@MSLFC
5.5 - 6.5 km/kWh vil jeg mene er et meget realistisk bud på dit forbrug incl årstidernes udsving.
@MSLFC
5.5 - 6.5 km/kWh vil jeg mene er et meget realistisk bud på dit forbrug incl årstidernes udsving.
@MSLFC - mit forbrug i en Model S P85DL over 110.000 km er præcis 236 Wh/km og jeg aldrig forsøgt at køre økonomisk på nogen som helst måde. Jeg er den diametrale modsætning til MOS. Hvis du evner at få et højere forbrug i en Model 3, så er det fordi dine bremser hænger.
Min erfaring siger mig:
3.75km / kWh (3km/%) er min tommelfingerregel for vinter motorvejskørsel.
Mens 5km/kWh er mere normalen for alle andre situationer.
På Spritmonitor.de er der 79 brugere med Tesla model S.
Snittet ligger på 20,5 kWh/100. Det er lige under 5 km/kWh.
Ham der har kørt vildest ligger på 31 kWh/100
Ham der har kørt pænest ligger på 15 kWh/100.(ser lige bort fra ham der rapporterer 10,5 kWh/100 km, det ser mærkeligt ud)
https:///...pe=5&powerunit=2
Alt andet lige så er en model S vel 30% tungere og har større vindmodstand.
Man skal hertil forvente at der er et markant større forbrug ved den store driveunit på bagakslen i P modellerne og RWD S modeller i forhold til hvad du kan forvente i en Model 3.
Jeg er blevet lidt utryg ved E.ON. Deres kundeservice håndterer i hvert fald deres kunder lidt specielt.
Jeg skrev på deres kundeforum og spurgte til leveringstid og fik hurtig svar (se tidligere i denne tråd). Efterfølgende var der en anden der skrev i min tråd og spurgte til den ladeboks han havde bestilt tilbage i oktober.
Det indlæg er blevet slettet.
Jeg spurgte i samme tråd lidt tidligere i dag et par spørgsmål mere i samme tråd. De er nu også blevet slettet. Besynderlig måde at håndtere potentielle kunder på.
Tror bare vi går efter Teslas egen lader. Jeg går ud fra at den godt kan tåle at hænge udendørs?
Ingen grund til at hænge en virksomhed ud her, ring da til EON og spørg dem. Jeg har været ret godt tilfreds med dem de sidste 3 år - og jeg har kun positive ting at sige om EON. Alle ladere er bygget til at hænge udendørs vil jeg tro. Vælget imellem en EON ladeboks og en Tesla ladeboks bør handle om hvilket abonnement du vil have. EON all-incl er fornuftigt hvis du kører over 15000-20000 km om året.
Og så ville jeg nok spørge EON hvor hurtigt de kunne sende mig en ladeboks, hvis jeg nu selv fik min elektriker til at sætte det røde CEE stik op. Så skal boksen nemlig kun sættes op med to skruer...
E.ON har sikkert et fint produkt og masser af tilfredse kunder, jeg undrer mig blot over hvordan de behandler potentielle kunder. Det synes jeg er en relevant bekymring i denne tråd.
Hvor mange km/kwh kan man forvente at køre i en Model 3 AWD LR i gennemsnit hvis halvdelen er motorvejskørsel?
Hvis du kan vente lidt endnu med at få nogle gode svar er (tesla) Bjørn igang med at teste den i US. Har har testet preformance udgaven, som ligger der inde med resultat. AWD LR burde komme senere i dag, men kan være det først er i morgen :)
Link til hans YT https://www.youtube.com/channel/UCG1QcV31eoSaX4rE8avQL4A
Tesla Bjørn - Model 3 Long Range Dual Motor range test: https://youtu.be/KJpz5imqW5U
560 km på en opladning! Det er da super!
Ja og det var endda under betingelser der ikke var optimale. Der var en 1200m stigning på turen både frem og tilbage og der var en del vind. Bjørn gætter på 580-600 km under optimale forhold ved 90 km/t. Videoen er seværdig.
@Jramskov Jeg må sige at vi kun har oplevet top service hos E.ON. Vi har været kunder lige siden de introducerede "all inclusive"
Hatten af for TeslaBjørn, han gør et godt stykke arbejde, og han tester alle bilerne ens, nemlig ved 90 km/t. Det muliggør en sammenligning - sådan da. Da han testede Kona og Niro i Korea, var der 28-29 grader. Der kører de jo længere. Men han gør sit bedste under de omstændigheder han har.
