Loading...
dk

Godt nyt for prisen på Model 3 | Tesla Forum

Reklame
Agon
Agon Oct 9

@mbk: Ja, jeg er helt med på at fixed costs rammer procentvis mere på billigere bil. Men den model passer ikke med at forholdet er helt ens på de billige og de mellemdyre biler og anderledes på de allerdyreste.

Men måske dækker det over en blanding af fixed costs og forskellig avance. Det giver økonomisk mening med nogle fixed costs også.

Zule
Zule Oct 9

Jeg ved der sikkert er spurgt om det før. Men er der nogle der har et link til et google sheet hvor afgiften er beregnet? Jeg har søgt en del på forummet men ikke rigtig fundet noget. 

Forummets indlæg er redigeret af Zule Oct 9
mbk
mbk Oct 10
Citat fra Zule

Jeg ved der sikkert er spurgt om det før. Men er der nogle der har et link til et google sheet hvor afgiften er beregnet? Jeg har søgt en del på forummet men ikke rigtig fundet noget. 

Mit er her:

https://docs.google.com/spreadsheets/d/11p6X-NzuEnvQrkVxeQkrDT73GWHTmg2nNQyd07SP_Sk/edit?usp=sharing

mbk
mbk Oct 10

Det ser ud til at 40% afgift og 77.500 i bundfradrag heller ikke er helt forfærdeligt for en Model 3 Long Range Premium, jeg får det til 20.000 i afgift.

Afgiften stikker dog af i 2021, men hvis forslaget bliver til lov giver det da et par år hvor Model 3 ikke får vild afgift.

jramskov
jramskov Oct 10

Lad os se hvor det ender, der er lang vej endnu til en vedtaget lov. DF vil nok have en masse stramninger på udlændingeområdet til gengæld. Registreringsafgiften giver rigtig mange penge i statskassen. Hvis de forsvinder skal pengene findes et andet sted og det spørgsmål har de behændigt skudt til hjørne.

KimT
KimT Oct 10

Hvordan de så er kommet frem til den pris må guderne vide. 90% af elbils modellerne på det danske marked betaler ikke reg. afgift. Hverken i dag, eller i morgen. Så det at en bil til 400.000 sparer nogle tusinde kr. er nok ikke det der er med til at rykke salget over på elbiler. Så jeg ved simpelthen ikke hvad det er der skal koste SÅ mange penge.

Samtidig aner jeg ikke hvem det er der skal levere alle de biler til det danske marked. Hyundai i DK har fået lovet 200 Kona. Hvor mange IONIQ er det lige man kan få fingrene i. Det samme kommer nok til at gælde for Kia Niro som kommer næste år (og den skal nok blive revet væk i Norge hvis den får mulighed for træk (kræver vist kraftigere bremser så det skal bestilles fra fabrikken)). VW har vel ind til videre meldt sig helt ud af markedet ind til de nye modeller kommer; eGolf og eUp kan vel ikke købes mere. Så er det Zoe. Hmm det er efterhånden en gammel bil som ikke har fået opdateret noget på sikkerhedsfronten (og synes ikke man høre noget godt om kombinationen af Renault og elbil). Leaf - #rapidgate, så hellere vente på 60kWh

Forummets indlæg er redigeret af KimT Oct 10
mbk
mbk Oct 10

@KimT

Ja, det er en billig omgang at gøre afgiftfri, pt. markedet for rigtig dyre elbiler er nok også mættet efter stor udsalg i December 201, måske der vil blive solgt et par Model X, men det er jo ikke fordi der er _så_ mange der køber bil for 1mio.

Fetaehhgodt
Fetaehhgodt Oct 10
Citat fra mbk

@KimT

Ja, det er en billig omgang at gøre afgiftfri, pt. markedet for rigtig dyre elbiler er nok også mættet efter stor udsalg i December 201, måske der vil blive solgt et par Model X, men det er jo ikke fordi der er _så_ mange der køber bil for 1mio.

Ha ha ja der tør siges
Forummets indlæg er redigeret af Fetaehhgodt Oct 10
MOS
MOS Oct 10
Citat fra jramskov

Lad os se hvor det ender, der er lang vej endnu til en vedtaget lov. DF vil nok have en masse stramninger på udlændingeområdet til gengæld. Registreringsafgiften giver rigtig mange penge i statskassen. Hvis de forsvinder skal pengene findes et andet sted og det spørgsmål har de behændigt skudt til hjørne.

Ja, men selvom der er en del gode ting i forslaget, så virker det alligevel som en lappeløsning til en lappeløsning til en lappeløsning. Det virker utroværdigt, at venstre "pludselig" er blevet så grønne, når de historisk har gjort næsten alt for at slå elbilen ihjel her i DK. Det er populisme uden at ville tage ansvar (jvf. manglen på finansiering). Man skyder bare ansvaret videre på en kommission, der skal finde pengene engang i fremtiden (sikkert efter næste folketingsvalg). Med usikkerheden om, hvad der kommer til at ske med elbilafgifterne, så skal vi nok forvente, at det endnu engang er lykkedes at sætte elbilsaget i stå.

Jeg tænker, at der ikke kan være så længe til, der bliver udskrevet folketingsvalg ;-)

Nikolaj
Nikolaj Oct 10

Det bliver dog spændende at se, når model 3 kommer til landet omkring marts næste år. Den tror jeg godt kan sælge ganske godt, nu den bliver næsten afgiftsfri, hvilket ikke var forudsigelsen for et par år siden. 

