Loading...
dk

Billede af SuC med CCS / Type 2 stik | Tesla Forum

mbk
mbk Dec 14 '18
Citat fra KimT

Hvorfor vil du have en boks. Tesla' UMC kan da sagtens klare opgaven. Den brugte jeg fast det første år - inden E.on kom med deres all-inclusive.

Det er for at have bedre overvågning af forbrug, måske overvågning således at bilen ikke lader med fuld skrald samtidigt med andre forbrugere og det behagelige i at kunne lade UMC ligge i bilen. 

jramskov
jramskov Dec 14 '18
Citat fra PeterE
Citat fra jramskov
Citat fra Nostromo Tror næppe der bliver et pladsproblem de leveres jo ikke med fri SUC så dem der køber model3 har helt sikkert et eon eller clever abo.

Det vil helt sikkert sætte en dæmper på det, men ladehastighed tror jeg er en væsentlig parameter. Hvis jeg har valget mellem at betale lidt for lade 20 minutter ved en Super Charger eller lade en time "gratis" ved f.eks. en EON lader, så vil jeg 99% af tiden vælge Super Charger.

Det kan naturligvis ændre sig hvis/når EON kommer med stationer der kan lade lige så hurtigt som Teslas.

Det mente jeg også, indtil virkeligheden ramte mig - det er meget, meget mere praktisk at lade på en EON stander i de 2-3 timer man er ude og holde et møde eller ude og spise eller besøger familien etc etc etc end at sidde i 30 minutter (og glo eller spise dårlige burgere) på en SuC. Men det er bare mig. Hastighed vs spildtid.

Det giver god mening og helt klart den bedste løsning når det er muligt, men jeg tænker det langt fra altid er muligt selvom der hele tiden kommer flere ladestationer?

Jeg tænkte mere på, hvis jeg skal på en længere tur og har behov for at lade undervejs, så vil jeg til enhver tid vælge den hurtigste lader (indtil videre SC), selvom der ved siden af er en langsommere lader der er gratis for mig.

MOS
MOS Dec 14 '18
Citat fra mbk
Citat fra KimT

Hvorfor vil du have en boks. Tesla' UMC kan da sagtens klare opgaven. Den brugte jeg fast det første år - inden E.on kom med deres all-inclusive.

Det er for at have bedre overvågning af forbrug, måske overvågning således at bilen ikke lader med fuld skrald samtidigt med andre forbrugere og det behagelige i at kunne lade UMC ligge i bilen. 

Jeg vil klart anbefale en dedikeret sikringsgruppe til bilens ladestik. Så slipper du for at spekulere over, om bilen kan lade med fuld skrald samtidig med andre forbrugere.

Det med at kunne lade UMC ligge i bilen kan jeg godt se pointen i.

PeterE
PeterE Dec 14 '18

Vær opmærksom på at EONs oprindelig tilbud inkluderede ladeboksen uden beregning - der bliver nok så meget kamp om nye markedsandele at den deal kunne komme igen. Det er vel værd at spørge dem og Clever...

Forummets indlæg er redigeret af PeterE Dec 14 '18
mbk
mbk Dec 14 '18
Quote from MOS
Citat fra mbk

Jeg vil klart anbefale en dedikeret sikringsgruppe til bilens ladestik. Så slipper du for at spekulere over, om bilen kan lade med fuld skrald samtidig med andre forbrugere.

Det med at kunne lade UMC ligge i bilen kan jeg godt se pointen i.

Den får helt sikkert sin egen sikringsgruppe, vil se om jeg kan finde en kombianlæg med indbygget HPFI, så den ikke tager resten af huset hvis der kommer vand i stikket. Nu kan Model 3 nok 'kun' lade med 3x16A, mens nyere S/X har onboard 3x24A. Nu er jeg lidt automationsnørd i forvejen, så hvis laderen understøtter 24A kunne jeg godt finde på at gå tæt på ved at overvåge strømmen til huset for ikke at brænde mastesikringerne. Jeg har ikke kæmpe forbrugere, men hårtører, elkoger, ovn, vaskemaskine og tørretrumler kunne jo principielt godt være igang samtidigt med at bilen lader med 3x16A, selvom det er ret nemt at sætte bilen til at lade om natten hvor resten ikke kører.

Du har ret i at jeg sikkert godt kunne slippe afsted med 1x16A mormorladning og i hvert fald 3x16A stik+UMC, men jeg vil sætte pris på lige at kunne lade en besøgendes bil op mens de er på besøg.

jramskov
jramskov Dec 14 '18

@mbk: Enig. I langt de fleste tilfælde vil jeg/vi fint kunne nøjes med langsommere opladning, men der vil sandsynligvis være tilfælde hvor hurtigere ladning vil være rigtig rart at have og der vil jeg ærge mig rigtig meget over at sparet. Dvs. medmindre det er uforholdsvist meget dyrere, vil jeg helt sikkert gå efter den hurtigst mulige lademulighed derhjemme.

