Loading...
dk

Oplade uden hjemmeadgang | Tesla Forum

Reklame
Kejseren
Kejseren Nov 27

Hvad tænker I om at købe en Model 3 Mid Range model (i 2H 19 eller 20), hvis man ikke har mulighed for at lade derhjemme og sandsynligvis heller ikke på arbejde?
Vil man blive træt i længden af det?
Det kræver selvfølgelig noget planlægning, som jeg er indforstået med.

På forhånd tak for indspark.

MOS
MOS Nov 27

Det er ikke optimalt. Om det er noget, du kan leve med, kommer nok an på, i hvor høj grad du er villig til at gå på kompromis. Jeg kan forstå, at du er indforstået med, at det kræver noget planlægning.

Du skal overveje, om der er oplagte muligheder for opladning tæt på, hvor du bor, f.eks. en offentlig ladestander, hvor du kan parkere/lade og gå det sidste stykke hjem. Det samme med dit arbejde. Hvis du har mulighed for opladning inden for gåafstand af et af disse steder, kan det måske fungere for dig.

Hvis der ikke er nogle oplagte lademuligheder inden for gåafstand, så vil du være overladt til at oplade ifm. indkøb, byture m.m. og så naturligvis Teslas superchargere. Jeg vil nok umiddelbart mene, at det vil blive for bøvlet at være afhængig af det. Man kan ofte planlægge sin dagligdag efter at købe ind et bestemt sted eller tilbringe ½ time på en SuC, men det er ikke optimalt og giver ikke den frihed det er, at have sin egen lader derhjemme. Problemet opstår især den dag, man har travlt og ikke er særlig fleksibel. Så har man måske ikke tid til at indrette sin dag efter, hvor man kan lade.

Problemet med opladning må dog forventes at blive mindre med tiden, efterhånden som flere ladestandere skyder frem i gadebilledet, men dette er især i den indre del af storbyerne, knap så meget i de mindre provinsbyer eller i forstæderne og temmelig sparsomt, hvis man bor på Lars Tyndskids Mark.

Hvis Tesla'en kun skal fungere som bil nr. 2, og man altid har en anden bil til rådighed, så kan det nok også fungere. Men det vil da være synd at begrænse en Tesla til at være bil nr. 2.

larsenjan
larsenjan Nov 27
Jeg har i det sidste års tid været afhængig af eon standerne midt i Roskilde. Var næsten ved at sælge min S85D da jeg solgte mit hus. Jeg boede 200 meter fra offentlig ladning, og så er det faktisk ikke rigtig noget problem.
Nu tilbage til hjemme ladning i kælder, mest perfekte løsning.
Jeg bruger eon flatrate
Kejseren
Kejseren Nov 28

#2 & #3:
Virkelig fedt med en gode og grundige overvejelser. Min situation er, at jeg ikke ved præcis, hvor jeg bor og hvad mine arbejdsforhold er på tidspunktet. Jeg har en forventning, og det vil blive afklaret inden evt. køb, men ikke nødvendigvis ift. reservation/forudbestilling alt efter, hvad leveringsprognoserne vil være.
Hvis det, som jeg satser på, bliver aktuelt, skal jeg køre min. 400-500 km. om ugen i et års tid, og min nuværende bil er ikke den bedste pendlerbil på mange områder på nær forbrug. Så Tesla'en vil klart være bil nr. 1.
Det er længere strækninger, hvor der ofte vil være en SC og ellers opladning fra anden udbyder.

Forummets indlæg er redigeret af Kejseren Nov 28
SuneH
SuneH Nov 28

Uanset hvad, kan du jo altid lægge en bestilling ind nu. Hvis situationen så ikke er afklaret, når de beder dig konfigurere/committe, kan du jo altid fortryde og få dine 10.000 retur. Så du løber umiddelbart ingen risiko, andet end at du låner Tesla 10.000 kr i x antal måneder uden at få renter.

Hvis din kørsel primært er de lange ture og du kommer forbi en SuperCharger på vejen, kan det måske godt være en løsning for dig. På de lange ture er man jo nødt til at stoppe og lade uanset. Men ellers er jeg helt på linje med de andre; det bedste er at kunne lade hjemme eller på arbejde, og næstbedst at bo i gåafstand fra en offentlig lader. 

Men som sagt, så kan du godt reservere nu og så reelt udskyde den endelige beslutning til senere.

PeterE
PeterE Nov 28

Enig, reserver nu og tag beslutningen senere. 

Når det så er sagt, så er jeg næsten 100% sikker på at du enten skal kunne oplade imens du sover eller imens du er på job. Det tager jo desværre stadigvæk lidt tid at lade en bil op, og hvis du skal vente på en offentlig ladestander et par gange om ugen i 30-45 minutter, så bliver du træt af det - vil jeg da tro, men det er selvfølgelig et spørgsmål om temperament.

RuneR
RuneR Nov 28

Hvordan er erfaringerne med en eon ladestander som fra min bopæl er ca 75m væk. Hvis jeg skal have en lader herhjemme vil ledningen gå over fortovet, erfaringer med ledning på offentlig vej og ladning på eon offentlig ladestander over længere tid (efter arbejde til om morgenen?) skal siges de 2 ladestander aldrig er fuldt booket.

MOS
MOS Nov 28

@RuneR

Et ladekabel, der ligger løst og flyder tværs over fortovet, er vist at udfordre Murphys lov! Du skal have dig et trådløst kabel ;-)

larsenjan
larsenjan Nov 29

Hvorfor så bare ikke parkere ved eon stander over natten, det er hvad jeg har gjort i Roskilde det sidste år, ca hver anden nat, indtil jeg igen har fået egen parkering med ladning.

AlphaTrader
AlphaTrader Nov 29

Har du råd til en Long Range TM3? 

Jeg lader et par gange om ugen, ved E-on's ladestander på rådhuset som er 8 minutters gang fra mig. Det har jeg det fint med. Får nu mere frisk luft end f'ør :D

Men jeg er da glad for at det er et 90 batteri. Så at der er rigeligt på det. I så fald at jeg skulle blive syg og ikke kan lade i et par dage, eller at standerne bliver fjernet/er fyldte mm. / eller at det bliver mega koldt og der bliver drænet noget mere end normalt (nok ikke sansynligt men..).

Jeg er ved at 'punke' arbejdet med at få lade mulighed, og de er positive om det, men det kommer til at tage lidt tid før der kommer noget. Min kollega nævnte at hvis der kom en, så ville der være skatteforhold der ændres. Det skal også tænkes ind i det. 

At have en el bil er et valg som adskiller mig og jer i forhold til andre som kører på fossile brændstoffer. Det er en ændring der er stor nok til at man skal tænke på hvor man kan oplade næste gang så længe at der ikke er flere offentlige ladere omkring, hvis ikke man har sin egen garage. De kommer nok, men det skal indtænkes at lade tid kan tage noget tid, som du ikke skulle bruge før.

Jeg har skrevet til E-on et par gange med gode hentydninger til hvor de skulle opstille næste gang, hvilket de har takket for, men jeg ser ikke lidt flere skyde op lige med det samme..

RuneR
RuneR Nov 29
Tak. Det bliver nok ved eon stander, om jeg har råd til LR må tiden vise. Spændt på hvornår der kommer priser på model3 men har sponsoreret de 10.000 til Tesla for snart lang tid siden. Nu må der snart godt ske noget. 
Reklame