Loading...
dk

Opladning hjemme - valgmuligheder? | Tesla Forum

loeweman
loeweman Jan 12 '19
Citat fra SQLCPH
Hvordan kommer du frem til +20.000 km før end Eon all inclusive er et bedre tilbud?
 

De 20.000 km ville måske lige kunne betale sig hos E.ON med deres Model 3 tilbud. Sagen er bare den, at ud af de 20.000, vi kører, er de 3.000 - 4.000 i udlandet, hvor flat raten ikke gælder. Her skal vi altså betale pr. Kw. Dette er ikke så meget dyrere end med f.eks. evbilers abonnement, for vi vil nok også komme til at lade på farten i Danmark en enkelt gang imellem.

Det springende punkt er usikkerheden om afgifterne, og hvad der så sker med E.ON ordningen. Flat raten vil helt sikkert stige betydeligt i pris, og hvis jeg stopper abonnementet, skal jeg levere ladeboksen tilbage - og jeg skal selv stå for nedtagning og de udgifter, som er forbundet med dette incl. evt. forsendelse til E.ON. Derefter skal  jeg finde en ny ladeløsning og etablere den - med de omkostninger, det medfører.

Derfor er min konklusion, at for mit vedkommende med vores kørselsbehov, kan E.ON og Clever desværre ikke betale sig under de givne omstændigheder og med usikkerheden om afgiftsrefusion efter 2019.

Det er rigtig ærgerligt, for ellers er E.ON's Model 3 tilbud da et virkeligt fristende tilbud - især med de nye hurtigladestationer, de er på vej med sammen med Clever.

Forummets indlæg er redigeret af loeweman Jan 12 '19
MSLFC
MSLFC Jan 12 '19
Citat fra webercarbmann
Quote from Johannelund Forskellen på E.on og CLEVER er at CLEVER giver en refusion på 2,20 kr uanset om man har solceller, elvarme eller ej, hvorimod E.on har en reduceret refusion. Derfor bliver man ikke unødig straffet for grøn profil med CLEVER abb, det gør man derimod hos E.on. Det skyldes vel at E.on for deres elforbrug rapoteret via bimåler igennem el.leverandør, hvorimod CLEVER via måler i ladebox indrapoteret via sim.kort.
Derimod opfordre den nye tvungen Time for time afregning for solceller til at man bør sætte Teslaen til opladning når man kommer hvem fra arbejde og det precis på det tidspunkt hvor DK strømforbrug peaker og det er direkte anti grøn.

Johannelund - der blev jeg så lige klogere.  Mange tak for info! Jeg har lige talt med Clever og de bekræfter at det er lige meget om man har reduceret elpris grundet elvarme og/eller solceller.  De giver kr 2.1 pr Kwh retur i 2019.  Det betyder at man netto FÅR penge for at bruge strøm hvis man har et vist forbrug. Deres oprettelse koster 8000 men jeg fik at vide at jeg skulle holde øje med tilbud på oprettelse.  Pris på måned for "all in one"  med engen lader i carporten og adgang til deres netværk i Danmark, Sverige og Nordtyskland er 699 for en bil og yderligere 699 for to biler. Her kan EON godt være med da de tager 679 for en bil og 879 for to biler på samme lader.  Stadig spændende og værd at overveje skift til Clever. 

https://clever.dk/all-in-one


Tilmeld dig evt. nyhedsbrev, bl.a. om rabatter fra Clever så du ved når der kommer tilbud på oprettelse.
https://clever.dk/om-clever/fa-sidste-nyt
Forummets indlæg er redigeret af MSLFC Jan 13 '19
MSLFC
MSLFC Jan 13 '19

Jeg har ikke EON eller CLEVER i dag, men solceller og elvarmet hus, så jeg får reduktion i afgiften ved forbrug over 4000 kWh og jeg bruger mere end dette i husholdningen alene.

 

Lad os antage at jeg efter reduktion betaler 1,7 kr for en kWh hjemme.

 

Hvis jeg får refunderet 2,2 kr (2018 tal) af CLEVER per kWh jeg lader, så "tjener" jeg 0,5 kr per kWh. 

 

Dvs. hvis jeg lader mere end abonnementsprisen (CLEVER All-In-one) på 699/0,5 = 1.398 kWh per måned hos CLEVER, så har abonnementet betalt sig selv.

 

Kan det siges/regnes så simpelt eller er der andre betragtninger?

 

Der skal så køres en del km hver måned for at lade 1.398 kWh (vel ca. 4.200 km med gennemsnitlig 300 km per opladning i X100D).

 

Jeg kører ca. 25.000 km årligt, hvilket svarer til ca. halvdelen ovenfor. Med andre ord så koster det mig ca. 350 kr. per måned i el til bilen med ca. 2.100 km per måned. 

 

Til sammenligning koster det i brændstof ca. 1.180 kr. for en dieselbil at tilbagelægge samme distance hvis den kører 16 km/l og diesel koster 9 kr.

 

OBS.

