Loading...
dk

Prisen på Supercharging stiger | Tesla Forum

MikaelH
MikaelH Jan 19 '19
Der er netop kommet nye priser på super charging. 
Den danske pris er nu 3,22kr pr. kWh. 

Generelt er priserne steget med ca. 25%. 

Vi er nu oppe i et niveau hvor Tesla har svært ved at påstå at udgiften er mindre en brændstofbiler. 

I resten af Europa ligger prisen nu omkring 2,5kr, eller 60øre/km. Det er typisk mere end hvad de fleste alm. bilerne betaler pr. km. 

Det positive er at Super Chargers nok vil blive brugt mindre af lokale, og derved bliver risikoen for kø mindre. Men det er stadig problematisk med denne monopol lignende tilstand hvor det er én aktør der styrer prisen. 
jramskov
jramskov Jan 19 '19

Model 3 kommer med CCS der ser ud til at blive den primære standard i Europa. Mon ikke der kommer en hel del flere CCS ladere i de kommende år, udover Teslas?

voersaa
voersaa Jan 19 '19

Nu kører jeg forholdsvis sjældent længere ture der kræver supercharging så personligt overlever jeg nok men uanset hvad er 25% godt nok noget af et spring. Det er ikke sjovt hvis man er stærkt afhængig af SC. 

At vi ligger højere end meget af resten af Europa formoder jeg skyldes elafgifterne i Danmark?

MOS
MOS Jan 19 '19
Citat fra voersaa

At vi ligger højere end meget af resten af Europa formoder jeg skyldes elafgifterne i Danmark?

Mon ikke Tesla slipper for at betale elafgiften, da det er en virksomhed, der ejer ladeudstyret og bliver brugt til opladning af elbiler? Fuldstændig ligesom man kan få refunderet elafgiften, hvis man har ladeboks igennem f.eks. EVSE eller EVbiler.

MikaelH
MikaelH Jan 19 '19

Ja, vores el-afgifter har nok en del at sige. Men jeg er ikke klar over om Tesla også kan få elrefusion?

Vi skal være glade for at Model 3 har CCS i Europa. Det giver trods alt nogle flere muligheder. Men det er typisk en dyrere løsning. Pt. er det jo ufattelig dyrt at benytte sig af en ladeløsning når man er engangs bruger og ikke fast kunde. Clever tager f.eks. 350kr for 40kWh (8,75kr/kWh) eller 5,5kr hvis du har en brik til 350kr. Det svarer til bil der kører 5-10km/l ved landevejskørsel i pris pr. km. 

Men det betyder også at der er plads til at Tesla kan hæve prisen yderligere uden at blive dyrere end konkurrenterne. 

Jeg mener det er ødelæggende for udbredelsen af elbiler hvis det er væsentligt dyrere når opladning hjemme ikke er en mulighed. Pt. har Tesla jo det modsatte ry, men det kan hurtigt vende. Elbilen har brug for at være et konkurrence dygtigt produkt, også på de løbende udgifter. 

Kejseren
Kejseren Jan 19 '19

Skuffende med den prisstigning. Mit mulige MR køb ville kræve masser af SC,

Johannelund
Johannelund Jan 19 '19
@MikaelH. Hvordan kan man være engangsbruger, En elbil bliver vel opladet min 2-3 gange om ugen, derfor tegnes et abb. som koster 600-700 om måned, Alt det du lader derhjemme refunderer CLEVER / E.on med typisk 2,1 kr pr kWh. Har man ikke abb, kan man kun lade ude i byen 1-2 gange om mdr, før det også koster 700 kr. At model 3 ikke sælges incl SC bør man være glad for fordi du ellers skulle betale registreringsafgift af SC værdien, Ved en model S/X blev SC værdien bare betalt sammen med bilen, og alle os der ikke benytter SC har så betalt for noget, man ikke udnytter. Til orientering er den rå elpris ab producent steget med ca 50% igennem 2018
Forummets indlæg er redigeret af Johannelund Jan 19 '19
P85DK
P85DK Jan 19 '19
Citat fra Kejseren

Skuffende med den prisstigning. Mit mulige MR køb ville kræve masser af SC,

Køb en brugt Model S med gratis SuC for livstid - problem løst :-)

MikaelH
MikaelH Jan 19 '19

Hvis du primært lader hjemme, enten helt privat eller gennem f.eks Eon, men får brug for at benytte en Clever station. Så er det typisk vanvittig dyrt. Og det vil typisk være det man er ude for, hvis man kører gennem Europa og ikke bruger SuperCharger netværket. 

Mit kørselsbehov er ikke vanvittig stort. Så jeg ender nok med en privat ladenoks der hjemme, og intet fast abonnement. Her vil det minimum koste mig 5,5kr/kWh hvis jeg har behov for at lade hos Clever på en længere tur. 

