Loading...
dk

Bekymring eller ej? | Tesla Forum

RasmusKoch
RasmusKoch Nov 16 '18

https://ekstrabladet.dk/biler/vw-i-stort-fremstoed-nu-skal-der-produceres-elbiler-en-masse/7396583

P85DK
P85DK Nov 16 '18

Bekymring over hvad? Det er da kun fedt hvis VW kan producere det antal elbiler, så er der endeligt noget at vælge imellem for forbrugerne.

KimT
KimT Nov 16 '18

Tesla er vist oppe på at kunne producerer ca. 360.000/år lige nu - så vidt jeg husker. Hvordan det ser i i '25 - når VW på det tidspunkt regner med at være oppe på 1mio/år - er det ingen der ved. Men mon ikke også Tesla har bevæget sig en hel del......

Og eftersom Tesla står for en stor andel af alle de batterier der produceres, kan jeg ikke rigtig se hvordan VW lige pludselig vil få batterier til 50mio biler. Det kan godt være de har skrevet kontrakt med 3 leverandører. Men det er jo ikke sådan at de har ledig kapacitet. De skal også først til at bygge nye fabrikker.

Hyundai producerer årligt ca. 50.000 ioniq og regner med 30.000 kona. Selv til disse 80.000 har de problemer med at skaffe batterier til.

Så det helt store problem - som nogle nok stadig ikke har indset - er produktionskapacitet til batterier, og infrastuktur til ladere.

Var det ikke noget med at Porsche have bedt deres forhandler om at det var dem der skulle betale for etableringen af en 350kWh lader ved butikken. Ikke en billig investering. Og nok heller ikke den bedste placering for en lynlader.

 

Men jeg glæder mig da også til at der kommer alternativer til Tesla - de skal være velkommen. Problemet er bare at de lover guld og grønne skove - bare først om et par år.......

Og selvom der allerede er noget at vælge imellem, er det jo ikke mange af modellerne der er bygget på en EV platform. Det er stadig modificerede ICE

Forummets indlæg er redigeret af KimT Nov 16 '18
PeterE
PeterE Nov 16 '18

Den eneste valide bekymring, er vel om der er batteri- og opladningskapacitet nok til et boom af nye el-biler? Og så er det sådan set ligemeget om der står Tesla eller VW på dem. 

koden
koden Nov 16 '18

Løkke påstår jo også at vi har 1 mill. elbiler i 2030.

 

Så Løkke eller VW.. lige optimistiske er de :-)

TSLA
TSLA Nov 16 '18

Elbiler er selvfølgelig velkomne!! Men ser på deres tal siger de 1 mill (måske lidt mere) i 2025. Så det er jo ikke 50 mill. om året. Snarere over en lang periode på måske 25 år - altså fra 2025 til 2050. I den periode kommer der garanteret nye fra Tesla og andre mærker. Dertil kommer at VW jo åbenbart satser voldsomt på Kina, som sikkert kommer til at aftage en meget stor del af deres produktion. Så der skal altså lige lidt både konkurrence- , markeds- og tids-perspektiv på de udmeldinger. Men det er klart at VW har voldsomt behov for at få rettet op på deres image....

Gustavsfar1
Gustavsfar1 Nov 16 '18

En ting er om der kan produceres batterier nok, og infrastrukturen med ladere; men hvad med elnettet helt generelt? Er det gearet til at alle på samtlige gadehjørner i byer og i villakvarterer lader på kraftstik? Tænker at det kræver en større udbygning af det eksisterende elnet for at det lader sig gøre...

Forummets indlæg er redigeret af Gustavsfar1 Nov 16 '18
mbk
mbk Nov 16 '18

Ja, ja, de skulle også være oppe på 300.000 om året i 2018. De trækker det så langt som de overhovedet kan for at holde profitten på deres nuværende produktion.

https:///...-a-year-by-2018.html

MOS
MOS Nov 17 '18
Citat fra Gustavsfar1

En ting er om der kan produceres batterier nok, og infrastrukturen med ladere; men hvad med elnettet helt generelt? Er det gearet til at alle på samtlige gadehjørner i byer og i villakvarterer lader på kraftstik? Tænker at det kræver en større udbygning af det eksisterende elnet for at det lader sig gøre...

Nej, ikke hvis alle lader samtidig, det er klart! Men det vil også være meget usandsynligt, at alle kommer til at lade samtidigt,

Hvis man kan fordele forbruget udover døgnet, så er der mere end rigelig kapacitet på nettet til alle de elbiler, der kommer. I praksis vil der dog være behov for at udbygge/forstærke elnettet lokalt og der vil blive brug for en eller anden form for incitamentsordning og/eller intelligent styring af opladningen, så alle ikke lader lige i kogespidsen.

Hvis man bare lader stå til, så vil vi helt sikkert få problemer. Det kræver altså handling. Men det er ikke noget uoverskueligt problem at løse rent teknisk. Det er mere et politisk problem.

