Loading...
dk

Ny oplevelse: Side Collision Warning | Tesla Forum

Jabba
Jabba Jul 16 '18

Efter mere end 2½ år med diverse Model S'er, oplevede jeg for første gang Side Collision Warning og det fungerede helt som det skulle. Jeg har oplevet Forward Collision Warning og Automatic Emergency Braking, men aldrig Side Collision Warning.

Lå ude i venstre bane på 3-sporet motorvej og trak ind i midterste bane. Få sekunder efter var der en gammel kone der lå i højre bane der pludselig trak til venstre mod min bane og dermed var ved at kollidere med mig. Jeg opfangede det ikke, men min kone gjorde til gengæld. 

I samme øjeblik, hørte jeg nogle små bip og så at der dukkede en lille besked op i førerdisplayet, samtidigt med at bilen overtog styringen og undveg ved at trække bilen til venstre. Det hele foregik meget udramatisk, omend det var lidt skræmmende lige at miste kontrollen med styringen i et splitsekund. 

Men man må sige at det virker. Jeg forblev indenfor min bane, men blev lige rykket ca. 20 cm til venstre så tanten ikke baldrede ind i mig. Jeg havde iøvrigt hverken TACC eller AP slået til. 

MOS
MOS Jul 16 '18
Fedt at høre, at det virker. Tak fordi du delte din oplevelse. Vi er nok en del, der har tænkt over, hvordan det mon virker, men det er jo ikke noget, man lige prøver af til daglig.
Kiefer
Kiefer Jul 16 '18

Jeg har flere gange oplevet at den mener lastbiler trækker til venstre mens jeg er i gang med at overhale, hvor bilen både hyler op med lyd og røde lamper og samtidig begynder at bremse.

/Martin

Jabba
Jabba Jul 17 '18
Quote from Kiefer

Jeg har flere gange oplevet at den mener lastbiler trækker til venstre mens jeg er i gang med at overhale, hvor bilen både hyler op med lyd og røde lamper og samtidig begynder at bremse.

/Martin

Mig bekendt er det kun ved Forward Collision Warning og AEB at bilen bremser og kommer med røde lamper. Men i det hele taget lyder det som om at din bil har fejl, eller at du kører meget tæt op til lastbilen i det du overhaler.

Har aldrig oplevet det du nævner. 

Kiefer
Kiefer Jul 17 '18

Nær, jeg tror nu hverken bilen har en fejl spm sådan eller at jeg kører for tæt på lastbilen, jeg tror bare den vurderer at lastbilen begynder at komme for tæt på.  

Og det er sådan set ligegyldigt om jeg kører med autopilot eller ej. 

/Martin

Jabba
Jabba Jul 17 '18
Quote from Kiefer

Nær, jeg tror nu hverken bilen har en fejl spm sådan eller at jeg kører for tæt på lastbilen, jeg tror bare den vurderer at lastbilen begynder at komme for tæt på.  

Og det er sådan set ligegyldigt om jeg kører med autopilot eller ej. 

/Martin

Hvis du ikke selv forårsager det, må det da være en fejl. Sensorer der er for følsomme/forkert kalibreret, eller anden fejl.

Har siden Dec 2015 kørt i mere end 10 forskellige MS (AP1 HW) og 3 forskellige MX (AP1 og AP2 HW) og har aldrig oplevet det du beskriver. Som mange andre overhaler jeg dagligt mange lastbiler på motorvej. Jævnligt også på steder hvor vejbanerne er smallere end normalen. 

Har en sjælden gang oplevet at AEB slog til og assisterede med at bremse, da jeg ikke havde nok afstand til forankørende der katastrofeopbremsede.

Få gange har jeg oplevet at bilen umotiveret og uden biler i nærheden laver en pludselig opbremsning med AP på. Men det er jo noget andet og et velkendt fænomen. 

burns
burns Jul 18 '18
Jeg har oplevet at bilen selv tog rattet og drejede en anelse til højre da jeg skat et hjørne af da jeg var på vej ind i en venstre drejebane. Autopilot var slået fra og linje advarsel ditto. Om det var visuelt eller ultralyd (der var kantsten) der tvang mig væk fra kanten ved jeg ikke, men har oplevet det flere gange samme sted (og kun der).
koden
koden Jul 23 '18

Jeg har prøvet det samme... meget chokerende oplevelse pludselig at blive kastet til venstre.

4 meget smalle vejarb. spor.

lastbil i inderspor, mig i spor 2

bilen synes jeg var for tæt på lastbilen.

smed mig halvt ud i 3 spor

Forummets indlæg er redigeret af koden Jul 23 '18