Loading...
dk

Opladning hjemme - valgmuligheder? | Tesla Forum

DavidS90D
DavidS90D Jan 4
Også fristet til flat rate, men f.eks med elvarme så er det kun clever der er i spil.
Og lidt skræmt af deres opstartspris for at låne en boks...8000kr.
Det er så inkl. installation, men den stump kabel..!
Andre gode idéer? 30000km/år.
Agon
Agon Jan 4
Citat fra Ice2EV

Det er helt korrekt de kun kan findes med 6 måneders intro tilbud til den pris.

Vi har just på baggrund af oplysninger herfra foraet, shoppet el de sidste 2 perioder til 0 kr i el, men selvfølgelig alle afgifterne.

Det har de sidste 9 måneder kostet 172 øre eller 174 ør pr kWt alt ialt.

Har sat alarm i kalenderen til næste gang jeg skal shoppe.

Hvilke selskaber har du brugt? Jeg får ca. 1,86 kr. som laveste pris. 
KimT
KimT Jan 4

feb-aug havde vi Aura - hvis man klikker på dem står der nu at deres intro tilbud kun gælder hvis man har et årsforbrug under 7.000kWh. Der betalte vi ca. 1,71/kWh.

Pt har vi Eniig som vi betaler 1,68/kWh - den aftale udløber så inden for de næste 2 måneder. Den står ikke engang på listen mere

Bor i Vestdanmark - Silkeborg. Der er forskel på priserne mellem landsdelene.

Men som skrevet - med de elpriser, og 2,31/kWh retur fra E.On gør at jeg kan køre ca. 3.600km/mdr for 8øre/km

Forummets indlæg er redigeret af KimT Jan 4
Ice2EV
Ice2EV Jan 5

Ligesom Kim har vi været hos forskellige.

Var ved Eniig i mange år(før det HEF. Spurgte så om det der Intro. Fordi vi aldrig havde skiftet, så fik vi Intro el i 6 måneder.

Det fik mig til at handle efter 6 måneder, nu er vi ved Modstrøm ligeledes på noget Intro el.

Men jeg venter lige med at klappe i hænderne. Fordi de forskellige selskabet har forskellige afregnings former. Hos Modstrøm afregner vi tilsyneladende forud, hos Eniig afregnede vi bagud. Der er i hvertfald en overlap, hvor Eniig efterfølgende har tilbageført for meget opkrævet.........Tænker jeg lige kigge på års budgettet, når året er slut og ser om det ligger væsentlig under 2017 hvor vi bare var lemming, og fulgte strømmen ;-)

Bor AAL.

Kiefer
Kiefer Jan 5

MOS; Har man elvarme og solcelleanlæg er reglerne vist sådan at man kun kan få afgiftsrefusion for den del af strømmen der ikke allerede er givet ra bat på afgiften på. 

Det vil sige ved elvarme at de første 4000 kWh kan man få afgiftsrefusion på, ikke alle de andre.

Og grunden til at det ikke er via selvangivelsen, er jo, at det oprindeligt blev lavet som en støtteordning til de firmaer der gik og monterede ladestandere rundt om i landet, at de kunne få ca. 1 krone i støtte pr kWh efterfølgende. Man angiver det så via momsangivelsen i stedet. Det er årsagen til at det skal gå igennem et firma. Og jo jeg er ret sikker på, at der i reglerne står at det apparat (ladestander) som strømmen bruges igennem skal være ejet af det firma der bruger strømmen. 

Hvad angår strøm, så har vi også gjort det de sidste 3-4 år, at vi skifter selskab hver 6 måned. for de fleste "normale" elkunder kan det sket ikke svare sig i forhold til besværet, men når man som os bruger er sted mellem 25 og 30.000 kWh om året, så løber besparelsen jo i pænt mange penge.

/Martin

mbk
mbk Jan 9

EOn har pt. noget kampagne henvendt Model 3:

http://www.eon.dk/tesla

579 kr/md og 6.995 i oprettelse.

Måske Clever følger op og der kommer en lille priskrig.

MOS
MOS Jan 9
Citat fra Kiefer

Og grunden til at det ikke er via selvangivelsen, er jo, at det oprindeligt blev lavet som en støtteordning til de firmaer der gik og monterede ladestandere rundt om i landet, at de kunne få ca. 1 krone i støtte pr kWh efterfølgende. Man angiver det så via momsangivelsen i stedet. Det er årsagen til at det skal gå igennem et firma. Og jo jeg er ret sikker på, at der i reglerne står at det apparat (ladestander) som strømmen bruges igennem skal være ejet af det firma der bruger strømmen. 

Udmærket forklaring, men bare fordi det oprindeligt blev lavet sådan, er det jo ikke ensbetydende med, at det i dag er en smart måde at gøre det på. Man burde ændre ordningen og tilpasse den dagens behov, så også private elbilister kan få direkte glæde af den - uden den omvej, det er, at skulle gå igennem et firma.

