Loading...
dk

Stor difference af batterikapacitet ved hhv Charge og Discharge | Tesla Forum

ODE90D
ODE90D Dec 27 '18
Jeg har lidt svært ved at forstå den væsentlige forskel på batterikapacitet når det måles ved hhv supercharging og ved kørsel (charge/discharge).

Måler jeg når der lades regner jeg det som “antal kWh ladet” / “antal procent tilført” x 100 og lander typisk omkring 75-76 kWh, hvilket jeg tænker er et udtryk for hvor meget der kan komme på batteriet - altså batteriets kapacitet.

Måler jeg mens der køres regner jeg det som “kWh forbrugt” / “antal procent forbrugt” x 100, men her lander jeg typisk på 66-67 kWh.

Hvordan kan det overhovedet hænge sammen? Burde de 2 tal ikke være nogenlunde ens?
lauz
lauz Dec 27 '18
Du har ikke adgang til batteriets fulde kapacitet. Så når der står 0%, så er batteriet ikke fuldt afladet. Så 0-25% på et 90 KWh batteri er ikke lig 22,5 KWh påfyldt.

Reserven er for at beskytte batteriet. Lithium batterier tåler ikke rigtig fuld afladning.
ODE90D
ODE90D Dec 27 '18
@Laust: Jeg er med på at der er ca 4 kWh brick protection afsat, men det har intet med regnestykket at gøre. Tesla medregner jo ikke brick protection i de 100%,

Fyld eksempelvis 50% på (uanset state of charge før og efter) og kør dem af bagefter. Så er det jeg ser en stor forskel på hvad 50% svarer til i kWh al for hhv opladning og afladning. Under opladning kan du se hvormange kWh der kommer på, men du på triptælleren kan se hvad der bruges af kWh under kørslen.
P85DK
P85DK Dec 27 '18

Triptælleren regner ikke kWh brugt på opvarmning af kabine, batteri etc.

mbk
mbk Dec 27 '18

Der er også tab ved opladning og kørsel som nok heller ikke tales med. Største forskel er nok kabine varme, vampire drain osv som P85DK nævner  

ODE90D
ODE90D Dec 28 '18
@P85DK: OK - så forbruget på triptælleren er udelukkende motorernes forbrug, hvilket forklarer der er en forskel, men hvor meget af de kWh,  der opgøres som tilført under supercharging er så reelt tilført batteriet? Der går vel også noget fra til at køle/varme batteriet, kabinevarme mv? Eller spurgt på en anden måde - hvad er den mest retvisende måde at måle batteriets kapacitet? 
mbk
mbk Dec 28 '18

Vil tro det er ac ladning på en dag hvor bilen hverken behøver opvarmning eller køling så mere end 0C mindre end 20C. Mål på AC siden, der vil også være tab, vil gætte på et sted mellem 5-8%.

Dine 76kWh lyder meget rimelig, softwaren selv vurderer at det kan lade 81.8kWh.

https://electrek.co/2016/12/14/tesla-battery-capacity/

85 og 90 modellerne er lidt misvisende i navn, de har også prøvet at gå væk fra kWh lignende numre ved Model 3  som short/mid/long range. Long range har 75kWh tilgængelige kWh, mens S85 har 77.5, så den kunne snildt have heddet Model 3-80.

DavidS90D
DavidS90D Dec 28 '18
Den mest retvisende metode for vurdering af batteriets maksimale anvendelige kapacitet er at aflæse forbrugt kWh i display, men under optimale gunstige forhold.
Du lader op til 100% og kører derefter bilen til 0% nonstop med lav hastighed (f.eks. 70km/t).
Der skal være slukket for alt øvrigt forbrug, især A/C.
Det skal helst være på en flad strækning og med lufttemperatur på 25-30 grader.

Med “RemoteS” kan man også få et godt bud.

(ODE90: sender pm senere)