Loading...
dk

Automatisk nedbremsning | Tesla Forum

JFR
JFR Sep 17 '18

Hej alle

Jeg er ejer af en 85D'er fra 2015 og er super glad for den. Dog er der en ting der irriterer mig en smule. Når man slipper speederen bremser bilen - super smart og rart at køre med, men det vil selvsagt sige at bremselys aktiveres så snart man slipper speederen. Når jeg kører bag en anden bil der bremser hele tiden, bliver jeg irriteret og tænker hvad sker der - du bremser hele tiden... Kan dette slåes fra - altså den automatiske bremse? Bare når jeg kører, min kone syes ikke det er nødvendigt. Laver jeg en hurtig overhaling og slipper speederen derefter så lyser bremselysene og man fremstår som en klovn - synes jeg... Nogen der ved noget om dette?

KimT
KimT Sep 17 '18

Nu tænder bremselyset ikke altid når du slipper speederen. Det afhænger at din hastighed, og om hvor meget du slipper speederen.

Ved ikke om det hjæper at sætte regenerering til lav.

MOS
MOS Sep 17 '18

Bremselyset aktiveres altid, hvis du rører bremsepedalen, uanset hvor meget eller lidt du bremser. Hvis du blot løfter speederfoden, så aktiveres bremselyset kun, hvis decelerationen er over et vist niveau. Man kan altså godt tage farten af ved at lette foden lidt fra speederen (uden at slippe den helt) og uden at bremselyset aktiveres. Du kan evt. prøve at sætte regen til lav, men jeg tror stadig, bremselyset vil blive aktiveret, hvis du slipper speederen helt.

I øvrigt: Jeg synes ikke generelt, man fremstår som en klovn, hvis bremselyset aktiveres. Se det som en sikkerhedsfunktion til at advare de bagvedkørende. Det er naturligvis noget andet, hvis folk bremser hele tiden uden tilsyneladende grund. Men efter en overhaling er der jo en grund.

JFR
JFR Sep 17 '18

Hvor sætter man regenereringen på lav? Er forholdsvis ny Tesla ejer... Og nok bare gammel vane at slippe speederen helt når man skal tage farten af bilen :-)

JCBX
JCBX Sep 17 '18
Det er faktisk sådan, at hvis du kommer en mørk aften (eller i dagslys) og vil tage farten af køretøjet...SÅ SKAL man anvende bremselys ... UANFÆGTET at man er den eneste i miles omkreds

Men du skal ikke nødvendigvis anvende blinklys for at signalere at du vil standse i vejkanten, når man kan se at man er alene i miles omkreds, MEN MAN SKAL, såfremt der er nogen i nærheden som man kan vejlede omkring sit forehavende

Det står tydeligt i færdselslovens fortolkning AD1...

Iøvrigt har man ingen rettigheder i færdselsloven ... men pligter !


Så TESLA har ikke indbygget denne feature for at pådutte nogen noget, DET ER ET LOVKRAV ... wøøørldwide ... som os der kan lidt fremmedsprog siger :-)
JFR
JFR Sep 17 '18

Jeg er på ingen måde i tvivl om hvorvidt man skal bruge bremselys eller ej, for naturligvis skal man advare andre om man bremser - når man agter at gøre det... Men i andre bilen uden den feature (fremmedsprog for os der kan det som du skriver JCBX) lyser lygterne jo ikke bare fordi man slipper speederen... Så det er altså ikke altid nødvendigt at de tænder... Derfor mit spørgsmål :-)

MOS
MOS Sep 17 '18
Citat fra JFR

Hvor sætter man regenereringen på lav? Er forholdsvis ny Tesla ejer... Og nok bare gammel vane at slippe speederen helt når man skal tage farten af bilen :-)

Det gør du under Controls -> Driving -> Regenerative braking -> Low.

JFR
JFR Sep 17 '18

Super - tak for det MOS :-)

KimT
KimT Sep 17 '18

Da vi fik bilen for 3 år siden havde min kone det modsatte problem. Hun troede ikke bremselyset lyste når man kun kørte den via speederen (one pedal driving). Men da vi efter et par måneder fik aktiveret autopilot (vi fik FW 7.0), og instrumenteringen ændrede sig til at vise bilen og kørbanen, kunne man jo faktisk se hvornår bilen tænder bremselyset.

P85DK
P85DK Sep 17 '18
Citat fra JFR

Hej alle

Jeg er ejer af en 85D'er fra 2015 og er super glad for den. Dog er der en ting der irriterer mig en smule. Når man slipper speederen bremser bilen - super smart og rart at køre med, men det vil selvsagt sige at bremselys aktiveres så snart man slipper speederen. Når jeg kører bag en anden bil der bremser hele tiden, bliver jeg irriteret og tænker hvad sker der - du bremser hele tiden... Kan dette slåes fra - altså den automatiske bremse? Bare når jeg kører, min kone syes ikke det er nødvendigt. Laver jeg en hurtig overhaling og slipper speederen derefter så lyser bremselysene og man fremstår som en klovn - synes jeg... Nogen der ved noget om dette?

Du skal bare vende dig til at køre med regen. Når du slipper speederen helt, så bremser du reelt bilen med relativ stor kraft, helt op til en kraft svarende til ca. 80 hk. Når du har kørt bilen noget tid, så vil du opleve at du ikke slipper speederen helt i normal kørsel med undtagelse når du triller hen til rødt lys eller et kryds.

Du vil ikke køre med bremselys på hele tiden, hvilket du også kan se når du kører bag en hver anden Tesla :-)

JFR
JFR Sep 17 '18
Tak for alle jeres svar :-)
Fedt med sådan et forum her og de hurtige svar :-)
Forummets indlæg er redigeret af JFR Sep 17 '18
SuneH
SuneH Sep 18 '18

Kig ned i displayet (dansk: skærmen) foran, den viser præcis hvad bilen gør. Når du fx blinker, blinker den også i displayet. Og når du bremser med bremsepedalen, kan du se på billedet, at bremselyset også er tændt på skærmen. Når du bremser med Regen, så er det, som MOS siger, kun når decellerationen når over et vist punkt, at bremselyset tænder. Det er altså ikke hver gang man løfter foden fra speederen (dansk: gaspedalen), at bremselyset bremser, kun når man Regen-bremser kraftigt.