Johannelund
Johannelund Jan 19 '19
Kan se på nettet at CLEVER og E.on er igang med at lave en fælles løsning, det bliver spændende at se hvordan det ender.
Forummets indlæg er redigeret af Johannelund Jan 19 '19
jramskov
jramskov Jan 19 '19

@Johannelund: Ja, det er noget med 200 ladestationer (150KW) over de næste år.

MOS
MOS Jan 19 '19

@MikaelH

Hvis jeg var dig, så ville jeg nok overveje et abonnement hos EVSE eller EVbiler. Det er billigt og giver mulighed for at få refunderet elafgiften, så er din udgift netto kun ca. 1 kr./kWh. Jeg har selv abonnement hos EVSE og det fungerer upåklageligt, så dem kan jeg godt anbefale.

Til længere ture ville jeg nok benytte Teslas SuC i det omfang opladning på turen er nødvendigt. Medmindre du vælger med EON eller Clever all-inclusive abonnement, så er SuC nok billigste (og hurtigste) lademulighed på langture. Jeg har selv en Clever brik, men har aldrig haft brug for den. Teslas SuC netværk er gratis for mig og tilstrækkeligt til mit behov og så er der jo ingen grund til at betale 5,5 kr./kWh for at lade meget langsommere på et andet ladenetværk.

PeterE
PeterE Jan 19 '19
 Betyder det noget som helst? Igår var der 4000 model S og det er der også imorgen - og de fleste oplader på SuC uden betaling, altid. Er der bestilt ligeså mange model 3? 
mbk
mbk Jan 19 '19

IONITY på langtur er også en mulighed, deres pris struktur er lidt underlig, 8EUR/80DKK for en opladning alt efter land, men hvis man timer det rigtigt kan an  nok godt lade 50-60 kWh lige så hurtigt som på Teslas ladere. 

Der er ikke solgt vildt mange Model 3 endnu, der er mange der venter på short range, nok også derfor vi ser Tesla handle som de gør. Der blev bestilt to mens jeg var ude og vise fruen bilen i Rosengårdcenteret. En kom fra Mercedes med 50.000km/år, en anden havde en søn med Model S og var blevet overtalt. 

Forummets indlæg er redigeret af mbk Jan 19 '19
MOS
MOS Jan 19 '19
Citat fra PeterE
Betyder det noget som helst? Igår var der 4000 model S og det er der også imorgen - og de fleste oplader på SuC uden betaling, altid. Er der bestilt ligeså mange model 3? 

Lige nu står min Model S ude i carporten. Og den står ikke til opladning. Så nej!

Jeg ved ikke, hvor mange Model 3, der er bestilt her i DK, men mon ikke der går under et år, inden der er lige så mange Model 3 på gaden som Model S? Og så overhaler den derfra med støt stigende antal de næste år. Det er mit bud.

Hvis alle Model 3 fik gratis SuC adgang, ville SuC netværkets kapacitet nok blive pænt udfordret. Nu er der nok en del, der får 6-9 mdr. gratis SuC med, men hvis ikke der når at komme alt for mange Model 3 på gaden inden referral med gratis SuC udløber, så går det nok. Ellers bliver Tesla nok nødt til at udvide SuC netværket betydeligt. Men de arbejder jo også løbende på det i takt med at behovet opstår.

jramskov
jramskov Jan 19 '19

Der er vel også alle nordmændene der kører sydpå?

PeterE
PeterE Jan 19 '19
Det rigtigt interessante bliver først når der kommer flere og flere uafhængige ladere rundt omkring, med mindst SuC kapacitet eller mere - som fx ionity. Så bliver valgfriheden større og konkurrencen større, og priserne lavere.
PeterE
PeterE Jan 19 '19
Citat fra jramskov

Der er vel også alle nordmændene der kører sydpå?

Ja, bestemt og de kan ikke lade før Køge - med mindre er allerede har gjort det i Sverige. De tager nok ikke ud og lader ved Tesla på Kirstinehøj
jramskov
jramskov Jan 19 '19

Eller de har taget færgen og kommer ned gennem Jylland.

P85DK
P85DK Jan 19 '19
Citat fra PeterE  Betyder det noget som helst? Igår var der 4000 model S og det er der også imorgen - og de fleste oplader på SuC uden betaling, altid. Er der bestilt ligeså mange model 3? 

Nu er Danmark jo ikke verdens navle, så der er andre steder i verden hvor der nu og i nær fremtid vil findes mange gange flere Model 3 end Model S/X. Prisstigningen er universal og formegetlig en % stigning på marginalen for Tesla, så er den nem at håndtere i deres interne system.