Loading...
dk

Spænding på nyt stik | Tesla Forum

UffeL
UffeL Nov 8 '18

Elektrikeren har lige sat et nyt CEE-stik op i min carport. Bilen lader fint og hurtigt, men hvorfor står der 228 V nederst til højre? Elektrikeren sagde, det var 400 V og 16 Amp.

SuneH
SuneH Nov 8 '18

Kender ikke den præcise årsag til at den viser det sådan. Hvis du skifter over til visning i % i stedet for km, vil de se, at den lader med 11 kW som den skal. Den enkelte fase er på 230 V, og det passer med at (230 V * 16 A * 3 faser) = 11.000 W = 11 kW. 

Jeg er ikke ekspert, men den enkelte fase er 230 V, derfor kan "spændet" mellem flere faser jo godt være 400 V. Andre kan nok uddybe.

Men bottom line er at den lader med 11 kW som den skal.

En google-søgning på 400 V tre faser giver bl.a.

"3-fasesystemet, som det opleves i boliger i Danmark og det meste af Vesteuropa, har en nominel spænding på 400 volt (tidligere var den 380 volt). Dette er effektivspændingen mellem to vilkårlige faser. Mellem fase og nul er den nominelle spænding 230 volt (tidligere 220 volt). Man har valgt kun at bruge fase-fase-værdien som betegnelse for et 3-fasesystems nominelle spænding. "

​Link til Wikipedia:

https://da.wikipedia.org/wiki/Vekselspænding_(3-faset)

 

Forummets indlæg er redigeret af SuneH Nov 8 '18
PeterE
PeterE Nov 8 '18
Jeg har prøvet det samme da mit CEE stik var nyt, og der betød 5/16 at jeg kun havde en fase ud af de tre. Du siger at den oplader med god fart, er det ca 55km/time? Eller de 11Kw? Der skal stå 16/16 når du oplader max, og hen imod afslutningen af opladningen vil det falde.
SuneH
SuneH Nov 8 '18

Peter har ret - det ser ud til der kun er én fase. Så det er en fejl.

I mit svar foroven forhold jeg mig kun til de 230 V vs de 400V. Der skal stå 16/16 for Ampere.

 

UffeL
UffeL Nov 8 '18

Jeg har lige fået bilen (TMS85D/2015), som jeg i øvrigt er meget imponeret over, så det er mine første erfaringer med opladning. Når jeg lader nu, viser den følgende:

SuneH
SuneH Nov 8 '18

Du lader langsomt til sidst - i dit første indlæg ser det ud til at du er tæt på 90%. Derfor får du kun 40 km/hr til sidst. Det er ikke godt for batteriet at stå fuldt opladt, hvis du lader over 90% anbefales det at køre umiddelbart efter.

Alt ser normalt ud, 16/16 A og 225 V er lige i øjet.

Jeg vil anbefale dig at skifte visningen ud fra km på batteriet til %, det betyder også at den i charging skærmen skifter fra km/t til kW som er en mere korrekt enhed. 

Når du lader op fra lavere % - fx 20% - vil du se, at den lader med 11 kW.  For at skifte om til %-visning, gå til Controls - Settings - Units (eller noget i den stil, kan ikke huske det på stående fod)

 

 

UffeL
UffeL Nov 8 '18

Tak SuneH for hjælp og nyttig info!

CanEl
CanEl Nov 8 '18

den skriver fase nul spændingen fordi den i praksis er bygget som 3 en faset ladekredsløb der kører parelelt.

derfor kan den lade med 1, 2 eller 3 faser, alt efter hvad der er tilgængeligt.

hvis der springer en sikring, er der 2 faser tilbage, og den vil lade videre med 2/3 effekt.

jeg mener at den så vil vise følgende linie: 27km/hr 2 11/16 225 v

jeg anbefaler også at skifte til % mm, da det er mere retvisende.

i en ice car viser tankmåleren også noget der ligner %, og det er nok til at brugeren ved hvor langt den kan køre. den viser så også ladeeffekten i KW som fortæller om alt er i orden.

god fornøjelse med bilen. 

SuneH
SuneH Nov 9 '18

Da jeg fik min Model S for snart tre år siden, var jeg skrækslagen ved tanken om at køre flad (range anxiety). Jeg fremstillede denne lille oversigt baseret på min 70 kWh Model S. Den viser hvor mange kWh der er på batteriet ved en given % og hvor mange km det svarer til (antagelse: den bruger 220 Wh/km).

