten fra disse så det bliver lidt en trade of, om man ønsker laveste pris eller laveste CO2 aftryk selv om disse to ting ofte følges ad. 

1GW strømtræk i 8 timer svarer til 8 mio Kwh. 1 mio elbiler der bruger 200wh/km kan så i gennemsnit  køre 40 km dagligt,  svarende til 14600 km årligt.   Man kan så selv gange med 2 eller 3. Flere elbiler eller flere km....

Man skal også huske at os der kører elbil bidrager relativt mere til betaling af elnettet via transmissionsafgiften.  Vi bruger ca. 20.000 kwh årligt  til hus og biler og lægger derfor noget der ligner 14000DKR i netselskabernes kasse hvert år (70 ører pr Kwh) . Der er altså ekstra penge i kassen til at udbygge nettet for, når forbruget om natten stiger!  Udgiften til kablet til mit hus er det samme, om jeg bruger 5000Kwh eller 20000Kwh årligt.  Kapacitetsfaktoren er bare større. 

cth
cth Jun 4 '21

ja der er sikkert strøm nok i det overordnede net.

Jeg er mere bekymret for de gamle villa veje fra 50'erne og før.

MOS
MOS Jun 4 '21

Der er det overordnede højspændingsnet, de lokale net på villavejene, stikledningerne til enkelte huse og så elnettet internt i husstanden med de forskellige sikringsgrupper osv. Alle led har hver deres begrænsning mht. hvor meget strømstyrke, de kan bære.

Det vil derfor give mening at udvikle et intelligent system, der tager hensyn til alle leddene og giver forbrugerne incitament til at lade på de rigtige tidspunkter, hvor der er plads på elnettet i alle leddene. Eller også et system, der automatisk tænder og slukker eller skruer op og ned for ladestyrken afhængigt af behov og kapaciteten.

Der eksisterer mig bekendt ikke noget smart system, der har overblik over og kan tage hensyn til alle niveauer i elnettet og bruge denne information til at regulere opladningen efter. Der burde nok smides nogle ressourcer i at udvikle et sådant system, der skal standardiseres og fortrinsvis bruges ved al opladning af elbiler.

Forummets indlæg er redigeret af MOS Jun 4 '21
jonsiii
jonsiii Jun 4 '21

Jeg kan godt huske da Dansk Energi kom frem med skræmmescenariet. ALLE kommer hjem kl 17. og sætter deres elbil til ved 3x32 A. Jeg ved ikke hvem der har lyst til at betale 4 dobbelt nettarif og det dyreste strøm på hele dagen, så det er vist et meget tænkt eksempel. ;)

Nordmændende undersøgte også hvilke tidspunkter folk ladede på:

https://elbil.no/sa-lite-strom-bruker-elbilene/

Langt størsteparten lader om natten, og det samlede forbrug for 300000 elbiler lå på 0,52% af de 153 milliarder kWh'er, der produceres årligt i Norge.

Men selvfølgelig vil Dansk Energi / Elbilalliancen gerne have fingre i lidt ekstra milliarder. Der er også en stor opgave i opgraderingen af diverse net undervejs, men de må desværre ikke lave ting på forkant.

Noget andet er tarif-design, og det kigges der også på:

https://energinet.dk/El/Elmarkedet/Tariffer

I højre side er der et link til en 17-siders pdf: "Udvikling af Energinets tarifdesign - maj 2021". Den gør også op med det gamle volumenbaserede system. Yderst fornuftigt.

rosomak
rosomak Jun 7 '21

It takes 6 kWh of electricity to produce 4 liters of gasoline. When most cars are electric, there is lower production of gasoline, ergo savings in electricity production

P85DK
P85DK Jun 7 '21

50L benzin til en standard tank kræver altså 75kWh til produktion - så går elregnskabet jo lige op, men lur mig om hovedparten af den el der bruges til produktion af benzin ikke laves med diesel generatorer ;-) Så det er ikke el der frigives i det eksisterende net.

Metguy2000
Metguy2000 Jun 7 '21

Her er et andet link, der refererer til erfaringer Leaf ejere i usa. Samtidighedsfaktoren er lav, ligesom i de andre undersøgelser. Ingen grund til panik eller ekstra investeringer. Tesla må efterhånden kunne give endnu mere detaljerede oplysninger  

https://videnskab.dk/teknologi-innovation/elnettet-kan-forsyne-mange-flere-elbiler-end-hidtil-antaget

webercarbmann
webercarbmann Jun 7 '21

@Metguy2000

Tak for linket.  Artiklen bekræfter validiten min beregning.   Vh Peter

cth
cth Jun 8 '21

Vi importerer godt nok meget strøm disse dage hvor møllerne står stille. :-)

www.energinet.dk

Der er indgåaet EL aftale mellem flere partier.

https://borsen.dk/nyheder/politik/elselskaber-faar-lov-at-opkraeve-mere

Låst artikel vil jeg tro så her er kort uddrag

Elnetselskaberne får fremover lov til at opkræve flere penge fra forbrugerne. Men den pris, elkunderne betaler pr. kilowatt-time, vil formentlig falde.

De to – umiddelbart måske lidt modsigende – resultater er bundlinjen i en ny politisk aftale om investeringer i fremtidens elnet. En aftale, der på én gang er fyldt med tekniske detaljer og samtidig ifølge det brede politiske flertal bag er afgørende for, om Danmark kan nå sit klimamål.

Forummets indlæg er redigeret af cth Jun 8 '21
ElPeter
ElPeter Jun 14 '21

Sådan så der ud i lørdags, umiddelbart ligner det jo mest asfaltarbejde der udestår - og måske tilslutning:

webercarbmann
webercarbmann Jun 17 '21

Var forbi idag og der var asfalt arbejdet blevet udført.  Det lader til at det kun er er transformer tilslutningen der mangler.  Hvor lang tid kan det mon tage.....

jramskov
jramskov Jun 18 '21

Et sted mellem 0 - 600 dage :P 

ElPeter
ElPeter Jun 20 '21

Stemningsbillede fra fredag

Noogi
Noogi Jun 21 '21
Citat fra ElPeter

Stemningsbillede fra fredag

Tak for status. 

Holm22
Holm22 Jun 26 '21

Var forbi i dag. Endnu ikke åbent.

PeterE
PeterE Jun 28 '21

Mon ikke det er ved at være tæt på, og der blot mangler de sidste tekniske konfigurationer og afprøvninger. 

Sider: « 1 2 3 4 »