Loading...
dk

Clever abb. 2 biler | Tesla Forum

MOS
MOS Jan 19 '19

@migselv

Al respekt for, at du kan finde ud af at lave sådan noget smart elektronik selv! Men det ville da være nemmere, hvis man bare kunne få en ladeboks med flere udtag og hvor elektronikken til at styre det hele er indbygget. I fremtiden kommer der nok flere og flere familier med både 2 og 3 (eller flere?) elbiler, så mon ikke der kommer et marked for det? Måske kunne man ligefrem lave en slags 4-dobbelt stikdåse til Type-2 stik og hvis det ikke er nok, så kan man sætte et 4-dobbelt stik i hvert af de 4 udtag, så man har 16 udtag i alt. Og så man i princippet kan forgrene i det uendelige efter behov. Det vil naturligvis nedsætte ladeeffekten betydeligt, hvis alle lader på én gang, men mon ikke det i princippet vil kunne gøres?

mbk
mbk Jan 19 '19

@MOS 

Jeg mener Teslas wall charger har funktionen indbygget, det er jo fint hvis man f. Eks har 4 ladere ved 4 parkeringspladser der deler en stikledning på måske 3x 32A. 

MOS
MOS Jan 19 '19

@mkb

Det er vist rigtigt nok. Men man skal så stadig have 4 Tesla ladebokse. Det ville være smart, hvis man kunne nøjes med 1 ladeboks og så bare sætte flere ladekabler og evt. forgreninger til på en nem måde.

mbk
mbk Jan 19 '19

@MOS 

Jeg ser ikke den store fordel i en boks med flere kabler, bedre at få styktallet op og produktprisen ned, der skal alligevel et relæ, elektronik til at registrere forbrug og kabel per bil. 

MOS
MOS Jan 19 '19

@mbk

Mht. elektronik til at registrere forbrug: Er det overhovedet nødvendigt? Og skal det absolut sidde i ladeboksen? Og skal der absolut være mulighed for at registrere forbrug for hver enkelt bil for sig? I en almindelig husholdning er det vel hip som hap, hvor meget der bliver brugt til den enkelte bil. Det er totalforbruget, der er interessant.

CanEl
CanEl Jan 19 '19
Der er ikke en nem måde at koble flere til.
Den elektronikbox der henvist til er den der snakker med bilen, tjekker jodforbindelsen og regulerer ladestrømmen mm.
Med flere udtag skal der en box til hvert udtag, da de ikke nødvendigvis lader ens, skal de reguleres hver for sig.
måling af forbrug (elmåler) er et modul for sig selv og er ikke nødvendigt, men rart.
Men Hvis det er en abb. lederkreds, skal der være måler af hensyn til afregning.
Så hvis der er plads i kassen, er det et extra kontrolmodul og en kontakter, der skal i.
CanEl
CanEl Jan 19 '19

Citat fra MOS

@mkb

Det er vist rigtigt nok. 

det er på en måde det samme der er i UMC.
den skruer ned når spændingen falder for meget, som er det der sker hvis flere deler en forsyning.

migselv
migselv Jan 19 '19
Min løsning baserer sig på en SmartEVSE styreboks som kan kobles sammen meed op til 4 af slagsen og dermed kan servicere op til 4 elbiler samtidig på én linie med load balancing (jeg bruger så bare to stk).
Der findes også en sensorboks som option der måler hvor mange Ampere der bliver trukket fx ved hovedsikringen og så justerer strømmen til bilen ned når man tænder for noget “stort”.
Ud over det skal man selvfølgelig bruge et relais per udtag, et Type 2 udtag eller et kabel med stik. Alt efter hvordan linien er afsikret bør man tilføje noget HPFI samt sikingsautomat. Optionelt kan man også tilføje strømmåler.

Alt dette kan bygges som en standalone oplader der kan tilsluttes på et standard CEE udtag.
For at kunne tilslutte det til fx en E.On box skal man dog være lidt kreativ.

Jeg bruger udelukkende komponenter fra “hylden” som med viden om elektrik nemt kan bygges sammen.

Hvis man vil bruge kvalitetskomponenter bliver det ikke billig og dette er også mere et hoppy end andet som kræver at man har lyst til dette. Gennemsnits Herr og Fru Jensen bør nok købe en færdig løsning.
I løbet af sommeren har jeg bygget et fornuftig ladekabel med disse komponenter der understøtter op til 32 A ladning på 3 faser fra et CEE udtag inkl. strømmåler i en lille 10 elementer sikringsboks inkl kabel med Tesla-chargeport knap. Det hele kostede så meget som en original Tesla UMC, men kan bruges op til 32 A og som også virker i Norge på IT netværk.
mbk
mbk Jan 19 '19

@migselv

Den ser fin ud den SmartEVSE, så mangler man bare DIN enclosure, kontaktor og et Type-2 kabel.

migselv
migselv Jan 19 '19
Til de interesserede er der her nogle billeder fra min EVSE hvor man bla. kan se de brugte komponenter.
I stedet for en strømmåler kan der selvfølgelig også monteres sikringsautomat med HPFI. Ligeledes kan der i stedet for et fastmonteret kabel også bruges et Type 2 udtag med eller uden låsemekanisme.
Til en fast installation kan man med fordel vælge et større sikringsskab.

https://tinyurl.com/ybftazjr
https://tinyurl.com/y8flo6k3
https://tinyurl.com/yaeuk7zu
Sider: « 1 2