Loading...
dk

Supercharger med CCS | Tesla Forum

soras
soras Mar 24 '19

I den her weekend var jeg et smut i Jylland og anvendte på turen hjem for første gang Superchargere. Her var jeg for det første lidt overrasket over at se hvormange model S der anvendte M3 priority laderne tiltrods for at der var andre fri. I Middelfart var der ikke flere CCS ladere ledig men  7 stk med Tesla stik. En anden ting jeg fik indtryk af især i Køge var, at de fleste model S’er ikke var på rejse: een 40+ mand i bilen ingen koner børn eller oppakning. Er det virkelig sådan at de velhavende Model S ejere sidder på en rasteplads i Køge for at få en gratis tank elektroner? Ham ved siden af mig har jo ikke kunnet lade med mere end 70 kw så efter refusion sparer han måske 60 kr i timen og med transport til og fra rasteplads så kommer det meget længere ned. Kan godt forstå Tesla har stoppet gratis ladning for det her havde jeg godt ikke forestillet mig folk gad. Kan ikke rigtig finde ud af om de er morsomt eller trist. 

Bianco
Bianco Mar 24 '19

Os Model S kørere er blevet trænet til at tage en ladestander hvor der ikke er en der lader ved siden af (to standere deler en lader), og så er det nok de færreste der ved at Model 3 KUN kan lade på CSS stikket.

Vi skal lige lære / vende os til en ny virkelighed - de gamle hunde skal lære nye trick ;-)

TorbenS
TorbenS Mar 24 '19

@soras, Det kan jo være den 40+ mand uden kone og børn, havde været i Kastrup og sætte konen af, og nu er på vej tilbage til Odense.....

mbk
mbk Mar 24 '19

Vi skal nok få en ny omgang superladning shaming (du må ikke / du kan ikke være bekendt) når der kommer en masse nye ejere til. Jeg kan ikke forstå at nogen gider hjemmelade på en Superlader grundet tid, men så længe det er lovligt er det netop lovligt og kan være der er nogen der netop købte bilen pga gratis superladning, f. Eks kørende sælgere. Hvis der er et reelt problem er det noget Tesla må fikse. 

Forummets indlæg er redigeret af mbk Mar 24 '19
Nikolaj
Nikolaj Mar 24 '19

Ja, Tesla kan jo se, hvis der er nogen, der bruger SuC som hjemmelader, så det behøver andre heldigvis ikke bekymre sig så meget over. 

I øvrigt er det ikke specielt unormal opførsel at benytte sig meget af gratis opladning, når man nu har betalt up-front for det over bilprisen, der var ca. 50% højere end model 3 i dag. For nogle år siden til Black Friday blev benzinen sat ned til 5 kr./literen på en tank på Roskildevejen. Efter få timer måtte politiet bede tankstationen hæve prisen igen, da køen spærrede vejen. Forestil jer lige, hvor meget folk ikke var gået amok, hvis det havde været helt gratis :)

Forummets indlæg er redigeret af Nikolaj Mar 24 '19
webercarbmann
webercarbmann Mar 24 '19

@NIkolaj.  Enig.  Når der kommer et en SUC i mit lokalområde og vi i løbet af 2019 får 2 elbiler kan det godt være at jeg af og til vil holde og sutte lidt strøm med min TMS. Der kan være mange motiver for dette.  Jeg vil fx. helst ikke over en totalt årligt forbrug på 20000 Kwh. Som Nikolaj skriver så har nogle ejere altså betalt for fri SUC. Hvor meget de så benytter det må være op til den enkelte. Når det er sagt - jeg ville nok vælge et tidspunkt hvor der ikke var meget belastning på SUC.  Just my 5 cents. 

Bianco
Bianco Mar 24 '19

Hvis man bekymrer sig om prisen på el nok til at man vil campere på en Supercharger... Så vil jeg stærkt anbefale at få en all-you-can-eat løsning fra Eon / Clever, eller sætte en bimåler på hjemmeladeren og træk 1,-/kWh fra i skat.

Ice2EV
Ice2EV Mar 24 '19

@Bianco kan du ikke lige skære det ud i pap for os snart nye ejere...... hvad mener du med trække 1,-/kwh fra i skat? hvornår kan det betale sig kontra have et EON/Clever abonnement. 

