Loading...
dk

Ikke afgiftslettelse på el biler | Tesla Forum

Reklame
koden
koden Jul 1

Som mange nok allerede har hørt

https://ing.dk/artikel/ingen-afgiftslettelser-paa-elbiler-energiforlig-213185?utm_source=nyhedsbrev&utm_medium=email&utm_campaign=ing_daglig

mbk
mbk Jul 2

At det ikke kommer med i et energiforlig er vel ikke det samme som at de ikke gør noget ala at udsætte indfasningen i et år mere, ala det de gjorde sidste gang.

Personligt tror jeg ikke på at vi får 40% af afgiften fra 1/1/19, for AFAIK er det jo ikke ligefrem væltet ind med elbiler. Jeg tror der kommer et eller anden forlængelse af 20% afgiften i et år mere eller indtil der er solgt de 5000 biler fra 1/1/16 eller lign.

Jeg har fulgt ret godt med i hvad der sker med (el)bil registreringsafgiften de sidste par år og jeg kan ikke finde ud af om ændringerne til WLTP er en fordel eller ulempe for elbilerne. Registreringsafgiften mangler meget en reboot/forsimpling, men det kan man jo sige om stort set alle skatter og afgifter.

Forummets indlæg er redigeret af mbk Jul 2
MOS
MOS Jul 2

Efter WLTP-normen vil bilerne nok blive opgivet til at kunne køre ca. 10-20% kortere på literen ift. NEDC. Det gælder nok også elbiler, hvis man omregner deres elforbrug til benzin. Så alt andet lige vil bilerne få et mindre "kør-langt-på-literen" fradrag og dermed højere registreringsafgift. Det kommer til at gå absolut hårdest ud over de biler, der kører længst på literen, da fradraget regnes som en fast sats pr. km/l, og en relativ ændring på et højt km/l tal giver en større absolut reduktion i fradraget. Elbiler kører som bekendt meget længere på literen (omregnet) end ICE-biler, så det kommer alt andet lige til at gå hårdest ud over elbilerne. Men vel og mærke først når registreringsafgiften for elbiler er fuldt indfaset. Ellers tæller det jo kun f.eks. 20% eller 40%, eller hvilket trin på skalaen man nu er nået til.

Jeg har ikke sat mig ret meget ind i, hvad der reelt kommer til at ske fra politisk side. Men med Liberablende Arrogance ved roret, så kan jeg ikke forestille mig, at de vil tillade en stigning i registreringsafgiften, nu hvor de lige har kæmpet for at få den ned. Mit gæt er, at de vil ændre reglerne for registreringsafgiften endnu engang. Forhåbentlig med en gennemgribende revision til en afgift baseret på tekniske kriterier som miljø og sikkerhed fremfor den nuværende værdibaserede afgift. Venstrefløjen har meldt ud, at de på et tidspunkt vil helt af med især dieselbiler. Jeg tvivler på, at folketinget kan blive enige om den løsning. Mere sandsynligt er nok endnu en lappeløsning med en justering af diverse satser og beløbsgrænser.

Forummets indlæg er redigeret af MOS Jul 2
PeterE
PeterE Jul 2

Vi gætter, og vi ved det ikke - de involverede politikere ved ikke engang. Og de gætter også ovre på ing.dk. Sådan er det, og lad være med at falde for dommedagsprofeterne. Et personligt gæt, vi kommer ikke på de 40% - og jeg håber at de 20% også bortfalder. Men - det er også bare gæt.

mbk
mbk Jul 2

@MOS

Jeg er med på at WLTP vil give et højere wH/km og deraf ækvivalent km/l tal, men som jeg forstår det vil man så gange en faktor på WLTP km/l tallet som skulle gøre ændringen proveneau neutral, jeg har læst 1.21 * WLTP ~ NEDC over hele bilparken.

https://ing.dk/artikel/ny-afgiftslov-goer-store-biler-billigere-smaa-dyrere-212064

Jeg har ikke kunnet finde nogle gode WLTP tal for elbiler endnu, oftest er rækkeviden kun opgivet, men er lidt usikker på hvordan man bør gå til en wH/km, måske dele km med opgivet kWh batteri? Det ser dog ud til at drop på 33% i rækkevidde ikke er helt ved siden af.

Lad os se, jeg gætter på at det ikke får stor påvirkning med korrektionsfaktoren, men jeg kan ikke helt .

@PeterE

Jeg tror ikke vi slipper for de 20%, men det kan ske at der kommer en eller anden håndsrækning som at hæve batterifradrag fra 45 kWh.

mbk
mbk Jul 2

Jeg har ikke kunnet finde nogle rigtige gode eksempler på WLTP/NEDC, men i et norsk forum har de lavet nogle tabeler:

https://elbilforum.no/forum/index.php?topic=34844.0

Reklame