Loading...
dk

Bremser - Soft til eftertanke / Troværdiheden til Tesla. | Tesla Forum

Reklame
RobertJ
RobertJ Apr 11

Grotesk dyrt.
Jeg ville aldrig købe den ovengivne forklaring.

Andre der ikke lige ser bremse rens burde kunne have indflydelse på skivernes levetid?

- R

P85DK
P85DK Apr 11

Forklaringen om bremserens er vel egentlig ok. Nu har vi ikke set hvordan bremserne så ud, om det bare er Tesla som er emsige eller om den ikke ville kunne klare syn. Men hvis du ikke bruger bremserne (og dermed renser fladerne) så skal de jo renses på anden vis ellers ruster de jo for et godt ord.

Havde været interessant med et billede.

Enig med hensyn til priserne, de virker som om de tager sig godt betalt for skiver og klodser.

AlphaTrader
AlphaTrader May 15

Hej alle, 

Ved ikke lige hvor jeg skal lægge denne lille besked, men håber dette er det rigtige sted. 

Jeg er ikke TMS ejer endnu, men arbejder da på det. Jeg tænker på at erhverve mig en noget brugt TMS 85, i den lave ende. Ville da meget gerne købe ny med det hele eller næsten ny, men det er budgettet ikke til. 

Det der skræmmer mig indtil videre er det jeg læser her på forum.Her tænker jeg på at der er flere der har fået skiftet terminal til 35.000 Kr. fordi 'disken' var stået af. 

At rigtigt mange har fået parkerings bremserne udskiftet til 17.000 kr. 

Genrerelt problemer med dør håndtag der rask væk skiftes løbende. 

Service besøg til 8.000 Kr. som standard. 

Dæk hvert andet år til 20.000 Kr. 

Måske det ikke er større beløb for jer, men bare fordi almisserne sidst på måneden er for små for mig. 

Hvis jeg køber en brugt med nogle få års garanti på drev og batteri, men hva så efter...

Er det overdreven frygt? Eller skal jeg bare få jobbet opgraderet. 

MOS
MOS May 15

@AlphaTrader

Det, du beskriver, er nok worst case scenario. Selvom alle fejlene forekommer, så skal man vist være usandsynligt uheldig at få alle fejlene på den samme bil.

Hvis jeg fik fejl på min efter garantiens udløb, der koster så store beløb, ville jeg helt sikkert indhente tilbud på reparation fra andre end Tesla. Der er flere, der kan lave det væsentligt billigere.

Teslas officielle servicepriser på en Model S 85 er 3.900, 6.000, 3.900 og 7.100 for hhv. år 1 (20.000 km), år 2 (40.000 km), år 3 (60.000 km) og år 4 (80.000 km) service. Det er lidt over 5.000 i snit, så 8.000 er for meget. Andre værksteder kan også gøre det billigere end Tesla. Hinnerup Auto tager f.eks. hhv. 2.557,50, 3.495, 1.995 og 6.495 for de 4 servicebesøg.

Dæk behøver heller ikke at være så dyre. Jeg har lige fået skiftet alle 4 dæk til i alt 3.816,- inkl. levering og montering. Det er så heller ikke de originale dæk, men de burde faktisk holde længere, selvom de er billigere. De originale dæk holdt 67.000 km og jeg regner med, at de nye kan holde 100.000 km. Det er i hvert fald mere end 2 år med mit kørselsbehov. Så jeg bruger nok ca. 1/10 på dæk ift. de 20.000 hvert andet år, du nævner!!

Men når det er sagt, så kan man være uheldig med dyre reparationer og Tesla er en dyr bil (også at reparere). Så det er nok en rigtig god idé at have en vis buffer til uforudsete reparationer.

Forummets indlæg er redigeret af MOS May 15
KimT
KimT May 16

Mine dæk - både vinter og sommer - har holdt 50-60.000km. Og man kan sagtens få mærkedæk til omkring 5-6.000kr (kik på f.eks https://www.daekleader.dk/ efter 245/45/19 102 )

Jeg har nu kørt 113.000km, og har kun haft bilen til service 1 gang. Og det var da bilen rundede 80.000km og garantien udløb. Tesla forlanger jo ikke at bilen skal overholde service for at bibeholde garantien.

Ud over det har jeg fået rep. et håndtag hos Hinnerup til 1.200,- og fået renoveret p bremsen til ca. 3.400,-

Så bilen har kostet mig ca. 30øre/km i udgifter (hvor det dyreste var indkøbt af vinterfælge med dæk og sensore).

