Loading...
dk

Tesla Supercharger og reel og ordentlig forbrugeroplysning | Tesla Forum

UffeL
UffeL Dec 13 '18

Ladetid er en væsentlig parameter ved en elbil. Jeg kan forstå, at Tesla har sat en begrænsning i antallet af Supercharger-hurtigladninger ind for at beskytte batteriet. Jeg har et par spørgsmål om Teslas hurtigladning:
A. Oplyser Tesla nye kunder om, at bilen kun kan oplades hurtigt på Supercarger et vist antal gange, hvorefter ladehastigheden nedsættes væsentligt?
B. Hvordan kan en køber til en brugt Tesla se, om bilen stadig er en "hurtiglader", eller om den er blevet til en "langsomlader"?
C. Hvordan kan en Tesla-ejer se eller få oplyst, hvor langt bilen er fra at blive en "langsomlader"?
D. Når en Tesla er blevet kategoriseret som "langsomlader", vil det så gælde for resten at batteriets levetid?
DeaconWP har et supergodt og informativt indlæg, der er indsat "sticky" øverst, men han kommer ikke ind på Teslas reduktion af ladehastigheden.

KimT
KimT Dec 13 '18
Det er kun Tesla der har adgang til denne type oplysninger - med mindre bilen er hacket/root'et Men mener faktisk kun det med nedsat ladehastighed gælder for 90kWh batteriet, og i sidste ende skulle det kun være få minutter det drejer sig om i forskel.
MOS
MOS Dec 13 '18

A. Nej.

B. Det kan man ikke umiddelbart se. Man kan evt. prøve på en SuC, hvor hurtigt den kan lade. Men det kræver selvfølgelig, at man er først på et ladepar, at SoC er lav, at batteritemperaturen er tilpas høj osv.

C. Det kan man formentlig ikke.

D. Formentlig, ja.

mbk
mbk Dec 13 '18

Tesla Bjørn har en video hvor han sammenligner med og uden begrænsning, forskellen er kun nogle enkelte minutter, Bjørn kører rigtigt meget, mere end de fleste gider, så det er nok en lidt begrænset mængde mennesker der vil se begrænsningen og begrænsningen er altså ikke super hård. 

ODE90D
ODE90D Dec 13 '18

Jeg var en af de første til at blive ramt af denne begrænsning af ladehastigheden på SuC med min 90D, og på trods af jeg er kæmpe Tesla fan er det noget der gør mig temmelig utilfreds. Kun Elons formynderiske "over 150 med AP aktiveret" straf kan gøre mig mere frustreret.

Det bliver nemlig kun værre med tiden. Ikke alene reduceres max til ca 94 kW, men den tid den lader med max bliver kortere of kortere. Med andre ord ændrer de ladekurven til ulempe for mig, og så går degenereringen af batteriet tilmed hurtigere end ved 85erne. 

Når man lader dagligt på SuC er det mange timer om året der spildes, og jeg valgte jo netop en 90 fremfor en 85 for at undgå at skulle bruge mere tid end højst nødvendigt ved SuC. Tesla oplyste intet om dette  da jeg købte bilen (de vidste det heller ikke dengang), men har efter vedholdende pres indrømmet at de nu gør det af hensyn til batteriet, da de kan se der ellers vil komme problemer. Jeg tænker det er deres måde at slippe for problemer i batteriets garantiperiode.

Hvis der er nogen som får kendskab til en fælles front mod Tesla på dette er jeg med. Den batterikemi, der blev brugt til de tidlige 90'ere er tydeligvis så ringe, at bilen ikke kan levere i henhold til de specifikationer den blev solgt med (der blev brugt ladekurver i salgsmaterialet), og hvornår stopper det?

Og for at komme nogle af jer i forkøbet: Min 90D fra 12.2015 har rundet 225.000 km, og jeg pendler mellem 300-400 km de fleste dage i ugen. Kører altid hjemmefra med et 90-100% fyldt batteri og rammer hjemmet igen med under 20% - så jeg er ikke en "snylter" når jeg Supercharger nærmest dagligt..

Forummets indlæg er redigeret af ODE90D Dec 13 '18
ElPeter
ElPeter Dec 14 '18

Mig bekendt er det udelukkende S/X med 90 batteriet der er berørt af nedsættelse af ladehastigheden. Jeg har også læst at de tidligere 90'ere havde nogle problermer med batterierne som Tesla senere har fået mere styr på.

MOS
MOS Dec 14 '18

@AlphaTrader

Kan du komme med nogle eksempler på, hvor mange kW den lader med ved forskellige SoC? F.eks. ved 10, 20, 30, 40, 50% SoC... Det er lidt nemmere at vurdere nogle konkrete tal.