Det er ikke givet reduktion fortsætter eller priser/refusion fra CLEVER generelt holder og oprettelsesomkostninger er ikke indregnet ovenfor. 

 

 

 

Forummets indlæg er redigeret af MSLFC Jan 13 '19
Ice2EV
Ice2EV Jan 14 '19

Hvis du kører 2100 km af 1,7 kr og vi forudsætter den kører 6 km på en kWh. Så koster det dig 2100/6X1,7= 595 kr om måneden at lade uden refusion.

Med ladeboksen får du så 2100/6x2,2=770 kr refunderet.

ladeboksen koster 699, men du får 770, ialt vil du altså få 71 kr mere tilbage end du har betalt for boksen.

Samlet koster det dig så 699-71= 628-595= 33 kr at have ladeboksen om måneden. Til gengæld kan du benytte leverandøren af ladeboksens ladernetværk ude i byen.

 

Så kan man måske diskutere om det etiske i at få refunderet mere end man reelt betaler. Det er vel sådan lidt i samme båd som banker og advokater lige i tiden. Hvidvask, Panama papirer, udbyttesagen etc.

 

 

Forummets indlæg er redigeret af Ice2EV Jan 14 '19
Silden
Silden Jan 14 '19

@MSLFC

Uden Clever:

Hvis du kører 25.000km og kører ca. 4km pr. kWh, giver det 6250kWh pr. år (ca. 521kWh om måneden). Hvis de koster 1,70kr/kWh, giver det 10.625kr, eller ca. 885kr pr. måned.

Med Clever giver det 699kr minus prisforskellen mellem indkøb og refusion gange antal kWh, altså 521kWh*(2,20kr - 1,70kr) - ialt ca. 439kr om måneden.

Hvis ikke ordningen fortsætter efter 2019, kan det nok ikke betale sig på nuværende tidspunkt. Jeg er dog temmelig overbevist om at den bliver forlænget. Uden abonnementerne, ser det skidt ud for EON/Clever, så de giver sig ikke uden politisk kamp...

 

Venlig hilsen

Silden

jramskov
jramskov Jan 14 '19

Hvor mange km/kwh kan man forvente at køre i en Model 3 AWD LR i gennemsnit hvis halvdelen er motorvejskørsel?

NicklasF
NicklasF Jan 14 '19
Citat fra jramskov

Hvor mange km/kwh kan man forvente at køre i en Model 3 AWD LR i gennemsnit hvis halvdelen er motorvejskørsel?

Hvis du kan vente lidt endnu med at få nogle gode svar er (tesla) Bjørn igang med at teste den i US. Har har testet preformance udgaven, som ligger der inde med resultat. AWD LR burde komme senere i dag, men kan være det først er i morgen :) 

Link til hans YT https://www.youtube.com/channel/UCG1QcV31eoSaX4rE8avQL4A

MOS
MOS Jan 14 '19
Citat fra jramskov

Hvor mange km/kwh kan man forvente at køre i en Model 3 AWD LR i gennemsnit hvis halvdelen er motorvejskørsel?

En Model S ligger typisk på 200-220 Wh/km ved normal kørsel (årsgennemsnit). En Model 3 er nok ca. 20% mindre forslugen, så regn med 160-180 Wh/km eller ca. 6 km/kWh. 5 km/kWh, hvis du kører friskt. 7 km/kWh, hvis du kører pænt.

jramskov
jramskov Jan 14 '19

@NicklasF: Ja, den så jeg lige i aftes, men jeg tænkte der måske var nogen der havde et bud her på forum :)

@MOS: Tak, det var lige hvad jeg søgte.

Forummets indlæg er redigeret af jramskov Jan 14 '19
P85DK
P85DK Jan 14 '19

Valg af hjul har også en stor betydning for forbruget. På Model S er der ca. 10% øget forburg ved at køre på 21" vs 19", så hvis du går efter 18" på Model 3 så har du nok det bedste udgangspunkt

jramskov
jramskov Jan 14 '19

@P85DK Vi har valgt Aero wheels af netop den årsag.

Jeg har i øvrigt spurgt E.ON angående installation af ladeboks og de har 8 ugers leveringstid.

De skriver også "Vi kan levere op til 22 kW og 32A ellers er standarden 11 kW og 16 A.".

Er det bare "22kW og 32A" man skal bestille hvis man vil have hurtigst mulig opladning derhjemme og ens elinstallation kan levere det?

MOS
MOS Jan 14 '19

@jramskov

Jeg tvivler på, at Model 3 kan AC lade med mere end 11 kW, dvs. 3*16 A. Så det er nok yderst begrænset, hvor meget ekstra glæde du får ud af en 22 kW ladeboks.

mbk
mbk Jan 14 '19

@jramskov

Umiddelbart ser det ikke ud til at Model 3 kommer til at kunne lade hurtigere end 11kW/3x16A, jeg ville egenligt se om jeg kunne gøre klar til 16.5kW/3x24A, men når bilen ikke kan lade hurtigere end 11kW gider jeg ikke gøre noget ud af det. Mine sikringer i vejen er alligevel begrænset 17kW/3x25A.

mbk
mbk Jan 14 '19

Ang. hjul ville jeg helst have 19" sportshjul, men de 18" medfølgende uden aero kapsler ser udmærket ud, jeg forventer at tage kapslerne af og aldrig bruge dem igen, range på Model 3 LR AWD er så god at jeg ser behov for dem.

