Med/modvind er en større faktor en de fleste antager. Hvis vi antager at man kører 90 kmt i modvind af 10 m/sek kontra medvind af det samme. Så er 10 m/sek jo lig med 60 sekunder gange 60 minuter=36 kmt med eller modvind. Det svarer nok ikke helt til ved reel 90 kmt, så ved modvind vl forbruget være relativt 126 kmt, ligesom medvind vil svare til 54 kmt's forbrug.
Er dog ikke helt sikker på min antagelse er helt korrekt ang. med/modvind.
Din antagelse er helt korrekt.
I praksis vil man dog ikke mærke det så meget, hvilket skyldes flere faktorer. For det første har man ofte kun modvind den ene vej og medvind den anden vej. Eller man har ikke direkte modvind hele vejen, da vejen drejer. Ofte køres en del af turen i læ ved læhegn, skov, bebyggelse osv. Er der øvrig trafik, vil man også i praksis få gavn af forankørendes slipstrøm, så evt. modvind ikke virker så kraftig.
Det skal lige nævnes, at de færreste tænker over, at vindhastigheden som standard altid opgives i 10 meters højde over åbent terræn. I praksis er der - som nævnt ovenfor - ikke åbent terræn overalt, ligesom det er de færreste elbiler, der er 10 m høje... Det aerodynamiske center på en bil er typisk under 1 m over jorden, så den effektive vindhastighed, der virker på bilen under normal kørsel er typisk omkring det halve af, hvad DMI opgiver som middelvind i 10 meters højde.
Endelig skal det nævnes, at når DMI melder om vind på 10 m/s, så skal man være opmærksom på, om de mener middelvind eller vindstød. Hvis der er tale om vindstød på 10 m/s, så vil middelvinden ofte kun være det halve.
En effektiv vindhastighed på bilen på 10 m/s er således ganske meget efter danske forhold og forekommer typisk kun få gange om året f.eks. ifm. en gedigen efterårsstorm.
Jeg kommer lige i tanker om en tur i min gamle Smart ForTwo (som har en aerodynamik som en kummefryser, der står på højkant). Det var en tur over Storebæltsbroen under en orkan. Jeg kørte fra betalingsanlægget i Korsør i retning mod Fyn og vinden var lige stik vest. Jeg nåede at accelerere op i 5. gear (ud af 6), men da det gik op ad bakke op på højbroen og det blæste som en pelikan deroppe, så tabte den lille 3-cylindrede 0,8 L motor pusten og jeg måtte helt ned i 3. gear og slæbe mig af sted med 50 km/h, selvom sømmet var trådt i bund... En overgang var jeg lidt bekymret for, om jeg ville gå helt i stå og blive blæst baglæns tilbage til betalingsanlægget igen! Men det lykkedes at komme over broen uden at komme meget under de 50. Jeg tror dog, min Tesla ville kunne klare det bedre ;-)