Loading...
dk

Folie vs Opticoat? | Tesla Forum

jramskov
jramskov Jan 6

Har egentligt tænkt mig at bestille en Model 3 i blå og give den opticoat behandling, men et muligt (og måske billigere?) alternativ er at bestille bilen i sort og få den pakket ind i folie. Efter hvad jeg har læst skulle folie holde i 10 år?

Hvad er fordele og ulemper? Jeg tænker bla. på hvad man gør hvis/når man får en skade i lakken/foliet osv.?

KimT
KimT Jan 6

Jeg mener at forsikringsselskaber dækker rep. af folie/opticoat. Problemet med folier er vel at den bliver ridset/falmet, så her kan der vel opstå farveforskelle, hvis man skal have skiftet folie på et panel.

Foliering af en bil koster vel 15.20.000 alt efter om der skal folie helt ind i alle falser, eller om det er ligegyldigt at man kan se at den er sort når man åbner dørene.

JerMik
JerMik Jan 6

Jeg har netop bestilt en sort med henblik på at eventuelt foliere den i ønsket farve. 
Til gengæld har jeg ingen tidligere erfaring med folie. 

Nogen der har nogle fif om hvordan man undgår eventuelle faldgruber?
Eventuelle anbefalinger til firmaer der foretager foliering på Sjælland modtages med varm hånd. 

ODE90D
ODE90D Jan 6
Jeg købte min TMS i sort og fik den folieret. Det holder endnu, men jeg synes tiden er inde til at skifte den, da den er blevet lidt trist at se på efter ca 230.000 km og ophold udendørs 24/7.

En folie er bare mere sårbar for ridser m.v og kan ikke opnå den samme glans og dybde man kan få i en metallak, men den er ikke falmet. Det er en 3M folie.

Mange af de “billige” folieringsfirmaer er iøvrigt lukket, og prisen synes nu at ligge i omegnen af 20-25.000 kr, men så følger der også 5 års garanti med. Jeg vil mene det samlet set er billigere at bestille den i metallak og eventuelt få den omlakeret på udsatte steder når den efter 4-5 år har fået så mange stenslag og skrammer.

Jeg har fået min ordnet hos AdInMotion i Odense. Sig til hvis du vil høre mere.
jramskov
jramskov Jan 6

Hos http://carcosmetics.dk/folie/ har de et tilbud på folie lige nu: 14.395kr.

De har også 20% på Opticoat.

Hvis det koster 16.380kr ekstra at vælge blå i stedet for sort + 6.000kr for Opticoat, så sparer man 8000kr ved at vælge folie.

DetailingBilpleje

Jeg ville få den opti coated og så holde den fine glans med god håndvask - evt klar stenslagsfolie på front og nederste udsatte steder ved hjul/døre

jramskov
jramskov Jan 6

Tak for råd. Lige netop den gode håndvask kommer dog næppe til at ske i mit tilfælde.

mbk
mbk Jan 6

Jeg overvejer klar folie på fronten og ved bagklap, men har ikke lige styr på hvem der kan lave det til en pris jeg vil betale. Det ser ud til at der er for 4000 i materialer, en montør tager nok nogle timer at sætte det på, men det kan vel næppe tage en hel arbejdsdag. Jeg har studeret lakken på en sort Model S, synes ikke det ser ud til at lakken slides meget anderledes end på andre biler 

mbk
mbk Jan 6

Jeg overvejer klar folie på fronten og ved bagklap, men har ikke lige styr på hvem der kan lave det til en pris jeg vil betale. Det ser ud til at der er for 4000 i materialer, en montør tager nok nogle timer at sætte det på, men det kan vel næppe tage en hel arbejdsdag. Jeg har studeret lakken på en sort Model S, synes ikke det ser ud til at lakken slides meget anderledes end på andre biler 

mbk
mbk Jan 6

mbk
mbk Jan 6

DN
DN Jan 8
Citat fra mbk

Jeg spurgte min folie mand om hvad det koster for at få en 3m stenslagsfolie på fronten. Han siger at der er materialer for cirka 2500 og så 3 timers arbejde i den del.

mbk
mbk Jan 8

@DN

Det lyder til jeg skal undersøge det lidt nærmere, jeg tror det kunne være godt for fronten. Jeg overvejer det til taget også, hvor glas forsikring åbenbart ikke gider dække. 

Forummets indlæg er redigeret af mbk Jan 8
MOS
MOS Jan 8

@mbk

Det er nok relativt usandsynligt at få stenslag i glastaget, eftersom det vender opad. De fleste sten kommer flyvende forfra. Og jo fladere vinkel, de rammer glasset med, jo mindre sandsynlighed er der for, at de gør skade.

Det kan være, du skulle prøve at overbevise forsikringsselskabet om dette. Det er da godt nok fesent, at de ikke dækker glastaget. Det er bare træls med de forsikringer, hvor man har en fornemmelse af, at man ikke er sikret alligevel, da der er så mang uigennemskuelige undtagelser, der ikke er dækket.

Forummets indlæg er redigeret af MOS Jan 8
mbk
mbk Jan 8
Quote from MOS

@mbk

Det er nok relativt usandsynligt at få stenslag i glastaget, eftersom det vender opad. De fleste sten kommer flyvende forfra. Og jo fladere vinkel, de rammer glasset med, jo mindre sandsynlighed er der for, at de gør skade.

Det ville også være hvad min intuition siger mig, men nu har jeg været i to biler (ikke Tesla) med panorama glastag med tydelig stenslag i det. Jeg fik af vide at det var småsten fra taget af en lastbil. Samtidig er glastag tungt og nok også koldere, så måske det slet ikke er sådan en fantastisk løsning, men det ser godt ud.

PeterE
PeterE Jan 8
Vær opmærksom på st glastaget også kan noget for os lidt høje mennesker, det giver 5-7 cm ekstra :)
mbk
mbk Jan 8
Quote from PeterE Vær opmærksom på st glastaget også kan noget for os lidt høje mennesker, det giver 5-7 cm ekstra :)

Jeg er overrasket over det er så meget, altså metal pladen er tyndere, selvfølgelig fylder stofbeklædningen mere, men 5-7 cm alligevel. 

Bianco
Bianco Jan 8

Jeg har kørt med panorama glastag i 9 år uden nogen stenslag på taget - jeg har måttet skiftet tre forruder pga stenslag i samme periode.

mbk
mbk Jan 8

@Bianco

Tak for feedback, måske jeg er lidt for bekymret over ingenting.