ODE90D
ODE90D Dec 14 '18

@Alpha Trader: Du kan eventuelt bruge dette ark til formålet:  
https://docs.google.com/...jkA/edit?usp=sharing

Der er flere der har registreret i arket, men sidste gang er efterhånden nogen tid siden. Jeg vil gøre det igen inden længe (når jeg får min bil tilbage fra værkstedet, hvor jeg får skiftet både batterivarmer og en af pumperne, som var gået i stykker)

Der er iøvrigt også denne gamle tråd hvor der skrives meget om netop dette emne : http://www.teslaforum.dk/forum/topic/4872?page=1#post-75993 og denne artikel på electrek https://electrek.co/...peed-number-charges/

 

Forummets indlæg er redigeret af ODE90D Dec 14 '18
MOS
MOS Dec 14 '18
@AlphaTrader Og husk, at batteriet skal være helt varmt. Jeg har bemærket, at man skal køre temmelig langt her i kulden, før det er driftvarmt. Selv når de gule streger nederst i powermeteret lige et forsvundet, vil den ikke helt lade med fuld effekt.
Forummets indlæg er redigeret af MOS Dec 14 '18
KimT
KimT Dec 14 '18

Når vi besøger familie i Gråsten om vinteren, så er køreturen om søndagen fra Gråsten til Rødekro 20min - 5km landevej, 25km motorvej ikke nok til at varme batteriet helt op.

Men skal da prøve engang at køre med navigation. I en af de sidste videoer hvor Tesla Bjørn snakker om at batteriet i i-pace, Hyundai og Kia har problemer med at blive driftsvarm i vinterkulden, snakker han om et rygte der siger at hvis bilen ved den navigere til en SuC skrues der ekstra op for varmen.

Gustavsfar
Gustavsfar Dec 14 '18

Min erfaring med S85 og SuC ladning er at det er væsentligt hvor lav soc er når når man lader på SuC. Desto lavere soc desto større effekt også i kulden. 5-10% soc giver generelt en højere effekt en eksempelvis +15%.

TorbenS
TorbenS Dec 15 '18

Med min 90D fra nov. 2015 med 81.000 km  har jeg samme lavere ladehastighed som ODE90D.

Jeg supercharger kun på langtur.
Har lige været til service hos Tesla Aarhus hvor jeg nævnte problemet.
Da jeg fik den igen sagde de at den var testet på værkstedet til en ladehastighed på 97 kW.

Det er en hvid løgn, for jeg ladet under alle mulige optimale temperaturer bla i Frankrig.
Den kan kun komme op på 97 kW hvis varmen (6 kW) også kører fuld fart og det kan jo ikke tælles med.
Jeg vil snarest lave en ladetest og sætte ind i det nævnte regneark.

Er der nogen som ved om batteri ver. 3 er bedre ?
Jeg har ver. 1

Forummets indlæg er redigeret af TorbenS Dec 15 '18
ErikBH
ErikBH Dec 16 '18

@TorbenS - er der ikke noget med at 90kWh batterierne lader med lavere maks, tilgengæld bliver den højt oppe i kW i længere tid end 85?

vh, ErikBH

ODE90D
ODE90D Dec 16 '18
@ErikBH: sådan var det engang, hvilket dog ikke var til meget hjælp når man bare skulle lade en slat for at komme helt hjem. Ladekurven ændrer sig dog ret ofte og det bliver kortere og kortere tid man lader med max på omkring 94/95 kW. Pointen er at Tesla forsøger at kompensere for det fejlslagne eksperiment som første generation af 90 kWh batterierne reelt var ved at skrue ned for ladestyrken , og derved minimere risikoen for garantisager.. Os der betalte en pæn sum ekstra for længere rækkevidde bruger nu længere tid ved superchargeren, og må tilmed se vores rækkevidde blive overgået af 85 modellere, da degraderingen også går hurtigere pp 90’erne. Kort og godt er vi ret utilfredse.
Forummets indlæg er redigeret af ODE90D Dec 16 '18
TorbenS
TorbenS Dec 16 '18
<p>@ErikBH, jo det skulle være rigtigt således at der kun skulle være nogle få minutters forskel på en 10-80% opladning.Men det er ikke ret tit jeg lader sådan. Jeg lader noget mindre på som Tesla anbefaler og så videre. Men den S85 som ankom samtidig som mig, han kører igen før mig da han har fået mere strøm på.</p>

<p>Hvornår er det "SuperCharging" ?  Ved 115 kW - 110 kW - 100 kW eller er 90 kW også SuperCharging ?</p>

<p>jeg nærmer mig jo gevaldig hurtig ChaDeMo ladehastighed...</p>
Forummets indlæg er redigeret af TorbenS Dec 16 '18