Loading...
dk

AWD, Dual Engine - behov for vinterdæk? | Tesla Forum

sorenfriis
sorenfriis Jan 2
Citat fra ABCCC Hej Søren

Originale hjul kan kun købes hos Tesla, men der er en del der sælger uoriginale hjul til model S og X, så det kommer helt sikkert også til model 3. TMPS sensoren købes typisk hos Tesla af din fælg/dækleverandør - den passer i de fælge der købes til bilen. Jeg vil tro at Autoskadestuen og Hinnerup Autoservice (to dedikerede Tesla værksteder) har et godt tilbud på alternative løsninger lige om lidt...
/Anders

Tak!

ABCCC
ABCCC Jan 2
Fandt lige en side fra USA - prisen på fælge inkl TPMS starter ved ca 1.500 USD

https://tsportline.com/...mp;mc_eid=cfcf2658da

/Anders
MOS
MOS Jan 2

@sorenfriis

Et forslag er at starte med at køre på de originale helårsdæk. Så kan du danne dig et indtryk af, hvor gode eller dårlige de er. Hvis du er utilfreds med dem eller når de er slidt ned, kan du overveje at skifte til dedikerede sommer- eller vinterdæk, afhængigt af hvilken årstid det er. Når årstiden så skifter og du skal have skiftet dæk til den nye årstid, så kan det være et godt tidspunkt at købe nye fælge og få monteret de nye dæk på disse. Så har du et sæt sommerhjul og et sæt vinterhjul. Og du har udskudt udgiften til køb af dæk og fælge længst muligt. Til den tid er der måske også større udvalg.

selsoe
selsoe Jan 3

Bliver Model 3 leveret med helårsdæk? Håber lidt på at kunne udskyde udgiften til vinterhjul til efteråret. Hvis den kommer med sommerdæk er det måske lidt risky at køre med i feburar/marts.

P85DK
P85DK Jan 3

Helårsdæk på alle andre end Performance versionen som bliver leveret med 20" sommerdæk

PeterE
PeterE Jan 3
Citat fra selsoe

Bliver Model 3 leveret med helårsdæk? Håber lidt på at kunne udskyde udgiften til vinterhjul til efteråret. Hvis den kommer med sommerdæk er det måske lidt risky at køre med i feburar/marts.

Helårsdæk har altid været et kompromis, og vil altid være et kompromis. Hvis det ikke bliver rigtigt koldt, så er de fine. Hvis der ikke kommer sne, så er de fine. Men glem alt om at køre på vinterferie eller lign på helårsdæk. Det bedste råd er vel at købe originale vinterhjul fra Tesla sammen med bilen, og få det finansieret sammen med bilen i billånet. 

Forummets indlæg er redigeret af PeterE Jan 3
selsoe
selsoe Jan 3

Citat fra PeterE
Citat fra selsoe

Helårsdæk har altid været et kompromis, og vil altid være et kompromis. Hvis det ikke bliver rigtigt koldt, så er de fine. Hvis der ikke kommer sne, så er de fine. Men glem alt om at køre på vinterferie eller lign på helårsdæk. Det bedste råd er vel at købe originale vinterhjul fra Tesla sammen med bilen, og få det finansieret sammen med bilen i billånet. 

Jeg har heller ikke haft så meget fidus til helårsdæk førhen, men når nu de bliver leveret med, kan man ligesågodt køre dem ud og så skifte til sæsondæk når de er slidt ned. Men nej, de egner sig nok ikke til skiferien.

SuneH
SuneH Jan 3

Min model S 70 RWD blev leveret på helårsdæk d. 19. nov. 2015. Der havde jeg allerede en aftale med Autoskadestuen om at få vinterdæk monteret ugen efter. Men d. 21. nov. - mens jeg stadig havde helårsdæk på - blev jeg overrasket over en voldsom snestorm på vej hjem fra Kbh til Roskilde. Der faldt op mod 50 cm sne den aften, Holbækmotorvejen var lukket med fastkørte biler mm. Og jeg var nybagt Tesla ejer og pinligt bevidst om at jeg kørte på helårsdæk i en baghjulstrukket bil med 300+ HK. Men det lykkedes mig at navigere helskindet hjem - på vejen kom jeg bl.a. forbi en fastkørt sneplov på Københavnsvej i Roskilde.

Så: Teslaerne står exceptionelt godt fast selv med helårsdæk. 

Jeg anvender fortsat helårsdækkene som "sommerdæk" og kører på mine vinterdæk om vinteren. Så mit bud er: giv dem en chance. De er altså ikke helt ringe. Og så kan du jo købe rigtige vinterdæk til næste vinter og så bruge de helårsdæk du får nu som sommerdæk efterfølgende.

RuneR
RuneR Jan 3
Synes jeg læste et sted, at model 3 deler fælg specs sammen med bla Nissan Qashqai? Kan være men kan finde et par fælge som vinter futter hen over sommeren. De er nok lidt billigere end Teslas, men om jeg kan leve med udseende må jeg se på. 

Min plan er at køre med helårsdæk fra en start og finde et sæt til næste vinter skift. 
PeterE
PeterE Jan 3
Er det ikke synd at sætte et par grimme vinterhjul på så flot en ny bil? Jeg synes det, og mine egne vinterhjul ser sådan her ud. 

