Loading...
dk

Reelt behov for SC | Tesla Forum

Ice2EV
Ice2EV Nov 12 '18

Hej 

VI begynder at nærme os en bestillingsrunde på 3'eren.

Så kommer jeg til at tænke på, hvor stort er behovet egentlig for Super charging, hvis man formodes at lade hjemme 95-98 % af dagene/nætterne.

Har forstået at den ubegrænsede adgang til SC er slut og erstattet af et årligt frit kw på, er det 400 kw? Disse rækker vel til noget der ligner 2000 km?

Vi ville formentlig kun 4-6 gange om året komme på langture, der ikke ville kunne klares ved et EON abonnement i garagen. 

Ok, det er muligt jeg lige ville snuppe den til Thyborøn en tur mere end ellers, bare fordi det er lidt fedt. Der er lige omkring 350 km i ren frem og tilbage. Men med lidt cyklen rundt fra forskellige opgaver, frokost og tidspilde, så løber den hurtigt i 425-450 km.

Mvh

Jess

Forummets indlæg er redigeret af Ice2EV Nov 12 '18
Gronhund
Gronhund Nov 12 '18
Jeg er glad for min gratis SuperCharging, og bruger det også. Men var det der ikke, så ville jeg da også klarer mig. Og når du skriver, at du lader hjemme 95-98% af tiden, er det jo ikke noget problem. Hvis du har brug for ekstra SuperCharging, så koster det 2,40 kr/kWh, så det er nok også til at overleve.
MOS
MOS Nov 12 '18
Citat fra Ice2EV

Så kommer jeg til at tænke på, hvor stort er behovet egentlig for Super charging, hvis man formodes at lade hjemme 95-98 % af dagene/nætterne.

Med lidt hurtig hovedregning kommer jeg frem til at behovet for at lade ude er... max. 2-5% :-D

En del af disse kan så være på SuC og en del på andre offentlige ladere (Eon, Clever osv.) eller Tesla Destination Chargere.

Jeg ville ikke bekymre mig, da mulighederne kun vil blive bedre med tiden, efterhånden som der bliver etableret flere hurtigladere/SuC. Hvis det er prisen, der bekymrer dig, så overvej, om det vil være mest belejligt at bruge SuC eller offentlige hurtigladere de få gange, du har brug for det. Hvis det er SuC, så koster det 2,40 kr./kWh, så det er vel ikke noget, man ligefrem bliver ruineret af. Offenlige hurtigladere er ofte noget dyrere, men med det rette flatrate abonnement kan man lade ubegrænset både hjemme og ude, så deeet...

Når man kører langture (og de ikke er alt for lange), så kan man vel også ofte nøjes med en lille sjatladning, for at kunne nå frem. Så kan man jo lade den helt op ved destinationen eller hjemme, hvis det er billigere. Tesla Destination Chargere er i øvrigt gratis at benytte - også for Model 3.

Forummets indlæg er redigeret af MOS Nov 12 '18
Ice2EV
Ice2EV Nov 12 '18

@Gronhund Jeg er stadig i drømme fasen, og håber at springe på vognen med en 3'er. Derfor ved jeg jo ikke reelt hvor meget jeg vil komme til at lade udenbys.

@MOS Haha 2-5% godt gennemskuet. Det var et gæt fra min side. Var også selv kommet til konklusionen her efterpå, at det tit nok bare ville være en sjatladning der var det reele behov.

MOS
MOS Nov 12 '18

@Ice2EV

Som ejer af en Model S 85D kan jeg sige, at langt hovedparten af mit kørselsbehov kan dækkes ved hjemmeladning. Om det også gælder for andre, kommer nok an på, hvilket kørselsbehov man har.

Hvis jeg var dig, så ville jeg købe en elbil, der har en rækkevidde (NEDC) på mindst 1,8 gange dit daglige kørselsbehov (f.eks. hjem-arbejde t/r). Så skulle der være nok til et par svinkeærinder på vejen og også til om vinteren, når bilen bruger lidt mere el.

