Loading...
dk

Herning grænsen og retur | Tesla Forum

Bullfrog
Bullfrog Feb 21 '18

Hejsa, jeg går og overvejer en Model X 90D evt. 100D. I det her vejr vi har pt. kan man da klare turen herning grænsen og retur igen uden at lade i Rødekro? Alm motorvejs hastighed 130-140 med autopilot? 

fmm1000
fmm1000 Feb 21 '18
Nej det kan du ikke. Min S 85d kører omkring 250 på de betingelser.
Hvis du har pengene så gå efter en 100d. Range is king.

Er du ude i at købe ny ville jeg vente til næste opdatering. Den må være på trapperne, da det er over et år siden, der der kommet større nyheder.
mbk
mbk Feb 21 '18

Jeg tastede det ind på:

https://www.evtripplanner.com/planner/2-8/

Ude temperatur 0C, 1.1 speed multiplier og 190kg vægt i bilen, den siger 380km og 88kWh en X P90D.

Så nej til 90D og et lille ja til 100D. Der er kun 10kWh forskel i navnet, men 100 har 16kWh mere.

Det tager nu ikke ret lang tid at lade den smule du mangler, så du kan spare mange penge på 90 eller endda 75kWh, så prøv at regne din timeprisen ud for de minutter du spare ved større batteri. Tesla har en udstillingsmodel X75D til 760k på deres hjemmeside. 

Forummets indlæg er redigeret af mbk Feb 21 '18
MOS
MOS Feb 21 '18
En Model X 90D kan ikke gøre det med 130-140 km/h. Jeg vil tro, den kan gøre det, hvis du holder den på max. 110 km/h og ellers kører økonomisk. En Model X 100D vil måske liiige kunne gøre det med 130 km/h. Det vil hjælpe at starte med varmt batteri og kabinen forvarmet med strøm fra nettet. Om sommeren burde det godt kunne lade sig gøre. Hvis det er en tur, du kører regelmæssigt, ville jeg nok gå efter en 100D. Og regn med at skulle lade enten ved grænsen, mens du forretter dit ærinde, eller i Rødekro på tilbageturen, hvis du har tænkt dig at køre stærkt og/eller der er koldt.
Forummets indlæg er redigeret af MOS Feb 21 '18
DavidS90D
DavidS90D Feb 22 '18
Forstår godt spørgsmålet men er det afgørende at du ikke ønsker at stoppe 15-20 min i Rødekro?
Eller netop køre med nedsat hastighed (få min. forskel)?
Bullfrog
Bullfrog Feb 22 '18

Nedsat hastighed??? Fartgrænsen i DK på en stor del af den strækning er 130 og i teorien kan man faktisk få en bøde for ikke at overholde den hvis forholdene er til det(tvivler på det nogensinde er sket). Jeg arbejder ved grænsen så turen er ca 3-4 gange i ugen, derfor synes jeg Teslaen kunne være en rigtig god løsning da jeg pt. bruger omkring 5000kr om måneden på diesel :-)

mbk
mbk Feb 22 '18

@Bullfrog

Hvis du kan finde et sted at lade i løbet af arbejdsdagen kan du snildt gøre det i en 75kWh.

hvis du kan finde en EOn eller Clever stander i nærheden af arbejdet er et all-inclusive abbonnemt nok en god ide.

I din udregning skal du lige have med at en X nok taber 10.000+kr/md i værdi og har relativt dyre dæk. Men det er selvfølgelig også et lækkert køretøj og en diesel i samme klasse har også stor afskrivning.

Et alternativ er selvfølgelig altid at flytte eller skifte arbejde istedet for at køre 400km ~dagligt.

DavidS90D
DavidS90D Feb 22 '18
Det med hastigheden glemmer du bare... :-) (tror ikke 110 km/t er ulovligt).
Når du kører så langt og ofte, kan jeg godt forstå du ikke vil tilbringe mere tid end nødvendigt på motorvejen. 60 timer hver måned...plus 500 liter diesel.

Og du har så heller ikke mulighed for at lade der hvor du arbejder?
Men vil klart anbefale en Tesla (s/x) og et e.on abonnement.
KS
KS Feb 22 '18
Har en x100d i øjeblikket og ligger til dagligt og kører en del motorvej. Holder man den på ca 105 har man et forbrug på lige omkring 200 wh/km. Hertil tab først på turen til at forbarme kabine og batteri, så realistisk lige omkring 380 km på en opladning. Men sættes hastigheden bare en smule op, så stiger forbruget. Husk en fordobling af fart giver 4 gange så stort energiforbrug.

