Loading...
dk

Spar penge og oplad med strøm fra vindmøller når strømmen er billigst | Tesla Forum

Reklame
PeterR
PeterR Jun 21

Spar penge og være med til at bruge energien lidt mere intelligent med True Energy når du lader din elbil.

http://www.trueenergy.dk/tesla-landing

Bianco
Bianco Jun 21

Jeg havde egentlig tænkt mig at deltage, men det er ikke tillidsvækkende at deres hjemmeside ikke indeholder et eneste menneske navn eller en fysisk adresse.

RobertJ
RobertJ Jun 22

Det er en god vision hun ligger for dagen.
Jeg er tvivlsom om, det rent logistisk kan lade sig gøre.

1. Ikke alle el-kunder har d.d. fået en time måler installeret.

2. For dem der køre meget, og som virkelig kunne udnytte dette gode tilbud, vil ladetiden være 6-8 timer / nat. Ud af de 8-9 timer den som regel sidder i stik er der ikke vildt stor mulighed for at variere ladningen.

3. Det er ikke re'el' net balancering der bydes ind med, og er i tvivl om der findes et engros produkt for elleverandørene der kan tjene penge på at regulere selve net belastningen? 

- R

Hilbert
Hilbert Jun 22

Selv om du har fjernbetjent timemåler installeret hjælper dette ikke, hvis dit netselskab ikke giver mulighed for time- eller fleksafregning. Meget få giver mulighed for dette nu. Det skal de dog inden for de næste 2½ år - men lur mig om ikke mange trækker den.

Så trueenergys annoncering er for mig at se noget vildledende.

DeaconWP
DeaconWP Jun 22

Jeg er allerede beta tester, og kan fortælle, at det går fint med det. I skal som beta testere ikke kalkulere med, at det bliver billigere, end det at I blot betaler for den strøm I bruger.

Systemet skal sådan set bare vise jer, og udviklerne, at det kan starte og stoppe opladninger, udfra en kendt forecast på strømprisen de kommende 24 timer.

Du tjener ikke på det, men taber heller ikke på det.

Før din eludbyder kan give dig time afregning.

Og derfra kan du jo også selv programmere en opladnings cyklus, eller flere, den aktuelle nat.

Johannelund
Johannelund Jun 25
Billig vindmøllestrøm eller overskudsstrøm på en Tesla, det får man helt automatisk hvis man oplader scheduled om natten imellem 0100 - 0600, hvor efterspørgelsen efter el er lav, og vindmøllerne producerer, hvis de ikke lukkes ned pga. den lave efterspørgelse
DeaconWP
DeaconWP Jun 26

Det er ikke altid, at den billigste strøm er mellem 0100 og 0600.

Er man beta tester ved dette projekt, så kan man se elprisen et døgn frem. Og nogle gange er man nok lidt overrasket.

Mens man er koblet til stikket, så kan systemet tænde og slukke for opladningen, når det passer med el prisen. Men man betaler stadig sin egen el pris, indtil man måske senere er overgået til det firma, der så er din strøm leverandør til din husstand. Bare for at forklare konceptet. Og mulighederne.

Nostromo
Nostromo Jun 26
Syntes det lyder genialt
PeterE
PeterE Jun 26

Lyder spændende, fedt at se nye virksomheder på det her område. Vil det virke sammen med EONs all incl løsning?

lasen
lasen Jun 27
Citat fra PeterE

Lyder spændende, fedt at se nye virksomheder på det her område. Vil det virke sammen med EONs all incl løsning?

Ja  - se deres FAQ
@DeaconWP: hvordan styrer de ladning på bilen - er der via tesla login på deres app ?
PeterE
PeterE Jun 27

Tak, nu fik jeg set det - måske skulle det afprøves. Desværre sige at mine erfaringer med at skifte el-selskab at det ikke er pengene værd. Der kommer en god portion besvær for at spare 50,- om året. Og ingen kan ligenu garantere at jeg faktisk får grøn og bæredygtig el.

DeaconWP
DeaconWP Jun 27
Citat fra lasen
@DeaconWP: hvordan styrer de ladning på bilen - er der via tesla login på deres app ?

Ja, de får login på min bil, og så kan de starte og stoppe opladningen remote, når prisen er god, og så den er opladt til det tidspunkt jeg har sat.

PeterE
PeterE Aug 7

@Deacon, du har brugt det her i et stykke tid nu - vil du ikke dele lidt erfaringer? Både praktisk og økonomisk.

KimT
KimT Aug 7

Tror da også det vil være billigere at shoppe mellem selskaber en gang hvert halve år. Nogle selskaber har intro tilbud til nye kunder som giver gratis/næsten gratis strøm det første halve år. Er lige gået fra Aura hvor prisen var 1,71/kWh til eniig hvor prisen er 1,73/kWh ( godt når E.on betaler 2,325 retur og jeg bruger ca. 10.000kWh på bilen hvert år)

http://elpris.dk

Forummets indlæg er redigeret af KimT Aug 7
webercarbmann

Jeg er også lige hoppet på "Eniig"  6 måneder til de 1,73 er ret attraktivt. Vi bruger ca 20K Kwh til hus og bil årligt. 

koden
koden Aug 8

Jeg har vindstød. Bilder mig selv ind at det passer når det er ren vindmøllestrøm jeg bruger :-)

Som PeterE er min oplevelse også at prisforskelle er små.

