Loading...
dk

Hvad ser I af degradering? | Tesla Forum

Reklame
Nostromo
Nostromo Sep 11
Hvorfor har D som udgangspunkt en højere start? Jeg hørte engang en fra Tesla sige at den var mere økonomisk og noget med den slog den ene motor fra på motorvejen, fair nok men batteriet har vel ikke en større kapacitet om det er 85 med eller uden D?
MOS
MOS Sep 11

@Nostromo

Det er helt korrekt. 85 og 85D har samme batterikapacitet. 85D er dog mere økonomisk, da den kan bruge enten den ene eller den anden eller begge motorer, alt efter hvad der i den givne situation (hastighed, belastning) giver den bedste virkningsgrad.

Nostromo
Nostromo Sep 12
@MOS, men hvorfor ser det ud til at alle 85D ligger pænt over 400km typical hvor vi andre i samme km stand ligger omkring 380? Tilfældigt?
SuneH
SuneH Sep 12

@Nostronomo, som MOS skriver, regner de med at en D kan køre længere på kWh'erne end en ikke-D. Så hvis en D og en ikke-D begge har 80 kWh til rådighed, beregnes en D til at kunne køre fx 400 km på de 80 kWh, mens en ikke-D beregnes til at kunne køre 380 km. Batterierne har samme degradering og samme kapacitet.

Nostromo
Nostromo Sep 12
Ok got it
PeterE
PeterE Sep 12

Vi kan vel hurtigt blive enige om at 'rated' er en gimmick, og at 'typical' næsten er det samme - eller i bedste faldt så meget et solskinsscenarie at ingen af os nogensiden kommer til at køre de 414 km i min 85D som indikationen er? Jaja, 80kmt, bagved i lastbil af en vis størrelse osv osv osv. Lyder ikke ret typisk for mig.

Og derfor bruger jeg altid kun %-visningen. 

Nostromo
Nostromo Sep 12

@PeterE, jeg syntes om sommeren min typical passer rimeligt godt men da jeg ikke kører 100 til 0% konstant ved jeg det naturligvis ikke og kun ud fra hvad jeg bemærker på meget lange ture eller når den f.eks skriver der er 50km tilbage og jeg ved der er 45hjem og den så viser +-5km når jeg lander.

Om vinteren passer det jo langt fra men med eon på hjemmeadressen så har jeg ingen problemer.

Jeg har ikke sat mig ind i hvor mange % der er fra a til b til at anvende denne beregning men måske man skulle prøve.

PeterE
PeterE Sep 12
Citat fra Nostromo

@PeterE, jeg syntes om sommeren min typical passer rimeligt godt men da jeg ikke kører 100 til 0% konstant ved jeg det naturligvis ikke og kun ud fra hvad jeg bemærker på meget lange ture eller når den f.eks skriver der er 50km tilbage og jeg ved der er 45hjem og den så viser +-5km når jeg lander.

Om vinteren passer det jo langt fra men med eon på hjemmeadressen så har jeg ingen problemer.

Jeg har ikke sat mig ind i hvor mange % der er fra a til b til at anvende denne beregning men måske man skulle prøve.

Vildt nok, dvs at du faktisk kører 400km 'since last charged' som det hedder i displayet? 

MOS
MOS Sep 12
Citat fra PeterE

(...) at ingen af os nogensiden kommer til at køre de 414 km i min 85D som indikationen er?

Jeg har enkelte gange været oppe over 600 km på en opladning i min 85D, selvom det ikke så tit, jeg lader helt til 100% og kører den helt tom, før jeg lader igen. Men så skal der også køres rigtig pænt. Mit snit i indeværende kvartal er p.t. 138 Wh/km, hvilket svarer til ca. 570 km på en fuld opladning. Så jo... "typical" kan sagtens opnås i praksis. Og hvis man kører pænt, så er "rated" også muligt - i hvert fald om sommeren. Om vinteren er det lidt en anden sag...

MOS
MOS Sep 12
Citat fra Nostromo

Det er ret enkelt: Du skal bare tage det antal km, der er fra a til b, og så dividere med 4. Så har du det i % (sådan ca.). Hvis du kører meget økonomisk, så kan du måske køre 5 km på 1%. Hvis du har en tung højre fod, så regn med 3,5 eller 3 km pr. % (lavest om vinteren).

Jeg kører også altid bare med %-visning, da jeg synes typical og rated km ikke er nogen meningsfyldt måleenhed. Det afhænger fuldstændig af ens kørestil og kørselsmønster. Men man finder ret hurtigt ud af sin egen omregningsfaktor under forskellige forhold.

Jeg ville egentlig allerhelst foretrække, at man kunne indstille den til at vise tilbageværende batterikapacitet i kWh. Det er den"rigtige måleenhed" for energi. Så ville man også bedre kunne sammenligne på tværs af biler med forskellig størrelse batteri.

gronkjaer
gronkjaer Sep 12

Jeg kørte fra Thisted til esbjerg og retur sidste weekend i min 85D 392 km. og jeg kom hjem med 30 km. tilbage..  Derned kørte jeg rigtigt pænt og i modvind. kørte kun 80-90 km/t landevej det hele.. hjemad startede jeg med de 90-100 kmt. indtil halvvejs hvor jeg så kørte mellem 100-115 km/t samlet forbrug var omtrent 175 kw/h i snit... så det passede jo meget godt...

