OK... så alene ønsket om 1 mio. elbiler i 2030 medfører helt automatisk, at salget af elbiler pludselig bliver 4,5 gange større end ellers!? Tror de virkelig, at folk begynder at købe 4,5 gange så mange elbiler op til 10 år før, der måske kommer et forbud mod nysalg af ICE-biler? Jeg kunne måske forstå det, hvis det drejede sig om forbud af kørsel generelt i ICE-biler. Så skal man jo ikke købe en ICE-bil, medmindre man kun har tænkt sig at beholde den i mindre end 10 år.
Det virker ikke som om, regeringen har fingeren på pulsen. De fleste almindelige forbrugere lader sig i høj grad styre af økonomien. Hvad er billigst her og nu?
Det lader ikke til, at regeringen overhovedet har nogen plan for, hvordan man skal komme op på 1 mio. elbiler i 2030. Kun et ønske, som ingen vel kan være imod. Men de vil ikke forpligte sig på dette mål. Og det er svært at få øje på, hvilke tiltag, de har foreslået, som vil kunne accelerere elbilbestanden op med en faktor 100 i løbet af perioden. Det er en total gratis omgang grønvask.
Der er blevet snakket om, at man vil fortsætte udskydningen af afgiftsforhøjelsen for elbiler i 2019 og 2020, hvilket måske kan hjælpe lidt på salget i denne periode. Men det har man så sjovt nok ikke regnet med. Fra år 2021, hvor afgiften vel så kommer til at stige dramatisk, regner man så til gengæld med, at salget pludselig stiger med en faktor 4,5.
Det virker sgu ikke særlig gennemtænkt!