Jeg fik den endda lamineret i plastik og havde den i tegnebogen :-)

I løbet af ingen tid vænner man sig til %-visningen - og bliver helt tryg ved at køre uden at den viser hvor mange km der er tilbage på batteriet. Fx ved jeg, at det "koster" 7-8% at køre på arbejde, min kone bruger 5-6% til hendes arbejde, min ugentlige tur til klatreklubben på Amager koster 15-16% hver vej mm.

Problemet med km-visning i displayet er, at det er Tesla som antager at "en km koster nok x wh" og ud fra det regner den så hvor langt man kan køre. Men der er jo stor forskel på at køre 130 km/t i modvind og -4 grader eller at køre 70 km/t en sommerdag med 22 grader. I det første tilfælde vil man opleve, at en tur på 30 km tager 50 km range på bilen, mens det modsatte vil være tilfældet om sommeren. Derfor er en %-visning på batteriet mere retvisende, da den neutralt viser hvor meget energi der er på batteriet, og det er så din kørestil (og vejret), som bestemmer hvor langt du kan køre på den energi.

 

MOS
MOS Nov 9 '18
Citat fra SuneH

Da jeg fik min Model S for snart tre år siden, var jeg skrækslagen ved tanken om at køre flad (range anxiety). Jeg fremstillede denne lille oversigt baseret på min 70 kWh Model S. Den viser hvor mange kWh der er på batteriet ved en given % og hvor mange km det svarer til (antagelse: den bruger 220 Wh/km).

Jeg fik den endda lamineret i plastik og havde den i tegnebogen :-)

LOL!!!!! Ligefrem lamineret i plastic - vildt at du gik så langt pga. range anxiety! Ville det ikke have været nemmere at aflæse i % og så bare gange med 3 for at få range i km? Burde da være til at klare med lidt hovedregning...

 

P.S. Jeg kører også med %-visning. Jeg plejer at gange med 5, men jeg har også en 85D. Andre vil måske bruge en faktor 4. Anyway, så finder man hurtigt sin egen personlige omregningsfaktor. Den er så typisk noget lavere om vinteren.

Forummets indlæg er redigeret af MOS Nov 9 '18
PeterE
PeterE Nov 9 '18

Alle starter med km-visningen på batteriet, og alle skifter til %-visning indenfor de første 3-6 måneder.

Ja alle betyder selvfølgelig 'de fleste som jeg kender' :)

gronkjaer
gronkjaer Nov 9 '18

Ja jeg er så gået i stik modsatte retning startede med % visning det første år og er herefter gået til km visning, syntes jeg kan time tæt på 0 km, nemmere på denne måde..

 

TorbenS
TorbenS Nov 9 '18

Jeg foretrækker også klart km visning,
Der står jo heller ikke  "SVENDBORG 17%"  på vejskiltene :) 

webercarbmann
webercarbmann Nov 9 '18

Må også sige at vi er på % holdet. Så snart man er på tur og kender det aktuelle forbrug og batteriets restkapacitet kan man, ved simple beregninger, bestemme hvor meget mange % der skal lades til. Det fungerer. Km visning er elastik i metermål. 

Det skal nu ikke skille os ad....

TorbenS og Nostromo. Lol retur :)   I tager på vinterferie med ski på taget....  Hvordan bruger I Km visning til noget meningsfuldt?

MOS
MOS Nov 10 '18
Citat fra TorbenS

Jeg foretrækker også klart km visning,
Der står jo heller ikke  "SVENDBORG 17%"  på vejskiltene :) 

LOL! Nej selvfølgelig ikke. 17% i en e-Up er jo ikke det samme som i en Tesla, hvor man kommer meget længere på 17%.

Måske er det derfor, at mange bruge km-visning i starten, når man skal vænne sig til en ny bil. km-visningen er trods alt "nogenlunde præcis", hvor en %-visning jo kan indikere hvad som helst, afhængigt af hvor stort batteri, der er i bilen.