Eller måske skulle man bare gøre alt el afgiftsfri. Det ville være den logiske og nemmeste løsning, omend der nok bliver en finansieringsudfordring. Her kunne man passende vælte afgiften direkte over på det, der forurener: Fossile brændsler. Således vil både el, varme og drivmidler til transportsektoren dermed i praksis blive belagt med afgifter i det omfang, de er baseret på forurenende kilder. Jeg forestiller mig, at man i praksis lægger en afgift pr. kg CO2 samt en afgift på andre udledninger såsom NOx, SOx, partikler m.m. pr. g udledning. Så kan man justere de enkelte afgifter efter, hvor farlige stofferne er, i hvor høj grad man vil begrænse udledningen af dem og så man får et passende totalt beløb ind i statskassen. Så skal markedsmekanismerne nok sørge for at optimere både klima og forurening på den billigste måde.

jramskov
jramskov Jan 9
Citat fra mbk

Det ville da være fint med en lille priskrig :) Hvis/når vi forhåbentligt snart bestiller en Model 3, kunne jeg godt finde på at vælge den løsning, især med den prisnedsættelse.

Johannelund
Johannelund Jan 9
@mos @klifer, Har nu læst reglerne sådan at har man elvarme er der ingen afgiftreduktion på de første 4000, men derimod resten, da man altid siger at en hustand normalt bruger 4000 til tant og fjas
MOS
MOS Jan 9
Citat fra Johannelund
@mos @klifer, Har nu læst reglerne sådan at har man elvarme er der ingen afgiftreduktion på de første 4000, men derimod resten, da man altid siger at en hustand normalt bruger 4000 til tant og fjas

Men skal det så ikke forstås sådan, at afgiftsreduktionen udover de 4000 kWh regnes for at være brugt til elopvarmning og at man derudover kan få refunderet afgift for op til 4000 kWh til opladning af elbil. Har man brugt mere end 4000 kWh til opladning af elbil er de resterende kWh jo allerede afgiftsfritaget via elvarmereglen.

I praksis måler man ikke, hvor meget der bruges til elopvarmning og hvor meget der bruges til tant og fjas (lys, vaskemaskine, ovn, komfur osv.). Derfor antager man bare et tal på 4000 kWh, som ikke er elvarme.

Jeg er ikke sikker på, at det er sådan, det skal forstås, men det er min tolkning af det.

Forummets indlæg er redigeret af MOS Jan 9
webercarbmann

Fra EON`s hjemmeside:

https:///...-inclusive-home.html

Du betaler for dit E.ON abonnementet én måned forud. Du skal løbende betale for de kWh, du oplader din elbil med derhjemme via ladeboksen til din egen strømleverandør. Hver måned modtager du en opgørelse med modregning af den mængde strøm, du har købt igennem din strømleverandør til opladning af din elbil. Du får udbetalt godtgørelse på i alt kr. 2,31 pr. kWh fordelt på kr. 1,13 i refusion og kr. 1,18 i strømpris pr. kWh. Hvis du har solceller, jordvarme, elvarme el. lign. får du ikke de kr. 1,13 i refusion.

Du kan altså ikke få refunderet afgiften på de første 4000 Kwh.  Vi har gjort det at vi har frasagt os rabatten vi ellers ville have fået på el til jordvarme for at være på EON`s ordning istedet for. Det skal gøres via elselskabet.  Ja, det er et problem at man ikke kan have solceller / elvarme / elbil uden at kunne høste alle fordele uden at blive straffet når man nu er en god grøn dreng... 

Ice2EV
Ice2EV Jan 9

Hvem er det lige der kan nøjes med 4000 kWt i en villa husstand, selvom det er med fjernvarme og efterhånden skiftet de fleste pærer med led eller spare.

Vi ligger da tæt på 6000, og har gjort det de sidste 15 år, på trods af løbende skifte til mindre forbrugende pærer og andre elartikler, såsom A+++++ hvidevarer.

Der er selvfølgelig kommet 4 Ipads, 4 Iphones, 6 bærbare etc til i løbet af de 15 år.

Forummets indlæg er redigeret af Ice2EV Jan 9
mbk
mbk Jan 9

@Ice2EV

Heh, her er det ~3000kWh årligt med flere fjernsyn incl 60" Plasma som kører ret meget, dog mest i weekend, Xeon server der kører 24/7 (dog lille strømbesparende variant), router, switch, flere AP osv. ikke noget ekstremt økonomisering her. 2 Voksne 2 mindre børn. Det der betyder mest er vist om der er nogen hjemme.