MOS
MOS Dec 14 '18
Citat fra mbk

Den får helt sikkert sin egen sikringsgruppe, vil se om jeg kan finde en kombianlæg med indbygget HPFI, så den ikke tager resten af huset hvis der kommer vand i stikket. Nu kan Model 3 nok 'kun' lade med 3x16A, mens nyere S/X har onboard 3x24A. Nu er jeg lidt automationsnørd i forvejen, så hvis laderen understøtter 24A kunne jeg godt finde på at gå tæt på ved at overvåge strømmen til huset for ikke at brænde mastesikringerne. Jeg har ikke kæmpe forbrugere, men hårtører, elkoger, ovn, vaskemaskine og tørretrumler kunne jo principielt godt være igang samtidigt med at bilen lader med 3x16A, selvom det er ret nemt at sætte bilen til at lade om natten hvor resten ikke kører.

Jeg tror ikke, at Model 3 understøtter 24 A, så glem det. Det er max. 3x16 A. I øvrigt kan de fleste ladebokse også kun klare op til 16 A. Jeg tænker ikke, det er pengene eller bøvlet værd at gå højere op, da 3x16 A burde være rigeligt. Det fungerer upåklageligt hjemme hos mig - også selvom jeg bruger komfur, ovn, opvaskemaskine osv. Dog vil den af en eller anden grund kun lade med 3x15 A. Jeg har opgivet at finde ud af hvorfor; forskellen er da også nærmest ubetydelig.

Du har ret i at jeg sikkert godt kunne slippe afsted med 1x16A mormorladning og i hvert fald 3x16A stik+UMC, men jeg vil sætte pris på lige at kunne lade en besøgendes bil op mens de er på besøg.

Mormorladning er en "almindelig stikkontakt med jord", altså max. 13 A. Her bør man ikke lade kontinuert med mere end 10 A, da længere tids belastning med max. strøm kan risikere at brænde installationen af, specielt hvis det er en gammel elinstallation. Mormorladning er en nødløsning. Har dog selv brugt det med en forlængerledning hængende ud igennem soveværelsesvinduet i et par måneder, inden jeg fik installeret min ladeboks. Det fungerede, men det er lige i underkanten, når man pendler 2x65 km til/fra arbejde. Og så var der altid pivkoldt i soveværelset (det var i vintermånederne!).

Det jeg mente, var et dedikeret industristik (blåt 1x16 A). Her kan man roligt lade kontinuert med 16 A. Jeg tror, det vil kunne opfylde dit behov 98-99% af dagene, da det vil kunne levere en halv opladning i løbet af natten. De få gange om året, hvor du får brug for at køre langt to dage i træk, kan man supplere med SuC på vejen.

Men ja, 3x16 A er da bedre og en ladeboks med påmonteret kabel og stik er da mere bekvemt end at skulle fumle med UMC. Der er også et konstant tomgangstab på ca. 500 W ved ladning, så 3,7 kW ladning giver kun godt 3 kW ned på batteriet. 11 kW ladning giver ca. 10,5 kW ned på batteriet. 3-faset opladning med højere effekt i kortere tid giver derfor bedre udnyttelse af energien.

Forummets indlæg er redigeret af MOS Dec 14 '18
mbk
mbk Dec 14 '18

@MOS 

Jeg kunne stadig godt finde på at forberede til 3x24A, der er ingen skade i det anden lidt højere pris for kabel men tilgengæld sparet lidt på ledetab. 

Forummets indlæg er redigeret af mbk Dec 14 '18
P85DK
P85DK Dec 14 '18

@mbk - skift sikringen uden i vejen til 63A og så er du flyvende med 3x32a, så kan du også tilbyde ordentlig ladning til de S'ere som kommer forbi med en dobbelt lader

mbk
mbk Dec 14 '18

@P85DK 

Ja, det er nemt nok at gøre, men kan være man bliver lidt uvenner med elselskabet. Skal de selv gøre det er det ret pebret.

Jeg ved ærligt ikke hvor store sikringerne er i dag, må hellere få det tjekket.

TorbenS
TorbenS Dec 14 '18

Det koster 1.250 kr. for hver ampere sikringen bliver større !

edge
edge Dec 14 '18
Citat fra jramskov
Citat fra PeterE
Citat fra jramskov
Citat fra Nostromo Tror næppe der bliver et pladsproblem de leveres jo ikke med fri SUC så dem der køber model3 har helt sikkert et eon eller clever abo.

Det vil helt sikkert sætte en dæmper på det, men ladehastighed tror jeg er en væsentlig parameter. Hvis jeg har valget mellem at betale lidt for lade 20 minutter ved en Super Charger eller lade en time "gratis" ved f.eks. en EON lader, så vil jeg 99% af tiden vælge Super Charger.

Det kan naturligvis ændre sig hvis/når EON kommer med stationer der kan lade lige så hurtigt som Teslas.