I øvrigt, hvis busbanerne bliver givet fri for el-biler i København, så burde det også kunne gøre en del, når pludselig den ene Tesla efter anden kommer susende forbi køerne flere steder i myldretidstrafikken. Det bliver mange minutter, hvor ICE-ejerne kan sidde og reflektere over deres situation.

mbk
mbk Oct 10

@MOS

Jeg tror ikke man kan sige at de er blevet grønne, 80% af CO2 reduktionen er fra at annullere CO2 kvoter og sætte et højere tal på jordens optag af CO2, altså en gang papirnusseri som ikke nødvendigvis giver nogen reel reduktion. At elbilerne får lidt udskudt stigning i registreringsafgift betyder ikke noget i det store CO2 regnskab, på den anden side betyder Danmarks indsats heller ikke rigtig noget, men det er dog en god mulighed for at udvikle teknik som andre lande har brug for senere.

KimT
KimT Oct 10

Der er et stykke vej op til Norske forhold Lars Lykke. Man mener at over 30.000 nordmænd sammenlagt har smidt over 400mio i depositum for at komme på venteliste til en af de kommende modeller : https://www.nrk.no/rogaland/nordmenn-har-betalt-over-400-millioner-for-a-vente-pa-elbil-1.14240822

P85DK
P85DK Oct 11

Ang. konfigurering og dermed pris, så ser det ud som om at Tesla har vendt den rundt i forhold til før. Hvor vi med Model X og S blev bedt om at gå ind og konfigurere vores biler, så vil Tesla højst sandsynligt bare fylde en båd med Model 3 biler og så gå listen ned med reservationsholdere og se om der er en af bilerne på båden personen gerne vil have. Hvis ikke, så bliver næste reservationsholder ringet op.

Et godt bud er at det ikke er de skrabede konfigurationer som er med på de første par både.

Nu er det jo ikke så voldsomt mange forskellige konfigurationsmuligheder du har i forvejen, men man skal nok ikke forvente Performace versionen uden Performace pakke tilvalg á $5k yderligere. Så der vil nok være en overvægt af +$70k biler på de første både.

Forummets indlæg er redigeret af P85DK Oct 11
jramskov
jramskov Oct 11

@mbk: Jeg er heller ikke imponeret - det er ren valgflæsk.
@KimT: Wow, nordmændene er da rimeligt interesseret i Audi's e-tron! Men fint hvis de holder igen med Model 3, så vi kan få vores hurtigere her i DK :D

mbk
mbk Oct 11

@P85DK

Ja, det bliver helt sikkert high-end udgaverne, det er også bedst for Teslas regnskaber etc. Jeg håber dog en sort LR-Premium bliver 'dyr' nok til de gider shippe dem som nogle af de første :)

Reservationerne er indtil videre intet værd, de får et sted mellem meget lille til ingen fordel over at bestille uden reservation i USA, som reservationsholder er det lidt irriterende, på den anden side har det store antal reservationer helt sikkert været gavnlig for Tesla i forhandlinger med leverandører etc og i sidste ende vil det også være en fordel for køber.

P85DK
P85DK Oct 11

Du har nok ret i at værdien af at have en reservation er meget lille. Spørgsmålet er om Tesla vælger at allokerere et bestemt antal biler pr. land eller om fordelingen kører efter reservationsnummer.

Spørgsmålet er om tilvalg som autopilot og 100% selvkørende er tilvalg de angiver som 'ab fabrik'

MOS
MOS Oct 11

Det kan være, jeg tager fejl, men jeg antager, at Tesla fra starten vil tilbyde alle de Model 3 varianter i DK, som de på det pågældende tidspunkt producerer. Så man får altså ikke sin Model 3 hurtigere, bare fordi man vælger Performance og/eller FSD. I modsat fald giver det ikke rigtig mening med en venteliste, hvor man står i kø, hvis tidspunktet for levering alligevel bare er bestemt ud fra prisen på tilvalg. Det vil pisse en del reservationsholdere af, hvis andre kommer foran i køen, bare fordi de vælger en dyrere variant.

Hvis Tesla vil have flest mulige penge i kassen tidligt (og det vil de gerne), så vil de nok udskyde at lave de billigere varianter (short range, non-premium etc.). I et ekstrem ekstremt scenarie, hvor Tesla ikke kan følge med efterspørgslen, kan det betyde, at de måske aldrig kommer til at producere den omtalte $35k Model 3. Det vil være ærgerligt (for dem der har ventet på en billig variant), men forståeligt. Og det er nok det, Tesla er bedst tjent med rent forretningsmæssigt.

Forummets indlæg er redigeret af MOS Oct 11
loeweman
loeweman Oct 11
Citat fra jramskov

Man (især DF) taler meget om, hvordan afgiftslettelserne skal finansieres, men det at afbrænde fossile brændsler koster os årligt 37 mia kr iflg. dette amerikanske studie, heraf 27 mia for afbrænding af benzin/diesel. Beløbene er værdien af de eksternaliteter, de fossile brændsler påfører samfundet, og som helt vil forsvinde, hvis alle biler var nul-udslipsbiler, og energien grøn.

Så hvorfor er det lige, elbiler skal belægges med afgifter???

Metguy2000
Metguy2000 Oct 11
Præcis. Denne Norske undersøgelse https://www.vg.no/...47-milliarder-kroner baseret på EU tal estimerer omkostningerne til 47 mia for Norge, grundlaget er den samme diskution, hvorfra skal pengene til afgiftlettelsen komme fra.
Kiefer
Kiefer Oct 12

MOS: Det at være reservationsholder hos Tesla har vist altid bare været for at hjælpe dem rent økonomisk. Det var det samme på Model X, vi stod også på venteliste i 2 år inden vi fik bilen, og der havde alle dem der havde reserveret i USA, og efterfølgende vel også alle dem der bare havde bestilt en efterfølgende fået deres.

/Martin

Sider: « 1 2 3 4 »
Reklame