P85DK
P85DK Nov 17 '18
Citat fra Gustavsfar1

En ting er om der kan produceres batterier nok, og infrastrukturen med ladere; men hvad med elnettet helt generelt? Er det gearet til at alle på samtlige gadehjørner i byer og i villakvarterer lader på kraftstik? Tænker at det kræver en større udbygning af det eksisterende elnet for at det lader sig gøre...

Ja, det vil være grund til bekymring hvis man anser el infrastrukturen som færdigudbygget, men som al anden infrastruktur, så skal og bliver elnettet selvfølgelig udbygget i takt med øget behov, det er både producenter, forhandlere og forbrugere interesseret i. 

mbk
mbk Nov 17 '18

Tesla har lavet forsøg med at installere batterier på Supercharger stationer hvor kapaciteten på nettet enten var dyr eller lille. Mener de installerede et 600kWh batteri og kunne reducere peak kapaciteten betydeligt. Jeg har ikke lige tallene ved hånden men mener det var af gå fra omkring 1MW peak ladning til 200kW grid forbindelse. Det var en del af et foredrag fra JB Straubel et par år tilbage. 

Bianco
Bianco Nov 17 '18


 

Citat fra P85DK
Citat fra Gustavsfar1

En ting er om der kan produceres batterier nok, og infrastrukturen med ladere; men hvad med elnettet helt generelt? Er det gearet til at alle på samtlige gadehjørner i byer og i villakvarterer lader på kraftstik? Tænker at det kræver en større udbygning af det eksisterende elnet for at det lader sig gøre...

Ja, det vil være grund til bekymring hvis man anser el infrastrukturen som færdigudbygget, men som al anden infrastruktur, så skal og bliver elnettet selvfølgelig udbygget i takt med øget behov, det er både producenter, forhandlere og forbrugere interesseret i. 

Der var en engelsk undersøgelse, som jeg ikke lige kan finde, det anslog at hvis alt bil og lastbil transport skiftede til el over 10 år, så skulle elnettet udvides med 10-15% - over de 10 år. 

mbk
mbk Nov 17 '18

@Bianco

Hvis markedet blev sat fri til markedspriser og det var nemt for forbrugerne at stille bilen til lade når strømmen er tilgængelig i nettet, så er det sikkert ret små opgraderinger det kræver  men hvis alle smækker deres biler til 11kW ladning på samme tid er det selvfølgelig et problem. Desværre har vi politikere der er for fodslæbende til at lave ændringer så det kan betale sig at følge markedsprisen. F. Eks. hvis private har batteri backup i hus og kunne offset deres forbrug til strømmen er billigst, så vil det hjælpe meget, men der er meget fokus på at alle ændringer skal være afgift neutrale, så det skader udviklingen af smartere forbrug. Jeg er modstander af afgifter og synes indtægt skal justeres på skatte procent fordi afgifterne altid laver et skævt og sært marked. 

mbk
mbk Nov 17 '18

@Bianco

Hvis markedet blev sat fri til markedspriser og det var nemt for forbrugerne at stille bilen til lade når strømmen er tilgængelig i nettet, så er det sikkert ret små opgraderinger det kræver  men hvis alle smækker deres biler til 11kW ladning på samme tid er det selvfølgelig et problem. Desværre har vi politikere der er for fodslæbende til at lave ændringer så det kan betale sig at følge markedsprisen. F. Eks. hvis private har batteri backup i hus og kunne offset deres forbrug til strømmen er billigst, så vil det hjælpe meget, men der er meget fokus på at alle ændringer skal være afgift neutrale, så det skader udviklingen af smartere forbrug. Jeg er modstander af afgifter og synes indtægt skal justeres på skatte procent fordi afgifterne altid laver et skævt og sært marked. 

Bianco
Bianco Nov 17 '18

Der er mange muligheder for at sprede Peak belastningen: prisdifferentiering, batterier (forbruger eller elværkets), fjernestart når der er overskudsstrøm, incitament til egenproduktion, interkontinentalt samarbejde.

Men det forudsætter ønske og vilje til reele langsigtede løsninger hos de højere magter ;-)

Johannelund
Johannelund Nov 18 '18
@Bianco, Elselskaber er allerede igang med at udskifte elmålene til inteligente måler, der måler elforbruget time for time, hvilket giver mulighed for prisdicffentiering, så via denne prisdicffering kan man udjævne belastningen over hele døgnet. Så mangler vi bare at selskaber som CLEVER/E.on og elbilproducenterne laver et samarbejde, der kan udnytte denne prisdiciffering, og ikke ligesom Hyundai som sender en elbil på markedet med 1. Fase lader, der skal tilsluttes når man kommer hjem fra arbejde, for at kunne nå at blive opladet inden næste morgen