Loading...
dk

Turen går til Spanien -Pontevendra - erfaringer med ladning i Spanien søges... | Tesla Forum

MOS
MOS Jun 18 '20

Min erfaring er, at det ikke er nødvendigt at planlægge ladestop på forhånd. Det tager man som det kommer.

Mit råd er: Kør af sted med fuldt batteri og sandsynligheden taler for, at nogen har brug for en tisse-, spise- eller strække-ben-pause, før batteriet er tømt. Når man alligevel skal holde pause, så vælg altid en SuC og sæt straks stikket i, så bilen kan lade imens man holder pause. Når man føler sig klar til at køre videre, så tag stikket ud som det sidste, før man kører. Man kan evt. sidde i bilen og planlægge næste etape på navigationen, mens den lader lidt ekstra. Men ellers er det som regel ikke nødvendigt at vente på, at bilen får en bestemt mængde strøm på. Der skal bare minimum være nok til at komme frem til næste SuC, hvilket ofte er ca. 100 km eller 25% SoC. Kør videre indtil der er brug for pause igen og hold så pausen ved den næste SuC.

Fortsætter man på denne måde, taler sandsynligheden for, at man aldrig når at køre batteriet helt tomt, da man ofte selv har brug for mere pause end bilen. Typisk vil man opleve, at man af og til kommer ned på 10-20% SoC efter et langt stræk, men det er også OK. Kommer man meget længere ned, skal man nok overveje at indlægge et ekstra SuC stop på vejen og lave en kort klatladning, eller man kan måske fremrykke en spisepause, når man nu alligevel skal have strøm på bilen. Omvendt får man nok sjældent ladet til mere end 80-90% SoC, før man selv er klar til at køre videre. Men det er også fint nok til at kunne køre et langt stræk.

Grunden til at dette fungerer, er, at hvis man bruger meget strøm og kører et langt stræk, så den kommer langt ned i SoC, så vil den lade hurtigere ved næste SuC stop. Omvendt, hvis man ikke når at få brændt så meget strøm af, så vil SoC være højere ved næste SuC stop og så lader den langsommere. Der indstiller sig altså en balance, så man næppe kører helt tom og næppe når at få den ladet helt op (undtaget hvis man sætter den til at lade natten over).

Forummets indlæg er redigeret af MOS Jun 18 '20
HemligNemlig
HemligNemlig Jun 18 '20

@ice2ev, vi kører lidt syd for Alicante så meget lig jeres rute.

Sidder også og studerer ruten og kan ligesom dig se at evtripplanner vil ned over mulhouse mens Tesla selv og ABRP kører ind i Frankrig langt tidligere og siger vejen er knap en time længere hvis vi kører videre ned gennem Tyskland. Ruten gennem Frankrig ser også mere direkte ud.

Er der iøvrigt nogen der har erfaring med ABRP på bilens browser og konto koblet op til Tesla konto? Som jeg læser det giver det den mulighed for at live aflæse batteri, hastighed, elevation osv og opnå bedre og mere optimal supercharging.

Ice2EV
Ice2EV Jun 18 '20

VI vælger en alternativ rute fra Neumünster og via Elbefahre som krydser fra Glücksstadt til Wishhafen, så slipper vi for elbetunnel og ser andet end motorvej.

Rygtet siger at man kan risiker 30 minutters ventetid på færgen, men de sejler med 3 færger i pendulfart.

Der er 195 km landevej istedet for 235 km motorvej, men der er meget vejarbejde mellem Hamburg og Bremen. Og så siger naboen han har opgivet al beregning på elbetunnel, han har regent på rushhour, om det ene eller det andet fodboldhold spiller og hvornår de starter og slutter om man skal køre hjemmefra kl 4 eller kl 9, ligemeget hvad så rammer man kø i den tunnel. De har kørt til Italien de sidste 10-15 år.

Har booket et mindre hotel med familie værelse i Cloppenburg(lidt ved siden af den direkte rute, ca 4-5 km) de har destinationcharger. Det hedder Seveoaks, og ser ok ud, fruen har endelig accepteret at for ren søvn og morgenmad, så behøver det ikke være 5*!

HemligNemlig
HemligNemlig Jun 18 '20

Ok, de der byer kender jeg slet ikke så aner ikke hvor på kortet jeg skal kigge :-)

Vi kører efter planen i et stræk til Vienne i Frankrig og overnatter på det IBIS hotel der ligger ved SUC.
Planen er så at vi kører resten i et stræk også men hvis vi bliver for trætte så overnatter vi i Spanien ved Tarragona der ligger et fedt hotel ved SUC og de har bekræftet at både hotel og SUC åbner igen 1/7.
Herfra er der ca. 6 timer til vores destination.

Forummets indlæg er redigeret af HemligNemlig Jun 18 '20
Ice2EV
Ice2EV Jun 18 '20

En anden bekendt som jævnt tit er i Bremen, siger hvis ikke han tager færgen, så kører han til venstre ved Neumünster og napper den parallelle motorvej syd om Hamburg ligeledes for at slippe for tunnellen.

Så skal jeg lige rette, vi drejer af ved Rendsburg på 77'eren mod Itsehoe. Færgen seljer over just hvor der står Elben på kortet på floden ind til Hamburg.

HemligNemlig
HemligNemlig Jun 18 '20

den viste hvis ikke billedet håber du kan se det nu?