Og ja, autopark er også rar :)

SuneH
SuneH Jan 3

Mine vinterhjul er Rial Lugano. Turbine-agtige. Meget pæne, synes jeg.

sorenfriis
sorenfriis Jan 3
Citat fra SuneH

Min model S 70 RWD blev leveret på helårsdæk d. 19. nov. 2015. Der havde jeg allerede en aftale med Autoskadestuen om at få vinterdæk monteret ugen efter. Men d. 21. nov. - mens jeg stadig havde helårsdæk på - blev jeg overrasket over en voldsom snestorm på vej hjem fra Kbh til Roskilde. Der faldt op mod 50 cm sne den aften, Holbækmotorvejen var lukket med fastkørte biler mm. Og jeg var nybagt Tesla ejer og pinligt bevidst om at jeg kørte på helårsdæk i en baghjulstrukket bil med 300+ HK. Men det lykkedes mig at navigere helskindet hjem - på vejen kom jeg bl.a. forbi en fastkørt sneplov på Københavnsvej i Roskilde.

Så: Teslaerne står exceptionelt godt fast selv med helårsdæk. 

Jeg anvender fortsat helårsdækkene som "sommerdæk" og kører på mine vinterdæk om vinteren. Så mit bud er: giv dem en chance. De er altså ikke helt ringe. Og så kan du jo købe rigtige vinterdæk til næste vinter og så bruge de helårsdæk du får nu som sommerdæk efterfølgende.

Det er godt at høre. Jeg tror, det bliver det, jeg gør. "Leve med" de medfølgende vinterhjul på 19" Sport fælge, og bruge dem som sommerhjul også, og så investere i vinterdæk+fælge, til efteråret.

ThomasG
ThomasG Jan 7
OBS: Har læst på diverse fora at performance modellen har nogle specielle hjul, og derfor ikke kan benytte fx Tesla egne 18" eller 19" som kommer til ikke-performance modellerne. Se fx https://model3ownersclub.com/...-brake-upgrade.8527/;

Kan dog se at man kan købe specielle aftermarket hjul til performance modellerne hos fx https://tsportline.com/...riant=18875944632438. Men, de sendes fra USA så der tillægges told og moms. 

Gad vide hvad originale 20" vinterhjul kommer til at koste hos Tesla DK - nok ikke peanuts. Synes jeg så dem til 4000 USD hos Tesla US. 

Håber der kommer et udvalg af aftermarket hjul i DK når bilerne begynder at komme på gaden...
Forummets indlæg er redigeret af ThomasG Jan 7
P85DK
P85DK Jan 7

@ThomasG - hvis det er den post som du refererer til der er årsag til at du mener den ikke kan køre på 18" eller 19" så er det tydeligt at de ikke har valgt deres uoriginale fælge med særlig stor omhug.

Når du køber fælge, så skal du bla. kigge på ting hulmønster, indpresningsdybde, centerhul diameter og om fælgen kan komme ind over bremsekaliperen. Det virker som om de bare har prøvet at sætte et par fælge på som de har haft i forvejen.

mbk
mbk Jan 7

Som P85DK siger, AWD hjælper dig måske op ad bakken, men ikke ned igen:

https://www.youtube.com/watch?v=VVTLylqvaa8&feature=youtu.be

Citat:

"Snow tires might have saved the day here. I was on the Goodyear All Season tires with foam in them."

https://www.reddit.com/r/teslamotors/comments/7oegqm/psa_awd_helps_you_go_uphill_but_not_down/

Forummets indlæg er redigeret af mbk Jan 7
mbk
mbk Jan 7

@ThomasG, P85DK

De kan have andre bremser på performance der kræver større fælge. Her er aftermarket løsning med større skiver:

https://insideevs.com/watch-tesla-model-3-big-brakes/

P85DK
P85DK Jan 8

@mbk - jep, det er det jeg skriver. I linket som ThomasG skriver om, der skriver de at de mener center diameteren er anderledes pga en anden bremseskive

Hold kæft en idiot der kører ned af den bakke i det klip ... :-)

Forummets indlæg er redigeret af P85DK Jan 8
ThomasG
ThomasG Jan 8

Fandt lige dette på et andet fora i fht. det med center-diameteren: " in addition to the main hub that protrudes 64.1mm, there's a 3mm lip right at the rotor hat that will not allow the wheel to sit flush unless it's machined similar to the 20" stock wheel. Apparently this applies to ONLY the Model 3 Performance with performance upgrade package." 

https://teslamotorsclub.com/tmc/threads/aftermarket-wheels-on-awd-performance-model-with-performance-upgrade.128491/

Citat fra P85DK

@mbk - jep, det er det jeg skriver. I linket som ThomasG skriver om, der skriver de at de mener center diameteren er anderledes pga en anden bremseskive

Hold kæft en idiot der kører ned af den bakke i det klip ... :-)

ThomasG
ThomasG Jan 18

Er lige blevet ringet op af Tesla i fbm. bekræftelse af min bestilling. De kunne ved samme lejlighed oplyse, at man kan tilkøbe et sæt ekstra 20" vinterhjul til 30.000 kr. Jeg har bestilt Performance-modellen, som desværre (!!!) ikke er kompatibel med deres originale 18" eller 19" hjul - eller standard aftermarket hjul for den sags skyld (se forklaring i mit tidligere indlæg ovenfor). Umiddelbart synes jeg at 30.000 kr. for et sæt hjul er vanvittigt mange penge (plejer at købe aftermarket for ca. halvdelen). Men, kan se at de koster 4.000 USD i US (https://shop.tesla.com/us/en/product/vehicle-accessories/model-3-20_-sport-wheel-and-winter-tire-package.html), så den danske pris er jo ikke helt skæv. I andre indlæg kan jeg også se, at aftermarket alternativer også ender på omkring de 30, f.eks. fra Tsportline (https://tsportline.com). Så, måske er Tesla's tilbud måske ikke så ringe endda? Er der nogen som har fundet nogle billigere alternativer til vinterhjul til Performance-modellen?

Sider: « 1 2