Hvis du ofte kører længere ture (f.eks. weekendture på tværs af landsdelene), så overvej om det er praktisk muligt at lade ved destinationen. Ellers skal der jo være strøm nok til hjemturen også. Regn med, at NEDC-rækkevidden bør være mindst 1,5 gange den samlede strækning, du skal køre uden opladning. Og ja... her vil det ofte være tilstrækkeligt med en hurtig sjatladning på en SuC. Det vil oftest være bedst at lade på en SuC på hjemturen, hvor SoC på batteriet typisk er lav, så den kan lade med max. effekt. Som tommelfingerregel giver 10 min. sjatladning på SuC ca. 100 km ekstra rækkevidde. Det passer lige med en tissepause og det er ofte tilstrækkeligt til at nå det sidste stykke hjem.

Grunden til, at faktorerne 1,8 og 1,5 er forskellige er, at du skal bruge faktoren 1,8 til hverdag. Her vil det være bedst for batteriet, at du ikke konsekvent oplader til 100% hver dag, men kun til f.eks. 80-90% afhængigt af behov. Tilsvarende bør man ikke på daglig basis køre batteriet helt ned til 0%, da det også slider på batteriet. Til lejlighedsvise længere ture kan man godt presse den lidt og udnytte hele batteriet.

P.S. NEDC-normen er meget optimistisk og derfor er faktorerne meget større end 1. Man er ved at gå over til WLTP-normen, som er knap så optimistisk (men stadig ikke realistisk), så hvis du bruger WLTP-opgivelser for rækkevidden, så kan du måske reducere faktorerne med ~10%. Den amerikanske EPA-norm er mere realistisk og ligger måske yderligere ~10% lavere.

Og husk... til vinterkørsel, i modvind, i regnvejr og ved høj hastighed på motorvej vil bilen altid bruge mere strøm end ellers.

Forummets indlæg er redigeret af MOS Nov 12 '18
Ice2EV
Ice2EV Nov 12 '18

@MOS tks fyldestgørende forklaring.

Det er klart der en forskel på sommer vinter pga behov for opvarmning af batteri, men også pga den tættere densitet på luften der skal gennemkøres.

Med/modvind er en større faktor en de fleste antager. Hvis vi antager at man kører 90 kmt i modvind af 10 m/sek kontra medvind af det samme. Så er 10 m/sek jo lig med 60 sekunder gange 60 minuter=36 kmt med eller modvind. Det svarer nok ikke helt til ved reel 90 kmt, så ved modvind vl forbruget være relativt 126 kmt,  ligesom medvind vil svare til 54 kmt's forbrug.

Er dog ikke helt sikker på min antagelse er helt korrekt ang. med/modvind.

MOS
MOS Nov 12 '18
Citat fra Ice2EV

Med/modvind er en større faktor en de fleste antager. Hvis vi antager at man kører 90 kmt i modvind af 10 m/sek kontra medvind af det samme. Så er 10 m/sek jo lig med 60 sekunder gange 60 minuter=36 kmt med eller modvind. Det svarer nok ikke helt til ved reel 90 kmt, så ved modvind vl forbruget være relativt 126 kmt,  ligesom medvind vil svare til 54 kmt's forbrug.

Er dog ikke helt sikker på min antagelse er helt korrekt ang. med/modvind.

Din antagelse er helt korrekt.

I praksis vil man dog ikke mærke det så meget, hvilket skyldes flere faktorer. For det første har man ofte kun modvind den ene vej og medvind den anden vej. Eller man har ikke direkte modvind hele vejen, da vejen drejer. Ofte køres en del af turen i læ ved læhegn, skov, bebyggelse osv. Er der øvrig trafik, vil man også i praksis få gavn af forankørendes slipstrøm, så evt. modvind ikke virker så kraftig.