Forventer et forbrug på 24-25.000 km om året. Det er det fruen har kørt de sidste mange år. Min egen går kun 8-10.000 km.

Forøvrigt hvordan kan det være Hyundai og Kia tilbyder Clever uden startgebyr på deres e-Niro og Kona?

Forummets indlæg er redigeret af Ice2EV Mar 24 '19
mbk
mbk Mar 24 '19

@Ice2EV 

Det er vist ligd omkring de 20.000km/år all inclusive begynder at give mening, så giver det også adgang til opladning på oft. standere i EOn netværk. Der er et hav af udregninger herinde.

Der er pt mulighed for afgift refusion på el, 1kr pr kWh som udløber til nytår men formenligt bliver forlænget, det er sket et par gange før. Der er kun erhvervsdrivende der kan trække dem fra, men der er flere der tilbyder dette mod et mdt gebyr, det er dog et ret lille overlap mellem hvornår det kan betale sig før all inclusive giver mere mening. Selvfølgelig afhængig af detaljer, men kører du under 15.000 km om året kan det ikke rigtig betale sig at gøre noget ud af, men derover begynder det at blive attraktivt, hvis du selv er erhvervsdrivende betaler det sig altid.

De andre fabrikanter har nogle aftaler med Clever, men nogle ahr opnået 20.000 i rabat på Leaf ved at fraskrive 3 års gratis strøm, så man betaler for det på den ene eller anden måde. 

MikaelH
MikaelH Mar 25 '19

Så er de første data fra V2 superchargers tilgængelige for biler med opdateret firmware der lukker op for hurtigere ladning. 

145kW @ 15% soc (~115kW)

147kW @ 44% soc (~115kW)

117kW @ 60% soc (~80kW)

Tal i parentes er på gammel firmware.

Du får altså præcis samme charge curve som på V3, bare med et maks på 147kW.

Så ca. 30kW ekstra over et stort spænd. Ikke dårligt mens vi venter på V3 :)

Forummets indlæg er redigeret af MikaelH Mar 25 '19
jramskov
jramskov Mar 25 '19

Ved vi om alle SC'ere er klar/opdateret til 145kw så det blot er firmware i bilerne der mangler?

MikaelH
MikaelH Mar 25 '19

Alle Superchargere er klar til 145kW.

Men de 145kW deles stadig mellem to ladere. Før kunne én bare maks få 120kW. Det er nu sat op til 145kW. 

Hvad der så sker når nr. 2 bliver benyttet ved jeg faktisk ikke. Før var nr. 2 jo garanteret minimium 25kW, og efterhånden som nr. 1 falder, så stiger det hos nr. 2. 

Men om nr. 2 nu starter på 0kW eller om nr.1 falder når nr.2 starter opladningen ved jeg ikke. Det er nok det sidste.

SuneH
SuneH Mar 25 '19
Citat fra MikaelH

Så er de første data fra V2 superchargers tilgængelige for biler med opdateret firmware der lukker op for hurtigere ladning. 

145kW @ 15% soc (~115kW)

147kW @ 44% soc (~115kW)

117kW @ 60% soc (~80kW)

Gælder dette også for os med "gamle" modeller fx fra 2014 eller 2015, eller er det kun for nyere modeller? 

mbk
mbk Mar 25 '19

Så lærer S/X nok hurtigt ikke at holde ved siden af en Model 3, hvis den nupper det hele indtil 50% state of charge.

MikaelH
MikaelH Mar 25 '19

Der er ret stor enighed om at de nyere modeller af S/X får mulighed for at lade hurtigere, men det er meget sparsomt med informationer. Det er vist nok primært Model 3 der har fået den nye firmware. 

Umiddelbart vil jeg dog tro at selv de ældre modeller vil få en lidt hurtigere ladetid. Det er nok bare ikke samme forbedring som på de nye.

ElPeter
ElPeter Mar 25 '19
Citat fra mbk

Så lærer S/X nok hurtigt ikke at holde ved siden af en Model 3, hvis den nupper det hele indtil 50% state of charge.

Ja surt at påbegynde en ladning med 0%, men det vil jo i så fald gælde alle der er nummer 2 på et par, ikke kun Model X/S.

mbk
mbk Mar 25 '19
Citat fra ElPeter

Ja surt at påbegynde en ladning med 0%, men det vil jo i så fald gælde alle der er nummer 2 på et par, ikke kun Model X/S.