Det mente jeg også, indtil virkeligheden ramte mig - det er meget, meget mere praktisk at lade på en EON stander i de 2-3 timer man er ude og holde et møde eller ude og spise eller besøger familien etc etc etc end at sidde i 30 minutter (og glo eller spise dårlige burgere) på en SuC. Men det er bare mig. Hastighed vs spildtid.

Det giver god mening og helt klart den bedste løsning når det er muligt, men jeg tænker det langt fra altid er muligt selvom der hele tiden kommer flere ladestationer?

Jeg tænkte mere på, hvis jeg skal på en længere tur og har behov for at lade undervejs, så vil jeg til enhver tid vælge den hurtigste lader (indtil videre SC), selvom der ved siden af er en langsommere lader der er gratis for mig. 

Det der i begyndelsen var et problem på SC handlede ikke om SC vs. langsom Eon/Clever destinationsladning. Det handlede om at lade på SC i stedet for at lade hjemme. Hjemme kostede penge mens SC var gratis. Derfor ville folk gerne tilbringe lang tid på en SC for at spare 100 kr. på hjemmeladning. Fuldstændig ligesom ICE-bilister hellere end gerne kører en kæmpe omvej for at tanke benzin 25 øre billigere per liter. All Inclusive har hjulpet gevaldigt på det problem. Men hvis Model 3 kommer med gratis  SC i 6 mdr. er der utvivlsomt mange der gerne vil spare et abonnement i de måneder for i stedet at kunne få gratis strøm på en SC.

edge
edge Dec 14 '18
Citat fra TorbenS

Det koster 1.250 kr. for hver ampere sikringen bliver større !

Ja - jeg opgraderede mastesikringen fra 25 til 50 ampere for to år siden, og det kostede 31.875 kr. Det gør at jeg kan lade med 3x32 A uden at bekymre mig om husstandens øvrige forbrug, og det er super dejligt at kunne lade lidt hurtigere hjemme. Men selvfølgelig en overflødig udgift hvis man aldrig har brug for det. 

P85DK
P85DK Dec 14 '18

enig - vi nyder også vores 22kW ladning hjemme i garagen

CanEl
CanEl Dec 14 '18

Citat fra P85DK

@mbk - skift sikringen uden i vejen til 63A og så er du flyvende med 3x32a, så kan du også tilbyde ordentlig ladning til de S'ere som kommer forbi med en dobbelt lader

det er muligt at skifte sikringen selv.
men - elmåleren raporterer hvert kvarter om dit forbrug og dit max forbrug.
så du kommer nok til at betale alligevel !! 

mbk
mbk Dec 14 '18

@canel 

Jeg har ikke nogen intension om at gøre det, men ærligt tror jeg ikke de har noget overvågning af særlig karakter.

P85DK
P85DK Dec 14 '18

@canel - der er vel også det lille spørgsmål om stikledningen er dimensioneret til de ampere. Jeg ved da at vores stikledning er noget kraftigere end naboens, men ikke helt så kraftige som forsyningsledningen med 300A

Forummets indlæg er redigeret af P85DK Dec 14 '18
mbk
mbk Dec 15 '18

De fleste stikledninger er vist 6mm2 eller 10mm2, så er vi oppe i 35A - 63A også afhængig af om kablet er i jorden eller i isolering osv. Der vil altid være lokale forhold som skal overvejes. De 25A er heller ikke en hård grænse med en smelte sikring, den skal vist først smelte over når den har været på 28A i et par timer, afh af hvilken sikring det er osv. 

CanEl
CanEl Dec 15 '18

stikledningen skal min. være 6mm2.

nogle steder forlanges min. 10mm2 af elleverandøren.

vi lægger ofte 10mm2 ned til kunden, men hvis der er langt fra vej til eltavle, skal vi måske op i 16mm2, p.g.a. spændingsfald i kablet. der må max være 3% tab.

6mm2 = 35A

10mm2 = 50A

16mm2 = 63A

dette er max værdier, og mange steder bliver der sat en mindre sikring i, som en tarifsikr. = max forbrug, ellers køb mere.

sikringen i kabelskabet kan belastes mere end mærkestrøm i lang tid, dog afhængig af type.

diazed kan kun belastes lidt mere, og bruges i ældre skabe.

gafelsikr kan belastes meget i lang tid, og bruges i nye skabe.

MBK: du bliver overvåget, hvis du har fjernaflæsning.

det bliver logget for hvert kvarter på central server. hvis der er noget unaturligt, bliver det trukket ud til eftersyn.

mbk
mbk Dec 15 '18

@canel 

Jeg er med på det bliver logget, jeg er bare usikker på hvor meget jeg tror der bliver analyseret på den enkelte bruger, jeg kender til installationer (ikke hos mig) der har solceller som ikke er registreret, det bliver ikke skredet ind selv med fortegnsskift på strømmen, så at en installation peaker lidt højere end andre tror jeg heller ikke der bliver skredet ind overfor. Når det er sagt har jeg ikke lyst til at fuske med mine sikringer. 

Forummets indlæg er redigeret af mbk Dec 15 '18
Sider: « 1 2 3 »