Loading...
dk

Turen går til Spanien -Pontevendra - erfaringer med ladning i Spanien søges... | Tesla Forum

Teammortensen
Teammortensen Dec 28 '18

Sidst i April skal jeg en tur til Spanien og kan se det er lidt spartansk med superchargere i området. Nogle der har erfaringer med gode kabler/adaptere jeg bør medbringe?
På forhånd tak

Gustavsfar
Gustavsfar Dec 29 '18

Tænker at I sagtens kan tilbagelægge de ca. 300 km fra bembidre supercharger til Pontevedra uden problemer.

MOS
MOS Dec 29 '18

Jeg ved ikke, om du faktisk skal til Pontevedra og det er det sidste, lange stræk fra Bembidre SuC, der er bekymringen. Men jeg har for sjov leget lidt med evtripplanner.com og kom frem til følgende:

Den foreslår at køre fra Bembidre SuC ad motorvej via Betanzos til Pontevedra. I alt 316 km, det tager 3:00 timer og koster ca. 56 kWh.

Alternativt kan du vælge at køre via O Carballiño. I alt 265 km, det tager 3:23 timer og koster ca. 37 kWh. Det kan være et godt alternativ, hvis du vil spare på energien for at være sikker på ikke at løbe tør. Det tager godt nok 23 minutter ekstra køretid, da det ikke er motorvej, men til gengæld sparer man en del energi, da distancen er væsentligt kortere og kørehastigheden er lavere. Man kan hurtigt bruge 23 minutter, hvis man skal finde opladningsmulighed undervejs, så det kommer vel næsten til at gå lige op rent tidsmæssigt. Ved at vælge den alternative rute, sparer man måske også nogle bompenge og får sikkert en smukkere og mere oplevelsesrig tur ud af det. Så det er da værd at overveje.

Hvis du også skal hjem igen (det formoder jeg), så er du nok nødt til at finde lokal opladning i Pontevedra. Jeg har desværre ingen erfaringer med opladning i Spanien, så jeg kan nok ikke bidrage så meget med råd vedr. kabler/adaptere. Jeg tænker dog, at man med adapteren til rødt kraftstik samt et Type 2 kabel vil være rimelig godt kørende?

Forummets indlæg er redigeret af MOS Dec 29 '18
Ice2EV
Ice2EV May 3 '20

Hej TeamMortensen.

Hvordan gik turen til Spanien....... VI overvejer ifald der åbnes for europa, og kun hvis der åbnes, at selv køre en sommer tur til Moraira midvejs mellem Valencia og Alicante.

Men Spanien destinationen er ikke særligt godt elektrificeret. Dvs. der er strøm, men i Spanien køber man en pakke,(som vi har forstået det) og vores pakke er vistnok på 5-6 kW. Dvs vi risikerer at slå sikringen ude ved vejen, hvis vi suger 11kW på raketten. Kan jo selvfølgelig bare skrue ned til 6amp eller ligenende.

Der er 1+ time til Supercharger, men der er muligvis en destinationcharger i byen. Den står som public, men det kan jo stadig godt betyde at restauranten forlanger man dinerer der for at lade.

Vi skal ikke ud at køre det vilde dernede, vælger nok denne gang bare at gemme os i pool og nyde udsigt.

Vi kan altid køre en til Alicante, Valencia eller lignende en anden gang.

kapsel
kapsel May 4 '20

Jeg ved at det ikke er samme rute, men vi var i Italien sidste år, hvor det hele gik over al forventning. Vi var ofte steder (fx Toscana-området) med 100 km til nærmeste Supercharger, men med lidt klatladning på hoteller og et par enkelte offentlige Type-2 ladere som mere eller mindre tilfældigvis viste sig at være i byerne vi var i, gjorde at det hele gik mere end rigeligt fint!

Kan anbefale at tjekke abetterrouteplanner.com ud for at få en fornemmelse af områderne og turen i helhed, men ellers ikke lade sig styre for meget af opladning. Set i bakspejlet brugte vi (nok mest mig :) nok for meget energi på at stresse lidt over strøm når man kom under 50% i et område der måske var lidt tvivlsomt, selvom det hver gang viste sig at være totalt unødvendigt.