Til gengæld sparer jeg ca 70øre/km i brændstof ift. min forrige bil (dvs. ind til nu ca 79.000kr) via en all-inclusive aftale fra e.on på strøm

Forummets indlæg er redigeret af KimT May 16
AlphaTrader
AlphaTrader May 16

Tak til jer begge @MOS & @KimT, 

Det er meget betryggende tal og forklaringer i begge giver. De ICE biler jeg har haft tidl. bla. 2 x 'Citron' Xsara (benzin og disel) har været dyre at vedligeholde, og ligger faktisk ikke så langt fra det i beskriver. Begge to skulle have lavet bagbro og var exempler på hvorfor man ikke skal køre alt for længe i sådanne biler. Når jeg så lægger alm. service, lydpotte og partikel filer skift oven i, så var de faktisk ikke billige. 

Jeg tænker også på at det er sjældet at man hører om de glade ejere, men ofte om de mindre glade som gerne vil fortælle om deres kvaler. 

Jeg har self. en rimelig god buffer til uforudsete ting, men det bliver de jo ikke billigere af :D

Jeg håber at der en dag er træf hvor jeg kan komme forbi og snakke med flere om deres erfaringer. 

Som i nok kan høre så er jeg rimelig grundig inden jeg køber noget, det gælder for mig om stort set alt jeg indkøber for at være sikker på at det er det helt rigtige jeg indleder mig på. 

Forummets indlæg er redigeret af AlphaTrader May 16
PeterE
PeterE May 16

Der er mange (super) tilfredse ejere, og jeg er også på listen. Jeg har siden november 2015, kun haft to problemer: Jeg fik skiftet min 12V batteri på garantien, og jeg fik justeret et fixpoint (dem til montering af tagbøjler på biler med panorama-tag). Jeg har kørt 89.000 km på mine sommer- og vinterdæk, og har været til et stor og et lille service. Jeg sparer en formue på ''brændstof' med mit EON all-inclusive abb som koster mig 679,-/måned. Til gengæld har min 85D vel haft en afskrivning på ca 250.000 på 2,5 år. Og det er vist rimeligt nok for biler i det prisleje. Jeg aner ikke hvad der går i stykker en dag, der er jo garanti på motor(er) og batterierne.

RobertJ
RobertJ May 16

Samme historie som PeterE her. Er yderst tilfreds med min bil.

Skiftet et dørhåndtag, 2x 12V batterier. dårlig svejsning i lade ledningsnet (alt skiftet på garanti).
Jeg har over 150.000km/3år afholdt 1 service på 2års dagen til 7200kr, med 4-hjuls udmåling / sporing.
Regner med et service mere inden bilen bliver 4 år. Der er Batteri kølevæskeskift på menúen.

Udgifter til dæk har pt været 10500kr for indkøb af Vinterdæk/fælge og så ca. 4000,- for nye sutter / år.

Jeg kan give dig, AlphaTrader, medhold i at der kan gå lidt angst i sådan et ejerskab.
En ekstra regning på 20-30tkr i ny og næ ville få mig til at løbe skrigende væk.
Men man kommer frem til at det alt sammen nok skal gå.

Værditab har jeg ligesom PeterE haft 250.000kr set imod brugtpriserne på bilbasen.

Mit bedste gæt på en min. brugt pris for en 10år gammel 500.000km Model S er 125-150.000kr. Omend det nok er lavt sat, da en E-/R-klasse står til samme på bilbasen nu.
Vil tro Model S kommer til at være langt mere populær hos mennesker der handler bil i det prissegment.
Batteriværdi alene som ophug vil nok stadig være 50.000kr + i 2025.

Det kan kun betyde det er et godt tidspunkt at købe på. Så f.eks. P85+ med AP1 solgt til 455.000kr. 

- R

Forummets indlæg er redigeret af RobertJ May 16
AlphaTrader
AlphaTrader May 16

Hej PeterE & RobertJ,

Igen er jeg meget glædeligt overrasket over hvor lidt i har fået lavet af service og vedligehold. Når det tages op imod kilometer af asfalt lagt bag jer, så er det ikke så mærkeligt at jeg ser smil fra de TMS biler jeg så ofte bliver overhalet af :D

I skal begge have stor tak for at i har skrevet her, og med stor sansynlighed skubbet mig endnu et skridt mod at få sat fart på, at få en elektrisk motor til at få mig derud af. Hvornår det bliver kan jeg ikke lige sige, men snart håber jeg.

Jeg holder øje med marked og ser om der ikke dukker noget op, som er for godt til ikke at blive handlet på. 

Forummets indlæg er redigeret af AlphaTrader May 17
Sider: « 1 2 3
Reklame