Loading...
dk

Forbrug kWh VS ladet kWh | Tesla Forum

T3S7A
T3S7A Sep 3 '14

Hvor meget forskel er der på Jeres forbrug kWh siden sidste ladning, og det kWh som så bliver ladet på bilen ( De kWh som bilen siger den har modtaget under ladning )?

For at kunne sammenligne de to tal, skal bilen lades til samme batteristand begge gange. 

Eks.

1: Lades til 90%

2: Kør som du plejer mm.

3: Når der skal lades igen, lad igen til 90%. 

Så kan der sammenlignes med kWh forbrug, som bilen har brugt på at køre xxx. km siden sidste ladning, og det totale "tanket" antal kWh. Kunne være sjovt lige at få en stak postes på dette. Skriv også gerne, hvordan man har kørt i mellem de to ladninger, om det er kørt i en strækning, uden pauser. Da burde der stort set ikke være meget forskel. Eller om der er gået dage i mellem, hvor bilen har stået meget stille mm. 

Forummets indlæg er redigeret af T3S7A Sep 3 '14
Kiefer
Kiefer Sep 3 '14

T3S7A: Bedre, hvis du har bi-måler på din lader, så kan du se hvor meget den har trukket ud af væggen, i stedet for hvad den selv siger den har ladet. Der vil helt klart være en forskel, og jo færre A du lader med, jo flere KW skal der bruges for at lade bilen op.

/Martin

MartinPedersen
MartinPedersen Sep 3 '14

Hvordan hænger det sammen?

Jf. Ohms lov kan jeg ikke få det til at passe.

MicTheCat
MicTheCat Sep 3 '14
Der er en tomgangsstrøm der er rimelig konstant lige meget hvor meget strøm du lader med så hvis du lader med 16 A foregår opladningen hurtigere end ved 6A og derfor er der ikke så stor spildeffekt
supergaard
supergaard Sep 3 '14

Hmm.. er det ikke noget med effektiviteten af laderen at gøre, som simpelthen genererer mere varme ved lavere A?

T3S7A
T3S7A Sep 3 '14

Ved godt der er forskel på kWh ladet som bilen mener, og på en bimåler. Jeg tør næsten ikke regne på en bi-måler, da jeg synes at forskellen i bilen allerede er meget stor. 

Nu har jeg ikke lige dataen fra sidste SuC ladning, men det var noget med jeg havde haft et forbrug på 37kWh siden sidste ladning hvor jeg havde ladet til 90%. Det gjorde jeg så igen, og bilen modtog 46kW. Hele 9kW mere end hvad forbruget havde været. Hvis det er rigtig, ændre det jo meget på Watt forbrugt/km

gunberg
gunberg Sep 5 '14

Er selv ved at installere en bi-måler så jeg kan få afgifterne igen, og styr på omkostningen jeg betaler og det som bilen selv mener den bruger

T3S7A
T3S7A Sep 5 '14

Hvis man nu lader op til 90% på eks. en SuC. Kører uden stop uden varme på, til næste SuC og igen lader til 90%. Så burde det forbrug man har haft fra sidste ladning, eks. 60kWh på 250km, da være næsten 100% ligmed det antal kWh som batterierne igen modtager ved en ladning til 90% igen? 

Men er det det? 

Hookmaker
Hookmaker Sep 5 '14

Ja det er det (i gennemsnit afhængig af batterikondition den dag), hvis det er mindre, så er det jo fordi batterikapacitetener faldet.  

T3S7A
T3S7A Sep 5 '14

Kunne være sjovt, hvis der lige var en nogle som ville skrive det her, de næste par gange de lader. 

Jeg har ikke tallene mere, men skal nok poste næste gang jeg lader til 90% igen. Men de andre gange jeg har gjort det, har jeg ladet meget mere end det som jeg havde forbrugt. Der har bilen også fået lov at stå stille natten over mm. Men det var nu noget mere end jeg lige havde regnet med. 

