Loading...
dk

JP debat om elbiler | Tesla Forum

koden
koden Apr 24 '18

https://jyllands-posten.dk/#ia10541580;finans

Han har ret i meget, men at sammeligne Norge og DK synes jeg ikke lige hænger sammen.

Norge ingen moms og ingen afgift og en masse fordele.

Så er der jo ikke noget at sige til de kan sælge el biler i Norge.

"Det er et mysterium på størrelse med konstruktionen af Stonehenge, hvorfor danskerne ikke vil tage elbilerne til sig. Nordmænd er vilde med dem. Hver anden nye bil i Norge er enten en el- eller hybridbil. Men bundlinjen er, at elbilens store gennembrud på det danske marked har været forudsagt i ti år på stort set årlig basis. Og det er ikke sket. Punktum."

Forummets indlæg er redigeret af koden Apr 24 '18
MOS
MOS Apr 24 '18

Jeg ved ikke, hvor meget ret, debattøren har. Han overser helt, at det historisk svage salg af elbiler skyldes, at der ikke har været nogle elbiler, der opfylder Hr. og Fru Jensens behov til en overkommelig penge (eller overhovedet for den sags skyld).

Derudover overser han det faktum, at der er begyndt at ske en hel del på elbilfronten. Nye modeller kommer frem. Udvalget er større og bredere. Rækkevidden er bedre. Priserne mere attraktive. Elbilerne er ved at modnes og brugsværdien er ved at være på højde med almindelige ICE-bilers.

Han har også overset det faktum, at elbilernes udbredelse sker med eksponentiel vækst (i bogstaveligste, matematiske forstand). Stort set overalt i verden stormer elbilerne frem med en vækst på typisk ~40% om året. Det svarer til en fordobling hvert andet år. Plus/minus. Det betyder også alt andet lige en 64-dobling på 12 år eller en 128-dobling på 14 år. Og så er vi i hus.

I Danmark er den eksponentielle vækst desværre blevet brudt af tåbelige afgiftsregler og folketingets generelle zig-zag, on-off, stop-go politik på elbilsområdet. Vi mangler en seriøs, visionær og holdbar politik på området. Så er målet inden for rækkevidde.

Forummets indlæg er redigeret af MOS Apr 24 '18
nicom
nicom Apr 24 '18
I 2014 & 2015 var debatten og signalet fra stort set alle partier at man var et usolidarisk nasserøv når man nu kunne købe en lækker elbil uden afgift. Man vil hellere have at man køber en gammel diesel "traktor" man langsomt kunne slå sine medborgere ihjel end at man skånende miljø og luften med sin smukke Tesla. Jeg har købt min bil stolthed over at gøre det rigtige men også med en rystet hoved og lettere bukket nakke over at det politiske Danmark ikke bakkede op om projektet. Nu har de radikale og Socialdemokraterne omsider fundet ud af at der folkelig opbakning til elbiler og derfor denne kovending. Jeg stoler ikke rigtig på dem. Grundene til at danskerne ikke køber elbiler er: 1 politisk slinger i valsen. Det ene år elbilen en miljø helt næste år en afgiftsskurk. Hvis man køber en elbil idag kan afgiften være 0% eller 150% næste år og grøn afgift kan være 0 kr eller 5000 kr næste år. 2 . lade infrastruktur udenfor Tesla regi er for ringe. Eon og Clever hurtiglader er for få og deres prispolitik er dum. All-inclusive of medlemskort. Hvorfor ikke betale pr kw med visa-dankort eller Mobilepay m.m ? 3. Danskerne lurepasser . Elbiler til menneskepenge har været for ringe(imev, think) til for dyre ( Leaf ,i3) til ok ( nye Leaf,ioniq) til oplagt meget bedre en ice biler (Niro eV , kona, model 3)