Husk at spørge efter opladning til elbil på alle hotellerne (uanset behov), jo flere der viser interesse for det, jo større er chancen for at de har det næste år!

Ice2EV
Ice2EV May 4 '20

Hvis man napper tesla's ruteplanner eller Evtripplanner så dukker der umanerligt mange ladestop op.

Er erfaringen at der kan springes et stop over her og der? Evt fordi man har holdt middagspause og ikker er færdig på 22 minutter, så den er nærmest fuld istedet for 60%

Er forøvrigt ikke helt sikker på jeg har forstået det der spanske elsystem endnu. Aftalen er noget med 5-6 kW potentio....... Men kan sagtens have 4 aricons kørende uden problemer.. Sådan nogle svende plejer da at bruge 3-3,5 kW når de køler hytten ned, eller fejler min kendskab også til aircon forbrug?

250 graders udsigt: Zoom ind til de fylder hele skærmen, så er det rimelig virkelighedstro, man kan så dreje billedet med musen.

https://drive.google.com/file/d/1Fwejcek5uQ5gCmnk6EkAsLrkl-UjR1Q5/view?usp=sharing

Forummets indlæg er redigeret af Ice2EV May 4 '20
SuneH
SuneH May 4 '20
Citat fra Ice2EV

Er erfaringen at der kan springes et stop over her og der? Evt fordi man har holdt middagspause og ikker er færdig på 22 minutter, så den er nærmest fuld istedet for 60%

Min erfaring fra de lange ture er ganske rigtigt at man kan springe stop over. Især frokost-pausen og aftensmad tager længere tid end de 20-25 min bilen regner med.

Vi plejer at sigte efter hoteller undervejs med lademulighed, fx ved at bruge hoteller med Tesla destination charger. Så ankommer man med 5-6% og lader op til 100 i løbet af natten. Det giver et langt første stræk næste dag.

Et scenarie, du skal være opmærksom på, er, ikke at lande i "ingen-mandsland" - forstået på den måde, at du kan risikere at spise frokost et sted og måske lade op til 70%. Næste Suc ankommer du så med 25% fordi du fik ladet for meget på den sidste. Men du har alligevel ikke nok til at springe den over og være komfortabel med nå den næste. Dvs du lader langsomt fra 25% - 45% for at kunne nå den næste. Hvis du nu havde indset det der hvor du spiste frokost, og i stedet havde taget 10 min mere og ladet til 85% og kørt lidt langsommere, så kunne du springe et stop over. Det er nok lidt et spørgsmål om religion, men jeg synes i hvert fald det er surt at lande et sted og så lade langsomt, så vil jeg hellere regne lidt mere på det og lande på den næste med et-cifret procent på bilen og dermed lade hurtigt. 

HemligNemlig
HemligNemlig May 4 '20

Efter 2 ture til Italien så syntes jeg mit bedste råd er at printe en rute ud via evtripplanner og så køre efter den med de lade punkter den angiver. Du har under oprettelse af ruten mulighed for at angive for meget strøm du vil komme ind med ved hvert stop.

Gennem Tyskland er der så mange ladestationer at man nemt springer flere af dem over.
Du kan så holde et par længere stop frokost/aftensmad eller hvad der passer og så via gps taste sur fra din udprintede rute ind så du kan se hvad du evn kan springe over.

Der går hurtigt sport i at fyre den af de sidste km på autobahn med fri hastighed så man kommer ind med 1-2% tilbage og lader hurtigst muligt. Det var ihverfald fedt indtil Tesla ødelagde den mulighed sidste sommer Grrrrr.

Ice2EV
Ice2EV May 4 '20

Vi overvejer kørsel, på trods af fruen har lidt stress over kørsel i bagagen efter 2 uheld med vågn op på sygehuset. eks en landcruiser der overså hende på en hovedvej, og kørte lige ud foran hende.

Men det er mindre stressende end 170 coronalunger i en sardindåse i 3,5 time.