Raymond
Raymond Sep 11 '14

Så har jeg lavet 2 opladningstest, aflæst bimåler, før og efter, samt teslaforbrug og begge gange har teslaforbruget ligget knap 17% lavere end bimåleren, så konklusionen må være, at selvom bilen viser eksempelvis 220wh/km, så er det nok reelt  257wh/km alt inkl. tab ved opladning o.s.v.

Forummets indlæg er redigeret af Raymond Sep 11 '14
MartinPedersen
MartinPedersen Sep 11 '14

Som jeg lige ser det, så er Watt en energi, og bilen bruger en hvis mængde energi for at bevæge sig en kilometer. Så de 220wh/km er sikkert reel nok, man kan bare ikke bruge det til at regne prisen ud.

Der skal man bruge elmålerens tal, da der i forbindelse med opladning er et tab i forbindelse med konvertering af spænding, varmetab, ledningsmodstand osv.

T3S7A
T3S7A Sep 11 '14

Det forklare så ikke at der er forskel på kW forbrug som bilen siger man har brugt på en given afstand siden sidste ladning og det antal kW som bilen modtager ved ladning.

Eks.

Lader til 90%, og køre uden stop eller noget, uden klima på. Efter 200km lades der igen til 90%. 

Burde ladet kW ikke være det samme som forbrugt kW siden sidste ladning. Ikke målt på Bi-måler, men på kW som bilen modtager når man ser på batteristatus på bilens skærm. 

Jeg kan godt have 2 kW i forskel der. 

Hvis bilen har stået 1-2 dage fra sidste ladning, kan det sagtens være 4-7kW i forskel. Det forklare selvfølgelig et tab ved at stå stille, men tab på lidt over 200W i timen, eller ca 24 km i døgnet er det ikke meget? Er jo ikke det antal km tab jeg kan aflæse på hvor mange km man har tilbage, når man sammenligner med hvad den stod på da man stillede den hen, og 24 timer senere. Der er tabet 5-8km. 

Så der er noget galt i beregningen af forbruget, watt/km. Det ser lidt bedre ud end det er.

Er der ikke nogen af dem, som kører langt, som kunne prøve at lade til 90% og så lade igen til 90%, uden stop, og et med stop, eks en overnatning. 

Skriv følgende:

Forbrug siden sidste ladning i kW:

Antal kørte km siden sidste ladning:

Antal kW ladet ved ladning ( Ifølge bilen ): 

Ca timer bilen har stået stille siden sidste ladning:

PerF
PerF May 8 '15
Havde en mærkelig oplevelse her til aften. Jeg kører 55 km efter en opladning og batterimåleren går fra 90% til 75%. triptælleren fra last charge viser 55km, 6,5kWh og 119Wh/km!

Dette giver ingen mening, da 15% batteriforbrug nok ca svarer til 10-12kWh, hvilket så giver omkring 240Wh/km. Jeg kørte ren motorvej @120km/h.

Har andre oplevet at tripberegneren regner forkert, og hvordan kan det lade sig gøre at batteri% og trip ikke er enige, har bilen fået personlighedsspaltning...
Bianco
Bianco May 9 '15
Jeg ser nogle gange noget tilsvarende. Har en teori om at triptæller kun ser på hvad motoren har fået af kWh, ekskl. det som AC og div. andet bruger. Men kun et gæt.
Forummets indlæg er redigeret af Bianco May 9 '15
Nommensen
Nommensen May 9 '15
Jeg ser samme mønster - der var større forskel i vinter end her i foråret - tror derfor at merforbruget er opvarmning, a/c, radio.
PerF
PerF May 9 '15
Ok, men er 119W/km ikke urealistisk, og forskellen også her til morgen den samme. Næsten dobbelt forbrug i forhold til trip?
Comeback
Comeback May 9 '15

Triptælleren tæller kun når bilen er "ON" ikke under opvarming eller "Vampire drain" jeg mister ca 1-2kWt(5-10km) i døgnet, under længere "parkering" power jeg den helt ned, hvis jeg ikke har den tilsluttet.