Så gå efter et 100 batteri, og hold nallerne fra alt med P i modelnummer - de sluger endnu mere ;-)
fmm1000
fmm1000 Feb 22 '18

Med de km du kører er Tesla en nobrainer.
Største ulempe er ladning ved langfart, men du spare mindst 4000 om måneden alene i brændstof.
Så kommer der selvfølgelig høj afskrivning.
Du sparer også på vægtafgift og vil alt andet lige spare på service også.
Vores 85D giver en årlig besparelse - i forhold til den Volvo XC70 D5 den afløste - på omkring 100.000 om året. 
Det er så uden afskrivning. Sættes den til 100.000 om året  på Teslaen, kører vi rundt i - den for mig - fedeste bil på markedet uden at det koster ekstra i forhold til Volvoen.

Min kone kører mange km om året i Teslaen og for hende er ladning ikke noget problem, da hun ordner mails og telefonopkald, mens bilen lader.
Er det ikke fordi du har behove for de ekstra features ved X ville jeg seriøst overveje en S 100D med den kørsel du har. Tesla har en lige nu til omkring 900.000 som er en 2-300.000 under nypris.

Nu må X ejerne rette mig, men jeg vil tro du får 20 pct længere rækkevidde i en S frem for X.
Om sommeren vil du nemt kunne kører hele turen i en S100D uden ladning.
Om vinteren vil du måske skulle lade 10-15 minutter i Rødekro.

Du kan få strøm til fast pris for omkring 700 kr, så din udgift til drivmiddel kan med de nuværende priser aldrig overskride 700 kr om måneden (har lige kørt 6500 km til Sydspanien og tilbage igen, hvilket kostede 0 kr. i brændstof :-).

Forummets indlæg er redigeret af fmm1000 Feb 22 '18
fmm1000
fmm1000 Feb 22 '18

Bullfrog.

Jeg har sendt dig en PM.

MOS
MOS Feb 22 '18
Citat fra Bullfrog

Nedsat hastighed??? Fartgrænsen i DK på en stor del af den strækning er 130 og i teorien kan man faktisk få en bøde for ikke at overholde den hvis forholdene er til det(tvivler på det nogensinde er sket).

Haha, du får det nærmest til at lyde som om, det er ulovligt at køre mindre end fartgrænsen. Mig bekendt er de danske fartgrænser maksimumgrænser og ikke minimumgrænser. Men jeg kender faktisk flere, der har misforstået netop dette. :-)

Er der egentlig en særlig grund til, at du overvejer en Model X. Jeg ville nok gå efter en Model S med dual motor uden performance (eller måske endda vente på Model 3). Den er både lidt billigere og har længere rækkevidde på samme størrelse batteri. Men det kan jo være, du har brug for den ekstra plads i en X?

Som andre har skrevet vil det nok være en god hjælp, hvis du har lademulighed tæt på dit arbejde. Ellers bør du nok kalkulere med nedsat fart og/eller en sjatladning i Rødekro på hjemturen, når kong vinter bider.

Batteriet har heller ikke godt af at blive ladet helt op til 100% på daglig basis. Det anbefales at nøjes med 80-90% til daglig og kun lejlighedsvist 100%, f.eks. hvis man skal på ferie. Her anbefales det, at opladningen til 100% først sker lige inden, man skal af sted, så den ikke står unødigt længe med meget høj spænding på batteriet. Tilsvarende har batteriet heller ikke godt af at blive afladet helt. Der sker dog ikke det store ved at køre den næsten ned til 0%, hvis du blot sørger for at sætte den til opladning så snart du kommer hjem, således at den ikke står for længe med meget lav spænding på batteriet.

Jeg har hørt en tommelfingerregel, der siger, at man i en elbil ikke bør have et dagligt kørselsbehov, der er meget mere end 55% af NEDC-rækkevidden. Så behøver man ikke på daglig basis lade helt op til 100%, man har lidt ekstra buffer i bunden, lidt ekstra til de kolde dage om vinteren eller et evt. svinkeærinde på vejen og så skal man nok også regne med lidt tab af batterikapacitet som årene går.

Men... hvis du har 2*180 km pendling og vil kunne gøre det uden opladning på vejen, så bliver det vist lidt knapt med 55%-reglen, uanset hvilken elbil du vælger (måske bortset fra en Tesla Semi eller en Roadster 2). Ikke at det slet ikke kan lade sig gøre i en S eller X, men du kommer jævnligt til at udnytte batteriet lige til grænsen og bliver måske af og til nødt til at gå lidt på kompromis med bekvemmeligheden, hvis du har sat næsen op efter at kunne køre fuld hammer frem og tilbage på én opladning.