Dertil bliver det kun hvis udenrigsministeriet lukker op for rejser og Spanien ligeså. Det har ikke været sjovt i Spanien hidtil, eks 6 uger hvor børnene ikke har fået lov at komme ud af en dør.

Har en lille forhåbning om juli ferien stadig bliver muligt, om ikke andet så når man har ejendom i Spanien, måske ikke for almen turisme. Påsken skred jo i svinget.

fmm1000
fmm1000 May 4 '20
Med en blå campingadapter kan du lade på 1000vis af campingpladser rundt om i Europa. Med en schuko-adapter vil du kunne klatlade fra alle stik med jordstik. Man kan ca lade til 100 kms kørsel på et døgn alt afhængig af ledningerne.
Ice2EV
Ice2EV May 6 '20

Takker.

Bekendte mener ikke umiddelbart man kan klare at køre 2600 km på 2 dage og da slet ikke når man konstant skal holde ind og lade........... Men nu kender de jo ikke mine unger og kone, de skal på toilet eller tigger om spise hver time alligevel, Det bliver så bare hver 2. eller 3. i det her tilfælde. Ej heller har nogen forståelse for den smule tid det tager at hælde lidt elektroner på raketten.

Mener jeg talte med en på Haverslev, der lige var kommet fra Como, i et stræk alene, kun med ladepauser. Så tænker jeg også det er muligt at nappe 2600 km 2 chauffører og en overnatning.

Forummets indlæg er redigeret af Ice2EV May 6 '20
fmm1000
fmm1000 May 6 '20
Har kørt fra Nordjylland til Murcia i 85D før ladehastighed blev sat ned.
Det tog tre dage med to overnatninger.
Ice2EV
Ice2EV May 6 '20

@fmm1000 Super info. Vi vil køre fra AAL til Moraira, en time nord for Alicante, eller en time syd for Valencia alt efter hvad man kender. Lige på næsset der peger ud på Ibiza.

Tog det 3 dage fordi i hyggede, eller fordi det bare tager den tid?

HemligNemlig
HemligNemlig May 6 '20

Begge gange vi har været i Italien, en gang syd sidste sommer garda, havde vi derned kun en overnatning i Østrig. Begge gange hjem et stræk en chauffør ja ja ja ved det ikke klogt men med 2 så er det da luksus Ice2ev :)

MOS
MOS May 6 '20

Hvis man har set Tesla Bjørns 1000 km challenge videoer, så ved man, at det under optimale betingelser i en M3LR tager 10 timer at køre 1000 km inkl. strategisk optimalt valgte ladepauser og fuldt batteri fra starten. Det kan ikke gøres meget hurtigere, uanset hvordan man vender og drejer den. Hvis man kører hurtigere, vil bilen bruge mere strøm og man skal i stedet have flere og/eller længere ladepauser. Så man kan lige så godt finde tålmodigheden frem og acceptere, at det er sådan, det er.

I praksis vil det så nok ofte tage længere tid pga. ferietrafik, vejarbejde, køkørsel, børn der skal tisse og pres fra familien for at bryde planen mht. optimale ladestop/tissepauser/spisepauser, fordi de ikke forstår, hvordan det gøres med mindst muligt spild af tid. Jeg ville regne med i hvert fald 12 timer til 1000 km og så gider de fleste ikke køre mere den dag. Så 1000 km er nok, hvad der er realistisk for de fleste at køre på en dag.

Med 2 chauffører, der kan skiftes til at køre, mens den anden prøver at sove i bilen, trætte og skrigende unger på bagsædet, tisse i en vandflaske og springe hovedmåltider over, kan man naturligvis køre op imod 2000 km på et døgn, afhængigt af hvor hardcore, man er. Men det er ikke noget, jeg vil anbefale.

En tur på 2600 km ville jeg personlig dele op på 2½-3 dage og så tage den lidt med ro, se lidt undervejs på turen og glemme alt om stramme tidsplaner. Hvis du er hardcore, kan du overveje at tage turen på 2 lange dage med fuld opladning på f.eks. destination charger ifm. overnatning undervejs. Men forbered dig på, at det bliver hårdt og nok ikke helt uden problemer.

