Loading...
dk

Turen går til Spanien -Pontevendra - erfaringer med ladning i Spanien søges... | Tesla Forum

Nikola
Nikola May 7 '20

Har tidligere kørt på ferie sydpå i ICE auto. Efter min mening er der kæmpe forskel på især (nord) Italien og (syd) Spanien, selvom det med et hurtigt kig på kortet ser nogenlunde ens ud.

Har bla. kørt til Siena i Toscana og synes egentlig ikke at det var så galt, selvom det er et stykke nede af støvleskaftet!  2 dages tur, med en overnatning i Tyskland, lang tur, men gik ok.

Derfor blev vi et år enige om at køre til Spanien, ca. 1 time syd for Barcelona, det var jo ikke så meget længere...... Det skal så allerførst siges at vi kom lidt "sidelæns" afsted, hvilket næppe hjalp. Kørte en dag før planlagt, fordi vi pludselig kiggede på hinanden og tænkte hvad dasker vi egentlig rundt og venter på? Hvorfor ikke bare pakke og køre nu... Så kom først afsted om eftermiddagen og med noget ferietrafik etc. endte vi med at overnatte i kanten af Frankfurt fra omkring/lidt efter midnat.

Sove relativ få timer, op igen og så gik hele den næste dag faktisk med at køre igennem Frankrig, en del trafik og et lidt langt stop ved aftensmaden, betød at vi først var ved den spanske grænse omkring kl 01 (så kunne have kørt videre og været på destinationen meget tidligt om morgenen). Sov istedet i Girona (hyggelig mindre by i øvrigt) og kørte de sidste timer dagen efter. 

Hjemturen tror jeg at jeg har fortrængt. Lovede i hvert fald mig selv, at køretur til Spanien ikke kom til at gentage sig....  

Der er vel 4-500 km længere til din destination... Autopiloten hjælper selvfølgelig på sagen, men jeg gjorde det ikke, medmindre jeg var tvunget....

Forummets indlæg er redigeret af Nikola May 7 '20
MOS
MOS May 8 '20
Citat fra Nikola

Har tidligere kørt på ferie sydpå i ICE auto. 

(...)

Lovede i hvert fald mig selv, at køretur til Spanien ikke kom til at gentage sig....  

De to sætninger opsummerer det vel egentlig meget godt.

Med en EV (med AP) er det dog en helt anden oplevelse.

torvalstrom
torvalstrom May 8 '20
Sidste sommer kørte vi i TMS P90D med AP1 fra Odense til Paris henover natten, havde dagen i Disney land fra åben til luk, kørte til San Sebastián henover natten og spiste morgenmadspakker på stranden og hyggede i vandet hele dagen, spiste godt, gik ture, tilbragte aftenen på stranden, overnattede og kørte næste morgen til Sierra Nevada og tog gondolen op på toppen og gik ture pa bjerget, overnattede i byen på bjerget og kørte til sydkysten og tilbragte en uges tid i området omkring Motril, Nerja (super flotte grotter) og Almuñecar. Formentligt ikke den hurtigste rute, men fungerede super med powernaps på SuC for mig og turen var super fed for familien fordi den ikke var så kedelig som den traditionelle A7 til Italien. San Sebastián er i øvrigt helt sindssygt flot, bestemt ikke sidste gang jeg finder på en undskyldning for at tulle derhen. Måske turen går til Portugal næste gang
Ice2EV
Ice2EV May 8 '20

@Nikola. Måske hvis I var kommet bedre afsted, at turen havde føltes anderledes.

@torvalstrom. Fed tur. Har just forleden set på TV om San Sebastian's kulinariske mekka. Nævnte for fruen vi engang på ferien, skulle tage en rundtur omkring San Sebastian og Bilbao og se Guggenheim og den gamle by(har selv set begge da jeg sejlede langfart for 15-20 år siden).

Forummets indlæg er redigeret af Ice2EV May 8 '20
Nikola
Nikola May 8 '20

@Ice2EV: Jep, tror da også at det havde hjulpet lidt, men overordnet set tror jeg ikke det havde ændret billedet.