PeterE
PeterE Aug 8

Ren vindmøllestrøm får vi nok aldrig, mere og mere co2 neutral strøm får vi da. Gad vide hvorfor det er så - relativt - svært at læse el-regningen, de vil nok ikke have at man skifter :)

KimT
KimT Aug 8

Med den sommer vi har hvor solcellerne kun kan dække en lille procentdel (regeringen fik jo sat en stopper for privates ønske om at sætte flere op, og kommunerne var nød til at oprette et selskab for at kunne håndtere solceller, samt at de efterfølgende prøve at pådutte dem flere omkostninger), samt at det har været vindstille i en lang periode, har jo alligevel betydet at en stor del af DK strøm kommer fra kul i tyskland. Så betyder det at man betaler ekstra for certificeret vindmøllestrøm nok ikke det store. Og om et par år når alle de nye datacentre der bliver bygget opsuger 30% af alt strømforbrug i DK, så skal der godt nok opstilles en hel del vindmøller, og solceller, og man må så håbe at vi ikke får så lange perioder, hvis man vil gøre sig forhåbninger om at husstanden kører på grøn strøm.

Ice2EV
Ice2EV Aug 8

Har selv altid tænkt det der leverandør skifte var en hoaks. Men efter at være blevet medlem på dette forum, har jeg selv skiftet fra markeds el til intro el, forskellen var for nogle måneder siden på den rene elpris:

før 36 øre pr kwt

nu 6 øre pr kwt

Afgifter og transport skulle være det samme. Vi bruger 6500 kwt pt om året, så med 30 øre i besparelse, så burde vi kunne spare ca 15-1600 om året. Forbruget ventes at stige en del næste år, .......måske ;-)

Nu ser jeg lige om jeg får taget mig sammen til at skifte leverandør når de 6 måneders intro ophører sidst i september eller er det oktober?

MOS
MOS Aug 8
Citat fra koden

Jeg har vindstød. Bilder mig selv ind at det passer når det er ren vindmøllestrøm jeg bruger :-)

Jeg tror, der er mange, der usikre på, hvordan det reelt fungerer og der går mange rygter og myter om "ren vindmøllestrøm". Det er både rigtigt og forkert, afhængig af hvordan man ser på det.

"Ren vindmøllestrøm" findes som sådan ikke, da al strøm (vind, sol, kul, hydro, atom, biomasse osv.) alligevel bliver blandet sammen i det fælles elnet. Det er jo ikke teknisk muligt at sætte en label på hver enkelt elektron, hvor der f.eks. står "vindmølleelektron", og så bliver den automatisk sorteret fra de andre elektroner i nettet og omdirigeret direkte ud til Carstens husstand. Nej, alle elektroner er fuldstændig ens og bliver blandet sammen i nettet, så uanset hvad man bestiller af strøm, så får alle leveret det samme blandingsforhold af elektroner fra sol, vind, kul osv.

På den anden side, så er der alligevel noget om snakken, når man bestiller "ren vindmøllestrøm". Elselskabet er forpligtet til at opkøbe den samme mængde vindmøllestrøm, som Carstens husstand bruger. Man kan argumentere for, at det faktum, at strømmen undervejs i elnettet bliver blandet sammen med anden strøm, ikke gør nogen forskel i praksis, da alle elektroner jo alligevel er ens. Det, der betyder noget, er, at det skaber større efterspørgsel efter vindmøllestrøm, hvilket burde få markedet til at reagere med højere afregningspriser til vindmølleejerne, så det bliver mere attraktivt at opstille flere vindmøller.

På kort sigt gør det nok ingen forskel, for hvis Carstens husstand bruger "ren vindmøllestrøm", så er der i praksis andre, der modtager tilsvarende mindre vindmøllestrøm. Det er jo ikke sådan, at en øget efterspørgsel efter vindmøllestrøm spontant får vindmøllerne til at snurre hurtigere. Den samlede mængde strøm, de kan producere, bliver primært solgt til de forbrugere, der har bestilt "ren vindmøllestrøm", resten bliver blandet sammen med alt mulig andet strøm og solgt som markedsel.

Det er lidt det samme som med økologisk mælk. Mælk, der kommer fra økologiske bestande, bliver primært hældt på øko-kartoner. Hvis der stadig er for meget øko-mælk ift. efterspørgslen, så bliver resten blandet sammen med gift-mælk og hældt på almindelige kartoner. Hvis du køber en øko-mælk, bliver der jo ikke spontant produceret mere øko-mælk, men det vil hjælpe til at øge efterspørgslen, så landmændene på lidt længere sigt får et incitament til at omlægge til økologisk drift.

På lidt længere sigt burde markedskræfterne således sikre, at der bliver bygget flere vindmøller til at dække efterspørgslen. Nogle af elleverandørerne har også ordninger, hvor en vis andel af strømmen SKAL komme fra nye vindmøller, der er under f.eks. 3 år gamle. Det giver et incitament til løbende at opstille nye møller. Der er også nogle, der kører med ordninger, der på andre måder støtter opstilling af nye vindmøller.

Så det korte af det lange er, at man ikke kan se/måle forskel på den strøm, der kommer ud af stikkontakten - det er blot helt ens elektroner. Men pga. markedskræfterne burde det alligevel hjælpe til, at der på lidt længere sigt bliver bygget flere vindmøller.

Forummets indlæg er redigeret af MOS Aug 8
Sider: 1 2 »
Reklame