Loading...
dk

bedre batterier i fremtiden | Tesla Forum

Reklame
KimT
KimT Aug 4

Det nye "Sort" er 48V bl.a for at formindske tab i ledningsnettet, samt en masse andre fordele

mbk
mbk Aug 4

@KimT 

Det er blevet sagt mange gange men har nogen implementeret det? 

MOS
MOS Aug 4

@KimT

Altså, det 48 V system, der nævnes i artiklen, er vel beregnet til elmotoren i hybridbiler. Jeg går ud fra, at det ikke er nogen fordel at gå ned fra 350 V, som er normen i rene elbiler, da det vil kræve enorme strømstyrker og dermed tykke kabler og/eller store ledningstab, hvis man skal have en rimelig fornuftig effekt ud af elmotoren.

12 V systemet til lys m.m. er en anden sag. Der kan det måske give mening at gå op i spænding til f.eks. 48 V, da man så vil kunne spare kobber på ledningsnettet, vægtbesparelse m.m. Men om det kan svare sig, ved jeg ikke, da stort set alle standardkomponenter i bilindustrien er designet til 12 V. Et 48 V system vil kræve specialdesignede komponenter, særlige pærer osv. Måske er problemet ikke så stort, da man jo stort set ikke længere skifter pærer, når det hele er LED.

jramskov
jramskov Aug 5

Der skiftes vist mere og mere over til 48V af diverse årsager:

https://jalopnik.com/everything-you-need-to-know-about-the-upcoming-48-volt-1790364465

mbk
mbk Aug 5

@jramskov 

48V er bare blevet kåret som erstatning for 12V mange gange, men kontakter og vindue hejs etc bliver bare dyrere og jeg kender ikke til nogen der har skiftet endnu, det kan nu sagtens gå min næse forbi. 

Jeg siger ikke at det ikke har fordele og netop Tesla er ikke bange for at gå egne veje, de er såment igang med at få in house chip design til batteri overvågning og autopilot, så det er ingen tvivl om at Tesla sagtens kan og vil droppe 12V batteriet hvis det giver nok fordele. 

Forummets indlæg er redigeret af mbk Aug 5
mbk
mbk Aug 5

Fik læst artiklen, det var nok mest tidligere forsøg på push til 42V jeg kom i tanke om.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/42-volt_electrical_system

Men det er vist især slid på kontakter og relæer det gør den højere spænding problematisk, og det at der er så meget ekstra udstyr som skal have 12V alligevel, så man ender med 42V og 12V

Forummets indlæg er redigeret af mbk Aug 5
jramskov
jramskov Aug 6

Googlede lige lidt og fandt dette: https://www.autoevolution.com/news/elon-musk-tesla-model-y-will-require-only-328-feet-of-wiring-119717.html

=== KLIP ===

The main reason Tesla would push the envelope with the Model Y in this particular way is that less wiring means less manufacturing-related costs. And speaking of manufacturing, less wiring translates to less time on the assembly line. Whichever way you look at this matter, Tesla is betting on simplification.

As per Automotive News, Elon Musk declared that the automaker he’s managing “will move away from conventional 12-volt systems.” As a rule of thumb, energy consumption determines the voltage of an electrical system.
=== KLIP ===

Men jeg tror de er gået lidt væk fra det sidenhen.

mbk
mbk Aug 6

Elon siger alt muligt, og hvis Y'eren minder meget om 3'eren, både med 12V batteri, 3stk body control units er jeg ikke super overrasket, selvfølgelig med noget opdatering til styring af eventuelle måge vinge døre.

Sider: « 1 2
Reklame