PeterE
PeterE Feb 22 '18

Vær nu realistiske, 360 km kan ikke lade sige gøre i nogen eksisterende Tesla med mindre man holder så på 200wh/km - og det kræver et snit på 95-100 kmt hvilket er utåleligt. Så undersøg muligheden for at lade op på jobbet og drop ellers tanken. Hvis EON er i nærheden af dit job, og hvis du kan EON oplade hjemme om natten, så er det både billigt og praktisk. MEN ideen om at du lader op på vejen hjem - hver dag - er sød nok, og det kan ingen overleve i længden. 

Raymond
Raymond Feb 22 '18

"Jeg har hørt en tommelfingerregel, der siger, at man i en elbil ikke bør have et dagligt kørselsbehov, der er meget mere end 55% af NEDC-rækkevidden." MOS, lad være med at komme med sådant noget vrøvl, hvis ikke du kan dokumenterer det. Der er flere herinde som flere gange om ugen lader til 100 og kører den næsten tør uden at kunnne aflæse en væsentlig degradering.

Bullfrog
Bullfrog Feb 22 '18

Altså model X er på grund af de 3 små børn og en jævnlig tur med en trailer til den lokale motocross bane. Jeg har lige været ude og se den 100D de har i århus... Lækker vogn. Herhjemme kan jeg sagtens få en Eon eller Clever lader installeret det er ikke noget problem.

MOS
MOS Feb 22 '18

@Raymond

Det er skam ikke vrøvl. Den er god nok, men altså bare en tommelfingerregel.

At der er flere herinde, som flere gange om ugen lader til 100% ændrer ikke på, at Tesla selv anbefaler, at man ikke lader til mere end 90% på daglig basis. Man kan naturligvis bare ignorere anbefalingen, men man må da påregne hurtigere degradering af batterierne. Heldigvis har Tesla ret godt styr på deres battery management system og Teslas rækkevidder er i forvejen ret store, så lidt tab i batterikapacitet er nok ikke så slemt, som hvis man har en elbil med meget kort rækkevidde.

Det er lidt det samme, at man ikke på daglig basis bør køre den helt ned til 0%. Også pga. slid på batteriet. Det er bedre, hvis man kan holde sig over f.eks. 10%. Jeg gider ikke finde links til dokumentation. Prøv selv at google - der findes masser af artikler og youtube videoer, der beskriver problematikken vedr. Li-ion batteriers degradering. Søg evt. på Jeff Dahn, som er en af Li-ion batteri guruerne.

Nu er det jo ikke sådan, at batteriet falder fra hinanden og bliver totalt defekt på et par måneder, hvis man ikke følger anbefalingerne. Degraderingen af batterikapaciteten sker bare noget hurtigere. Hvis man mister en del kapacitet, går det ud over rækkevidden og man kommer derfor alligevel på et tidspunkt til at skulle leve med en kortere rækkevidde.

Lad os sige, at man på daglig basis holder sig inden for 10-90% SOC. Det svarer til, at man udnytter 80% af batterikapaciteten.

Det er almindeligt kendt, at NEDC-normen er helt urealistisk ift. alm. kørsel i normal trafik og det er kun de færreste, der konsistent kan opnå samme forbrug/rækkevidde i praksis. De fleste almindelige bilister vil ved normal kørsel opleve et forbrug, der er ca. 20-25% højere, og måske mere hvis man har meget motorvejskørsel ved høj hastighed.

Det er også almindeligt kendt, at forbruget er afhængigt af temperatur, vind og vejr. Gennemsnitsforbruget vil typisk være 10-15% højere i vinterhalvåret. Men det er jo ikke kun gennemsnitsforbruget, der er interessant ift. rækkevidden. Man skal også kunne nå hjem uden at løbe tør for strøm på de særligt kolde vinterdage med modvind og sne på vejene og her kan forbruget sagtens være væsentligt højere. Den værste dag på året er forbruget måske ~50% højere end NEDC-normen og det er ubelejligt nok den dag, man har mindst lyst til at løbe tør og skulle skubbe 2 tons dødvægt de sidste 10 km hjem i -15 °C, modvind og snedriver :-( 

Derudover vil det være fint, hvis der er lidt ekstra (f.eks. 10% ekstra) rækkevidde til svinkeærinder og det uforudsete.

Endelig skal der tages højde for, at batterikapaciteten og dermed rækkevidden helt naturligt falder lidt med årene. Man skal stadig kunne bruge bilen til sin daglige pendlertur, når den har tabt f.eks. 10% batterikapacitet efter en årrække.