PeterE
PeterE Sep 12
Citat fra MOS
Citat fra PeterE

(...) at ingen af os nogensiden kommer til at køre de 414 km i min 85D som indikationen er?

Jeg har enkelte gange været oppe over 600 km på en opladning i min 85D, selvom det ikke så tit, jeg lader helt til 100% og kører den helt tom, før jeg lader igen. Men så skal der også køres rigtig pænt. Mit snit i indeværende kvartal er p.t. 138 Wh/km, hvilket svarer til ca. 570 km på en fuld opladning. Så jo... "typical" kan sagtens opnås i praksis. Og hvis man kører pænt, så er "rated" også muligt - i hvert fald om sommeren. Om vinteren er det lidt en anden sag...

Hold da op, det er imponerende. Selvfølgelig kan det lade sig gøre, jeg troede bare ikke at nogen havde temperament til at køre så roligt/kontrolleret. Mit snit er vist omkring 200wh/km. Godt gået :) 

TSLA
TSLA Sep 13

Ladede lige til morgen til 100%. Den sagde 374 km. Er en P85DL fra 2015 og har kørt 172.200 km. 

burns
burns Sep 15
Min 85D fra 2015/12 har gået 61000 og blev ladet til 100% i morges og stod til 417 km (522 km på en høje). 

Tog til Esbjerg og tilbage til Århus og have 10% strøm tilbage. Kørte 85-110 km/t derned (med 60% tilbage, svarende til 380km hvis jeg kørte hele turen sådan) og 110-150 hjem. De 417 km ser meget rimelig ud (er jo landevejskilometre). Have jeg nøjes med 80km/t hver vej er jeg ikke i tvivl om at de 417km kunne nås (og nok overgås).
jensk2
jensk2 Sep 16

Svar: S 70D tror selv den kan køre 447 km, degradering 2,4%.

Tesla S 70D Produceret Oktober 2015, 45.000 km Beregnet Range/SOC, bilo sikkert rimeligt kalibreret pga. ture til Vallåsen i marts og Normandiet i sommers (SOC > 96%). Mangler de første tre måneder, med den sikkert største degradering. Som det sea af 'Ideal' er forbrugsmålet ændret i marts 2016 fra en endu mere urelistisk optimistisk værdi:-)

Lades til hverdag som følger:

Forummets indlæg er redigeret af jensk2 Sep 16
koden
koden Sep 16

Jeg har da vist aldrig været under 200 wh/km i min 90D

Må være konen der trækker den over :-)

jensk2
jensk2 Sep 16
Citat fra koden

Hvis du pendler nær København kan du - ufrivilligt - komme her ned:-(

lauz
lauz Sep 16
Citat fra jensk2
Citat fra koden

Hvis du pendler nær København kan du - ufrivilligt - komme her ned:-(

Medvind i det nordjyske - så kan man sagten køre 100 km/t og holde fin rækkevidde.

Jabba
Jabba Igår, 12:53

85D fra dec 2015. Kørt 32K. Har aldrig kigget på rated. Men typical siger 423 km ved 100% SoC. Den sagde 428 km da den var ny.

Ved ikke hvor meget man kan regne med de tal og har ikke prøvet mere præcise degraderingsmålinger.

Ved kun at jeg ikke mærker forskel overhovedet, ved de få ture jeg tager fra KBH til Jylland/Tyskland/Sverige.

JCBX
JCBX Igår, 17:31
Bare en tanke .....

Nu var vi en del TESLA ejere/kører samlet i weekenden hvor mangt og meget blev diskuteret ...

Så tanken er ... hvad var bekymringerne før man fik TESLA

ja de var nu nok ... hvor meget olie bruger motoren, både nu og så efter x antal km

Det var det store UHA den gang, nu er UHA batteri kapaciteten

Jeg tror da helt klart at der kommer en Swedol eller Nylon behandling på markedet til batteri pakken inden længe...

Noget der må være relevant for dem som er ængstelige for om den rækker 421km eller 439km

Desværre er der ikke manuelt sæde i TESLA for så ville jeg foreslå at man giver sædet en eller to takker baglæns ... så kommer rækkevidden nu nok op igen

Sidst men ikke mindst... grin for helvede ... det er bare for sjov

Hilsen en som har prøvet rækkevidde angst siden 1987 med den første Mini-el (ellerten som ses på Tange Elmuseum) videre via alle PSA koncernens Electrique modeller (Saxo, P106, Berlingo, Partner, Clio osv osv), Nissan Leaf og meget andet
Der kan man sgi mærke rækkevidde angst... der hvor bremselyset stjæler de 2 km man skulle bruge for at nå hjem

Prøve en af ovenstående elbiler , køre den til 25-30km rest... træd så sømmet i bund og se om du når hjem... TESLAEN gør

Helt urealistisk at holde på Randers Supercharger og kigge over på den gamle Mini-el fabrik

Har du TESLA så kør ... kør for h3lv3d3 da ... og mangler du noget så hold da ind på Superchargeren og grin af dem som holder over på tanken, de står i kø for at få lov til at betale 6-700kr ... ud over de bliver forsøgt påduttet 2 hapsdogs til 50kr uden cola

Til de af jer der kan huske sætningen: Hoold kæft du... det fandme uhyggeligt

Grin da ... det for sjov
Sider: « 1 2
Reklame