Men når man har lært bilen at kende og ved, hvor meget 1% svarer til, så synes jeg, det giver mere mening at bruge %-visning. Det giver et direkte mål for, hvor meget energi der er, mens km-visning - som webercarbmann også skriver - er elastik i metermål. Dette understreges også af, at 1 km ikke bare er 1 km, men afhænger også af, om man har indstillet den til at vise typical eller rated. DUH!

Jeg har det bedst med, at 1 km er præcis 1 km og ikke nogle gange 700 m eller 1,5 km. 1% er til gengæld altid 1% (forudsat samme bil) og jeg ved selv, hvor langt jeg kan køre på 1% afhængigt af kørestil, hastighed, vej- og vejrforhold. %-visning indikerer også, at man selv tager ansvar for rækkevidden. Omvendt når displayet viser 30 km rækkevidde og man løber tør efter 25 km, så er der en tendens til at folk blaimer Tesla eller elbiler generelt, fordi de siger, at man ikke kan regne med rækkevidden, når det faktisk er deres egen kørestil, der er utilregnelig.

Som ingeniør skurrer det virkelig i mine ører (eller er det øjne?) at se en længdeenhed brugt for energi. Det samme når (typisk) journalister bruger enheder for energi og effekt i flæng, som om der ikke er forskel.

Men hver person har jo sin favorit, så det er jo fedt, at Tesla giver os muligheden for selv at indstille visningen til det, vi hver især synes, giver mening.

Jeg kom lige til at tænke på, at det måske egentlig (i hvert fald for mig) ville give endnu mere mening, hvis man kunne få vist restkapaciteten på batteriet i kWh i stedet for % eller km. Så er der også en direkte sammenhæng med, hvad det koster på elregningen. Og det bliver nemmere at omregne mellem gennemsnitsforbrug, elforbrug, rækkevidde, energikapacitet, opladningstid osv.

Forummets indlæg er redigeret af MOS Nov 10 '18
Johannelund
Johannelund Nov 10 '18
Foretrækker helt klart % visning, rigtig nemt at indstille sceduale chargning efter da en 85D kan lade 12% / time. på en 16A hjemmelader. Ved længere ture anvender man navigation og her vises rest % på destination og retur til udgangspunkt. Tillige er det nemt at regne ud hvor meget man skal lade til undervejs, hvis man skal oplade undervejs.
MOS
MOS Nov 10 '18

@Johannelund

Men man kan jo på samme måde argumentere, at det det er lige så nemt at regne med, at den kan lade med 50 km/h. Når man kører, så kan man også sætte energy-appen på Consumption, så vil den vise projected range ude til højre i grafen. Og det tal kan man så løbende sammenligne med den resterende strækning man skal køre. Projected range ændrer sig endda afhængigt af ens kørestil m.m. inden for sidste 10, 25 eller 50 km, alt efter hvad man har valgt at vise.

MOS
MOS Nov 10 '18

Man kan naturligvis også bare glemme alt om %-visning, typical eller rated km, resterende rækkevidde, energikapacitet, forbrug osv. og så bare nyde køreturen. Hvis man har tastet destination ind i navigationen, så foreslår Teslaen selv, hvor man evt. skal lade på vejen og i øvrigt så skal Teslaen nok selv sige til, hvis det alligevel kommer til at knibe med strømmen. Om nødvendigt så foreslår den endda, hvor meget man skal sætte farten ned for at nå helskindet i mål.

Nikolaj
Nikolaj Nov 10 '18

Jeg røg også selv hurtigt over på %-visning. Bilen viser jo alligevel, hvor mange procent der forventes tilbage ved ankomst til en SuC, når man er på langtur, og rækkevidde kan være kritisk. 

For noget tid siden var der i øvrigt en artikel, hvor journalisten ikke forstod, at %-visningen er mere fornuftig. Han mente nemlig at bilen var nærmest ubrugelig, da rækkevidden efter få km frisk kørsel pludselig faldt betydeligt!!!

ErikBH
ErikBH Dec 12 '18
Citat fra SuneH

Du lader langsomt til sidst - i dit første indlæg ser det ud til at du er tæt på 90%. Derfor får du kun 40 km/hr til sidst.

den står på 16/16, så jeg tror nærmere det er fordi døren står åben og klimaanlægget kører - den tager de sidste km/h. Stod den til % ville den vise 11kW uanset hvor meget du lader.

Er det fordi den er ved at fylde de sidste %'er til 100 vil amperen gå ned.

vh, Erik