Jeg ved, at de 90 km/t er valgt fordi det repræsenterer et mix mellem by, landevej og motorvej og på den måde er nogenlunde repræsentativt for almindelig brug.
Men. Til sin daglige kørsel til & fra arbejde, sport mm er man jo ligeglad med om bilen kører 400 km eller 500 km på en opladning. Man bruger jo kun en lille del af kapaciteten. Der, hvor man virkelig har behov for kapaciteten, er jo på langture, fx turen til Italien, besøg hos familien i Nordjylland mm.
Og der er 90 km/t jo urealistisk. Når jeg kører til Italien på ferie, vil jeg da ikke ligge og køre 90 km/t på motorvejen - der vil jeg da typisk ligge på 130 - 150 km/t hvis det da er muligt. Men der er rækkevidden jo markant lavere.
Så egentlig er testen ikke rigtig relevant, føler jeg. Måske han burde teste "Hvor langt kører bilen på en opladning ved 130 km/t". Det ville være relevant for langture. Som er dér hvor man for alvor har brug på rækkevidden.
@Jramskov Jeg må sige at vi kun har oplevet top service hos E.ON. Vi har været kunder lige siden de introducerede "all inclusive"
Godt at høre, jeg undrer mig blot over deres måde at håndtere deres forum på.
Jeg overvejer stadig om vi skal gå all inclusive med E.ON. Vi har de sidste 6 år kørt omkring 18.000km om året, så tror vi vil spare lidt ved vælge Tesla laderen. Omvendt giver E.ON en vished for udgiften da vi næsten udelukkende vil lade hjemme.
En ting der taler for Tesla laderen er at man der ikke skal logge på med en brik hver gang.
@SuneH
Enig i dine betragtninger om, at 90-100 km/h er repræsentativt for et mix af by, landevej og motorvej. Det er vel fint nok at teste gennemsnitsforbrug ud fra denne test. Men rækkevidde, som er relevant på langture bør nok snarere testes ved 120-130 km/h. Jeg tror dog, at TeslaBjørns relativt lave hastighed i testen til dels skyldes, at han er fra Norge, hvor man typisk ikke kører så hurtigt.
@Jramskov Jeg må sige at vi kun har oplevet top service hos E.ON. Vi har været kunder lige siden de introducerede "all inclusive"Godt at høre, jeg undrer mig blot over deres måde at håndtere deres forum på.
Jeg overvejer stadig om vi skal gå all inclusive med E.ON. Vi har de sidste 6 år kørt omkring 18.000km om året, så tror vi vil spare lidt ved vælge Tesla laderen. Omvendt giver E.ON en vished for udgiften da vi næsten udelukkende vil lade hjemme.
En ting der taler for Tesla laderen er at man der ikke skal logge på med en brik hver gang.
Du kan få EON til at ændre konfigurationen på din ladeboks, så du ikke skal bruge brikken derhjemme - det gør også at du kan tidsstyre din opladning hjemme. Ude på gader og stræder, skal du selvfølgelig bruge brikken.
Hvis du er lige på vippen rent kroner og ører, så ville jeg personligt gå efter at tegne abonnementet hos EON da det også giver dig adgang til deres offentlige standere og ikke mindst parkerings muligheder, med mindre I også kun parkerer hjemme ;-)
@PeterE: Et problem mindre - dejligt.
@P85DK: Det har du ret i. Det er næppe specielt ofte det vil være relevant, men bestemt rart at have. Skal lige have tjekket deres oversigt for at se hvad de har af ladere de steder vi oftest kommer.
@Jramskov Jeg må sige at vi kun har oplevet top service hos E.ON. Vi har været kunder lige siden de introducerede "all inclusive"Godt at høre, jeg undrer mig blot over deres måde at håndtere deres forum på.
Det har altså en værdi at kunne sætte bilen til en ladestander ude omkring i landet. Der er også mulighed for VIP parkering gode steder i fx. Kbh.
Eks. ved Jorcks Passage d. 26 december ved 11 tiden for at bytte julegaver. 8 ledige pladser til EV, alt andet optaget og masser af ICE biler der cirkler rundt for at lede efter en plads.