Det skal lige nævnes, at de færreste tænker over, at vindhastigheden som standard altid opgives i 10 meters højde over åbent terræn. I praksis er der - som nævnt ovenfor - ikke åbent terræn overalt, ligesom det er de færreste elbiler, der er 10 m høje... Det aerodynamiske center på en bil er typisk under 1 m over jorden, så den effektive vindhastighed, der virker på bilen under normal kørsel er typisk omkring det halve af, hvad DMI opgiver som middelvind i 10 meters højde.

Endelig skal det nævnes, at når DMI melder om vind på 10 m/s, så skal man være opmærksom på, om de mener middelvind eller vindstød. Hvis der er tale om vindstød på 10 m/s, så vil middelvinden ofte kun være det halve.

En effektiv vindhastighed på bilen på 10 m/s er således ganske meget efter danske forhold og forekommer typisk kun få gange om året f.eks. ifm. en gedigen efterårsstorm.

 

Jeg kommer lige i tanker om en tur i min gamle Smart ForTwo (som har en aerodynamik som en kummefryser, der står på højkant). Det var en tur over Storebæltsbroen under en orkan. Jeg kørte fra betalingsanlægget i Korsør i retning mod Fyn og vinden var lige stik vest. Jeg nåede at accelerere op i 5. gear (ud af 6), men da det gik op ad bakke op på højbroen og det blæste som en pelikan deroppe, så tabte den lille 3-cylindrede 0,8 L motor pusten og jeg måtte helt ned i 3. gear og slæbe mig af sted med 50 km/h, selvom sømmet var trådt i bund... En overgang var jeg lidt bekymret for, om jeg ville gå helt i stå og blive blæst baglæns tilbage til betalingsanlægget igen! Men det lykkedes at komme over broen uden at komme meget under de 50. Jeg tror dog, min Tesla ville kunne klare det bedre ;-)

Forummets indlæg er redigeret af MOS Nov 12 '18
Ice2EV
Ice2EV Nov 12 '18

@MOS Jeg er heldig at have et erhverv hvor vind og vejr er meget dominerende. Derfor er jeg meget opmærksom på middelvind og vindstød, såvel som strøm og bølge retnings og højde.

Man skal altid, hvis muligt, bruge elementerne til ens fordel istedet for at arbejde imod dem.

Det er nok kun fiskere der har mere glæde af vejret i hverdagen.

TSLA
TSLA Nov 12 '18

Ja, jeg er så en af dem der ikke vil/kan undvære SC, da jeg kører rigtig mange langture i udlandet. Destination chargere er der blevet mange af, og jeg bruger dem meget, men de dækker ikke når man skal køre langt og ikke kan bruge flere dage. SC er netop en af de ting hvor Tesla har tænkt innovativt og udviklet en unik løsning på et problem for El biler på langtur.

mbk
mbk Nov 13 '18

Supercharging bliver jo også muligt i Model 3, det er bare forbrugsafregnet. Det har jeg det fint med.

Ved 140Wh/km og 2.4kr/kWh giver det ca. 3km/kr. En diesel bil med forbrug på 22km/l og en diesel pris på 11kr/l giver 2km/kr, så det er stadig billigere end ICE. Desuden hvis vi antager at Model 3 kommer med CCS eller CHAdeMO adaptor, og man har et EON abonnement kan man stadig lade med omkring 40kW på en 50kW CCS/CHAdeMO, så nok i praksis omkring 40kWh ladet på en time. 350kW CCS ladere vil være lige så hurtig som Tesla supercharging, så bliver disse tilgængelig til en billigere pris er det da bare at tage sådan en (givet at Model 3 får CCS, det finder vi ud af om lidt)

 

Edit: fikset enheder.

Forummets indlæg er redigeret af mbk Nov 13 '18
mbk
mbk Nov 13 '18

De 140Wh/km er forresten taget fra Model 3 RWD Long Range som i test kan køre 330 miles, selvom den er opgivet til 310 miles, den skulle have 75 kWh til brug.