Men det er naturligvis også et spørgsmål om, hvor meget man er fan af lange ophold i bilen. Som jeg nævnte betyder AP uden tvivl at kørslen er lidt mere afslappet etc. Men jeg har egentlig ikke som sådan noget imod kørslen, selvom jeg ville foretrække AP på lange ture. Men det handler også om at det bare er ***sygt at sidde i en bil i 2-3 dage i hver retning (efter min mening) og det ændrer AP jo ikke på. Samtidig er det jo også ferietid, som bare går med "ingenting".
Men kan man køre hele natten og stadig "fungere" om dagen er det selvfølgelig noget andet, men det har aldrig virket for os. 

Samtidig har det de sidste år, kostet stort set det samme at flyve og leje bil og så er 6-7 timer til destinationen (inkl lufthavn/kørsel) noget mere afslappende end 2 dage på motorvejene. Men med Corona er der måske ikke udsigt til billige flybilletter i den nærmeste fremtid...  

Men køre/flyve er naturligvis en smagssag (og der er jeg ikke fan af de lange ophold i bilen) og samtidig betyder ens mulighed for natkørsel også en del

Forummets indlæg er redigeret af Nikola May 8 '20
MOS
MOS May 8 '20

@Nikola

Det virker som om, du betrager det som om, at jeres ferie først rigtigt starter, når I er ankommet. Og at de 2 dages motorvejskørsel for at komme til destinationen er spildtid.

Prøv at vende den om og tænk det som at ferieeventyret starter, når I kører hjemmefra. Turen er en del af oplevelsen. Hvis det er røvsygt at køre i timevis i træk ned ad motorvejen, så stop. Stræk benene. Kør ud på de små veje. Tag på shopping. Bestig et bjerg. Gå en tur langs med en sø eller i en skov. Hop i vandet ved en sø eller strand og byg et sandslot. Gå på loppemarked. Besøg et museum undervejs. Eller hvad der nu lige er spændende. Når man så er mættet med indtryk og har brug for bare at sidde og fordøje dem, snakke om oplevelserne osv., kan man jo køre videre et stykke vej. Når man så er træt af at køre igen, kan man igen gå på opdagelse osv.

Det kan godt være, at turen tager lidt længere tid på denne måde. Men det bliver en helt anden spændende, afslappende og afvekslende oplevelse, som ikke føles som spildtid, men er en stor og vigtig del af ferieoplevelsen. Hvis man så også kan kombinere nogle af stoppene undervejs med at få ladet bilen op, så er det jo win-win, da man så sparer endnu mere spildtid.

Jeg forstår ikke rigtigt dem, der bare skal frem i en fart og nærmest beder om at få stress inden de når frem. Men det er nok et temperamentsspørgsmål.

Forummets indlæg er redigeret af MOS May 9 '20
Nikola
Nikola May 9 '20

@MOS
Ja vores tilgang er nok temmelig fokuseret på destinationen. Vi har også taget lidt rundture somme tider, men kører vi efter en destination langt væk. er det nok der fokus ligger. 
Men uanset pauser/udflugter undervejs er eks. 2 x 20 timer i bilen for at komme frem/tilbage bare lang tid i  min bog
Nok også derfor at vi har fløjet de seneste år. Men det er jo i høj grad en smagssag..

ErikBH
ErikBH May 11 '20
Citat fra Nikola

@Ice2EV: Jep, tror da også at det havde hjulpet lidt, men overordnet set tror jeg ikke det havde ændret billedet.

der er i min mening markant forskel på at køre diesel og elbil på ferie; vi havde en Alfa 159sw som vi kørte på sommerferie i tidligere og siden vi købte elbiler i 2015, har ferier været i Tesla. Det er meget mere baghageligt og afslappende, ingen motorvibrationer i bilen, ingen hakken rykken fra gearskifte. Det gør at vi kører (med to chauffører) natten over med en powernaps - og stadig være rimeligt friske når vi når frem.

vh, Erik

Ice2EV
Ice2EV May 11 '20

Erik, jeg tænker umiddelbart komfortniveau i en S kontra en 159, nok også er milevidt fra hinanden.