Mm. S/X også har fået opdateret ladekurve, så er det kun Model 3 der napper de 145kW . Den ser ud til at nappe de 145kW i 15min før den drosler ned, ser ud til at ramme 120kW ved ca. 60% state of charge, så det betyder at hvis man ankommer lige efter en Model 3 og deler par med den, så kan man holde med 0kW i et kvarter og først ramme 100kW efter yderligere et kvarter.

MOS
MOS Mar 25 '19
Citat fra mbk

Vi skal nok få en ny omgang superladning shaming (du må ikke / du kan ikke være bekendt) når der kommer en masse nye ejere til. Jeg kan ikke forstå at nogen gider hjemmelade på en Superlader grundet tid, men så længe det er lovligt er det netop lovligt og kan være der er nogen der netop købte bilen pga gratis superladning, f. Eks kørende sælgere. Hvis der er et reelt problem er det noget Tesla må fikse.

God SuperCharger etikke er vel selvsagt, at man giver sin ladeplads videre til den næste, hvis der er travlt på SuC og man ellers har nok strøm til at fortsætte sin tur.

Derudover bør Model S/X naturligvis ikke bruge standerne med CCS-stik, medmindre alle andre er optagede. Særligt hvis der er Model 3, der har brug for opladning, da de jo ikke kan bruge de andre stik. Der står faktisk også "Model 3 priority" på laderne med CCS-stik, så dette burde være selvfølgeligt. Men teksten er ikke ret tydelig og man kan nemt overse den. Jeg har dog selv et par gange brugt en lader med CCS-stik. Den ene gang var lige før den første Model 3 kom til Danmark, så jeg tænkte, at der nok ikke var så stor sandsynlighed for, at der kom nogen forbi. Den anden gang sad jeg og ventede i bilen og var klar til at flytte mig, hvis der skulle dukke en Model 3 op. Og i det tilfælde mener jeg, det er i orden.

MOS
MOS Mar 25 '19
Citat fra Nikolaj

Ja, Tesla kan jo se, hvis der er nogen, der bruger SuC som hjemmelader, så det behøver andre heldigvis ikke bekymre sig så meget over.

Jeg tror ikke engang, Tesla bekymrer sig over det. Jeg har eksplicit fået at vide, at gratis SuC, der fulgte med bilen, gælder ubegrænset, så det er altså OK at bruge det som "hjemmeladning". Om det så er hensigtsmæssigt, når der er travlhed på SuC er en helt anden sag. Der mener jeg klart, man bør vise hensyn til dem, der er på langfart. Det har jeg i hvert fald gjort de gange, jeg har "hjemmeladet" på SuC og der har været fyldt mere end halvt op med biler på standerne.

I øvrigt er det ikke specielt unormal opførsel at benytte sig meget af gratis opladning, når man nu har betalt up-front for det over bilprisen, der var ca. 50% højere end model 3 i dag. For nogle år siden til Black Friday blev benzinen sat ned til 5 kr./literen på en tank på Roskildevejen. Efter få timer måtte politiet bede tankstationen hæve prisen igen, da køen spærrede vejen. Forestil jer lige, hvor meget folk ikke var gået amok, hvis det havde været helt gratis :)

Mit indtryk er, at der er del sælgere eller andre kontorfolk, der sidder og arbejder i bilen med laptop eller tlf., mens den lader gratis. Det giver vel god mening.

Dit eksempel med benzin til 5 kr/L er dog et markant bedre tilbud end gratis SuC, så jeg kan godt forstå folk, der vil stå i kø for at spare måske 300 kr. på en tankfuld benzin. Til sammenligning er gratis SuC i underkanten af 100 kr. værd for en fuld opladning, forudsat man har afgiftsrefusion hjemme. Eller slet intet værd, hvis man har et flatrate abonnement.  Men der er også noget psykologisk over det. Så snart noget er "gratis", som normalt ikke er det, så skal det saftsuseme også udnyttes! Jeg ved ikke, om det er en speciel dansk kultur, men det er et faktum, at mange tænker på den måde - også selvom det ikke giver ret meget mening ud fra en rationel betragtning om timer/sparet kr.

Joe73
Joe73 Apr 5 '19
Er der nogen der har prøvet at lade deres model 3 på en Ionity lader?
Jeg prøvede det den anden dag uden held?
Sider: « 1 2 3 4 5 6 7 »