Kan. du ikke vise din rute på et kort, jeg aner ikke hvor du er henne med de byer og tunnel og færge :-)

Forummets indlæg er redigeret af HemligNemlig Jun 18 '20
Ice2EV
Ice2EV Jun 18 '20

Jep, det er meget lig vores plan når først vi kommer til Bremen. I kommer fra Færgen, og derfor er det naturligt at køre udenom hamburg, I slipper for tunnellen.

Vi satser på anden overnatning i Nimes, der ligger 3-4 hoteller indefor 3-400 meter fra SuC der. Tænker den ladning du har på 24 minutter i syd Frankrig, enten er i Orange eller Nimes.

Vores hus ligger på pynten der peger ud på Ibiza mellem din sidste SuC og destinationen. Naboen kan se Ibiza når det er klart, vi bor på hver sin side af højderyggen, og vi kan se ned til Santa Pola(som må være rimelig tæt på jeres destination) når luftfugtigheden er under 35%.

HemligNemlig
HemligNemlig Jun 18 '20

Ahhh ok jeg kiggede meget længere nede.
Ja det er på Orange vi kun har 24min fordi vi lader op over natten i Vienne.
Vores destination, Ciudad Quesada/Rojales ligger mellem Santa Pola og Torrevieja.
Du har set at Nimes har et hotel på selve Suc?

https://www.c-suites.fr

lige under 100€ for en nat 

Ice2EV
Ice2EV Jun 19 '20

Det havde jeg ikke lige set, men fruen meddeler så at hun har booket værelse lige nøjagtig på det hotel... 

kapsel
kapsel Jun 19 '20

Smart med hotel og supercharger samme sted, hvis man har en Model S der er blevet supercharged meget. Så kan man parkere den og sætte den til ved ankomst, og koble fra igen når man checker ud ;-)

Ice2EV
Ice2EV Jun 19 '20

Good one @kapsel....... Glæder mig vildt til at prøve en langtur, havde totalt skudt den til hjørne med fruens normal krav til max længde på ture.

Samtidig så har hun selv meddelt at vi er NØD til at tage den køretur. Fordi hun er freelance bogholder på 4 værksteder og autoforhandlere og hun får så meget røg over den der legetøjsbil kan sgu da ikke køre til Spanien uden at batteriet brænder af etc.....

Så hun er med på et nørdet regneark til doku på køretid, ladetid etc.

KimT
KimT Jun 19 '20
Citat fra kapsel

Smart med hotel og supercharger samme sted, hvis man har en Model S der er blevet supercharged meget. Så kan man parkere den og sætte den til ved ankomst, og koble fra igen når man checker ud ;-)

Så du har booket en forlænget weekend...... ;-) 

NOELON
NOELON Jun 20 '20

@Kapsel: Hm, jeg har flere gange brugt hoteller med SuC, bl.a i Holland og Tyskland. MEN du kan da ikke bare sætte den til at lade på SuC ved ankomst og tage den af ved afgang!!! Det er en rigtig god mulighed for at komme afsted med fuld opladning, men man skal selvfølgelig vise respekt for andre og tage den af når bilen er opladet. Vil man have den comfort at kunne lade bilen stå til opladning hele natten skal man vælge Destination Charging (hvor man oftest kan booke p-plads med opladning). 

Nikolaj
Nikolaj Jun 20 '20

@TSLA, det skulle vidst forstås med et glimt i øjet, som at model S efterhånden lader så langsomt, at den alligevel først er på 100% efter 8 timers overnatning. I praksis ville det selvfølgelig blive en dyr omgang med 6,5 timers idle-fees :)

HemligNemlig
HemligNemlig Jun 20 '20

Tror bestemt det var sagt som en joke pga ladehastigheden.
Vi planlægger følgende de 1-2 steder vi overnatter hvor der er SUC:
Ankommer med <5% 17-20ish og sætter den til med det samme og lader til 80% mens vi spiser aftensmad. Så parkerer vi ved hotellet så andre kan komme til og sætter den så til at lade til 100% som det første når jeg vågner, spiser morgenmad sov. Det burde fungere.
Det ene hotel hvor vi måske overnatter har faktisk også deres egne gratis destinations chargers tilrådighed ud over de ligger ved SUC, så der tænker jeg bage at koble på når vi kommer så vi ikke blokerer unødigt.

Ice2EV
Ice2EV Jun 23 '20

Lige et spørgsmål.

Der er jo en del bjerge på ruten til Spanien...... Tager Tesla navi og evt EVtripplanner etc højde for højdeforskelle.

Når man ikke selv kender vejen og er nødsaget til at stope på navi, så er det ligesom svært selv at tage højde for stigninger.

KimT
KimT Jun 23 '20

Tesla's navi gør

MOS
MOS Jun 23 '20

Ja, Teslas navigation i samarbejde med energy appen fungerer glimrende ved bjergkørsel. Det finder du ud af, når du kommer til de første bjerge. Man skal lige vænne sig til at kigge på trip fanebladet, hvor kurven normalt går jævnt nedad, men når ruten går ned ad et bjerg, så går kurven i stedet opad. :-D

Husk, du skal ikke bare have strøm nok til at nå frem til næste SuC. Du skal også have strøm nok til at nå op over toppen af det sidste bjergpas inden SuC. Jeg er dog ret sikker på, at Teslaen nok selv skal advare dig, hvis der er problemer.

HemligNemlig
HemligNemlig Jun 23 '20

ABRP gør også, her Jan du endda trykke på de enkelte strækninger og se elevation, forventet forbrug osv.

Ice2EV
Ice2EV Jun 23 '20

Tænkte det nok, men ville gerne lige confirmeres, også inden fruen begynder at stille spørgsmål derom.

Sider: « 1 2 3 4 »