Nikola, normal vis ville vi også bare nappe flyveren, men med rimelig fair astma, så tænker fruen det er bedre for mig at sidde i bilen derned end sammen med 170 andre potentielle hostende pax'er.

Hvis jeg sætter mig i Raketten og taster destinationen ind med 340 km på batteriet(det var lige det der var igår) så siger den 26 timer 45 minutter inklusiv diverse 15-25 minutters ladestop. Vi ville jo nok starte med 490, men i det store billede ændre det nok ikke meget.

Google maps siger 27 timer(de regnertilsyneladende ikke i minuttet når distancen er så lang). Havde nok forventet 2-3 timers forskel på de 2.

Ice2EV
Ice2EV Jun 11 '20

Hej Igen.

Bør man have anden lademulighed end Tesla's netværk på sådan en rejse?

MOS
MOS Jun 11 '20

Man kan sagtens klare sig med Tesla SuC på turen derned og hjem igen. Men man bør nok overveje alternative  lademuligheder på eller i nærheden af destinationen, hvis man skal køre meget rundt dernede. Man skal jo kunne nå tilbage igen til nærmeste SuC på hjemturen.

Forummets indlæg er redigeret af MOS Jun 12 '20
Ice2EV
Ice2EV Jun 11 '20

Jeg forventer den spanske standard installation(noget tynd i det) kan bære 6 amp ladning, så tager det godt nok en krig, men vi skal ikke ud at mænge os med mængden, kun handle 2-4 gange om ugen.

Vi lander formentlig med 200+ km på batteriet, så 20 timer med 6 amp, burde fylde slæden op.

Skulle der være panik, så kan vi altid trille ned af bjerget og Regen på batteriet på vejen ned til havnen og spise en frokost på den restaurant der har destination charger. Det ligger ca 350 meter over havet. Men der er kun 3-4 km ned af bjerget.

MOS
MOS Jun 12 '20

@Ice2EV

Hvis du mener 6 A på kun én fase, så regn med, at det tager mere end en krig. Regn med ca. 3 døgn for en fuld opladning fra 0-100%.

Hvis I skal starte med at køre ned ad bakke, så lad være med at lade den helt op til 100%, da den så ikke kan regenere ved bremsning. Nøjes med at lade til ca. 90% eller i hvert fald max. 95%.

fmm1000
fmm1000 Jun 12 '20
Inden en tur er man ofte i panik, men mormorladning med 6 ampere (du kan jo mærke på stikket, som går ind i væggen, om det føles varmt), men min erfaring er, at når bare man kører rundt i nærområdet rækker de i hvert fald 25 pct man lader i døgnet fint.
koden
koden Jun 13 '20

Jeg synes ikke det er så slemt at køre langt. har dog kun kørt til Østrig. Som MOS skriver... gør køreturen til en del af ferieturen. Ungerne elsker de overnatninger undervejs.

Spanien... 20 timer.

Ja lang tid.

Men skal du flyve bruger du jo også hurtigt mange timer.

1 time for at komme til lufthavn

1 time minimum i lufthavn.... 

4 timer i fly mindst.

1 time i den anden ende for at komme ud

kø ved biludlejning osv kan være forskelligt.

køretur fra lufthavn

Næppe under 10 timer i alt.

Er det helt skævt? ved godt der er meget forskel på tiderne alt efter hvem man er og hvordan man gør.

HemligNemlig
HemligNemlig Jun 13 '20

@koden, ja lidt skævt er det men vi kører selv til Spanien ved Alicante senere i år.

Tesla, Evtripplanner og ABRP siger alle mellem 35-37 timer inkl opladning på de godt 2600km.

Direkte fly til Alicante tager 3 timer og 15min men ja der er forskel på hvor langt ned du skal.

Så det er mest de 20 timer i en tesla til Spanien der rammer forkert syntes jeg.
Men for os er en del af ferien også turen frem og tilbage, præcis som når den står på roadtrip i USA.

Ice2EV
Ice2EV Jun 13 '20

Google maps siger 2686 til vores destination 100 km nord for Alicante.