Forummets indlæg er redigeret af mbk Jan 9
MOS
MOS Jan 9
Citat fra webercarbmann

Fra EON`s hjemmeside:

Du betaler for dit E.ON abonnementet én måned forud. Du skal løbende betale for de kWh, du oplader din elbil med derhjemme via ladeboksen til din egen strømleverandør. Hver måned modtager du en opgørelse med modregning af den mængde strøm, du har købt igennem din strømleverandør til opladning af din elbil. Du får udbetalt godtgørelse på i alt kr. 2,31 pr. kWh fordelt på kr. 1,13 i refusion og kr. 1,18 i strømpris pr. kWh. Hvis du har solceller, jordvarme, elvarme el. lign. får du ikke de kr. 1,13 i refusion.

Du kan altså ikke få refunderet afgiften på de første 4000 Kwh.  Vi har gjort det at vi har frasagt os rabatten vi ellers ville have fået på el til jordvarme for at være på EON`s ordning istedet for. Det skal gøres via elselskabet.  Ja, det er et problem at man ikke kan have solceller / elvarme / elbil uden at kunne høste alle fordele uden at blive straffet når man nu er en god grøn dreng... 

Det er dybt godnat med de regler! De trænger virkelig til en grundig oprydning, så der er lige vilkår for alle, uanset om man har elvarme, jordvarme, solceller, elbil eller flere af delene. Det kan simpelthen ikke være rigtigt, at man skal straffes for at være grøn!!

webercarbmann
Quote from MOS
Citat fra webercarbmann

Fra EON`s hjemmeside:

Det er dybt godnat med de regler! De trænger virkelig til en grundig oprydning, så der er lige vilkår for alle, uanset om man har elvarme, jordvarme, solceller, elbil eller flere af delene. Det kan simpelthen ikke være rigtigt, at man skal straffes for at være grøn!!

Ja men mest tosser er det at de nuværende regler udløber om under et år og der er ingen der ved  hvad der kommer i stedet for. Vi er nødt til at afkræver politikerne en langsigtet plan for hvad der skal ske på energiområdet så man som privatperson kan planlægge store investeringer. 

Vi planlægger at købe elbil nr. 2 som nok bliver en TM3, men ikke før der er klare linjer i forhold til hvad udgifterne til el kommer til at være. 

Forummets indlæg er redigeret af webercarbmann Jan 9
Kiefer
Kiefer Jan 9

Det mest tossede er vel at de regler udløber hvert år, og hvert år bliver forlænget...

Og det er jo også lidt tosset at der absolut ingen kontrol er med reglerne. Afgiftrefusion på elvarme kommer via BBR og bliver derefter automatisk meldt ind til elselskabet. 

Afgiftsrabat på el til el-biler er så via SKAT. Og der er ingen systemer til at samkøre om man får det ene eller det andet. Så det er op til folks egen moral og etik.

Men så igen, skulle der være nogen der snyder sp koster det nok staten en her del mindre end de 800 millioner det vil koste at lave et IT system til kontrollen som alligevel vil blive 400 millioner dyrere end budgetteret og skrottet når man har brændt yderligere 200 millioner af på ikke kunne få det til at virke...

selsoe
selsoe Jan 10

Citat fra mbk

Det virker som om man skal have et ret højt kørselsbehov for at disse flatrate-tilbud kan betale sig? Jeg kører pt 12-15.000 km i min dieselhørmer og det koster mig mindre om måneden i brændstof end hvad Eon og Clever vil have for et månedsabonnement.

jramskov
jramskov Jan 10

Kommer vel an på hvad ens nuværende bil kører på literen? Vores Ford benzin dyt kører vel 12-14km/l og vores årlige udgift til benzin er væsentligt højere end E.ON's priser.

mbk
mbk Jan 10

@selsoe

Ja, man skal køre en del før de er giver et godt regnskab, men der er jo nogle der pendler 50.000 km/år. Men man får jo også adgang til deres ladenetværk som måske kan være en fordel.

webercarbmann
webercarbmann Jan 10

Før EON flat rate mente jeg at kombinationen af hos med elvarme og elbil var smart, da jeg så kunne købe el til bilen med elvarme rabat. Det er stadig en god løsning hvis man ikke kører ret meget men hvis man bruger 800-1100 Kwh/måned til bilen er det stadig sjovere at være på EON`s ordning. Jokeren er muligheder for opladning ude omkring på EON´s net.  Den mulighed er lidt svær at prissætte. 

Det burde være muligt at være på begge ordninger. Selvfølgelig skal man ikke have refunderet afgift man ikke har betalt, men kan vel oplyse (selvangive) hvor meget afgift der er betale af el der er brugt til bilen. Ligeledes kombinationen af elvarne, elbil på ordning og solceller burde være muligt. En ændring af reglerne i den retning ville være godt.

Fusk betaler sig ikke og det er så let at gå tilbage i tid. Alle data findes online....

Sider: « 1 2 3 4 5 6 7 »