Af hensyn til bestilling af mobil 4G router og tilhørende abonnement, vil jeg høre om nogen kan svare på, hvor meget DATA man kan forvente bilen ca. bruger pr. mdr.?
Af hensyn til bestilling af mobil 4G router og tilhørende abonnement, vil jeg høre om nogen kan svare på, hvor meget DATA man kan forvente bilen ca. bruger pr. mdr.?
@Mark: Kommer selvfølgelig an på dit forbrugsmønster. Men til GPS og surf engang imellem skulle det ikke bruge ret meget. Helt sikkert under 1 GB/måned. Og jeg vil også gætte på under 100 MB/måned. Men selv ville jeg nok vælge et-eller-andet abn. på ca. 300-500 MB/måned så man ikke skal tænke for meget over det.
Faktisk kan man sikkert nøjes med det der gratis SIM-kort Telenor tilbyder. Hvis de altså stadig har det tilbud...
@Bjarni
Mange tak for svar.
Nu hvor jeg har en ide' om data forbrug tror jeg det billigste er at købe en Huawei E5776 router hos 3 med et 5GB 99kr. pr. mdr. abonnement.
Routerens pris: 1080kr.
Ialt for 6 mdr. inc. router: 1674kr.
Og efter 6 mdr. evt. ændre til et 1GB 69kr pr. mdr. hvis forbrug selvfølgelig er dertil.
Tesla har desværre lige rykket min anslåede levering fra Slut September til Slut Oktober, så venter lige lidt endnu med at betille 4G router.
PBP: det skulle man næsten tro, jeg har nu været uden 3g siden i lørdags...
/Martin
TBElvogn: Ja det at, det skulle være et generelt problem, det ved jeg kun fra Tesla. Som flere gange har sagt itl mig at det er generelt for Jylland og at de er ved at undersøge problemet i samarbejde med deres leverandør, jeg får den samme sludder for en sladder hver eneste gang jeg ringer til dem, hvilket jeg er begyndt at gøre det en gang dagligt...
/Martin
Vi har fået at vide af Tesla, at der er nogle af SIM-kortene, der har problemer med at kommunikere med Telenors master, og at vi sandsynligvis skal have skiftet SIM-kort. Ulrik er en tur derovre i dag, så må vi se, om de gør noget ved det. De skal også lave en optagelse af motorlyden for at finde ud af, om drivetrain skal skiftes. Det er jo det nye sort... ;-)
/ Eva
egernmus: Kan du så ikke bede ham om at tage en stak SIM kort med Jylland og en guide til hvordan vi skifter dem? ;-)
/Martin
Der er vel ingen grund til at købe 4G modem, bare man har en mobil med internet deling. Jeg har en Iphone 5s hvor jeg midlertidigt hat sat den til bilens wifi, og så klarer jeg mig indtil Tesla får fixet problemet
@Kiefer: Jeg fik engang at vide fra dem, at det er meget besværligt at skifte det SIM-kort. Det er noget med man skal have hele den store skærm afmonteret for at komme ind til SIM-kortet.
@PBP: Det er nok mest hvis man gerne vil have en hurtigere forbindelse uanset om Tesla fixer deres fejl :-)
@Bjarni, ja det er nok rigtigt, og så er bilen altid on-line med et indbygget 4G indbygget modem. Dette var blot ment som en quick-fix :)
Bjarni: Efter at have haft pillet beklædning af snart sagt det meste af bilen, så virker en udskiftning af SIM kort ikke afskrækkende ;-)
/Martin
Hmm. Her i hovedstadsområdet virker mit sim-kort, men når det handler om internetbrowseren, er det ekstremt langsomt! Nærmest ubrugeligt. Jeg har forsøgt med wifi-forbindelse til telefonen, men det hjælper ikke ret meget på datahastigheden. Musiktjeneste og vejvisning fungerer udmærket. Ved nogen, om det langsomme internet har noget med internetforbindelsen, 3 eller 4g, at gøre, eller om det simpelthen er Teslas browser, den er gal med? Mener at have læst et sted, at alle hjemmesider med java-script kører i det uendelige.
Kiefer: Du får nok ikke så meget officielt ud af Tesla. Men hvis du gerne vil skifte SIM-kortet (og er villig til at fjerne skærmen), så er der en uofficiel guide med mange billeder her: http://www.teslamotorsclub.com/showthread.php/19561-Where-is-the-SIM-card-located/page2
Skulle du vælge at gøre det, så vil jeg da gerne se på og se hvordan det går ;-) Hvis det er nemt nok, så kunne jeg da godt finde på at skifte det. Er lidt irriteret over 3G romaing-hastigheder fra et spansk SIM-kort.
Har igen idag snakket med Tesla support, som nu siger det er et generelt TELENOR problem med 3g i Danmark, og ikke kun relateret til bilerne. Så deres melding er at en udskiftning af SIM-kortet ikke vil hjælpe noget.
Seriøst, jeg ved næsten ikke hvad jeg skal svare til en sådan melding, havde TELENOR haft et generelt problem med 3g i Danmark, havde det nok stået på Computerworld. Jeg er egentlig ved at være rimelig træt af den sludder for en sladder man får af dem...!
/Martin
Hvis Tesla DK siger det er Telenors problem, så er det en lodret løgn.
http:///...t-og-fejl/index.aspx
http:///...ftsstatus/index.aspx
Hvis du har fået den besked, så burde du nok vende det med Holland... Men man vil jo helst ikke falde i unåde hos de eneste der kan fixe ens bil. Monopol er skønt, bare ikke for kunderne.
Det er ikke Tesla DK jeg har talt med, det er deres support, jeg vil tro de sidder i Holland...
/Martin
Man kunne ikke få den grimme tanke, at Tesla forsøger at få os til at bruge alternative WiFi løsninger?
Vi har fået at vide af Tesla, at der er nogle af SIM-kortene, der har problemer med at kommunikere med Telenors master, og at vi sandsynligvis skal have skiftet SIM-kort. Ulrik er en tur derovre i dag, så må vi se, om de gør noget ved det. De skal også lave en optagelse af motorlyden for at finde ud af, om drivetrain skal skiftes. Det er jo det nye sort... ;-)
/ Eva
Kan godt være at Tesla taler sandt her. Jeg har ganske få problemer med nettet. Flest problemer er når jeg krydser grænsen til Tyskland, eller retur igen. Der virker typisk først igen, efter bilen har været helt slukket.
Men jeg har hellere ikke købt bilen i DK. Så jeg har ikke et DK, eller den type simkort de har i DK biler, i min bil. Jeg har også undret mig over, at jeg altid har 3G forbindelse, stort set alle steder jeg kører. Min egen Iphone med TDC net, har nok mere E end 3G. Jeg har en ide om, at mit simkort i bilen, ikke er låst til et bestemt net, men det net, som har den bedste dækning.
Lidt lige som hvis man tager et DK simkort med til udlandet, så kan man frit vælge mellem alle udbyderne.
Kan man på nogen måde se hvilket Simkort man har, eller hvilken mast man bruger?