Den får helt sikkert sin egen sikringsgruppe, vil se om jeg kan finde en kombianlæg med indbygget HPFI, så den ikke tager resten af huset hvis der kommer vand i stikket. Nu kan Model 3 nok 'kun' lade med 3x16A, mens nyere S/X har onboard 3x24A. Nu er jeg lidt automationsnørd i forvejen, så hvis laderen understøtter 24A kunne jeg godt finde på at gå tæt på ved at overvåge strømmen til huset for ikke at brænde mastesikringerne. Jeg har ikke kæmpe forbrugere, men hårtører, elkoger, ovn, vaskemaskine og tørretrumler kunne jo principielt godt være igang samtidigt med at bilen lader med 3x16A, selvom det er ret nemt at sætte bilen til at lade om natten hvor resten ikke kører.
Jeg tror ikke, at Model 3 understøtter 24 A, så glem det. Det er max. 3x16 A. I øvrigt kan de fleste ladebokse også kun klare op til 16 A. Jeg tænker ikke, det er pengene eller bøvlet værd at gå højere op, da 3x16 A burde være rigeligt. Det fungerer upåklageligt hjemme hos mig - også selvom jeg bruger komfur, ovn, opvaskemaskine osv. Dog vil den af en eller anden grund kun lade med 3x15 A. Jeg har opgivet at finde ud af hvorfor; forskellen er da også nærmest ubetydelig.
Du har ret i at jeg sikkert godt kunne slippe afsted med 1x16A mormorladning og i hvert fald 3x16A stik+UMC, men jeg vil sætte pris på lige at kunne lade en besøgendes bil op mens de er på besøg.
Mormorladning er en "almindelig stikkontakt med jord", altså max. 13 A. Her bør man ikke lade kontinuert med mere end 10 A, da længere tids belastning med max. strøm kan risikere at brænde installationen af, specielt hvis det er en gammel elinstallation. Mormorladning er en nødløsning. Har dog selv brugt det med en forlængerledning hængende ud igennem soveværelsesvinduet i et par måneder, inden jeg fik installeret min ladeboks. Det fungerede, men det er lige i underkanten, når man pendler 2x65 km til/fra arbejde. Og så var der altid pivkoldt i soveværelset (det var i vintermånederne!).
Det jeg mente, var et dedikeret industristik (blåt 1x16 A). Her kan man roligt lade kontinuert med 16 A. Jeg tror, det vil kunne opfylde dit behov 98-99% af dagene, da det vil kunne levere en halv opladning i løbet af natten. De få gange om året, hvor du får brug for at køre langt to dage i træk, kan man supplere med SuC på vejen.
Men ja, 3x16 A er da bedre og en ladeboks med påmonteret kabel og stik er da mere bekvemt end at skulle fumle med UMC. Der er også et konstant tomgangstab på ca. 500 W ved ladning, så 3,7 kW ladning giver kun godt 3 kW ned på batteriet. 11 kW ladning giver ca. 10,5 kW ned på batteriet. 3-faset opladning med højere effekt i kortere tid giver derfor bedre udnyttelse af energien.