Forummets indlæg er redigeret af mbk Jan 14 '19
MOS
MOS Jan 14 '19
Citat fra mbk

Ang. hjul ville jeg helst have 19" sportshjul, men de 18" medfølgende uden aero kapsler ser udmærket ud, jeg forventer at tage kapslerne af og aldrig bruge dem igen.

Du ved godt, at uden aero kapslerne har bilen et signifikant højere forbrug. Du burde således straffes ved at få et lavere km/l fradrag i registreringsafgiften. At betale: 3.000,- KASHING $-)

mbk
mbk Jan 14 '19
Quote from MOS
Citat fra mbk

Ang. hjul ville jeg helst have 19" sportshjul, men de 18" medfølgende uden aero kapsler ser udmærket ud, jeg forventer at tage kapslerne af og aldrig bruge dem igen.

Du ved godt, at uden aero kapslerne har bilen et signifikant højere forbrug. Du burde således straffes ved at få et lavere km/l fradrag i registreringsafgiften. At betale: 3.000,- KASHING $-)

Heh, så skal jeg vel også betale ekstra for at køre med vinduerne nede. Altså Aero fælgerne er ikke decideret 'grimme' men de ser sku kedelige ud i forhold til alu fælgene under.

jramskov
jramskov Jan 14 '19

@MBK: "11kW/3x16A" - er det så hvad E.ON leverer hvis man bestiller en "11 kW og 16 A" lader hos dem?

Mht. fælgene: Jeg er ikke vildt stor fan af Aero fælgene, heller ikke når man tager kapslerne af, men "range is king" :)

webercarbmann
webercarbmann Jan 14 '19
Quote from jramskov

@MBK: "11kW/3x16A" - er det så hvad E.ON leverer hvis man bestiller en "11 kW og 16 A" lader hos dem?

Mht. fælgene: Jeg er ikke vildt stor fan af Aero fælgene, heller ikke når man tager kapslerne af, men "range is king" :)

Jeg er heller ikke fan af aero kapslerne men man kunne nøjes med at bruge disse om vinteren, hvor range også er udfordret i forhold til om sommeren. 

Jeg har tænkt på om man ikke kunne sand eller glasblæse de originale sorte 18 tommer fælge. Jeg kan bedre lide alu fælge med alu look. 

mbk
mbk Jan 14 '19
Quote from jramskov

@MBK: "11kW/3x16A" - er det så hvad E.ON leverer hvis man bestiller en "11 kW og 16 A" lader hos dem?

 

Jeg vil tro det er den samme ladeboks, kun en instilling til forskel, men større effekt stiller større krav til installation, som tykkere ledning, større bryder, større stikledning. Alle almindelige parcelhuse kan levere 11kW, men kun få kan levere 22kW.

Hvis bilen kun kan lade med 11kW får du ikke noget ud af at forberede til 22kW. Nye Tesla S/X kan vist lade med 16.5kW, nogle af de gamle S har dobbeltlader og kan lade med 22kW.

En long range Model 3 kan nok lades fra 0-100% på 7 timer, 11kW * 7h = 77kWh. De fleste dage klatlader man, så har du kørt 150km har du måske brugt 25kWh, og det tager 2.5 time at lade dem op igen.

Nogle optimere så med at lade den sidste time op, måske fra 65% - 80% timen inden man skal afsted, måske fra 6.00 - 7.00, således at man bruger noget af spildvarmen til at varme batteri/bil lige inden man skal afsted.

 

Forummets indlæg er redigeret af mbk Jan 14 '19
MSLFC
MSLFC Jan 14 '19
Citat fra Ice2EV

Hvis du kører 2100 km af 1,7 kr og vi forudsætter den kører 6 km på en kWh. Så koster det dig 2100/6X1,7= 595 kr om måneden at lade uden refusion.

Med ladeboksen får du så 2100/6x2,2=770 kr refunderet.

ladeboksen koster 699, men du får 770, ialt vil du altså få 71 kr mere tilbage end du har betalt for boksen.

Samlet koster det dig så 699-71= 628-595= 33 kr at have ladeboksen om måneden. Til gengæld kan du benytte leverandøren af ladeboksens ladernetværk ude i byen.

 

Så kan man måske diskutere om det etiske i at få refunderet mere end man reelt betaler. Det er vel sådan lidt i samme båd som banker og advokater lige i tiden. Hvidvask, Panama papirer, udbyttesagen etc.

 

 


Ja det regnestykke er svært at slå, men man kører så også nærmere 3km på 1 kWh og med 100 af dem så er det 300 km ... ca. ... Så ser det lidt anderledes ud.
Sider: « 1 2 3 4 5 6 7 »