En anbefaling, hvis man vil hurtigst muligt frem, er, at man så vidt muligt planlægger efter at ramme SuC med så lav SoC på batteriet som muligt, så man får højest mulig ladehastighed. Hold kun pauser på SuC, hvor bilen kan lade hurtigt, mens man udnytter tiden til tissepause og få en bid mad, så man ikke behøver at spilde ekstra tid på det senere. Kør videre så snart alle er klar og lad være med at vente på, at bilen er ladet helt op. Tag hellere et ekstra ladestop undervejs; det kan være, det tilfældigvis alligevel passer med, at ungerne skal tisse på det tidspunkt.

Jeg har kørt Odense - Provence (Sydfrankrig), ca. 1800 km på 2 dage i en Model S 85D (før ladehastighed blev sat ned).

Hjemturen tog 3 dage, da vi kørte ad små bjergveje op igennem Alperne med et par stop undervejs. På den måde sparede vi bompenge på motorvejene og vi fik set nogle fantastisk naturskønne bjergområder. Kan bestemt anbefales.

Det gælder ikke altid om at nå målet (destinationen) på kortest mulig tid. Selve rejsen (og oplevelserne undervejs) er målet.

Forummets indlæg er redigeret af MOS May 6 '20
fmm1000
fmm1000 May 6 '20
Enig med MOS. Har du unger i bilen er det bare at “go with the flow”. En stram plan, der skrider stresser bare alle.
fmm1000
fmm1000 May 6 '20
Begge dele. Jeg havde min mor med, så vi tog overnatning undervejs og tog den bare med ro.

Kiggede lige i min bils data, så her er lidt om turen ned til og hjem fra Spanien

Start fredag hobro 13.00
Overnatning tyskland til lørdag.

Overnatning girona med suc til søndag.
Den er vist lukket nu pga corona.

Ankomst murcia søndag 15.30.

Hjemtur
Afgang murcia fredag 10.30.
Overnatning Frankrig til lørdag.
Nonstopkørsel med 90 kmt til Aarhus pga bilen meldte lav kølervæskestand. Keeeeedeligt.
Ankomst århus kl 18 om søndagen

Vi lavede absokut ingen planlægning. Vi tastede bare destination ind og lod Tesla planlægge ruten.
Kører du med 85 eller 70-pakke vil jeg anbefale kun at lade til 50-60 pct.
Ice2EV
Ice2EV May 6 '20

Det er en M3LRD og ungerne er 12 og 14. En ipad og hovedtelefoner så rager det dem en klap om de sidder på værelset eller bag i bilen.

Fair nok med de 1000 km/dag. 

Det var også lidt en overraskelse da fruen spurgte om vi skulle overveje at køre. For pga de der uheld, så plejer hun ikke at ville køre mere end 300 km uden overnatning. Så hvis vi har skulle 1 time syd for hamburg, så har vi overnattet i Rendsburg.......!-)

fmm1000
fmm1000 May 6 '20
Wauu. Det er jo den bedste langturstesla. Så er det bare at komme afsted. Husk ikke at lade inde i Hamborg. Den er træls. Du burde kunne kører Aalborg-Busdorf i et hug, hvis du lader til 100 pct. Og næste lader tager du så syd for Hamburg. Læg dig evt bag en hurtig håndværker. Det sparer en del på forbruget.

Se for øvrigt punk3 3, 9 og 11 på min Tesla FAQ.
https://docs.google.com/...pPLW80o11Lzv8FpLrc8w
Ice2EV
Ice2EV May 6 '20

Fin liste. Har check på punkt 3, med toggle mellem 10-25-50 km og sammenligning. Jeg er lidt ocd på tal, og regner på alt. Kan simpelthen ikke lade være. 

Var dog lidt i tvivl om hvad range der kunne forventes mellem SUC. Jeg lå nok lidt højere end 200 km i forventningen. Men kan godt se det nok er mere normen.

Sider: 1 2 3 4 »