75/(330*1.6) = 142Wh/km

En Short range Model 3 vil have omkring 53 brugbare kWh, så kan lades helt op på en 50kW CCS/CHAdeMO lader på nok 1 time og 20 min, Ikke Tesla supercharger hurtigt. Jeg har små børn med på tur, det tager så lang tid at få dem ind i bilen igen hvis de først slipper ud.

Ice2EV
Ice2EV Nov 13 '18

@mbk

Der er noget galt med dit regnestykke......140Wh/km giver ca 7 km på en kWh, altså er vi nede i ca 0,3 kr/km ikke 3 kr.

mbk
mbk Nov 13 '18
Citat fra Ice2EV

@mbk

Der er noget galt med dit regnestykke......140Wh/km giver ca 7 km på en kWh, altså er vi nede i ca 0,3 kr/km ikke 3 kr.

Sorrry, det er hhv 3km/kr for Model 3 og 2km/kr for en dieselbil eller 0.33kr/km for Model 3 og 0.5kr/km for en dieselbil.

Forummets indlæg er redigeret af mbk Nov 13 '18
TSLA
TSLA Nov 13 '18

Ja, Ja, men så skal det jo ind i regnestykket ift. om man skal beholde sin S'er til udløb eller bruge sin 3'er reservation :-)

PeterE
PeterE Nov 28 '18

Uanset regnestykkerne, og de er korrekte nok :) Så kortlæg HVOR du kører henne, og ikke kun hvor langt.  Jeg har brugt SuC'erne under 10 gange om året i de sidste tre år, og jeg har kørt omkring 40000 om året. Til gengæld bruger jeg EON alle steder, hjemme og i sommerhuset og på farten - både undervejs og I de fleste større byer. Både EON og Clever - og lidt senere IONITY - har flere og flere landevejs- og motorvejsstandere som sagtens kan hjælpe dig igennem uden permanent SuC-adgang. Bare en tanke.

Forummets indlæg er redigeret af PeterE Nov 28 '18
Kiefer
Kiefer Nov 30 '18

Om man vælger at bruge EON eller SuC'ere er vist lidt et temperamentsforhold. Persoligt kører jeg ca. 35.000 km om året, og bruger SuC når jeg kan komme til det på turene. Det kunne aldrig falde mig ind at holde en længere pause på en 11KW stander hvis jeg kan have en kort pause på en SuC stander.

Og det er efter min mening også næsten det eneste rigtige konkurrencepunkt Tesla har, det er netop deres SuC-netværk, vælger man det fra, kan man jo næsten lige så godt kigge på en Mercedes eller Jaguar frem for en Tesla...

TSLA
TSLA Dec 1 '18

Du kan jo ikke bruge Eon i udlandet - ikke engang i Tyskland eller Sverige. De kommer dog med en ny App, der også viser standere i andre lande og ændre systemet så der kan roames - men det er kun i abonnementet i DK. Så  kører man meget i udlandet er Suc for mig uundværligt.

Ice2EV
Ice2EV Dec 13 '18

Hej Igen alle.

Jeg er vist ikke den eneste der er bidt af den Califoniske Tesla flue ;-)

Nu er det vist meget begrænset hvor meget SuC vi vil komme til at benytte.

Men husker jeg fejl da TMS og TMX ikke fik unlimited SuC mere, så var modsvaret max 400 kW om året, derefter pay per use..... Er det stadig det? For jeg kan ikke finde det på Tesla.DK.

Kunne det også være tilfældet at disse Free 400 kW, vil blive tilbudt TM3?

Ikke det betyder det store i det økonomiske regnestykke om man skal smide 2,4 kr pr kW. Men det er jo alligevel interessant.

 

Kiefer
Kiefer Dec 14 '18

Indtil videre er det vist 6 måneder gratis SuC der følger med bilen når man køber en Model 3, sådan har det været i USa så mon ikke også det bliver sådan her i Europa.