Loading...
dk

bedre batterier i fremtiden | Tesla Forum

koden
koden Jul 13 '18

nok ikke lige rundt om hjørnet

https://ing.dk/artikel/ny-legering-kan-femdoble-elbilers-batterikapacitet-213350?utm_source=nyhedsbrev&utm_medium=email&utm_campaign=ing_daglig

Kiefer
Kiefer Jul 13 '18

Nå nu begynder det åbenbart forfra med "nyheder" om batterier der "er lige om hjørnet". Der var rigtig meget af det i 2013/2014 hvor der var det ene mere fantasifulde påfund efter det andet, som bare lige var 2-3 år ude i fremtiden. Det morsomste var nok stadig det med brugen af uld...

/Martin

TorbenS
TorbenS Jul 13 '18
Ja det kunne bestemt være interessant med et batteri på 125-130 kWh. Jeg tror desværre bare ikke teknologien er der endnu til brug uden for laboratoriet, hvad artiklen også viser.
Kiefer
Kiefer Jul 14 '18

Man kan sådan set allerede nu få 18650 celler med højere kapacitet end de 3400mh der bliver brugt lige pt. Så 125KW burde ikke være umuligt at opnå. 

Problemet er nok at få dem til at holde til 10.000 opladninger inden de dør helt.

Mercedes forventer at deres EQGLE AMG udgave kommer med et 110KW batteri.

/Martin

Forummets indlæg er redigeret af Kiefer Jul 14 '18
KimT
KimT Jul 14 '18

Så længe vægten ikke kommer ned tror jeg ikke vi kommer til at se batterier med mere kWh. I det daglige er det for stor en dødvægt at slæbe rundt på. 

Og lige hjemkommet fra en tur til Italien kunne man ønske sig at min '15 70D kunne holde max. kWh lidt længere (som de nye batterier kan), så man sparer lidt tid på opladningen. Og efterhånden som der kommer flere Tesla'er begynder man også at kunne mærke at på de SuC'er hvor der kun står 6-8 standere oplever man oftere at de er halvt fyldte - dvs. man skal til at gætte sig til hvilken stander man skal vælge for at få den med mest kWh. Det er ikke fedt at komme ind med 5%, og skal have strøm til 175km til næste SuC og så kun kan lade med under 30kWh i starten. 

Forummets indlæg er redigeret af KimT Jul 14 '18
koden
koden Jul 23 '18
Citat fra Kiefer

Man kan sådan set allerede nu få 18650 celler med højere kapacitet end de 3400mh der bliver brugt lige pt. Så 125KW burde ikke være umuligt at opnå. 

Problemet er nok at få dem til at holde til 10.000 opladninger inden de dør helt.

Mercedes forventer at deres EQGLE AMG udgave kommer med et 110KW batteri.

/Martin

-------------

Det var mig der nævnte "lige rundt om hjørnet" og det jeg skrev var at det nok IKKE var lige om hjørnet.
Artiklen nævner ikke noget om tidshorisont.
koden
koden Jul 23 '18
Citat fra KimT

Så længe vægten ikke kommer ned tror jeg ikke vi kommer til at se batterier med mere kWh. I det daglige er det for stor en dødvægt at slæbe rundt på. 

Og lige hjemkommet fra en tur til Italien kunne man ønske sig at min '15 70D kunne holde max. kWh lidt længere (som de nye batterier kan), så man sparer lidt tid på opladningen. Og efterhånden som der kommer flere Tesla'er begynder man også at kunne mærke at på de SuC'er hvor der kun står 6-8 standere oplever man oftere at de er halvt fyldte - dvs. man skal til at gætte sig til hvilken stander man skal vælge for at få den med mest kWh. Det er ikke fedt at komme ind med 5%, og skal have strøm til 175km til næste SuC og så kun kan lade med under 30kWh i starten. 

------------------------
Hvis det i artiklen lykkes i stor produktion så får man op til 5 gange så meget energi ud ved at bruge silicium uden vægtforøgelse.
Medmindre silicium vejer mere end grafit?
Ice2EV
Ice2EV Jul 24 '18

Hvorfor er det lige man benytter runde batterier? Stuvefaktoren er da noget ringere end eks firkantede. Kan det have noget med køling at gøre?

MOS
MOS Jul 24 '18

@Ice2EV

1. Runde battericeller giver tilpas mellemrum mellem cellerne til kølevæske.

2. Pga. varmeudvidelse og intern gasudvikling i cellerne skal der være plads til en smule ekspansion.

3. Det er nemt at lave lange baner af de lag, som bliver proppet ned i cellerne. Så klipper man banerne i tilpas lange stykker, ruller dem som roulader og propper dem ned i en cylinder. Med masseproduktion i svimlende styktal har Tesla opnået at få prisen pr. kWh ned, så de har de laveste batteripriser i verden.

mbk
mbk Jul 24 '18

De runde batterier er også dels grundet historik.