Ev Tripplanner vil have os ned og over grænsen ved mulhouse, men det giver 2800+ km. En bekendt der for en del år siden kørte eksport, sagde de altid til Algeciras kørte via mulhouse grænsen. Men han kunne ikke huske hvorfor.

Hvis jeg kører via Luxemburg og selv vælger superchargers er der 2717, formoder de sidste 50 km er til og fra superchargers fra motorvejen.

Forøvrigt siger min plan ifølge EV trip planner 27 timer og 20 minutters kørsel og 4 timer og 18 ladning. Men vi forventer at overnatte en gang på ture, så der skulle vi gerne køre fra med 100 og ikke kun en slat.

Flyver er klart hurtigere. 

15 minutter i lufthavn, 1 times ventetid, 5,5 time derned(, skal skifte), 1 time for udlevering af bil og 1 times kørsel. ialt 8 timer og 45 minutter.     

Men skismaet er, hvis nu der skulle ske en udvikling i corona og hjem flyver ikke flyver, eller en af os skulle få feber og ikke kan komme med flyver hjem. Så tager det alt andet lige kortest tid at køre end vente 3 uger på bedring.

@MOS på hverdage lader vi kun til 80%, tænker ikke der er behov for mere for at trille ned af bakken og handle i Mercadona, LIDL, ALDI, Carefour etc inden for 4 km. Vi skal ikke ud og blande os med de lokale. Det kan vi altid gøre næste gange.

Forummets indlæg er redigeret af Ice2EV Jun 13 '20
MOS
MOS Jun 13 '20
Citat fra Ice2EV

Ev Tripplanner vil have os ned og over grænsen ved mulhouse, men det giver 2800+ km. En bekendt der for en del år siden kørte eksport, sagde de altid til Algeciras kørte via mulhouse grænsen. Men han kunne ikke huske hvorfor.

Måske pga. motorvejsafgifter i Frankrig? Så er det billigere at køre så langt ned igennem Tyskland som muligt. 

HemligNemlig
HemligNemlig Jun 13 '20
Citat fra Ice2EV

Google maps siger 2686 til vores destination 100 km nord for Alicante.

Hvis jeg kører via Luxemburg og selv vælger superchargers er der 2717, formoder de sidste 50 km er til og fra superchargers fra motorvejen.

Forøvrigt siger min plan ifølge EV trip planner 27 timer og 20 minutters kørsel og 4 timer og 18 ladning. Men vi forventer at overnatte en gang på ture, så der skulle vi gerne køre fra med 100 og ikke kun en slat.

Flyver er klart hurtigere. 

15 minutter i lufthavn, 1 times ventetid, 5,5 time derned(, skal skifte), 1 time for udlevering af bil og 1 times kørsel. ialt 8 timer og 45 minutter.     

Men skismaet er, hvis nu der skulle ske en udvikling i corona og hjem flyver ikke flyver, eller en af os skulle få feber og ikke kan komme med flyver hjem. Så tager det alt andet lige kortest tid at køre end vente 3 uger på bedring.

@MOS på hverdage lader vi kun til 80%, tænker ikke der er behov for mere for at trille ned af bakken og handle i Mercadona, LIDL, ALDI, Carefour etc inden for 4 km. Vi skal ikke ud og blande os med de lokale. Det kan vi altid gøre næste gange.

Sjovt at se vi skal samme distance som jer men har over 8 timers ladning, må være fordi det er vores S85 med lorte ladetider den tager højde for mod din M3 :-)

Ice2EV
Ice2EV Jun 18 '20

Ja det er da lidt undeholdende. 

Vi har mere eller mindre besluttet at bide den over i 2 overnatninger. Jeg går af vagt til middag mandag, og så tænker vi nappe en tur ned efter Bremen og så overnatte anden gang omkring Montpellier.

Det gør så også at vi starter med fuld (97% går vi nok til) batteri 3 gange på turen. Dvs 1200 km er brænd af på de 3 batterier, så er det kun 1400 der skal supercharges. Det bær kunne gøres på 5 max 6 stop, svarende til 1 stop første dag, 2/3 anden dag og 2 sidste dag. Evt lige et kort stop ekstra ved sidste SuC 100 km før el casa. 

Sider: « 1 2 3 4 »