Regner man lidt på tallene, så kommer jeg frem til følgende: Tommelfingerreglen på de 55% af NEDC-rækkevidden bliver til, at man typisk skal bruge 20-25% ekstra på en gennemsnitsdag, altså 66-69% af batterikapaciteten. På en hård vinterdag skal man nok i stedet regne med 50% ekstra ift. NEDC, altså ca. 82% af batterikapaciteten. 10% ekstra til svinkeærinder og vi er oppe på over 90% af batterikapaciteten. Man kan nok forsvare at lade til 100% på de værste vinterdage og køre den næsten helt ned til 0%. Men hvis man efter en årrække har mistet 10% af batterikapaciteten, så er man faktisk meget tæt på, at turen ikke kan gennemføres uden at slukke for varmen, hypermile eller lade på vejen.

Derfor synes jeg egentlig, det giver meget god mening med tommelfingerreglen på de 55%. Regulér evt. selv lidt op eller ned på procenterne efter egen smag, men det er altså ikke helt ved siden af.

Det er naturligvis en anden sag, hvis man køber elbil efter, at man indberegner muligheden for opladning i løbet af arbejdsdagen eller at man kan affinde sig med at skulle ind og klatlade på hjemturen. Det må man gøre op med sig selv og i givet fald kan man naturligvis nøjes med et mindre batteri.

Forummets indlæg er redigeret af MOS Feb 22 '18
mbk
mbk Feb 22 '18

Det skulle ikke vvær super skadende at lade til knap 100% og så kører lige bagefter, men hvis batteriet står på høj SoC er det ikke sundt, her tror jeg nogle bilhandlere lader til 100% og splitter batteriet af når bilen står i udstillingen. Levetiden stiger væsentligt ved mindre brug, men selv ved maksimal brug er der flere tusinde oplade cycler i batteriet  og det giver jo mange års brug. Find en lader begge ender så kan du nøjes med en 75kWh og spare en halv million. 

Forummets indlæg er redigeret af mbk Feb 23 '18
koden
koden Feb 23 '18
Citat fra fmm1000 Nej det kan du ikke. Min S 85d kører omkring 250 på de betingelser.
Hvis du har pengene så gå efter en 100d. Range is king.

Er du ude i at købe ny ville jeg vente til næste opdatering. Den må være på trapperne, da det er over et år siden, der der kommet større nyheder.
---------------------------------------------------------
Enig

90D kolding - Hamborg 250 km.
100% ladet op (420km) fra start og med 130 km/t næsten tom ved Hamborg.
Ja range is king.
Hvis ikke man kan nøjes med de 250 km i nuværende vejr, så er det ikke en Tesla man skal have.
Ikke før de kan øge rækkevidde 100%

Synes nu at MOS har meget godt fat i den med de 55%
plus / minus... er det ikke helt forkert.

Forummets indlæg er redigeret af koden Feb 23 '18
Raymond
Raymond Feb 24 '18

" Jeff Dahn, som er en af Li-ion batteri guruerne.": MOS: Nu er jeg jo een af de helt gamle Tesla ejere, så vist du havde fulgt lidt med, så ville du vide at jeg gentagne gange gennem årene har refereret til Jeff Dahn, så jeg ved udmærket godt hvad og hvad ikke som er godt for batteriet. Det ændrer ikke ved din udtalelse er noget vrøvl, lad være uden at komme med en direkte reference, tak...

Hilbert
Hilbert Feb 24 '18

@MOS

Jeg tager hatten af for dine mange gode og informative indlæg på teslaforum.

Lad os lige se på tommelfingereglen om 55% af NEDC – som Reymond tillader sig at kalde vrøvl.

Først – brug ikke for meget tid på at se videoer m.v. fra Jeff Dahn – hans undersøgelser er af mange blevet overfortolket og kan ikke bruges til ret meget i praksis. Selv om de så kunne, ville det efter min mening ikke være særligt klogt dagligt at lade til 100%, da Tesla klart fraråder dette – medmindre man vil risikere problemer i en evt. garantisag om batteriproblemer.

Jeg kører i en S85 – som blev opgivet til 502 km i NEDC-rækkevidde.

Jeg som mange andre med denne model har en reel batterikapacitet på ca. 76 kWh (0 – 100%).

Mit gennemsnitsforbrug over snart 4 år har været 200 Wh/km, men vinterdage med en del motorvejskørsel er min erfaring ca. 250 Wh/km. Med modvind og især vand og sjap på vejbanen, stiger forbruget til nærmere 270 Wh/km.

Hvis man derfor følger Teslas anvisninger og dagligt kun lader til 90% og kører den ned til 5%, som de fleste nok gerne vil have som buffer (til uforudsete hændelser), har man altså 85% til praktisk rådighed.

For en S85 giver det 85% af ca. 76 kWh = 65 kWh. Vinterdage giver det (uden vind og nedbør) 1000/250 x 65 = 260 km.

Altså 52% af NEDC. Så det bekræfter vel meget godt tommelfingerreglen om 55% af NEDC (hvis man er lidt optimist).

Sider: 1 2 3 4 5 »