Da Tesla skulle lave Roadsteren så de hvilke celler der havde højst energi/vægt og det var de runde 18650 celler, de er optimeret til håndværktøj og bærbare etc, og så udviklede Tesla metoder til at bruge disse i en stor batteripakke, noget ingen af de andre har villet, f.eks. har Nissan store firkantede batterier med flere pose-celler inden i:

jjhttp://archive.fortune.com/assets/i2.cdn.turner.com/money/galleries/2010/fortune/1002/gallery.nissan_leaf.fortune/images/1.jpg

Samme med GM 

https://gm-volt.com/wp-content/uploads/2015/06/Spark_EV_parts.jpg

Pose batterierne kan gasse og boble ud, som man ser i gamle Macbooks og telefoner, mest hvis de bliver mishandlet.

Jeg tror sagtens Tesla kunne have lavet elbiler med pose batterier og haft samme success, men nu har de valgt runde celler og er rigtig gode til at bruge dem, det er også ret smart at det er standardstørrelses celler, og har Panasonic ikke kunne levere har de brugt LG og Samsung.

Forummets indlæg er redigeret af mbk Jul 24 '18
Ice2EV
Ice2EV Jul 24 '18

Takker svar @MOS og @mbk.

Det er altså et spørgsmål om køling og leveringsmuligheder fra eksisterende leverandører.

koden
koden Aug 1 '18

Er der nogen der ved hvor vi er med bedre batterier inden for kort rækkevidde.

Synes jeg har læst noget om solid state batterier som er lige rundt om hjørnet?

https:///...d-power-over-the-air

Kiefer
Kiefer Aug 1 '18

Der er hele tiden noget "lige rundt om hjørnet" det har der været de sidste 5 år...

/Martin

Forummets indlæg er redigeret af Kiefer Aug 1 '18
MOS
MOS Aug 2 '18
Der er godt nok meget vaporware i den artikel. Opladning af en mobiltelefon vha. lydbølger, så man bare kan tale i telefonen for at lade den op. Vejbaner, der kan opsamle bevægelsesenergi fra fodgængere, der træder på jorden og som kan lade bilerne op. Jeez... Har de overhovedet regnet på, hvor lidt energi, der faktisk er i lydbøger eller fodtrin? Det kommer aldrig til at virke! Hvad bliver det næste? En Space-X raket drevet af trådløs aura-energi fra mediterende yogier?
koden
koden Aug 3 '18

ja man kan vel sige det kort.

den batteri teknologi vi har nu har vi nok stadig i 2022

Ehlers
Ehlers Aug 3 '18

Man behøver ikke gætte i blinde for at vælge en SuC. Standerne er nummereret og parret i A og B - fx 3A og 3B som deler om en maks kapacitet på ca. 150kw. Hvis der holder en bil på 3A så lad være med at vælge 3B.

Citat fra KimT

Og efterhånden som der kommer flere Tesla'er begynder man også at kunne mærke at på de SuC'er hvor der kun står 6-8 standere oplever man oftere at de er halvt fyldte - dvs. man skal til at gætte sig til hvilken stander man skal vælge for at få den med mest kWh. Det er ikke fedt at komme ind med 5%, og skal have strøm til 175km til næste SuC og så kun kan lade med under 30kWh i starten. 

Man 
mbk
mbk Aug 3 '18

Jeg tror nu stadig at vi ser en lille løbende forbedring i kapacitet, eg. ~2-3 % årligt, men næsten vigtigere ser vi at man finder forbedringer i mindre intern tab og mindre degradering over antallet af opladninger.

Derudover tror jeg vi ser at batterimodulet bliver større del bilens styrke og deraf et lettere samlet køretøj, monitoring og styring af batterierne bliver også bedre og billigere.

Så hvis Model Y bliver en helt ny platform ser vi samme tendens fra Model S > Model 3, at Model Y holder samme vægt som Model 3, selvom bilen bliver fysisk større, at man kan få samme rækkevidde ud af en 70kWh Model Y som i en 100 kWh Model X, til den halve pris på gaden (uden at tage højde for danske afgifter).

Udviklingen er ikke øvre endnu og selvom Model 3 bliver en perle i effektivitet, er den ikke helt optimeret endnu, der er stadig vægt at reducere, ledningsnet der kan droppes, 12V AGM batteri der kan smides ud etc.

Forummets indlæg er redigeret af mbk Aug 3 '18
jramskov
jramskov Aug 3 '18

Har de ikke ændret planen for Model Y til at den i stedet vil blive lavet på Model 3 platformen?

mbk
mbk Aug 4 '18

Musk siger jo mange ting, men han har sagt at de dropper 12V batteriet og reducerer ledningsnettet betragteligt på Model Y. Tesla har så meget ingeniør talent nu ar det nok vil minde om et helt redesign, jeg tror S&X også får større ændringer, som nye motorer, måske 3stk.

KimT
KimT Aug 4 '18

Det nye "Sort" er 48V bl.a for at formindske tab i ledningsnettet, samt en masse andre fordele

Sider: 1 2 »